Постанова
від 17.05.2023 по справі 340/5043/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 травня 2023 року м.Дніпросправа № 340/5043/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу фермерського господарства «Родючість» на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року у справі № 340/5043/22 (суддя Притула К.М., справа розглянута в порядку спрощеного провадження) за адміністративним позовом фермерського господарства «Родючість» до Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «Родючість» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач) про застосування адміністративно-господарського штрафу № 311685 від 11.10.2022.

В обґрунтування позову зазначало, що відповідач належним чином не повідомив позивача про місце і час розгляду справи. Також, що у спірних правовідносинах господарство не виступало як автомобільний перевізник.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, на порушення судом норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

В апеляційній скарзі посилається на те, що будь-яких договірних відносин, трудових відносин позивач з водієм ОСОБА_1 , який 20.08.2022 керував автомобілем КАМАЗ, державний номерний знак НОМЕР_1 , не має. Вказує на помилковість висновку суду, що надана водієм ТТН від 19 серпня 2022 року № 1, в графі якої автомобільний перевізник значиться як ФГ «Родючість», це є саме позивач, який відповідальний за порушення законодавства щодо перевантаження. На підтвердження зазначених обставин до апеляційної скарги позивачем долучено копію ТТН № 1 від 19.08.2022 з якої вбачається, що ФГ «Родючість» є замовником щодо перевезення вантажу, а перевізником є ТОВ «Індустрія-простір».

Відповідачем було подано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві відповідач стверджує, що судом повно встановлені обставини справи, прийнято законне і обґрунтоване рішення, підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія судів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що на автомобільній дорозі М-05 "Київ-Одеса" км. 452+811 у пункті габаритно-вагового контролю було зупинено транспортний засіб позивача з подальшим проведенням його габаритно-вагового контролю.

На підставі вказаної рейдової перевірки було складено:

- акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20 серпня 2022 року, яким встановлено порушення ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» ч.1 аб. 15 - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу (а.с. 38);

- довідка № 0057877 від 20 серпня 2022 року, в якій зазначено навантаження на осі в тоннах: 1) 3,41; 2) 10,15; 3) 10,12; 4) 7,57; 5) 6,88, та повна маса транспортного засобу - 38,13 тонн (а.с. 40);

- акт № 0070419 від 20 серпня 2022 року про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів, в якому зафіксовано осьове навантаження, тонн: 1) 3,41; 2) 10,15; 3) 10,12; 4) 7,57; 5) 6,88 та фактичну масу у 38.13 тонн при нормативно допустимій 40 тонни (а.с. 39);

Відповідачем 23 вересня 2022 року направлено повідомлення про розгляд справи позивачу (а.с. 41), що призначено на 11.10.2023 з 09:00 до 12:00 год..

11 жовтня 2022 року винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 311685 за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. До позивача застосовано штраф в розмірі 17 000 грн. (а.с. 37).

Вважаючи постанову протиправною, позивач звернувся до суду з позовом про її скасування.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутність підстав для задоволення позовних вимог, та вважає за необхідне зазначити наступне.

Позивач фактично стверджує, що не є автомобільним перевізником, суб`єктом, що має нести адміністративну-господарську відповідальність.

Суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідача, відповідно до ч.1 ст.308 КАС України.

Відповідно до абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі Закон №2344-ІІІ) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тобто, суб`єктом відповідальності за вказане правопорушення є саме автомобільний перевізник, а тому спірним питанням в межах даної справи є встановлення факту чи позивач є перевізником в розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Так, статтею 48 Закону №2344-ІІІ передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Згідно з положеннями ст. 49 Закону №2344-ІІІ, водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень, дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Абзацом двадцять сьомим глави 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за №128/2568 (далі - Правила №363), встановлено, що товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Відповідно до пункту 11.1 глави 11 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові)

Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках. Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі примірники товарно-транспортної накладної підписом.

Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники.

Пунктом 11.5. Правил передбачено, що у разі використання товарно-транспортної накладної у паперовій формі перший примірник товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий - водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається Перевізнику.

Так, перевезення пшениці відбувалося на підставі товарно-транспортної накладної від 19.08.2022 року № 1, яка надана водієм ОСОБА_1 під час перевірки документів (а.с. 45).

Колегія суддів звертає увагу суду, що надана під час перевірки документів товарно-транспортна накладна містить всі передбачені законодавством реквізити (автомобільний перевізник - Фермерське господарство «Родючість», код ЄДРПОУ 24714454) та спростовує доводи позивача щодо непричетності до даного вантажного перевезення.

Надані до суду апеляційної інстанції докази (копії договору купівлі-продажу №155/22ЗП/В, заявки до договору перевезення №04/08-21, накладної №45 та ТТН №1 від 19.08.2022) не приймаються судом апеляційної інстанції, на підставі ч.4ст.308 КАС України, оскільки позивач в апеляційній скарзі не вказує об`єктивні причини неможливості подання цих доказів до суду першої інстанції.

Слід зазначити, що позивач не скористався своїм правом з`явитись на розгляд справи про порушення автотранспортного законодавства 11.10.2022 та надати зазначені документи та пояснення.

Таким чином, спірна постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу № 311685 від 11.10.2022 року винесена у межах та у спосіб, передбаченим законодавством, тому не підлягала скасуванню.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача без задоволення.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу фермерського господарства «Родючість» - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року у справі № 340/5043/22 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено01.06.2023
Номер документу111201657
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/5043/22

Постанова від 17.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 31.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 02.01.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні