Ухвала
від 26.05.2023 по справі 991/4573/23
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Справа № 991/4573/23

Провадження 1-кс/991/4592/23

У Х В А Л А

26.05.2023 м. Київ

Слідча суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 , у відкритому судовому засіданні, за участі секретаря судового засіданні ОСОБА_2 ,

в с т а н о в и л а:

1.24.05.2023 голова громадської організації «НОН-СТОП» (далі - ГО «НОН-СТОП») ОСОБА_3 через «Електронний суд» звернувся до Вищого антикорупційного суду із скаргою на бездіяльність прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (далі - САП), передбачену п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, оскільки такий не вніс відомості про кримінальне правопорушення за його заявою до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) та не розпочав досудове розслідування.

2.25.05.2023 згідно з протоколом автоматичного визначення слідчого судді, скарга передана на розгляд слідчій судді ОСОБА_1 .

3.Скаржник просив розглянути скаргу за його відсутності. З огляду на що, а також засаду диспозитивності, слідча суддя вважає за можливе здійснити такий розгляд у відсутність скаржника.

4.Дослідивши скаргу, слідча суддя дійшла висновку про необхідність відмови у її задоволенні, з огляду на таке.

5.Скарга мотивована тим, що 23.05.2023 ОСОБА_3 звернувся до САП із заявою від 22.05.2023 про те, що Київська міська державна адміністрація (далі - КМДА), Державна архітектурно-будівельна інспекція України (далі - ДАБІ), компанія «SAGA Development» та група підприємств, які входять до неї, Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрекспертбудпроект» (далі - ТОВ «Укрекспертбудпроект»), у співпраці із народним депутатом від Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» (далі - ПП «ОПЗЖ») ОСОБА_4 , вступили у попередню злочинну змову з метою незаконного виділення земельних ділянок із кадастровими номерами 8000000000:82:138:0096, площею 0.6415 га, розташованої у м. Києві між будинками № 2-а на вул. Вільшанській та № 16 на вул. Професора Підвисоцького, а також 8000000000:82:138:0098 площею 1.6915 га, розташованої за адресою: м. Київ, вулиця Вільшанська, 2-6, та їхньої незаконної забудови житловим комплексом «OZON Concept House». Так, у заяві ОСОБА_3 покликається на те, що названі земельні ділянки перебувають у комунальній власності Київської міської ради (далі - КМР), а право користування ними в рамках проекту зведення забудовником «SAGA Development» ЖК «OZON Concept House» мають Товариство з обмеженою відповідальність «УКРАЇНСЬКИЙ ФОНД РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ» (земельна ділянка із кадастровим номером 8000000000:82:138:0096) та Товариство з обмеженою відповідальністю «ІННОВАЦІЙНА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (земельна ділянка із кадастровим номером 8000000000:82:138:0098). Водночас, на переконання скаржника, виділення земельних ділянок у користування названим товариствам відбувалось із істотними порушеннями будівельного законодавства, правил безпеки на будівництві та експлуатації виробничої техніки. Окрім того, у своїй заяві скаржник зазначає, що за допомогою корупційної складової ДАБІ надало забудовнику дозвіл на першу чергу будівництва - один двосекційний житловий будинок до 24 поверхів, але на даний час забудовник намагається скорегувати попередній містобудівний проект, аби вищевказаний дозвіл ДАБІ був розширений та поширювався на будівництво чотирьох багатосекційних житлових будинків, з максимальною поверховістю до 17 поверхів, але із розташуванням на стилобаті в 4 поверхи, тож з фактичною поверховістю в 21 поверх. Встановлено також, як зазначає скаржник, факт підроблення експертизи, виконаної ТОВ «Укрекспертбудпроект» щодо проекту будівництва ЖК «OZON Concept House» та ряд суперечностей в її змісті.

6.Також, на переконання скаржника, усі кошти від інвесторів - покупців нерухомого майна у запланованому ЖК «OZON Concept House» від забудовника «SAGA Development» отримуються та перераховуються за рахунок та із залученням ряду підконтрольних юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, такі кошти в подальшому легалізуються та виводяться з метою вчинення шахрайських дій, ухилення від сплати податків, в той час як жодних робіт компанія «SAGA Development» проводити не планує, у тому числі, щодо подальшого відновлення будівництва, таким чином, заволодіваючи майном ошуканих інвесторів в особливо великих розмірах, а отже в діях КМДА, ДАБІ, компанії «SAGA Development» та групи підприємців, які входять до неї, ТОВ «Укрспецбудпроект» та народного депутата від ПП «ОПЗЖ» ОСОБА_4 , на переконання скаржника, є ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 188-1, ч. 4 ст. 190, ч. 4 ст. 197-1, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 272, ч. 2 ст. 364 КК України. Однак відомості за такою заявою до ЄРДР внесені не були.

7.На запит слідчої судді, прокурор САП повідомила, що заява голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 від 22.05.2023 на розгляд САП не надходила, а перебуває на розгляді іншого підрозділу Офісу Генерального прокурора, а саме, відповідно до даних системи електронного документообігу органів прокуратури України, на розгляді Департаменту організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням органів державного бюро розслідувань, нагляду за його оперативним підрозділами та підтримання публічного обвинувачення у відповідних провадженнях Офісу Генерального прокурора.

8.Поряд з цим, заява про вчинення кримінального правопорушення, подана ОСОБА_3 , саме, зокрема, до САП, отже за відповідною заявою відомості не були внесені до ЄРДР.

9.Виходячи з наведеного, слідча суддя доходить висновку, що скарга подана особою, яка має право подавати таку скаргу у строк, визначений ч. 1 ст. 304 КПК України.

10.Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України на досудовому провадженні може бути оскаржена бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк, - заявником, потерпілим, його представником чи законним представником, підозрюваним, його захисником чи законним представником, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільцем тимчасово вилученого майна, іншою особою, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування.

11.Отже, бездіяльність, яка підлягає оскарженню відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, передбачає три обов`язкові ознаки: (1) прокурор, слідчий (детектив) наділені обов`язком вчинити певну процесуальну дію; (2) така процесуальна дія має бути вчинена у визначений КПК строк; (3) відповідна процесуальна дія прокурором, слідчим (детективом) у встановлений строк не вчинена. Тобто, наведена норма дозволяє оскаржити слідчому судді не будь-яку бездіяльність, а лише ту, що стосується обов`язків, строк виконання яких чітко регламентований кримінальним процесуальним законом.

12.Відповідно до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

13.Ознакам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, відповідає бездіяльність, яка виникає внаслідок невиконання вимог ч. 1 ст. 214 КПК України.

14.Отже, оскаржена ОСОБА_3 бездіяльність відповідає ч. 1 ст. 303 КПК України.

15.Також, згідно із ч. 1 ст. 306 КПК України скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого, дізнавача чи прокурора розглядаються слідчим суддею місцевого суду, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - слідчим суддею Вищого антикорупційного суду.

16.У силу ч. 2 ст. 33-1 КПК України слідчі судді Вищого антикорупційного суду здійснюють судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду відповідно до частини першої цієї статті.

17.Остання встановлює, що Вищому антикорупційному суду підсудні кримінальні провадження стосовно корупційних кримінальних правопорушень, передбачених в примітці ст. 45 КК України (статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 КК України, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, та кримінальні правопорушення, передбачені статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368-369-2 КК України), а також статтями 206-2, 209, 211, 366-2, 366-3 КК України. Водночас, повинна бути наявна хоча б одна з умов, передбачених пунктами 1-3 ч. 5 ст. 216 КПК України.

18.Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 216 КПК України передбачено таку умову як вчинення кримінальних правопорушень, серед інших, передбачених статтями 209, 364 КК України, зокрема, народним депутатом України.

19.Отже, скарга в частині повідомлення про вчинення народним депутатом України ОСОБА_4 кримінальних правопорушень, передбачених статтями 209, 364 КК України, підлягає розгляду в цьому суді.

20.Поряд з цим, слідча суддя бере до уваги, що у скарзі йде мова також про можливе вчинення кримінальних правопорушень, у співучасті з іншими особами, а також інших кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 188-1, ч. 4 ст. 190, ч. 4 ст. 197-1, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 272 КК України, цими ж особами, то з урахуванням положень п. 20-2 розділу XІ «Перехідні положення» КПК України, слідча суддя вважає, що загалом по такій скарзі має здійснюватися судовий контроль Вищим антикорупційним судом.

21.На підставі викладеного, скарга відповідає вимогам ст. 303, ч. 1 ст. 304 та ч. 1 ст. 306 КПК України.

22.Поряд з цим, слідча суддя зауважує, що для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР заявник у повідомленні про кримінальне правопорушення має зазначити конкретні, відомі йому обставини об`єктивної сторони такого правопорушення (яке саме кримінальне правопорушення відбулось, де, коли, в чому полягало, які особи, причетні до його скоєння тощо). Такі обставини можуть бути неповними (в силу недостатньої обізнаності заявника, неочевидності вчинення кримінального правопорушення, з огляду на початкову стадію сприйняття та дослідження цих подій чи з інших причин), але в той же час достатніми для попередньої кваліфікації реєстраторами ЄРДР такого діяння саме як кримінального правопорушення (кваліфікації за статтею, частиною статті Кримінального кодексу України).

23.Якщо ж зі змісту повідомлення про кримінальне правопорушення є очевидним, що обставини, викладені в ньому, не свідчать про те, що існує ймовірність вчинення будь-якого кримінального правопорушення і ці обставини для отримання зазначеного вище висновку не потребують перевірки засобами кримінального процесу або в силу його занадто абстрактного характеру неможливо встановити ні попередню кваліфікацію кримінального правопорушення, ні предмет, межі та напрямок досудового розслідування, яке ініціюється заявником, то такі повідомлення не мають вноситися до ЄРДР.

24.Тобто, реєстрації в ЄРДР підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять достатні відомості про кримінальне правопорушення та можуть об`єктивно свідчити про вчинення такого кримінального правопорушення.

25.Такі висновки узгоджуються з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30.09.2021 (справа № 556/450/18), у якій зазначено: «...слідчий, прокурор після прийняття та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, виходячи з їх змісту, має перевірити достатність даних, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, за наслідками чого ним приймається рішення про початок досудового розслідування шляхом внесення відповідних відомостей до ЄРДР. Таким чином, підставою початку досудового розслідування є не будь-які прийняті та зареєстровані заяви, повідомлення, а лише ті з них, з яких вбачаються вагомі обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, короткий виклад яких разом із прізвищем, ім`ям, по-батькові (найменуванням) потерпілого або заявника, серед іншого, вноситься до ЄРДР...».

26.Слідча суддя враховує, що особа, яка звертається із заявою про вчинення кримінального правопорушення, може не володіти докладною інформацією про його обставини, втім, таке повідомлення має містити відомості про існування обставин, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про наявність ознак вчиненого кримінального правопорушення. Заявник не має обов`язку доводити факт вчинення кримінального правопорушення, однак наведення фактичних обставин, які спонукають його вважати, що кримінальне правопорушення було вчинене, є ознакою обґрунтованості повідомлення та надає можливість їх перевірити.

27.Однак, на переконання слідчої судді, скарга голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 не містить обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінальних правопорушень.

28.Як уже зазначала слідча суддя, ч. 1 ст. 214 КПК України не встановлює обов`язку слідчого, дізнавача, прокурора вносити відомості до ЄРДР за будь-якою заявою, а тільки тією, що містить відомості про вчинення кримінального правопорушення. Також, така позиція відповідає усталеній судовій практиці в Україні та позиції ВС, що викладалась вище.

29.На переконання слідчої судді, твердження скаржника про вчинення кримінальних правопорушень має занадто узагальнений, абстрактний характер, а наведені відомості не дають змоги попередньо кваліфікувати такі діяння саме як кримінальні правопорушення.

30.Так, покликання скаржника на те, що КМДА, ДАБІ, компанія «SAGA Development» та група підприємств, які входять до неї, ТОВ «Укрекспертбудпроект» у співпраці із народним депутатом від ПП «ОПЗЖ» ОСОБА_4 вступили у попередню злочинну змову з метою незаконного виділення земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності КМР, під забудову ЖК «OZON Concept House», шляхом, в тому числі підроблення експертизи щодо проекту будівництва названого житлового комплексу, а також про те, що фактично жодних робіт по відновленню будівництва компанія «SAGA Development» проводити не планує, водночас кошти інвесторів - покупців нерухомого майна у запланованому ЖК «OZON Concept House» отримуються та перераховуються за рахунок та із залученням ряду підконтрольних юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, а в подальшому легалізуються та виводяться з метою вчинення шахрайських дій, ухилення від сплати податків, є лише його припущеннями, на підтвердження чого не наведено жодних обставин, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про наявність ознак вчинення кримінальних правопорушень.

31.Такими ж припущеннями, які не ґуртуються на жодних фактичних даних, є покликання скаржника про те, що представники АТ «Київенерго» та його районні підрозділи вступили в злочинну змову з представниками ЖК «OZON Concept House», з метою несанкціонованого підключення та викрадення електричної енергії шляхом її самовільного використання без приладів обліку на будівельних майданчиках, а також про інші порушення техніки безпеки під час виконання робіт на названому будівництві. А обставин щодо зловживання владою або службовим становищем будь-ким із службових осіб, про що зазначено в заяві, скаржником взагалі наведено.

32.Водночас, слідча суддя зауважує, що покликання заявника на можливість ознайомлення з додатковими обставинами, які свідчать про вчинення кримінальних правопорушень, на Інтернет ресурсах, не звільняє його від обов`язку зазначення конкретних відомостей щодо обставин вчинення правопорушення у відповідній заяві до правоохоронних органів.

33.Отже, доводи заяви голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 про вчинення кримінальних правопорушень, на переконання слідчої судді, є необґрунтованими припущеннями не заснованими на фактичних даних.

34.Натомість, самих лише абстрактних припущень про можливе вчинення кримінальних правопорушень, викладених у заяві, недостатньо для того, щоб розпочати досудове розслідування, оскільки підставою для початку досудового розслідування є фактичні дані та конкретні обставини, які свідчать про вчинення кримінального правопорушення.

35.З огляду на наведене, обставини, викладені в заяві, не потребують перевірки засобами кримінального процесу.

36.Отже, оскільки викладене скаржником не містить відомостей про вчинення кримінального правопорушення, відсутня і бездіяльність прокурора САП щодо невнесення відомостей до ЄРДР та початку досудового розслідування за такою заявою.

37.На підставі наведеного, слідча суддя вважає, що наявні підстави, для відмови у задоволення скарги.

З огляду на викладене, керуючись статтями ст. 214, 303, 307, 371-372, КПК України, слідча суддя

п о с т а н о в и л а:

Відмовити у задоволенні скарги голови громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність прокурора САП.

Ухвала може бути оскаржена до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Слідча суддя ОСОБА_1

СудВищий антикорупційний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2023
Оприлюднено31.05.2023
Номер документу111181699
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —991/4573/23

Ухвала від 26.05.2023

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Федорак Л. М.

Ухвала від 26.05.2023

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Федорак Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні