Справа № 540/6762/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради про визнання неправомірними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати неправомірними дії Великоолександрівської селищної ради по відмові в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства; зобов`язати Великоолександрівську селищну раду Херсонської області затвердити проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 1.5700 га із земель запасу сільськогосподарського призначення, яка розташована за адресою: Брускінська сільська рада (за межами населеного пункту) Великоолександрівського району Херсонської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що розпорядженням від 17.09.2010 року № 506 йому надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,57 га. Проект було виготовлено 2017 року та в подальшому він подав його для затвердження до Великоолександрівської селищної ради, однак йому було відмовлено в затвердженні проекту, оскільки відповідно до рішення № 356 він має право отримати тільки 0,5000 га. Разом з тим, рішенням від 17.09.2010 року № 506 йому надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки 1,57 га, вказане рішення є чинним. При цьому, до прийняття рішення від 17.09.2010 року № 506, рішення № 356 та будь-яких обмежень щодо надання земельної ділянки не існувало.
Представником відповідача Великоолександрівської селищної ради до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що ст. 121 ЗК України передбачено, що для ведення особистого селянського господарства громадяни України можуть безоплатно отримати не більше 2 га. вказана норма передбачає максимальний, а не обов`язків розмір земельної ділянки. При цьому, 17.03.2021 року селищною радою прийнято рішення № 356, згідно якого позивач має право реалізувати своє право на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах визначених Положення, а саме не більше 0,5000 га. відповідно до ЗУ № 497-VIII від 02.06.2015 року передбачено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою після погодження в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру. Однак, позивачем порушено вимоги вказаного Закону. Крім того, земельної ділянки з кадастровим номером 6520981500:05:001:0320 не існує. Після здійснення поділу спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6520981500:05:001:0320 було утворено три земельні ділянки, про що свідчать витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року відкрито провадження по справі № 540/6762/21 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації.
Розпорядженням Верховного Суду від 18.03.2022 року № 11/0/9-22, відповідно до ч. 7 ст. 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду та визначено суд, якому визначається територіальна підсудність справ - Одеський окружний адміністративний суд.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу справ між суддями від 23 березня 2023 року адміністративну справу № 540/6762/21 в електронному вигляді передано головуючому судді Левчук О.А.
Ухвалою суду від 28 березня 2023 року адміністративну справу прийнято до провадження та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
17 вересня 2010 року Великоолександрівською районною державною адміністрацією Херсонської області прийнято рішення № 506, яким надано згоду на передачу безоплатно у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1,57 га, в контурі згідно з викопіюванням із земель на території Брускинської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства (а.с. 22).
На виконання рішення Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області від 17.09.2010 року № 506 ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 1,5700 га із земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за адресою: Брускинська сільська рада 33/15 (за межами насалених пунктів), Великоолександрівський район Херсонська область (а.с. 15-57).
Висновком державної землевпорядної експертизи, проведеної експертом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 19.12.2017 року проект землеустрою погоджено без зауважень (а.с. 48-49).
24 листопада 2017 року відділом у Великоолександрівському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області видано довідку з державної статичтисної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, згідно якої станом на 01.01.2016 року земельна ділянка загальною орієнтовною площею 1,5700 га, яка проектується до відведення у власність громадянина ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, розташована за межами населеного пункту на території Брускинської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області обліковується (в гектарах): землі запасу, загальна площа 1,5700 га, всього 1,5700 га, сільськогосподарські землі, у тому числі сільськогосподарські угіддя всього 1,5700 га, ріллі 1,5700 га (а.с. 57).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.10.2021 року, 04.01.2018 року відділом у Великоолександрівському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку державної форми власності сільськогосподарського призначення. Вид використання: для ведення особистого селянського господарства площею 1,5700 га, кадастровий номер 6520981500:05:001:0320 (а.с. 9-14).
07.06.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Великоолександрівської селищної ради щодо затвердження проекту землеустрою.
07 липня 2021 року Великоолександрівська селищна рада листом № 02-22/1107 повідомила ОСОБА_1 проте, що відповідно до ЗУ № 497-VIII від 02.06.2015 року, який набрав законної сили 27.06.2015 року, ч. 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» передбачено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою після погодження в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру. Крім того, доведено до відома, що він має право звернутися із заявою до Великоолександрівської селищної ради для отримання 0,5000 га для ведення особистого селянського господарства на загальних підставах (а.с. 7-8).
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п. «а», «б» ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ст. 118 ЗК України (в редакції, чинні на дату виникнення спірних правовідносин) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до ст. 122 ЗК України(в редакції, чинні на дату виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
27 червня 2015 року набрав чинності Закону України від 02 червня 2015 року
№ 497-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою».
Згідно п. 2 розділу IІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 497-VIII прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою після погодження в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.
Таким чином, нормою пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 497-VIII визначено, що суб`єктом, який здійснює затвердження погоджених у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, проектів землеустрою, що були розроблені на підставі рішень уповноважених органів, прийнятих та не виконаних до набрання чинності Законом № 497-VIII, може бути виключно той орган, який надавав дозвіл на їх розроблення.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 08 лютого 2021 року по справі № 821/1877/17.
З матеріалів справи вбачається, що 17 вересня 2010 року Великоолександрівською районною державною адміністрацією Херсонської області прийнято рішення № 506, яким надано згоду на передачу безоплатно у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1,57 га, в контурі згідно з викопіюванням із земель на території Брускинської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства (а.с. 22).
В той же час, проект землеустрою відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 1,5700 га із земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за адресою: Брускинська сільська рада 33/15 (за межами насалених пунктів), Великоолександрівський район Херсонська область, був розроблений ОСОБА_1 та погоджений після спливу двох років з дня набрання чинності Законом України від 02 червня 2015 року № 497-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою» (а.с. 15-57).
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що станом на дату звернення позивача, ОСОБА_1 , до Великоолександрівської селищної ради щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 1,57000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, земельна ділянка кадастровий номер 6520981500:05:001:0320 не існувала, оскільки вказана земельна ділянка була поділена, про що свідчать витяги з Державного земельного кадастру (а.с. 81-96).
За таких підстав, суд дійшов висновку, що Великоолександрівською селищною радою було правомірно відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, а тому відсутні підстави для зобов`язання Великоолександрівської селищної ради Херсонської області затвердити проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 1.5700 га із земель запасу сільськогосподарського призначення, яка розташована за адресою: Брускінська сільська рада (за межами населеного пункту) Великоолександрівського району Херсонської області.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі РуїсТоріха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Великоолександрівської селищної ради (код ЄДРПОУ 26348568, адреса місцезнаходження: 74100, Херсонська область, Бериславський район, смт. Велика Олександрівка, вул. Свободи, 161) про визнання неправомірними дій Великоолександрівської селищної ради по відмові в наданні дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства; зобов`язання Великоолександрівської селищної ради Херсонської області затвердити проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 1.5700 га із земель запасу сільськогосподарського призначення, яка розташована за адресою: Брускінська сільська рада (за межами населеного пункту) Великоолександрівського району Херсонської області, - в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111163982 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні