РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
30 травня 2023 р. Справа № 120/2503/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шаповалової Т.М., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фермерське господарство "ЛЕСТИШ" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2023 ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі відповідач, ГУ ДПС у Вінницькій області), у якому просив суд визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення, прийняті Головним управлінням ДПС у Вінницькій області:
№10225-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2022 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10224-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2021 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10223-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2020 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10222-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2019 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10221-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2018 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідно до договору оренди землі №741 від 03.10.2014 орендодавець - ГУ Держземагенства у Вінницькій області передало орендарю - фізичній особі ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку загальною площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, що розташована на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області.
ОСОБА_1 як засновником створено фермерське господарство «ЛЕСТИШ», код 39637217, з відповідним внесенням запису до Єдиного державного реєстру.
Позивач вказує, що доказами того, що саме створене позивачем Фермерське господарство «ЛЕСТИШ» використовувало земельну ділянку, яка є об`єктом оподаткування орендною платою за землю, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, загальною площею 14,84 га, та сплачувало орендну плату, є наступні:
Довідка Держземагенства у Липовецькому районі ГУ Держземагенства у Вінницькій області від 25.02.2015 року № 01-07/217, у якій зазначено, що згідно державної статистичної звітності форми 6-зем в користуванні Фермерського господарства «ЛЕСТИШ» на умовах оренди рахується земельна ділянка загальною площею 14,84 га, в т.ч. ріллі 14,84 га»;
відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік, поданої ФГ «ЛЕСТИШ» до ГУ ДПС у Вінницькій області , розділ ІІ Декларації (розрахунок суми орендної плати): ФГ «Лестиш» використовує земельну ділянку площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, та сплачує орендну плату 4 % від нормативно грошової оцінки (35004,11 грн.) в сумі орендної плати 20778,44 грн.;
відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021 рік, поданої ФГ «ЛЕСТИШ» до ГУ ДПС у Вінницькій області , розділ ІІ Декларації (розрахунок суми орендної плати): ФГ «Лестиш» використовує земельну ділянку площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, та сплачує орендну плату 4 % від нормативно грошової оцінки (35004,11 грн.) в сумі орендної плати 20778,44 грн.;
відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 рік, поданої ФГ «ЛЕСТИШ» до ГУ ДПС у Вінницькій області , розділ ІІ Декларації (розрахунок суми орендної плати): ФГ «Лестиш» використовує земельну ділянку площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, та сплачує орендну плату 4 % від нормативно грошової оцінки (35004,11 грн.) в сумі орендної плати 20778,44 грн.;
відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2019 рік, поданої ФГ «ЛЕСТИШ» до ГУ ДПС у Вінницькій області , розділ ІІ Декларації (розрахунок суми орендної плати): ФГ «Лестиш» використовує земельну ділянку площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, та сплачує орендну плату 4 % від нормативно грошової оцінки (29510,09 грн.) в сумі орендної плати 17517,67 грн.;
відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2019 рік, поданої ФГ «ЛЕСТИШ» до ГУ ДПС у Вінницькій області , розділ ІІ Декларації (розрахунок суми орендної плати): ФГ «Лестиш» використовує земельну ділянку площею 14,84 га, кадастровий номер 0522280300:03:000:1566, та сплачує орендну плату 4 % від нормативно грошової оцінки (29510,09 грн.) в сумі орендної плати 17517,67 грн.
На думку позивача, під час прийняття спірних податкових повідомлень - рішень відповідач керувався правовими нормами, які не підлягають до застосування по спірних правовідносин, зокрема, позивачеві визначений платіж - орендна плата з фізичних осіб, але згідно положень ПК України, які регулюють справляння саме земельного податку.
Позивач вважає, що вказані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 20.03.2023, прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою суду залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фермерське господарство "ЛЕСТИШ".
29.03.2023 відповідач подав відзив на адміністративний позов, у якому вказав, що відповідно до п. 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, тобто фізична особа ОСОБА_1 , що уклала договори оренди на земельні ділянки, в яких визначено цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства. Фермерське господарство не є стороною договора оренди землі, а тому не є платником орендної плати.
Ані Законом України «Про фермерське господарство», ані іншими нормативно-правовими актами не передбачено автоматичного виникнення у фермерського господарства права володіння та користування земельними ділянками, які набуваються його членами. А це означає, що перехід від члена фермерського господарства до такого господарства - юридичної особи права володіння табо користування земельною ділянкою має відбуватись у загальному порядку та на загальних підставах, передбачених чинним законодавством України.
Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем фермерське господарство «ЛЕСТИШ» не змінює статусу позивача як постійного користувача земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати плату за земельну ділянку.
За таких обставин, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5ст. 250 КАС України).
Дата постановлення судового рішення у цій справі обумовлена перебуванням головуючого судді (судді-доповідача) відповідно до наказу Вінницького окружного адміністративного суду № 042-в/к від 01.05.2023 у відпустці в період з 15.05.2023 по 29.05.2023 включно.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши інші докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
03.10.2014 між ОСОБА_1 (Орендарем) та Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області - (Орендодавцем) укладено договір оренди землі № 741.
Відповідно до п. 1 вказаного договору Орендодавець, відповідно до наказу Головного управління Держземагентства у Вінницькій області від 29.09.2014року № 2-2991/15-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель запасу Богданівської сільської ради (за межами населеного пункту), Липовецького району, Вінницької області.
Згідно із п. 2 вказаного договору оренди в оренду переається земельна ділянка загальною площею 14,8400 га рілля. Кадастровий номер: 0522280300:03:000:1566.
Відповідно до п. 8 вказаного договору цей договір укладено на 25 років з моменту укладеання, дата закінчення договору 02.10.2039.
Пунктом 9 вказаного договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 11 687, 80 грн. за 1 рік.
Право оренди зареєстровано за ОСОБА_1 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно з відповідними записами до Державного земельного кадастру, що підтверджується витягом з ДЗК, Витяг з Держреєстру речових прав на нерухоме майно.
ОСОБА_1 , як фізична особа, заснував та зареєстрував фермерське господарство «ЛЕСТИШ» (дата запису: 12.02.2015, номер запису: 11561020000000733, основним видом економічної діяльності якого: є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).
ГУ ДПС у Вінницькій області проведено нарахування ОСОБА_1 грошового зобов`язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у сумі 17517,67 грн., площею земельної ділянки 14,8400 га, що розташована на території Липовецької міської ради за межами населеного пункту Богданівської сільської ради, кадастровий номер: 0522280300:03:000:1566 та сформовано податкові повідомлення-рішення, а саме:
№10221-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2018 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.
№10222-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2019 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10223-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2020 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10224-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2021 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.;
№10225-2410-0228 від 22.02.2022 року, яким визначено ОСОБА_1 орендну плату з фізичних осіб за період 2022 рік в сумі 17 517 грн. 67 коп.
Позивач вважає, що вказані податкові повідомлення-рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Відповідно до підпункту14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України(далі -ПК України) орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).
Підпунктом14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК Українивизначено, що землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
За приписами пункту287.1 статті 287 ПК Українивласники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до пунктів288.1,288.2,288.3 статті 288 ПК Українипідставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
За правилами статей125,126 Земельного кодексу Україниправо власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з частиною другоюстатті 16 Закону України «Про оренду землі»укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченомуЗемельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами першою, другоюстатті 21 цього Законувстановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно доПК України).
Аналіз вказаних норм свідчить, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Частиною першоюстатті 5 Закону України «Про фермерське господарство»визначено, що право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.
За правилами частини першоїстатті 7 Закону України «Про фермерське господарство»надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченомуЗемельним кодексом України.
Відповідно достатті 8 Закону України «Про фермерське господарство»фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Таким чином, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
За приписамистатті 12 Закону України «Про фермерське господарство»землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Визначаючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди,Закон України «Про фермерське господарство»при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює названий Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.
Судом встановлено, що земельна ділянка перебуває у фактичному користуванні Фермерського господарства «ЛЕСТИШ», проте позивач не оформив належним чином передачу земельної ділянки фермерському господарству як землекористувачу.
Таким чином, оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа ОСОБА_1 , то саме на нього відповідно до пункту288.2 статті 288 ПК Українипокладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.
Той факт, що використання земельної ділянки відбувається через створене позивачем Фермерське господарство «ЛЕСТИШ», не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Не звільняє його від цього обов`язку і фактична сплата Фермерським господарством «ЛЕСТИШ» орендної плати за землю. Платник податку, як це встановлено підпунктом7.1.1 пункту 7.1 статті 7 ПК України, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормамиПК України.Статтею 2 ПК Українивстановлено, що зміна положень цьогоКодексуможе здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цьогоКодексу.
Аналогічні правові висновки містяться в постановах Верховного Суду від 13.04.2023 у справі №120/433/20-а, від 28 серпня 2018 року у справі № 808/3798/16, від 13 вересня 2019 року у справі № 120/4362/18-а, від 10 липня 2020 року у справі № 0240/2978/18-а, а також в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 18 червня 2021 року у справі № 400/1730/19.
Встановлюючи обов`язковим при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин врахування висновків щодо застосування норм права, викладених в постановах Верховного Суду, частина п`ятастатті 242 Кодексу адміністративного судочинства Українипрезюмує застосування норм права у подібних правовідносинах.
За приписами вимог п. 4 ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи наведене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, у задоволенні позову слід відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області,третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фермерське господарство "ЛЕСТИШ" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС України (код ЄДРПОУ 44069150, вул. Хмельницьке шосе, буд. 7, м. Вінниця, 21028
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фермерське господарство "ЛЕСТИШ" (код ЄДРПОУ 39637217, вул. Привокзальна, будинок 82, селище Липовець, Вінницький район, Вінницька область, 22544).
Повне судове рішення складено суддею 30.05.2023.
СуддяШаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 01.06.2023 |
Номер документу | 111194799 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні