ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" травня 2023 р. справа № 300/607/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Активольт»
до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області,
Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Іванович Андрій Михайлович (надалі, також представник позивача), який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Активольт (надалі, також позивач, ТОВ Активольт) 20.02.2023 звернувся в суд з позовною заявою до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (надалі, також відповідач 1, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), Державної податкової служби України (надалі, також відповідач 2, ДПС України) в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.11.2022 №7564682/39044710 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю Активольт в реєстрації податкової накладної №2/- від 11.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Активольт податкову накладну №2/- від 11.10.2022.
Позовні вимоги мотивовані тим, що, на переконання представника позивача, спірне рішення винесене контролюючим органом без належних підстав, а тому є незаконним та підлягає скасуванню. Так, представник позивача зазначив, що ТОВ Активольт уклало договір підряду №8/22-ТМ від 20.07.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю «Електросвіт» (надалі, також ТОВ «Електросвіт») на виконання робіт по телемеханізації розподільчих і трансформаторних пунктів 10 кВ Житомиробленерго (надалі, також - Договір підряду). ТОВ «Електросвіт» 11.10.2022 на рахунок виконавця ТОВ Активольт здійснило авансовий платіж по Договору підряду у сумі 276 743,03 грн. Позивачем на виконання вимог податкового законодавства складено та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2/-від 11.10.2022. Згідно отриманої квитанції від 28.10.2022 за №9224445729 реєстрацію зупинено, оскільки «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.». Позивачем 01.11.2022 подано повідомлення про подання пояснень та копій документів, в яких зазначено, що ТОВ Активольт дійсно виконуються роботи згідно договору підряду №8/22-ТМ по телемеханізації розподільчих і трансформаторних пунктів 10 кВ Житомиробленерго, які належать до об`єктів критичної інфраструктури. Також, представник відповідача вказує, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 42.22 (Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій) повністю відповідає зареєстрованому виду діяльності ТОВ Активольт, також вказано, що позивач за кодом 42.22 систематично реєструвало податкові накладні в попередніх періодах. На думку представника позивача, у відповідача було достатньо підстав для прийняття рішення про реєстрацію зазначеної податкової накладної, однак рішенням від 04.11.2022 №7564682/39044710 у такій реєстрації відмовлено у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів. Вважаючи таке рішення протиправним, ТОВ Активольт звернулося до суду з цим позовом.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 відкрито провадження у цій справі, постановлено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.57-58).
Представник відповідачів 14.03.2023 подала до суду відзив на позовну заяву (а.с. 63-68), у якому заперечила щодо задоволення позовних вимог. На підтвердженні своєї позиції вказала, що відповідачем проведено аналіз поданих, для реєстрації спірної податкової накладної, документів та встановлено, що згідно представлених документів неможливо встановити першу подію, згідно якої виписано податкову накладну, тобто платником податку не надано копії документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, а також додатків до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Також звернула увагу, що до позовної заяви позивачем надано значно більший пакет документів, які на розгляд комісії не надавались і не могли бути враховані при прийнятті спірних рішень. У зв`язку з ненаданням позивачем копій документів, контролюючим органом правомірно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 №7564682/39044710. Таким чином, просила суд відмовити у задоволенні позову.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result), ТОВ Активольт зареєстроване 30.12.2013. Видами діяльності зазначеної юридичної особи є: 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (основний), 43.21 Електромонтажні роботи, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування, 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій, 27.12 Виробництво електророзподільчої та контрольної апаратури, 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем, 62.02 Консультування з питань інформатизації.
Між ТОВ «Електросвіт» як замовником та ТОВ Активольт як підрядником укладено договір підряду №8/22-ТМ від 20.07.2022 (надалі, також Договір підряду), відповідно до пункту 1.1 якого підрядник зобов`язується у відповідності до умов цього Договору виконати телемеханізацію розподільчих і трансформаторних пунктів 10кВ Житомиробленерго згідно переліку, який наведено у Додатку №1 до даного договору (надалі-Робота) (а.с. 33-34).
Пунктом 2.1 Договору підряду обумовлено строки виконання робіт. Зокрема, передбачено, що строк виконання робіт: до 30 грудня 2022 року. Початок виконання робіт - 30 календарних днів з моменту отримання авансового платежу згідно з п. 3.4.
Водночас, відповідно до пункту 3.4 Договору підряду замовник у 10-денний строк після підписання Договору надає аванс для закупівлі обладнання.
На виконання умов Договору підряду ТОВ «Електросвіт» 11.10.2022 здійснило авансовий платіж на рахунок ТОВ Активольт в сумі 276 743,03 грн, що підтверджується платіжним дорученням №4833 від 11.10.2023 (а.с. 44).
У зв`язку з вказаною подією ТОВ Активольт оформлено та направлено для реєстрації податкову накладну від 11.10.2022 №2 на послугу телемеханізація РП-37 м.Житомир Житомирської області загальною вартістю 276 743,03 грн, в тому числі ПДВ 46 123,84 грн (а.с. 25).
Однак позивачем отримано квитанцію, відповідно до якої податкову накладну від 11.10.2022 №2 прийнято, реєстрація зупинена (а.с. 26-27). Вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 11.10.2022 №2 в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 11.10.2022 №2 надано 01.11.2022 пояснення (а.с.28) та долучено в підтвердження господарської операції один додаток.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 04.11.2022 №7564682/39044710 (а.с.30) відмовлено у реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; в додатковій інформації зазначено: відсутній первинний документ, згідно якого складено ПН. Також товариством не надано договори, акти наданих послуг, платіжні документи, банківські виписки, акти звірки тощо.
Не погоджуючись із рішенням від 04.11.2022 №7564682/39044710, позивач подав скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (а.с. 31-32).
Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних ДПС України від 16.11.2022 №61847/39044710/2 (а.с. 32) скаргу позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погоджуючись із рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної та вважаючи наявність усіх підстав для реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також застосовує норми Податкового кодексу України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В статті 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (надалі, також ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзаців 1-3 пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (надалі, також - Порядок №1165).
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7 та 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додатку 3 до Порядку №1165) передбачено, що до таких відносять, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 також затверджений Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі, також Порядок розгляду скарг).
Згідно з пунктами 11, 12 Порядку розгляду скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (надалі, також Порядок №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Виходячи із досліджених матеріалів справи, суд зазначає, що підставою виникнення спірних правовідносин є висновок контролюючого органу про відсутність первинного документа, на підставі якого складено податкову накладну. З цього приводу суд зазначає таке.
Як вказано вище, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Як встановлено судом, між ТОВ «Електросвіт» та позивачем 20.07.2022 укладено Договір підряду, предметом якого є виконання ТОВ "Активольт" телемеханізації розподільчих і трансформаторних пунктів 10кВ Житомиробленерго.
Пунктом 2.1 передбачено строк виконання робіт, зокрема, до 30 грудня 2022 року. Початок виконання робіт - 30 календарних днів з моменту отримання авансового платежу згідно з п. 3.4.
При цьому, відповідно до пункту 3.4 Договору підряду замовник у 10-денний строк після підписання Договору надає аванс для закупівлі обладнання.
На виконання умов Договору підряду ТОВ «Електросвіт» 11.10.2022 здійснило авансовий платіж на рахунок ТОВ Активольт в сумі 276 743,03 грн, що підтверджується платіжним дорученням №4833 від 11.10.2023 (а.с. 44).
Отримання ТОВ Активольт авансового платежу в сумі 276 743,03 грн зумовило виникнення у позивача обов`язку скласти податкову накладну та подати її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак позивачем отримано квитанцію, відповідно до якої податкову накладну від 11.10.2022 №2 прийнято, реєстрація зупинен, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.22 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами розгляду пояснень позивача контролюючим органом прийнято рішення від 04.11.2022 №7564682/39044710, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; в додатковій інформації зазначено: відсутній первинний документ, згідно якого складено ПН. Також товариством не надано договори, акти наданих послуг, платіжні документи, банківські виписки, акти звірки тощо.
Виходячи із досліджених матеріалів справи, суд зазначає, що підставою виникнення спірних правовідносин є висновок контролюючого органу щодо неподання ТОВ Активольт первинного документу, на підставі якого сформовано податкову накладну.
Разом з тим, представник ТОВ Активольт на спростування доводів контролюючого органу вказує, що позивачем під час оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної подавалися необхідні документи, зокрема, договір підряду №8/22-ТМ від 20.07.2022; довідка про вартість виконаних будівельних робіт; акт приймання виконаних будівельних робіт; платіжне доручення №4833 від 11.10.2022, однак такі не були взяті до уваги.
У контексті наведеного, суд звертає увагу, що у спірних правовідносинах підлягають оцінці на відповідність вимогам законодавства документи, які подавалися ТОВ Активольт на розгляд комісії регіонального рівня ГУ ДПС України в Івано-Франківській області для реєстрації податкової накладної №2 від 11.10.2022, у реєстрації якої спірним рішенням відмовлено.
Як вбачається з долученого представником відповідача до відзиву на позов опису документів щодо фіксування їх кількості та назви наданих ТОВ Активольт про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 11.10.2022 №2, контролюючому органу подано: 1) повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено на 1 аркуші; 2) документ довільного формату 9227726221 від 01.11.2022 (документи дог. 8-2022-ТМ) на 5 аркушах; 3) рішення ДПС на 1 аркуші (а.с. 69).
Також, як вбачається з самого повідомлення №2 від 01.11.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, ТОВ Активольт до такого повідомлення долучено лише 1 додаток, тобто договір підряду №8/22-ТМ від 20.07.2022.
Окрім цього, представник позивача у позовній заяві (зворотна сторона а.с. 5) сам зазначає, що ТОВ Активольт надіслало контролюючому органу в електронному вигляді вичерпні пояснення та копії документів, що підтверджують необхідність формування податкової накладної №2 від 11.10.2022, а саме договір підряду №8/22-ТМ від 20.07.2022; довідку про вартість виконаних будівельних робіт; акт приймання виконаних будівельних робіт.
Доказів подання ТОВ Активольт при реєстрації податкової накладної №2 від 11.10.2022 платіжного доручення №4833 від 11.10.2022 про оплату авансового платежу в сумі 276 743,03 грн чи інших документів, які підтверджують настання першої події, відповідно до якої складено таку податкову накладну, представником позивача не надано.
Тобто з наведеного вбачається, що позивачем при наданні пояснень для вирішення питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не долучалоcя платіжне доручення №4833 від 11.10.2022 про оплату 11.10.2022 ТОВ «Електросвіт» на рахунок ТОВ Активольт авансового платежу в сумі 276 743,03 грн, отримання якого, на переконання представника позивача, стало підставою для складання податкової накладної №2 від 11.10.2022 та направлення її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Натомість, таке платіжне доручення №4833 від 11.10.2022 подавалося вже до комісії центрального органу виконавчої влади при адміністративному оскарженні спірного рішення.
З огляду на вищенаведене, такий документ не може прийматися до уваги судом, оскільки спірне рішення комісії ГУ ДПС України в Івано-Франківській області від 04.11.2022 №7564682/39044710, правомірність якого є предметом розгляду цієї справи не ґрунтується на такому документі та члени комісії не досліджували його і не могли врахувати при прийнятті оскаржуваного рішення.
Зважаючи на викладене, суд погоджується з доводами представника відповідачів стосовно того, що згідно з поданими для реєстрації податкової накладної №2 від 11.10.2022 документами, не є можливим встановити першу подію, згідно з якою виписано податкову накладну, оскільки відсутній розрахунковий документ, на підставі якого її складено.
Тому відповідачем 1 обґрунтовано зупинено, а в подальшому відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 11.10.2022.
Таким чином, відповідач 1, приймаючи рішення від 04.11.2022 №7564682/39044710 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 11.10.2022 діяв відповідно до закону, обґрунтовано, з урахування усіх обставин, які мають значення для правильного вирішення питання у спірних відносинах.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Відповідно до пункту 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно з пунктом 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
У відповідності до статті 139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Активольт», адреса: вулиця Крайня, будинок 1-Б, кв. 24, м. Івано-Франківськ, 76493, код ЄДРПОУ 39044710;
відповідач 1: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, адреса: вул. Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, 76018, ЄДРПОУ ВП 43968084;
відповідач 2: Державна податкова служба України, Львівська площа, будинок 8, місто Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393.
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 01.06.2023 |
Номер документу | 111196954 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні