ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 травня 2023 року м. Ужгород№ 260/3674/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаврилка С.Є., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Мукачівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради, Відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради про визнання бездіяльності протиправно та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
11 травня 2023 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом звернулася Мукачівська окружної прокуратури (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Андрія Літуна. 15, код ЄДРПОУ 02909967) в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради (89640, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Чинадійово, вул. Волошина, 41, код ЄДРПОУ 44324581) до Відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради (89640, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Чинадійово, вул. Волошина, 41, код ЄДРПОУ 43997225), яким просить суд: "1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; 2. Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради щодо ненарахування та невиплати дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування з числа випускників навчальних закладів Чинадіївської територіальної громади - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , які у 2021 році закінчили Обавську та Чинадіївську гімнізії Чинадіївської селищної ради відповідно, а також ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , які у 2022 році закінчили Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Законом України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", зобов`язавши Відділ освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради нарахувати одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі. шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" та Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" та виплатити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 грошові кошти в сумі 14370 грн. кожному, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 грошові кошти в сумі 15708 грн. кожному; 2. Про час і місце розгляду справи повідомити Мукачівську окружну прокуратуру та Закарпатську обласну прокуратуру, якою буде забезпечуватися участь в суді.".
15 травня 2023 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження, якою розгляд справи постановлено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та (або) викликом учасників справи.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що Мукачівською окружною прокуратурою Закарпатської області вивчено стан дотримання прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з числа випускників закладів освіти. За результатами вивчення встановлено факт неналежного виконання керівництвом Чинадіївської селищної ради вимог статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", яке виразилося у ненарахуванні та невиплаті у 2022 році одноразової грошової допомоги дитині позбавленій батьківського піклування з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів міста, у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік". Так, згідно з інформацією Служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради від 09 лютого 2023 у 2021 році базову середню освіту здобули дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який закінчив Обавську гімназію Чинадіївської селищної ради та дитина-сирота ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка закінчила Чинадіївську гімназію Чинадіївської селищної ради. У 2022 році базову середню освіту здобув дитина-сирота ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , який закінчив Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області та продовжив навчання в ДПТНЗ "Мукачівський професійний аграрний ліцей імені Михайла Данканича", а повну загальну середню освіту здобула дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , яка закінчила Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області. Однак, після закінчення вказаних вище навчальних закладів, які розташовані на території Чинадіївської територіальної громади, відділом освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради протягом 2021 року не здійснено виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" випускникам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а у 2022 році - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , що суперечить положенням чинних нормативно-правових актів.
Відповідачем відзиву на позов до суду не надано, проте 18 травня 2023 року на адресу Закарпатського окружного адміністративного суду від відповідача надійшло клопотання, відповідно до якого останній вказав, що не заперечує щодо задоволення позову у даній справі, а Відділом освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради будуть вжиті всі заходи щодо виплати дітям одноразової грошової допомоги передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (а.с.а.с. 99-101).
Згідно зі статтею 262 частиною 5 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до статті 4 частини 1 пункту 10 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що Мукачівською окружною прокуратурою Закарпатської області вивчено стан дотримання прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з числа випускників закладів освіти, відповідність діяльності відповідальних установ, органів та служб вимогам статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 № 2342-IV (далі по тексту Закон України № 2342-IV) щодо майнового і соціального захисту таких дітей.
У відповідності до вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" від служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради (далі - Служба) отримано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з числа випускників навчальних закладів, які розташовані на території Чинадіївської територіальної громади та перебували на обліку у Службі, виплати належної їм грошової допомоги.
За результатами вивчення встановлено факт неналежного виконання Відділом освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради вимог статті 8 Закону України № 2342-IV, яке виразилося у ненарахуванні та невиплаті у 2021-2022 роках одноразової грошової допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів Чинадіївської територіальної громади, у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік".
Так, згідно з інформацією Служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради від 09 лютого 2023 року № 02-10/39 у 2021 році базову середню освіту здобули дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який закінчив Обавську гімназію Чинадіївської селищної ради та дитина-сирота ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка закінчила Чинадіївську гімназію Чинадіївської селищної ради. В подальшому, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 продовжив навчання у Вищому професійному училищі № 3 в м.Мукачево, а ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 продовжила навчання в КЗ "Берегівський медичний фаховий коледж" Закарпатської обласної ради (а.с.а.с. 21, 22).
Згідно вищевказаної інформації Служби у справах дітей, у 2022 році базову середню освіту здобув дитина-сирота ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , який закінчив Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області та продовжив навчання в ДПТНЗ "Мукачівський професійний аграрний ліцей імені Михайла Данканича", а повну загальну середню освіту здобула дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , яка закінчила Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області.
Розпорядженням голови Мукачівської РДА № 493 від 12 жовтня 2016 року підтверджено наявність статусу дитини, позбавленої батьківського піклування у ОСОБА_1 (а.с. 25).
Розпорядженням голови Мукачівської РДА № 397 від 25 листопада 2020 року підтверджено наявність статусу дитини, позбавленої батьківського піклування у ОСОБА_2 (а.с. 32).
Розпорядженням голови виконавчого комітету Чинадіївської селищної ради № 75 від 03 червня 2022 року підтверджено наявність статусу дитини, позбавленої батьківського піклування у ОСОБА_3 (а.с. 38).
Розпорядженням голови Мукачівської РДА № 102 від 29 березня 2013 року підтверджено наявність статусу дитини, позбавленої батьківського піклування у ОСОБА_4 (а.с. 44).
Однак, після закінчення вказаних вище навчальних закладів, які розташовані на території Чинадіївської територіальної громади, відділом освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради протягом 2021 року не здійснено виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України № 2342-IV випускникам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а у 2022 році - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , що суперечить положенням чинних нормативно-правових актів.
Зокрема, у відповідності до статті 3 пункту 1 Конвенції ООН "Про права дитини" від 20.1 1.1989, ратифікованої Постановою ВР № 789-ХІІ від 27.02.1991 (далі- Конвенція) в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага має приділятись якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Згідно із статтею 3 частинами 2-3 Конвенції, держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Затверджуючи та забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні пільги, компенсації і гарантії, що є складовою конституційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права, а тому відповідно до статті 19 частини 2, статті 68 частини 1 Конституції України є загальнообов`язковими та однаковою мірою мають додержуватися органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить їх у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що призводить до порушення засад соціальної правової держави.
Згідно із статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Аналогічні зобов`язання України передбачені і у основних міжнародно- правових актах. Стаття 9 Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права від 16.12.1966, ратифікованого Указом Президії Верховної Ради Української PCP від 19.10.1973, визначає право кожної людини на соціальне забезпечення, а статті 2, 10 Пакту декларують визнання Державами- учасницями, що сім`ї, яка є природним і основним осередком суспільства, повинні надаватися по можливості якнайширша охорона і допомога, особливо при її утворенні і поки на її відповідальності лежить турбота про несамостійних дітей та їх виховання. Особливих заходів охорони і допомоги має вживатися щодо всіх дітей і підлітків без будь-якої дискримінації за ознакою сімейного походження чи за іншою ознакою.
Відповідно до статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Основним законом, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, встановлює основні засади державної політики у цій сфері, є Закон України "Про охорону дитинства" від 26.04.2001 № 2402-111 (Преамбула Закону).
У відповідності до статей 5, 8 Закону України "Про охорону дитинства", кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; вирішення питань щодо забезпечення прав дітей, встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей.
Згідно зі статтею 25 цього Закону України "Про охорону дитинства", діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.
Статтями 52, 53 Конституції України передбачено, що утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно із визначеннями, наведеними в статтею 1 Закону України № 2342-IV, статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування.
З аналізу наведеної правової норми вбачається, що статус дитини- сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, надає таким особам право на отримання передбачених законодавством пільг.
Стаття 46 Конституції України закріплює право громадян на соціальний захист. Право на соціальний захист - це передбачені законодавством, гарантовані державою певні можливості людини отримати від держави, а також інших суб`єктів, які діють за уповноваженням або дозволом держави, на умовах і в порядку, передбаченому законодавством, а також договором, матеріальне забезпечення, матеріальну підтримку та соціальні послуги у разі настання соціальних ризиків.
Право на соціальний захист забезпечене певними юридичними обов`язками, які покладено на чітко визначених суб`єктів - відповідні державні органи праці та соціального захисту, соціальні фонди, соціальні служби тощо. Невиконання або неналежне виконання юридичного обов`язку тягне за собою заходи державного примусу. Право на соціальний захист може бути захищене в суді.
Одним із основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, згідно з ст.3 Закону України № 2342-IV, є захист прав і інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.
Відповідно до статті 4 Закону України № 2342-IV, заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою та встановлюються на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.
Отже, одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Повноваження щодо виплати зазначеної допомоги державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються конкретні діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування.
Згідно із статтею 8 частинами 1-3, 9 Закону України № 2342-IV, держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Допомога та утримання таких дітей не може бути нижчою за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб. Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
Державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа незалежно від форми їх влаштування та утримання.
Статтею 8 частиною 7 Закону України № 2342-IV передбачено, що випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.
Зазначеною нормою Закону врегульовано розмір одноразової грошової допомоги випускникам навчального закладу не залежно від подальшого працевлаштування або продовження навчання дитиною, а також незалежно в.д того, чи перебувала дитина на повному державному утриманні у навчальному закладі.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону, інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону/
Правилами статті 4 частини 3 Закону України № 2342-IV державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються, серед іншого, щодо мінімального стандарту разової державної фінансової допомоги при закінченні такими дітьми виховного, навчального закладу.
Оскільки Закон не конкретизує, який саме навчальний заклад має закінчити дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, то, за змістом наведеної норми, право на отримання грошової допомоги мають усі випускники навчальних закладів (в т.ч. не інтернатного типу) з числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Крім того, відповідно до чинного законодавства України дитиною є особа до 18 років (повноліття).
Такий підхід для визначення віку, до досягнення якого особа має статус дитини, закріплено у Законах України "Про громадянство України", "Про охорону дитинства", "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", а також у Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Оскільки за змістом статті 8 Закону України № 2342-IV грошова допомога виплачується лише випускникам навчальних закладів і лише з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (особи до 18 років), і п виплата не передбачена для осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (особи віком від 18 до 23 років), то право на виплату спірної допомоги триває лише до досягнення особою 18-річного віку.
Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради, відповідно статті 1 частини 1 пунктів 4, 5, статті 4 Закону України "Про повну V загальну середню освіту" від 16.01.2020 № 463-ІХ є закладом загальної середньої освіти, який забезпечує здобування повної загальної середньої освіти за такими освітніми рівнями: початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, здобувається протягом чотирьох років; базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, здобувається протягом п`яти років; профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, здобувається протягом трьох років.
Обавська та Чинадіївська гімназії є закладами освіти, які забезпечують здобування базової середньої освіти.
Судом встновлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 у червні 2021 року закінчили, Обавську та Чинідіївську гімназію Чинадіївської селищної ради відповідно, здобувши базову середню освіту (другий рівень), у зв`язку з чим набули статус випускників закладу освіти (а.с.а.с. 28, 29, 35).
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_8 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 у червні 2022 року закінчили Чинадіївський заклад загальної середньоїосвіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, здобувши: ОСОБА_3 - базову середню освіту (другий рівень), ОСОБА_4 - повну загальну середню освіту (третій рівень), у зв`язку з чим набули статус випускників закладу освіти (а.с.а.с. 42, 48).
Вказані випускники на момент закінчення навчальних закладів не досягли повноліття, у зв`язку з чим мали та мають право на отримання передбаченої статті 8 частини 1 Закону України № 2342-IV одноразової грошової допомоги, виплату якої здійснює відповідач як орган, наділений бюджетними повноваженнями щодо розпорядження коштами.
Наведені положення підтвердженні постановою Верховного суду України від 05 червня 2019 року у справі № 158/1684/16а.
Відповідно до рішення Мукачівської районної ради від 28 січня 2021 року № 20 "Про передачу бюджетних установ та майна Чинадіївській селищній раді" районна рада передала з 01 січня 2021 року Чинадіївській селищній раді права засновника з відповідними майновими правами щодо наступних закладів освіти: Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області разом із закріпленим за навчальним закладом майном (безоплатно), Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області разом із закріпленим за навчальним закладом майном (безоплатно), Обавської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області разом із закріпленим за навчальним закладом майном (безоплатно) (а.с.а.с. 75-77).
Згідно із рішенням Чинадіївської селищної ради від 04 лютого 2021 року № 263 "Про прийняття у комунальну власність Чинадіївської селищної територіальної громади юридичної особи - комунальної організації (установи, закладу) Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області" Чинадіївська селищна рада прийняла у комунальну власність Чинадіївської селищної територіальної громади в особі Чинадіївської селищної ради Чинадіївську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області та перейменувала останню на Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області (а.с.а.с. 80, 81).
Крім того, згідно з рішенням Чинадіївської селищної ради від 04 лютого 2021 року № 264 "Про прийняття у комунальну власність Чинадіївської селищної територіальної громади юридичної особи - комунальної організації (установи, закладу) Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області" Чинадіївська селищна рада прийняла у комунальну власність Чинадіївської селищної територіальної громади в особі Чинадіївської селищної ради Чинадіївську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області та перейменувала останню на Чинадіївську гімназію Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області (а.с.а.с. 82, 83).
Також, згідно з рішенням Чинадіївської селищної ради від 04 лютого 2021 року № 270 "Про прийняття у комунальну власність Чинадіївської селищної" територіальної громади юридичної особи - комунальної організації (установи, закладу) Обавської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області" Чинадіївська селищна рада прийняла у комунальну власність Чинадіївської селищної територіальної громади в особі Чинадіївської селищної ради Обавську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області та перейменувала останню на Обавську гімназію Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області (а.с.а.с 78, 79).
Відповідно до Положення про відділ освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради (далі - Відділ), затвердженого рішенням 1 сесії 8 скликання сесії Чинадіївської селищної ради № 25 від 03 грудня 2020 року, Відділ є виконавчим органом Чинадіївської селищної ради, підзвітним і підконтрольним Чинадіївській селищній раді, підпорядкованим виконавчому комітету та селищному голові (а.с.а.с. 66-74).
Відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки у територіальних представництвах Державного казначейства України, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням, кутовий штамп та бланк встановленого зразка, має право у межах своїх повноважень укладати від свого імені угоди з юридичними і фізичними особами, мати майнові і немайнові права, нести зобов`язання, бути позивачем і відповідачем у судах.
Згідно із приписами вказаного Положення (пункти 2.2.1, 2.2.22, 2.2.23, 2.2.24), Відділ здійснює управління загальноосвітніми, дошкільними та позашкільними навчальними закладами громади; організовує фінансове забезпечення підпорядкованих навчальних закладів; вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування навчальних закладів, аналізує їх використання; контролює та аналізує використання підпорядкованими навальними закладами коштів загального та спеціального фондів.
Крім того, згідно інформації відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради, Відділ є самостійним розпорядником бюджетних коштів, виділених на освіту та Здійснює фінансування закладів загальної середньої освіти, які знаходяться на території Чинадіївської селищної ради.
Окрім цього, не являються самостійними розпорядниками бюджетних коштів і навчальні заклади, які закінчили вищевказані випускники, а саме Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради, Обавська та Чинадіївська гімназії.
Отже, обов`язок щодо виплати одноразової грошової допомоги випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 покладено на Відділ освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради як розпорядника бюджетних коштів, який виступає відповідачем уданих спірних правовідносинах.
Крім того, обов`язок щодо виплати випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування одноразової грошової допомоги є безумовним та не залежить від наявності звернень про виплату грошової допомоги.
Оскільки одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні у межах, визначених законом, повноважень, умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, соціального захисту, всебічного розвитку тощо, зокрема, й шляхом надання одноразової грошової допомоги.
З огляду на вищезазначене, подання вищезазначеного позову має на меті захист "інтересів держави".
Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 822/3692/17, від 15 жовтня 2019 року у справі № 810/3894/17 та від 05 листопада 2019 року у справі № 804/4585/18.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" встановлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років (з 1 січня 2021 року) у розмірі 2395 грн.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" встановлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років (з 1 січня 2022 року) у розмірі 2618 грн.
Виходячи з вищенаведеної норми, дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 та дитині-сироті ОСОБА_2 мала бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку, тобто у сумі не менше 14370 грн кожному.
Водночас, дитині-сироті ОСОБА_3 та дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_4 мала бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку, тобто у сумі не менше 15708 грн. кожному.
У той же час, неналежне виконання Відділом освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради делегованих державою функцій суперечить принципам верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності та, як наслідок, реалізації державних гарантій' захисту прав і свобод дітей, у тому числі соціально вразливих категорій.
Бездіяльність відповідача полягає у не нарахуванні та невиплаті випускникам Чинадіївської та Обавської гімназії, Чинадіївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, а саме дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_1 та дитині-сироті ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України № 2342-IV, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, встановленого Законом Україну "Про Державний бюджет України на 2021 рік", дитині-сироті ОСОБА_3 та дитині, позбавленій батьківського піклування ОСОБА_4 одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, встановленого Законом Україну "Про Державний бюджет України на 2022 рік".
Згідно зі статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Визначивши людину як найвищу соціальну цінність Конституція України приєдналася до європейського і світового бачення цього питання, закріпила його загальнолюдське вирішення як обов`язкове для держави і для всіх інших учасників суспільних відносин.
Закріплені статтею 3 Конституції права і свободи людини, та їх гарантії визначають зміст і спрямованість функціонування держави.
Отже, державний інтерес, окрім іншого, полягає у забезпеченні прав і свобод людини.
Принцип відповідальності держави за свою діяльність перед людиною, закріплений у формі загального положення, конкретизується в інших нормах Конституції України.
Зокрема, статтею 51 Конституції визначено, що сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
Законом України "Про охорону дитинства" охорону дитинства в Україні визначено як стратегічний загальнонаціональний пріоритет.
Окрім того, захист інтересів держави шляхом поновлення прав дітей указаної категорії беззаперечно становить суспільний інтерес, оскільки підриває авторитет держави у сфері соціального захисту, охорони дитинства щодо захисту прав дітей вказаної категорії, якою гарантовано захист прав дитини з боку держави, та вимагає судового захисту з метою дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності, та як наслідок реалізації державних гарантій у сфері охорони дитинства.
Таким чином, у даному вимога спрямована саме на захист державного інтересу, який полягає у захисті незахищеної категорії громадян - дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.
Згідно із статтею 1 частиною 1 Закону України "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" від 24.01.1995 №20/95-ВР, здійснення соціального захисту дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної компетенції на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері сім`ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері сім`ї та дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім`ї та дітей, відповідні структурні підрозділи обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних, адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад.
Відповідно до статті 12 Закону України № 2342-IV, статті 4 Закону України "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" та пункту 3 "Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини", затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 24.09.2008 №866, на служби у справах дітей покладається безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Служба у справах дітей бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів, зокрема стосовно соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа. У разі необхідності служба має право представляти інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності.
На території Чинадіївської територіальної громади вказані повноваження здійснює Служба у справах дітей Чинадіївської селищної ради.
Відповідно до Положення про службу у справах дітей Чинадіївської селищної ради, затвердженого рішенням 9 сесії 8 скликання Чинадіївської " селищної ради від 22 червня 2021 № 516, Служба у справах дітей Чинадіївської селищної ради (далі - Служба) є органом Чинадіївської селищної ради, підпорядкована, підзвітна та підконтрольна селищному голові (а.с.а.с. 51-61).
Відповідно до вищевказаного Положення, основними завданнями Служби є: реалізація на території Чинадіївської селищної ради державної політики з питань соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень; ведення обліку дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; координація зусиль місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності; розроблення і здійснення самостійно або разом з відповідними органами виконавчої влади, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей тощо.
Відповідно до пунктів 4,10 розділу 6 Положення, Служба має право: звертатися до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у разі порушення прав та інтересів дітей; здійснювати захист прав та законних інтересів дітей від селищної ради, селищного голови (особи, що виконує його повноваження) в судах (самопредставництво) та інших органах тощо.
Разом з тим, судом встановлено, що службою у справах дітей Чинадіївської селищної ради повноваження щодо захисту інтересів дітей, позбавлених батьківського піклування ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , а також дітей-сиріт ОСОБА_2 , року народження та ОСОБА_3 , здійснюються неналежним чином.
Як наслідок, будь-які заходи, в тому числі в судовому порядку, в інтересах вищевказаних дітей про нарахування та виплату коштів одноразової допомога не вживались, що в свою чергу вказує на неналежний захист інтересів держави у цій сфері, а також порушених прав дітей.
Варто зазначити, що обов`язок Служби щодо захисту інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування є безумовним та не залежить від наявності звернень про не виплату грошової допомоги.
Отже, орган, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у даних спірних правовідносинах є Служба у справах дітей Чинадіївської селищної ради.
Зазначена позиція щодо підставності позовних вимог прокурора та наявність бездіяльності уповноваженого органу узгоджується із рішеннями Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2019 справа №200/11907/18 та від 21.02.2019 справа №200/11924/18, та Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 справа № 620/1668/19, від 01.08.2019 справа №620/1153/19.
Окрім того, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 (справа №903/129/18) зазначено, що сам факт не звернення, до суду суб`єкта владних повноважень з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси держави, свідчить про те, що вказаний орган неналежно виконує свої повноваження у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Згідно із статтею 2 частиною КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Позов Мукачівської окружної прокуратури (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Андрія Літуна. 15, код ЄДРПОУ 02909967) в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Чинадіївської селищної ради (89640, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Чинадійово, вул. Волошина, 41, код ЄДРПОУ 44324581) до Відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради (89640, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Чинадійово, вул. Волошина, 41, код ЄДРПОУ 43997225)) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради щодо ненарахування та невиплати дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування з числа випускників навчальних закладів Чинадіївської територіальної громади - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , які у 2021 році закінчили Обавську та Чинадіївську гімназії Чинадіївської селищної ради відповідно, а також ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_8 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , які у 2022 році закінчили Чинадіївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чинадіївської селищної ради одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Законом України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування".
Зобов`язати Відділ освіти, молоді та спорту, у справах дітей та культури Чинадіївської селищної ради нарахувати одноразову грошову допомогу, передбачену статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" та Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" та виплатити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . грошові кошти в сумі 14370 грн кожному, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_8 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 грошові кошти в сумі 15708 грн кожному.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяС.Є. Гаврилко
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111161825 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гаврилко С.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні