Рішення
від 24.05.2023 по справі 260/2400/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 травня 2023 року м. Ужгород№ 260/2400/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилка С.Є.

з участю секретаря судового засідання Рошко Л.М.

учасники справи:

прокурор Медвідь Олександра Олександрівна;

відповідач Великоберезька сільська рада Берегівського району Закарпатської області представник не з`явився;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Квасівський заклад дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області представник не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Керівника Берегівської окружної прокуратури в інтересах держави до Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предметі спору на стороні відповідача - Квасівський заклад дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

11 квітня 2023 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом звернувся Керівник Берегівської окружної прокуратури (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. І. Семені, 15) в інтересах держави до Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області (90242, Закарпатська область, Берегівський район, с. Великі Береги, вул. ІІ Ракоці Ференца, 78, код ЄДРПОУ 04350317), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предметі спору на стороні відповідача - Квасівський заклад дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області (90264, Закарпатська область, Берегівській район, с. Квасово, вул. Головна, 75, код ЄДРПОУ 26394870), яким просить суд: "1. Прийняти адміністративний позов до розгляду та відкрити провадження у справі; 2. Визнати протиправною бездіяльність Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область; 3. Зобов`язати Великоберезьку сільську раду Берегівського району Закарпатської області (вул. II Ракопі Ференца, 78, с. Великі Береги, Берегівський район, Закарпатська область, код ЄДРПОУ 04350317) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області загальною площею 450 кв.м., вартістю 19535693,03 грн. (дев`ятнадцять мільйонів п`ятсот тридцять п`ять тисяч шістсот дев`яносто три гривні гри копійки), що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область; 4. Про час та місце розгляду справи повідомити сторони та Закарпатську обласну прокуратуру для забезпечення участі в суді.".

17 квітня 2023 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 03 травня 2023 року було закрито підготовче провадження у даній адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Берегівською окружною прокуратурою встановлено, що на приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.

Відповідачем відзиву на позов до суду не надано, проте 27 квітня 2023 року на адресу Закарпатського окружного адміністративного суду від відповідача надійшло клопотання, відповідно до якого останній вказав, що не заперечує щодо задоволення позову у даній справі (а.с.а.с. 73, 74).

Під час розгляду справи по суті прокурор підтримав позовні вимоги, просив задовольнити в повному обсязі з мотивів, що наведені у позові.

Відповідач та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача в судове засідання не з`явилися, хоча судом вживалися заходи щодо їх виклику, що передбачені Главою 7 Розділу І КАС України.

У відповідності до статті 205 частини 1, 3 пункту 1 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

А відтак, оскільки учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду даної справи, у відповідності до статті 205 КАС України неявка учасників справи не перешкоджає розгляду даної справи по суті.

Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Відповідно до статті 19 частини 2 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що відповідно до рішення (додаток 4) Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області № 110 від 18 березня 2021 року "Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна сільських рад, які припиняються в результаті реорганізації шляхом приєднання до Великоберезької сільської ради та передачі закладів, установ освіти із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Берегівського району Закарпатської області у комунальну власність Великоберезької територіальної громади" приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області (надалі Квасівське ЗДО), розташоване за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область, належить до комунальної власності (а.с.а.с. 24-30).

Ринкова вартість нежитлового приміщення Квасівського ЗДО, загальною площею 450 кв.м, згідно з висновком про вартість об`єкта оцінки від 16.02.2023 становить 19535693,03 грн (а.с.а.с. 56-58).

Берегівською окружною прокуратурою 07 лютого 2023 року було надіслано запит до Великоберезької територіальної громади Берегівського району Закарпатської області щодо надання інформації проте чи перебуває в державній власності майно, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область та перебуває у користуванні Квасівського ЗДО.

За інформацією Великоберезької сільської ради від 20 лютого 2023 року № 142/02-08, реєстрація права власності на вказане приміщення Квасівського ЗДО, сільською радою не здійснено (а.с. 22).

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, прокурор звернувся із даним позовом до суду.

Згідно із статтею 66 Закону України "Про освіту" сільські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Відповідно до статті 80 Закону України "Про освіту", до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 60 частиною 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно із статтею 316 Цивільного Кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Статтями 328, 331, ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до статті 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких с неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно із статтею 334 частиною 4 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Статтями 2, 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав па нерухоме майно та їх обтяжень"№ 1952-ІV (далі по тексту Закон України № 1952-ІV) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється па засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Крім того, статтею 4 Закону України № 1952-ІV передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язкові й державній реєстрації.

У Державному реєстрі прав, відповідно до статті 5 Закону України № 1952-ІV, реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані па земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Крім того, відповідно до статті 182 частини 3 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.

Згідно із пунктами 6, 7, 44 "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.201 5 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав па нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.

Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; ви тяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.

Сільські, селищні, міські ради, згідно із статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування", є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до статті 16 пунктів 3 та 5 Закону України "Про місцеве самоврядування", є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до статті 29 Закону України "Про місцеве самоврядування" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Тобто, єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території с. Квасово, Берегівського району Закарпатської області, є Великоберезька сільська рада Берегівського району Закарпатської області.

Враховуючи викладене, Великоберезька сільська рада Берегівського району Закарпатської області зобов`язана згідно із вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на приміщення Квасівського ЗДО.

Як вбачається із акту обстеження комунального нерухомого майна та земельних ділянок в с. Квасово Великоберезької сільської ради від 16 лютого 2023 року, нежитлове приміщення дошкільного навчального закладу (Квасівського ЗДО "Пізнайко") загальною площею 450 кв.м. (а.с. 59).

Поряд з цим, листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях № 10-12-00195 від 21 лютого 2023 року підтверджується факт не перебування вказаного об`єкту у державній власності (а.с. 55).

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності чи будь-яке інше речове право па вказане нерухоме майно Великоберезькою сільською радою Берегівського району Закарпатської області не реєструвалися (а.с. 16).

Згідно інформації отриманої від КГІ "Берегівське бюро технічної інвентаризації Берегівської міської ради" від 22 лютого 2023 року № 44, нерухоме майно по вулиці Головна (№85) в с. Квасово не зареєстровано (а.с. 52).

Тобто, за наявності підстав та відповідних повноважень Великоберезькою сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж майже двох років з моменту передачі майна територіальні громаді, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначену вище будівлю.

Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.

В свою чергу безпідставне зволікання з державною реєстрацією права власності громади в особі сільської ради на приміщення Квасівського ЗДО, може призвести до нецільового використання приміщення або його вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави.

Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини, держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, гак і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про охорону дитинства" забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Відповідно до статті 4 частини 2 Закону України "Про освіту", право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 18.10.2018 у справі № 822/3692/17, від 05.1 1.2019 у справі № 804/4585/18, від 01.06.2021 у справі № 0440/6514/18.

Протиправна бездіяльність Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що виражається у невжитті передбачених законодавством заходів щодо оформлення права власності на нежитлове приміщення та його державної реєстрації, може створити передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном, ризики безпідставного вибуття останнього з власності територіальної громади, інтереси якої сільська рада представляє, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав громади у сфері охорони дитинства, тим самим порушує законодавчо встановлений порядок набуття й подальшої реалізації права власності та, відповідно, інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною майна територіальної громади, що є підставою для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

За правилами встановленими статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до статті 77 частини 2 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов Керівника Берегівської окружної прокуратури (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. І. Семені, 15) в інтересах держави до Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області (90242, Закарпатська область, Берегівський район, с. Великі Береги, вул. ІІ Ракоці Ференца, 78, код ЄДРПОУ 04350317), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предметі спору на стороні відповідача - Квасівський заклад дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області (90264, Закарпатська область, Берегівській район, с. Квасово, вул. Головна, 75, код ЄДРПОУ 26394870) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область.

Зобов`язати Великоберезьку сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Квасівського закладу дошкільної освіти "Пізнайко" Великоберезької сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: вул. Головна, 85, с. Квасово, Берегівський район, Закарпатська область.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 24 травня 2023 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду. Рішення суду у повному обсязі було складено 29 травня 2023 року.

СуддяС.Є. Гаврилко

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111161823
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —260/2400/23

Рішення від 24.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні