ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2023 року справа №360/3200/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Блохіна А.А., Геращенка І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2021 року (головуючий І інстанції Чернявська Т.І.), складене у повному обсязі 29 вересня 2021 року у м. Сєвєродонецьк Луганської області у справі №360/3200/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови від 26 квітня 2021 року № 222674 про застосування адміністративно-господарський санкцій, -
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому представник позивача з урахуванням уточненої позовної заяви від 26 липня 2021 року б/н та ухвали від 26 серпня 2021 року про роз`єднання позовних вимог у самостійні провадження просить:
скасувати постанову від 26 квітня 2021 року № 222674 про порушення 26 лютого 2021 року ТОВ «Агротранс СД» законодавства про автомобільний транспорт та застосований адміністративний штраф в сумі 34000,00 грн.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2021 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з судовим рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги скаржником зазначено наступне.
Оскільки в спірному випадку перевозився сипучий вантаж (насіння соняшника), то маса вантажу в різних точках під час руху не є сталою, а за відсутності відповідної методики зважування неможливо з достовірністю встановити, що перевезення вантажу здійснювалось з перевищенням вагових обмежень. Відповідно, вважає, що результати вимірювання, представлені відповідачем, не можна вважати достовірними.
Посилався на порушення судом норм процесуального права в частині прийняття відзиву на позов не пересвідчившись отримання його позивачем.
Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи, обговорив доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» (ідентифікаційний код 42611555, місцезнаходження: вул. Центральна, буд. 119-А, с. Олександрівка, Новоайдарський район, Луганська область, 93515) у встановленому законом порядку 08 листопада 2018 року зареєстровано юридичною особою, основним видом діяльності якого є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 28 вересня 2021 року
Згідно з затвердженим графіком роботи спільних мобільних груп із числа співробітників 2-го управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях, співробітників УПП в Донецькій області та працівників Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо виявлення та документування порушень в сфері пасажирських перевезень та роботи на габаритно-ваговому комплексі на автомобільних дорогах загального користування на січень та лютий 2021 року місцем можливого несення служби 26 лютого 2021 року з 00:00 24:00 визначена автодорога М-03 «Київ - Харків - Довжанський» 674 км + 499 м
26 лютого 2021 року о 15 год. 36 хв. відповідно до графіку проведення рейдових перевірок Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Донецькій області у період з 22 лютого 2021 року по 28 лютого 2021 року, затвердженого 22 лютого 2021 року заступником начальника Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Рязанцевою А., та направлення на рейдову перевірку від 22 лютого 2021 року № 011754 посадовою особою відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, які знаходяться на території відповідно до системи адміністративно-територіального устрою України Донецька область, проведено рейдову перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом
За результатами рейдової перевірки посадовою особою відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки складено акт від 26 лютого 2021 року № 262621, дослідженням якого встановлено, що за результатами перевірки транспортного засобу марки FORD F-MAX моделі 1850TXHRAT державний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки BODEX моделі KIS 3B державний номер НОМЕР_2 , що належить ТОВ «Агротранс СД», під керуванням водія ОСОБА_1 , виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Акт від 26 лютого 2021 року № 262621 підписаний водієм ОСОБА_1 без заперечень та зауважень
За результатами проведеного посадовою особою відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Донецькій області Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки із залученням оператора вагового комплексу габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки FORD F-MAX моделі 1850TXHRAT державний номер НОМЕР_1 з напівпричепом марки BODEX моделі KIS 3B державний номер НОМЕР_2 , що належить ТОВ «Агротранс СД», встановлено, що повна маса транспортного засобу становила 47,900 тон (нормативно допустима 40,000 тон), навантаження на одиночну вісь склало 14,150 тон (при дозволених 11,000 тон), навантаження на строєну вісь склало 26,000 тон (при дозволених 22,000 тони), що підтверджується талоном зважування від 26 лютого 2021 року № 09186, довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 26 лютого 2021 року № 046008, актом про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 26 лютого 2021 року № 0008437 з додатком, в якому наведено розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу. Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 26 лютого 2021 року № 0008437, в якому зафіксовані осьові навантаження на одиночну вісь 14,150 тон, на строєну вісь - 26,000 тон, підписаний водієм ОСОБА_1 без заперечень та зауважень
Згідно з Свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 34-00/1633, виданим 10 липня 2020 року (чинне до 10 липня 2021 року, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки вага пересувна автомобільна типу CHEKLODE FREEWEIGH заводський номер НОМЕР_3 , виробник «CENTRAL WEIGHING», Англія, відповідає вимогам ГОСТ 29329-92 «Весы для статического взвешивания. Общие технические требования»
Відповідно до пункту 26 Порядку № 1567 позивача листом від 29 березня 2021 року за № 22584/8.4/24-21 запрошено на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 13 квітня 2021 року для розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, представник позивача Ковальов В.М. отримав 13 квітня 2021 року копію акту.
Клопотанням від 20 квітня 2021 року представник позивача, директор Товариства з обмеженою відповідальністю юридична компанія АВЦ «Альянс» Воронкін В.А., зазначив, що ТОВ «Агротранс СД» отримано повідомлення про призначення розгляду справи про порушення на 20 квітня 2021 року. 20 квітня 2021 року між ТОВ «Агротранс СД» та Товариством з обмеженою відповідальністю юридична компанія АВЦ «Альянс» укладено договір про надання правової допомоги, в тому числі в органах Укртрансбезпеки. З метою підготовки для належного захисту при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт просив надати на ознайомлення та зняття копій матеріали справ, зібраних відносно ТОВ «Агротранс СД» за 26 лютого 2021 року
20 квітня 2021 року директор Товариства з обмеженою відповідальністю юридична компанія АВЦ «Альянс» Воронкін В.А. отримав завірені належним чином копії документів щодо порушення 26 лютого 2021 року ТОВ «Агротранс СД» законодавства про автомобільний транспорт, про що свідчить лист Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 20 квітня 2021 року № 2033/27.4/23-21
За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт уповноваженою особою Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки винесено постанову від 26 квітня 2021 року № 222674 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до позивача за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 34000,00 грн
26 квітня 2021 року директор Товариства з обмеженою відповідальністю юридична компанія АВЦ «Альянс» Воронкін В.А. подав до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки клопотання від 20 квітня 2021 року б/н про повернення матеріалів справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, складених відносно ТОВ «Агротранс СД» 26 лютого 2021 року, клопотання від 20 квітня 2021 року б/н про виклик свідків при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та клопотання від 20 квітня 2021 року б/н про долучення до матеріалів справи CD-R диску, яким підтверджується відсутність пломбування на вагах, якими було проведено зважування
Листом від 29 квітня 2021 року № 2243/3.1/23-21 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки повідомило директора Товариства з обмеженою відповідальністю юридична компанія АВЦ «Альянс» Воронкіна В.А. про те, що листи від 20 квітня 2021 року щодо розгляду матеріалів від 26 лютого 2021 року про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «Агротранс СД» надійшли до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки 26 квітня 2021 року, але вже після винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу
На постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 26 квітня 2021 року № 222674 про застосування адміністративно-господарського штрафу ТОВ «Агротранс СД» подано скаргу від 05 травня 2021 року б/н, яку рішенням Укртрансбезпеки від 21 травня 2021 року № 3398/3.1/15-21 «Щодо скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 26.04.2021 №№ 222674, 222675, 222676, 222677» залишено без задоволення, а оскаржувану постанову без змін
Отже, не погоджуючись із постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що відповідач правомірно прийняв постанову про застосування до позивача адміністративного господарського штрафу за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу відповідно до абз.16 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Оцінка суду.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 р. № 3353-XII (далі Закон № 3353-ХІІ), відповідно частини першоїстатті 29 якого до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
Частиною другоюстатті 29 Закону № 3353-ХІІ встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За змістом статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт»від 05.04.2001 р. № 2344-III (далі Закон № 2344-ІІІ) реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з пунктом 8 цього Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до підпункту 1 пункту 4 цього Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (даліавтомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.
Згідно з підпунктами 2 та 29 пункту 5 зазначеного Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; у випадках, передбаченихзаконом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №196-р від 03.03.2020 року «Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті» погоджено пропозицію Міністерства інфраструктури і Державної служби з безпеки на транспорті щодо утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом злиття відповідні територіальні органи зазначеної Служби.
На виконання цього розпорядження Державною службою України з безпеки на транспорті видано наказ №340 від 09.09.2020 року "Про упорядкування структури Укртрансбезпеки", а наказом Державної служби України з безпеки на транспорті №390 від 13.10.2020 року з 15 жовтня 2020 року введено в дію нову структуру Укртрансбезпеки та штатний розпис з урахуванням новоутворених міжрегіональних управлінь.
Цим же наказом затверджено Положення про територіальні органи Державної служби України з безпеки на транспорті, яке визначає організаційно-правовий статус, основні завдання, функції, повноваження та організаційні засади діяльності територіальних органів Укртрансбезпеки, утворених відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №196-р від 03.03.2020 року "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті".
Цим Положенням передбачено, що територіальний орган є структурним підрозділом апарату Укртрансбезпеки і забезпечує виконання покладених на Укртрансбезпеку завдань на території Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а такий, що утворений як міжрегіональний територіальний орган, - на території декількох адміністративно-територіальних одиниць, на які поширюються його повноваження.
Отже, територіальним органам Укратрансбезпеки надано право здійснювати державний контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далісуб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 р. № 1567 (далі Порядок № 1567), згідно з пунктами 2, 3, 4 якого державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі); державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далітранспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Частинами чотирнадцятою та сімнадцятою статті 6 Закону № 2344-IIIпередбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
За визначенням, наведеним в абзаці 54статті 1 Закону № 2344-III, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).
Пунктами 12, 14 Порядку № 1567 передбачено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Відповідно до пункту 16 Порядку № 1567 під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Частиною третьоюстатті 48 Закону № 2344-IIIвстановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до частини першої статті 29Закону № 3353-ХІІдо участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
За приписами частини другої статті 29Закону № 3353-ХІІз метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 16 Порядку №1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.
Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 р. «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» (далі - Порядок № 879).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
У розумінні Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 879).
За змістом пункту 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Відповідно до пункту 20 Порядку №879 за результатами точного та/або документального габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Відповідно до пункту 22.1Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, (далі Правила дорожнього руху) маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.
Як вказано вище, під час проведення габаритно-вагового контролю 10.03.2021 р. транспортного засобу, який використовується позивачем, виявлено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Відповідно до статті33 Закону України«Про автомобільні дороги»від 08.09.2005 р. № 2862-IVрух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 22.5Правил дорожнього руху в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною22м (для маршрутних транспортних засобів25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозівпонад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутахдо 46 т), навантаження на одиночну вісь11 т (для автобусів, тролейбусів11,5 т), здвоєні осі16 т, строєні22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь11 т, здвоєні осі18 т, строєні24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осіпонад 16 т, строєні осіпонад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозівнавантаження на одиночну вісьпонад 11 т, здвоєні осіпонад 18 т, строєні осіпонад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутахпонад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Проаналізувавши зазначені вище норми чинного законодавства, суд доходить до висновку, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадку перевищення вагових або габаритних параметрів є різними: перевезення неподільного вантажу допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі, а перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі заборонено.
Вантажем, який перевозився водієм позивача, є насіння соняшника, тобто вантаж є подільним, адже може при завантаженні бути поділений на окремі частки без втрати або пошкодженні його властивостей, а тому перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм відповідно до п. 22.5Правил дорожнього рухузаборонено.
Головною метою такої заборони єзбереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.
Відтак, чинним законодавством на час вчинення перевірки позивача була встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.
Законом України № 54-ІХ від 11.09.2019, який набув чинності 25.09.2019, внесені зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, частину першу статті 60 цього Закону доповнено новими абзацами, зокрема:
- абзац 16 - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, не передбачена, то на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзацу 16 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІза відсутність такого дозволу у період до 01.10.2021 р.
Тобто, до 01.10.2021 р. законодавцем не була передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу за перевищення встановлених габаритно-вагових норм при перевезення подільного вантажу без відповідного дозволу, а така відповідальність введена саме з 01.10.2021 р.
Враховуючи, що перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено та видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових не була передбачена на час виникнення спірних правовідносин, суд доходить до висновку про відсутність в діях позивача складу правопорушення, передбаченого абзацем 16 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІ, що обумовлює протиправність оскарженої постанови.
Судом першої інстанції приведені обставини та правове регулювання спірних правовідносин не враховане, що призвело до неправильного вирішення справи.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до положень частини першоїстатті 317 КАС Українипідставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального або порушення норм процесуального права.
Оскільки суд першої інстанції неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустив неправильне застосування норм матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги позивача, скасування рішення суду першої інстанціїз прийняттям постанови про задоволення позову.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати по справі в розмірі 12 485 грн., з яких 9080 грн. судовий збір за подання позовної заяви до суду першої інстанції, 3405 грн. судовий збір за подання апеляційної скарги.
Як визначено пунктом 6 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства Українидля цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цьогоКодексупозбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Таким чином зазначена справа відноситься до справ незначної складності, тому судове рішення за наслідками апеляційного розгляду в цій справі касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 139,308,311,315,317,321,322,325,327,328,329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2021 року у справі №360/3200/21 задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2021 року у справі №360/3200/21 скасувати.
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови від 26 квітня 2021 року № 222674 про застосування адміністративно-господарський санкцій задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті №222674 від 26 квітня 2021 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34000,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс СД» (код ЄДРПОУ 42611555) судові витрати по справі в розмірі 12 485 (дванадцять тисяч чотириста сімдесят п`ять) 00 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 13 жовтня 2022 року, є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначенихст.328 КАС України.
Повне судове рішення складено 29 травня 2023 року.
Судді А.В.Гайдар
А.А. Блохін
І.В.Геращенко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111167712 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні