Рішення
від 31.05.2023 по справі 904/635/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.05.2023м. ДніпроСправа № 904/635/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Тімочкіна М.В.

за позовом Комунального підприємства "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради, Дніпропетровська область, м. Верхньодніпровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич", м. Київ

про визнання додаткових угод недійсними та стягнення 150 088,14 грн

Представники:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

Комунальне підприємство "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич", в якій просить:

- визнати недійсними додаткові угоди № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору постачання природного газу від 10.01.2022 № 1001/2, укладені між Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" та Комунальним підприємством "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради;

- стягнути з відповідача 150 088,14 грн.

Ухвалою суду від 07.02.2023 позовну заяву Комунального підприємства "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради залишено без руху. Запропоновано Комунальному підприємству "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради у строк до 21.02.2023 включно усунути недоліки позовної заяви: подати до суду платіжний документ, який підтверджує факт сплати судового збору у встановленому чинним законодавством порядку та розмірі (доплатити 2684,00 грн).

10.02.2023 до господарського суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків на виконання вимог ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.2023 про залишення позовної заяви без руху. Разом із вказаною заявою позивач подав до суду копію платіжної інструкції № 1127 від 08.02.2023 про сплату 2684,00 грн судового збору.

Суд ухвалою від 10.02.2023 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Постановив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначив підготовче засідання на 07.03.2023.

У підготовче засідання 07.03.2023 представники позивача та відповідача не з`явились. 06.03.2023 позивач подав до суду клопотання про розгляд справи 07.03.2023 без його участі.

Суд ухвалою від 07.03.2023 продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів до 11.05.2023 включно. Відклав підготовче засідання на 18.04.2023.

В підготовче засідання 18.04.2023 представники позивача та відповідача не з`явились. 17.04.2023 позивач подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.

Суд ухвалою від 18.04.2023 відклав підготовче засідання на 10.05.2023.

В підготовче засідання 10.05.2023 представники позивача та відповідача не з`явились.

Суд ухвалою від 10.05.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 31.05.2023.

У судове засідання 31.05.2023 представники позивача та відповідача не з`явились. 30.05.2023 позивач подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі за наявними матеріалами.

Згідно з реєстром відправника Господарського суду Дніпропетровської області № 71 від 11.05.2023 на відправку рекомендованої пошти з повідомленням, поштовому відправленню (ухвалі суду від 10.05.2023) на адресу відповідача, присвоєно 13-символьний цифровий номер (штрихкодовий ідентифікатор) 4930021868584. Згідно результату пошуку за штрихкодовим ідентифікатором 4930021868584 на WEB сторінці Укрпошти (http://ukrposhta.ua/ua/vidslidkuvati-forma-poshuku), вбачається, що відправлення за вищевказаним номером 15.05.2023 не вручено під час доставки.

Відзив відповідач до суду не подав.

Ухвали направлені відповідачу на офіційну електронну пошту (а.с.135, 142).

Відповідач відзив не подав.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державна реєстрація базується на таких основних принципах, зокрема, об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.

Згідно з частиною 1 статті 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Частиною 1 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" передбачено, що відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:

1) відповідних заяв про державну реєстрацію;

2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;

3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Відповідно до пунктів 10, 18 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема: місцезнаходження юридичної особи, інформація для здійснення зв`язку з юридичною особою: телефон, адреса електронної пошти.

Згідно із частиною 1 статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Таким чином, відповідно до статей 9, 14, 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" на підставі поданих юридичною особою документів у Єдиному державному реєстрі зазначаються відомості про її місцезнаходження, телефон, адресу електронної пошти.

При цьому, такі дані є офіційними та повідомляються юридичною особою для забезпечення комунікації та зв`язку із нею зацікавлених осіб, у тому числі контрагентів, органів державної влади тощо.

Враховуючи викладене, отримання учасником справи ухвали суду на його офіційну електронну адресу, є належним повідомленням.

Суд наголошує на тому, що вжиття заходів для ефективного розгляду та вирішення судового спору є обов`язком не тільки для держави, але й для осіб, які беруть участь у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Позивач зазначає, що листопаді - грудня 2019 року провів відкриті торги щодо закупівлі природного газу ДК 021:2015: 09120000-6 - Газове паливо, у кількості 328600 метр кубічний, очікуваною вартістю 3 188 000,00 грн.

Оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено в мережі Інтернет на веб-сайті «Prozorro» за UA-2019-11-29-002943-b (а.с. 23). Основним критерієм вибору переможця є ціна.

Позивач зазначає, що учасниками вказаних відкритих торгів зареєструвалися: Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергія України» з пропозицією: 1 696 029,40 грн з ПДВ; Товариство з обмеженою відповідальністю «Сервіс Групп ЛТД`з пропозицією: 2 089 896,00 грн з ПДВ; Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут» з пропозицією: 2 033 583,82 грн з ПДВ; Товариство з обмеженою відповідальністю «Укргаздобич» з пропозицією: 2 234 480,00 грн з ПДВ.

Згідно зі звітом про результати проведення процедури закупівлі UA-2019-11-29-002943-b (а.с. 25) 10.01.2020 між Комунальним підприємством "Верхньодніпровська центральна районна лікарня" Верхньодніпровської районної ради (споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" (постачальник) було укладено договір на постачання природного газу № 1001/2 (далі - договір).

Постачальник зобов`язується передати у власність споживачу в 2020 р.: ДК 021:2015 - 09120000-6 газове паливо (природний газ) (далі - газ), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором (п. 1.1. договору).

Передача газу за цим договором здійснюється на фізичній (их) точці (ках) виходу з газотранспортної системи оператора ГТС до газорозподільної системи Оператора ГР (п. 1.2. договору).

Умови договору відповідають змісту тендерної пропозиції постачальника (у тому числі ціни за одиницю товару), що подана в рамках здійснення/проведення процедури закупівлі споживачем згідно Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (п. 1.3. договору).

Плановий обсяг постачання газу - до 328600 куб. м. Розрахунковий період-календарний період, за який здійснюються розрахунки за поставлений природний газ, для даного Договору-календарний місяць. Обсяг закупівлі може бути зменшений в залежності від реального фінансування видатків за згодою сторін (п. 2.1. договору).

Відповідно до п. 2.2. договору планові обсяги постачання газу по місяцях:

січень 70200 куб.м. квітень 15000 куб.м. липень - жовтень 20000 куб.м.

лютий 60000 куб.м. травень - серпень - листопад 45000 куб.м.

березень 48400 куб.м. червень- вересень - грудень 70000 куб.м.

Обсяги постачання газу постачальником споживачу в кожному розрахунковому періоді (місяці) визначаються на підставі письмової заявки споживача постачальнику і можуть відрізнятись від обсягів зазначених в п 2.2. цього договору (п. 2.2.1. договору).

Зміна обсягів постачання/споживання газу визначається в додаткових угодах до даного договору (п. 2.2.2. договору).

Передача газу за цим договором здійснюється на межах балансової належності об`єктів споживача, відповідно до актів розмежування ділянок обслуговування (далі - пункти призначення). Місце поставки: Дніпропетровська обл., Верхньодніпровський район, місто Верхньодніпровськ, вулиця Гагаріна, будинок 16, 51600 (п. 2.3. договору).

У випадку неподання споживачем заявки у строк та у порядку, встановлених п. 2.2.1, п. 2.4, п. 2.6 даного договору, обсяг газу, що поставлений постачальником, підтверджується щомісячними актами приймання-передачі газу, оформленими згідно з розділом 4 даного договору, та підлягає оплаті споживачем в порядку, встановленому даним договором (п. 2.8. договору).

Загальна вартість договору складає 2 234 480,00 грн, у тому числі ПДВ: 372 413,33 грн, у тому числі за рахунок загального фонду -1748620 грн, за рахунок спеціального фонду - 73705,20 грн, коштів, надходження яких очікується за рахунок відшкодування орендарями - 412154,80 грн (п. 3.1. договору).

Ціна за 1000,0 кубічних метрів газу на момент укладення договору з врахуванням вартості потужності газотранспортної системи, без ПДВ складає 5 666,67 грн, крім того ПДВ 20% - 1133,33 грн. Разом 6 800,00 грн (п. 3.2. договору).

Вартість даного договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін у випадку зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків (п. 3.3. договору).

Місячна вартість газу визначається як добуток ціни газу, що визначено у п.3.2 договору, на кількість газу, реалізованого у відповідному місяці. Загальна вартість газу за цим договором визначається, як сума місячних вартостей газу (п. 3.3. договору).

Моментом оплати вважається день надходження грошових коштів на рахунок постачальника (п. 3.4. договору).

Ціна, зазначена в п. 3.2. договору, може змінюватись не більш як на 10 відсотків протягом дії договору відповідно до пункту 2, частини 4, статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, а саме: у разі наявності коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення загальної суми, визначеної в договорі, та відбудеться не раніше завершення поставки у розрахунковому періоді (місяці) та оформлення Акта приймання-передачі, про що постачальник повідомляє споживача відповідним зверненням (листом). До звернення додаються підтверджуючі документи чи документ (наприклад, довідки з органів статистики або довідки з Торгово-промислової палати або довідка з Української енергетичної біржі, або Д3І тощо), які містять інформацію про ціни на природний газ, які пропонує постачальник. Така зміна ціни природного газу визначається шляхом укладання додаткових угод до даного договору. Внесення таких змін до договору повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Умови договору сторони зобов`язані виконувати кожного разу в тому числі і з урахуванням змінених умов. Споживач залишає за собою право відмовити постачальнику у підвищенні цін, якщо буде вважати дане звернення не обґрунтованим (п. 3.5. договору).

Зміна ціни на газ, що відбувається у зв`язку з набранням чинності відповідних нормативно-правових актів органів державної влади України, Регулятором, збільшенням ціни реалізації газу газовидобувними підприємствами України, які впливають на ціну, є обов`язковою для розрахунків між сторонами за даним договором (п. 3.6. договору).

Розрахунки за поставлений споживачеві газ здійснюються за цінами, що містяться у тендерній пропозиції постачальника (учасника-переможця) (п. 3.7. договору).

Розрахунковий період за договором становить один календарний місяць - з 07.00 години першого дня місяця до 07.00 години першого дня наступного місяця включно (п. 4.1. договору).

Споживач зобов`язаний сплатити вартість місячного обсягу газу на рахунок постачальника на наступних умовах 100% вартості газу не пізніше 25-го числа місяця наступного за місяцем постачання природного газу. Форма розрахунків - безготівкова (п. 4.2. договору).

Датою оплати (здійснення розрахунку) є дата зарахування коштів на банківський рахунок постачальника (п. 4.3. договору).

Даний договір складений українською мовою та набирає чинності з моменту його підписання і діє по 31.12.2020, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання (п. 9.3. договору).

Відповідно до п. 10.1. договору істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами у повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

6) зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційне до змін таких ставок;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти або показників Platts у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу або таких показників, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини п`ятої статті 36 «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII. А саме, дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Зміни та доповнення до цього договору мають юридичну силу за умов, якщо вони оформлені письмово, зареєстровані і підписані уповноваженими представниками сторін, завірені печатками, а у разі їх відсутності власним підписом керівників (п. 10.5. договору).

Відповідно до листа - згоди (а.с. 31) відповідач погодився з текстом та всіма умовами договору.

Також в складі тендерної пропозиції відповідач надав листа-погодження (а.с. 32) про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Укргаздобич» погоджується з умовою, зазначеною у тендерній документації, а саме: «Зміна ціни за одиницю газу здійснюється з урахуванням зміни прейскуранту на природний газ із ресурсів НАК «Нафтогаз України» у відповідному періоді, що публікується на офіційному сайті НАК «Нафтогаз України». При цьому ціна за одиницю газу змінюється пропорційно в процентному відношенні коливання ціни на ринку до ціни запропонованої за результатами аукціону і підписаного договору із наданням документального підтвердження з ТПП України».

17.11.2020 сторони уклали додаткову угоду № 1 до договору (а.с. 47-48), якою внесли зміни до п. 3.2. договору «З 13.11.2020 ціна за спожитий природний газ у 2020 році за 1000 куб.м. спожитого газу, з урахуванням тарифів на його транспортування, становить 7 200,00 грн з ПДВ, у тому числі - ціна газу 6 000,00 грн., ПДВ - 1 200,00 грн.»; до п. 2.2. договору «постачальник передає споживачу газ в обсягах 319,422 тис. куб. м., в тому числі по місяцях:

січень 38,356 квітень 16,023 липень -жовтень 14,790

лютий 54,987 травень - серпень -листопад 45

березень 39,309 червень- вересень -грудень 111,027»

22.12.2020 сторони уклали додаткову угоду № 2 до договору (а.с. 53-54), якою внесли зміни до п. 3.2. договору «З 16.12.2020 ціна за спожитий природний газ у 2020 році за 1000 куб. м. спожитого газу, з урахуванням тарифів на його транспортування, становить 7 920,00 грн з ПДВ, у тому числі - ціна газу 6 600,00 грн, ПДВ - 1 320,00 грн» та до п. 2.2. договору «Постачальник передає споживачу газ в обсягах 313,926 тис. куб. м., в тому числі по місяцях:

січень 38,356 квітень 16,023липень-жовтень 14,790

лютий 54,987 травень-серпень-листопад 52,166

березень 39,309 червень-вересень-грудень 98,295».

28.12.2020 сторони підписали додаткову угоду № 3 до договору (а.с. 59), якою було зменшено обсяги закупівлі, зокрема з фактичним обсягом видатків замовника на 269 419,53 грн та внесено зміни до п. 3.1. договору: « 3.1. Загальна вартість договору складає 1 965 060,47 грн з ПДВ, в тому числі: за рахунок загального фонду - 1 513 181,62 грн, за рахунок спеціального фонду - 73 705,20 грн, коштів, надходження яких очікується за рахунок відшкодувань орендарями - 378 173,65 грн».

28.12.2020 сторони уклали додаткову угоду № 4 до договору (а.с. 60), якою дію договору про закупівлю було продовжено на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

21.01.2020 сторонами підписано додаткову угоду № 5 до договору (а.с. 61-62), було внесено зміни до преамбули договору у зв`язку із зміною найменування позивача.

21.01.2020 сторони уклали додаткову угоду № 6 до договору (а.с. 63), якою було встановлено, що об`єм постачання природного газу становить 49,62273 тис. куб. м. на січень 2021 року. Ціна цієї угоди становить 393 012,09 грн, у тому числі ПДВ 65 502,02 грн. Додаткова угода діє до 31.03.2021.

21.01.2021 сторонами підписано додаткову угоду № 7 до договору (а.с. 65-66), якою внесено зміни до п. 3.2. договору «З 01.01.2021 ціна за спожитий природний газ у 2021 році за 1000 куб. м. спожитого газу, з урахуванням тарифів на його транспортування, становить 8 712,00 грн з ПДВ, у тому числі - ціна газу 7 260,00 грн, ПДВ - 1 452,00 грн» та п. 2.2. договору доповнено підпунктом 2.2.1. «Постачальник передає споживачу газ в обсягах 45,11158 тис. куб. м., в тому числі по місяцях:

січень 45,11158квітень-липень-жовтень-

лютий - травень- серпень - листопад-

березень - червень-вересень-грудень-».

04.03.2021 сторони уклали додаткову угоду № 8 до договору (а.с. 72), якою було зменшено обсяги закупівлі, зокрема з фактичним обсягом видатків замовника на 4894,58 грн та внесено зміни до п. 3.1. договору: « 3.1. Загальна вартість договору складає 2 353 177,98 грн з ПДВ, в тому числі: за рахунок загального фонду - 1 827 602,07 грн, за рахунок спеціального фонду - 73 705,20 грн, коштів, надходження яких очікується за рахунок відшкодувань орендарями 451 870,71 грн»

Позивач зазначає, що на виконання умов договору відповідач поставив природний газ в обсязі 145,06876 тис.м3 на загальну суму 1 136 556,07 грн, на підтвердження чого надав підписані сторонами та скріплені їх печатками акти приймання передачі природного газу:

- № 0000-00625 від 09.12.2020 про поставку природного газу у листопаді 2020 року в обсязі 33,869 тис.м3 на суму 243 856,80 грн з ПДВ (а.с. 93);

- № 0000-00682 від 22.12.2020 про поставку природного газу у грудні 2020 року в обсязі 32,342 тис.м3 на суму 232 862,40 грн з ПДВ (а.с. 94);

- № 0000-00683 від 22.12.2020 про поставку природного газу у грудні 2020 року в обсязі 34,308 тис.м3 на суму 271 719,36 грн з ПДВ (а.с. 95);

- № 0000-00085 про поставку природного газу у січні 2021 року в обсязі 44,54976 тис.м3 на суму 388 117,51 грн з ПДВ (а.с. 00);

Позивач сплатив за поставлений природний газ грошові кошти у розмірі 1 136 556,07 грн, на підтвердження чого надав платіжні доручення/інструкції:

- № 1197 від 10.12.2020 на суму 135 727,50 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 14.11 по 30.11.20; акт № 0000-00625 від 09.11.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№1від17.11.20» (а.с. 96);

- № 991 від 11.12.2020 на суму 63 163,30 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 14.11 по 30.11.20; акт № 0000-00625 від 09.11.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№1від17.11.20» (а.с. 97);

- № 990 від 11.12.2020 на суму 44 966,00 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 14.11 по 30.11.20; акт № 0000-00625 від 09.11.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№1від17.11.20» (а.с. 98);

- № 1275 від 24.12.2020 на суму 232 862,40 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 01.12 по 15.12.20; акт № 0000-00682 від 22.12.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№1від17.11.20» (а.с. 99);

- № 1276 від 24.12.2020 на суму 181 439,52 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу у грудні; акт № 0000-00683 від 22.12.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№2від22.12.20» (а.с. 100);

- № 1048 від 24.12.2020 на суму 90 279,84 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу у грудні; акт № 0000-00683 від 22.12.2020, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№2від22.12.20» (а.с. 101);

- № 11 від 16.02.2021 на суму 314 420,45 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 01.01 по 16.01.21; акт № 0000-00085 від 12.02.2021, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№6від21.01.21» (а.с. 102);

- № 1199 від 17.02.2021 на суму 73 697,06 грн, з призначенням платежу: «за постач.прир.газу з 01.01 по 16.01.21; акт № 0000-00085 від 12.02.2021, д.№1001/2 від 10.01.20, ду№6від21.01.21» (а.с. 103).

Позивач зазначає, що в преамбулах додаткових угод № 1, № 2, № 7 підставою їх укладення зазначено п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», що в свою чергу порушує частину 6 Прикінцевих та перехідних положень чинної редакції Закону № 922, якою встановлено, що договори про закупівлю, укладені у порядку та на умовах, установлених до введення в дію цього Закону, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені. Зміни до таких договорів вносяться у порядку та на умовах, встановлених до введення в дію цього Закону. Укладеними сторонами договору додатковими угодами № 1, № 2, № 7 було збільшено ціну за одиницю товару (1000 куб. м. природного газу) з 6 800,00 грн з ПДВ до 8 712,00 грн з ПДВ, що становить +25,88%, з одночасним зменшенням кількості одиниць товару. Перерахування (сплата) коштів за договором з урахуванням підвищення цін на природний газ додатковими угодами № 1, № 2, № 7 призвело до зменшення вартості активів позивача у сумі 150 088,14 грн.

Східним офісом Державної аудиторської служби України було здійснено перевірку позивача. За результатами якої Східним офісом Держаудитслужби України було складено акт перевірки закупівель Комунального підприємства «Верхньодніпровська центральна міська лікарня» Верхньодніпровської міської ради» № 04.31.-21/4 від 26.09.2022 (а.с. 73-91) (далі - акт перевірки).

Розділом 2 Акту перевірки встановлено, що висновки Черкаської торгово-промислової палати № О-778 від 05.11.2020, № О-7 від 05.01.2021, та лист ДП «Держзовнішінформ» № 122/242 від 08.12.2020 не містять інформацію щодо коливання та/або динаміки ціни на природний газ або проведення аналізу вартості ціни на газ на конкретну дату у порівнянні з попередніми періодами чи проведення інших досліджень, які б підтверджували коливання ціни природного газу на ринку. Відсутні також будь-які дані про зростання або зниження ціни на природний газ. Висновки Черкаської торгово-промислової палати та лист ДП «Держзовнішінформ» не є належними доказами коливання ціни на природний газ, оскільки вказані документи лише констатують рівень загальних ринкових цін на газове паливо за певний період та не доводять її коливання. З огляду на зазначене вище, вказані висновки Черкаської торгово-промислової палати № О-778 від 05.11.2020, № О-7 від 05.01.2021 та лист ДП «Держзовнішінформ» № 122/242 від 08.12.2020, не можуть бути підставою для зміни істотних умов договору на підставі частини четвертої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до Роз`яснення Міністерства економічного розвитку та торгівлі України (№ 3304-04-54265-06 від 11.12.2018) зміна ціни на природний газ у публічних закупівлях врегульовується за допомогою формули, яка враховує динаміку курсу ЄВРО, зміну цін на міжнародній біржі (Natural gas NCG Eur/MWh month +1) та цін на українській біржі (УЕБ): СР=РСР х Кс / Kb + (Avg NCG-NCG bas) xCVxKcx 0,95 х 1,2 + (Avg UEEx-UEEx bas) x 0,05. Щоб спростити процес розрахунку, Центр вдосконалення закупівель при Київській школі економіки розробив газовий калькулятор (посилання https://cep.kse,ua/gaz/). Крім цього газовий калькулятор міститься на офіційному сайті ТОВ «Українська енергетична біржа» за посиланням: Інформування про ринкові uiHHhttps://www.ueex.com.u a/auctions/gas-cost-calculator/.

При цьому скориставшись газовим калькулятором (https://www.ueex.com.ua/auctions/gas-cost-calculator/) встановлено: ціна газу за 1000 куб.м. на ринку за період з 10.01.2020 (дата укладення договору) по 17.11.2020 (дата укладання додаткової угоди № 2) зросла в цілому на 34,98%.

Поряд з цим, скориставшись газовим калькулятором та проаналізувавши щомісячне коливання ціни на газ відносно попередньої ціна за 1000 кумб.м. природного газу з ПДВ, а саме 6 800,00 грн. встановлено, що на ринку уточнена ціна за 1000 куб.м. природного газу з ПДВ, склала:

- за період з 10.01.2020-10.02.2020 - 6 389,68 грн або знизилася на 6,03%;

- за період з 10.02.2020 -10.03.2020 - 7 102,39 грн або зросла на 4,45%;

- за період з 10.03.2020 - 09.04.2020 - 6 667,43 грн або знизилася на 1,95%;

- за період з 10.04.2020 - 08.05.2020 - 6 432,83 грн або знизилася на 5,4%;

- за період з 08.05.2020 - 10.06.2020 - 6 541,64 грн або знизилася на 3,8%;

- за період з 10.06.2020 - 10.07.2020 - 7 244,29 грн або зросла на 6,53%;

- за період з 10.07.2020 - 10.08.2020 - 7 412,16 грн або зросла на 9%;

- за період з 10.08.2020 - 10.09.2020 - 7 581,64 грн або зросла на 11,49%;

- за період з 10.09.2020 - 09.10.2020 - 7 653,63 грн або зросла на 12,55%;

- за період з 09.10.2020- 17.11.2020 - 7 004,85 грн або зросла на 3,01%.

Отже середньозважена ціна газу за 1000 куб.м. станом на 17.11.2020 зросла на 3% у порівнянні з ціною газу за 1000 куб.м. на дату укладення договору, а сторонами на підставі додаткової угоди № 1 від 17.11.2020 збільшено ціну за одиницю товару на 5,88% відносно укладеного договору.

У період з 17.01.2020 по 22.12.2020 середньозважена ціна газу за 1000 куб.м. на ринку знизилася на 14,06%, при тому, сторонами на підставі додаткової угоди № 2 від 22.12.2020 відносно додаткової угоди № 1 від 17.11.2020 збільшено ціну за одиницю товару на 9,72%.

У період з 22.12.2020 по 21.01.2021 середньозважена ціна газу за 1000 куб.м. на ринку зросла на 10,46%, а сторонами на підставі додаткової угоди № 7 від 21.01.2021 відносно додаткової угоди № 2 від 22.12.2020 збільшено ціну за одиницю товару на 10%.

Слід зазначити, що ч. 4 ст. 36 Закону № 922 передбачено виключні випадки зміни істотних умов договору про закупівлю після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, у тому числі зміни ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

В акті перевірки резюмовано, що додатковою угодою № 1 від 17.11.2020, додатковою угодою № 2 від 22.12.2020 та додатковою угодою № 7 від 21.01.2021 було збільшено ціну за одиницю товару без наявного документального підтвердження збільшення ціни такого товару на ринку, що є порушенням вимог п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону № 922.

Позивач вважає, що відповідно до ст. 37 Закону України «Про публічні закупівлі», ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України додаткова угода № 1 від 17.11.2020, додаткова угода № 2 від 22.12.2020 та додаткова угода № 7 від 21.01.2021 до договору № 1001/2 від 10.01.2020 є нікчемними, а отже недійсними, оскільки укладені в порушення вимог ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічна закупівлі», а тому є всі підстави вважати, що кошти, які отримані на підставі нікчемних угод отримані безпідставно. А ТОВ «Укргаздобич» безпідставно отримало 150 088,14 грн в результаті укладених нікчемних угод № 1, 2, 7, тому отримані кошти підлягають поверненню.

З огляду на викладене, позивач просить суд визнати недійсними додаткові угоди № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору постачання природного газу від 10.01.2022 № 1001/2, укладені між Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" та Комунальним підприємством "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради, та стягнути з відповідача 150 088,14 грн.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначаються Законом України "Про публічні закупівлі".

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції (преамбула).

Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням (ч. 1 ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору).

Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору).

Учасник - переможець процедури закупівлі під час укладення договору повинен надати дозвіл або ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання такого дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законодавством (ч. 2 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору).

Забороняється укладання договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель, крім випадків, передбачених цим Законом (ч. 3 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору).

Відповідно до ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору), умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

6) зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини п`ятої цієї статті.

Дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку (ч. 5 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору).

Позивач зазначає, що у зв`язку зі зміною ціни за одиницю товару більше ніж на 10 відсотків, договір від 10.01.2020 № 1001/2 в частині укладення додаткової угоди № 1 від 17.11.2020, додаткової угоди № 2 від 22.12.2020 та додаткової угоди № 7 від 21.01.2021 є нікчемним.

Господарський суд зазначає, що частиною 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", в редакції на час укладення сторонами договору, було передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

У свою чергу, відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції на час укладення сторонами договору) договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог ч. 4 ст. 36 цього Закону.

Господарський суд зазначає, що з 19.04.2020 введено в дію Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель" від 19.09.2019 № 114-ІХ.

Додаткові угоди № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору укладенні під час дії Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020.

Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі (ч. 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020).

Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020 істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;

3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;

6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.

Договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору з порушенням вимог ч. 4 ст. 41 цього Закону (п. 2 ч 1 ст. 43 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020).

Господарський суд зазначає, що Законом України "Про публічні закупівлі" в редакції від 19.04.2020 не встановлювалась нікчемність правочину, у зв`язку з порушеннями положень ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" в частині безпідставного збільшення ціни за одиницю товару, а отже додаткові угоди № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору є оспорюваними та підлягають визнанню їх недійсними в судовому порядку.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України).

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України).

Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю (ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України).

Господарський суд зазначає, що у статті 215 Цивільного кодексу України визначаються загальні правові засади визнання правочину недійсним. Звичайно, що для цього має існувати відповідна правова підстава. Такою правовою підставою Цивільний кодекс України визнає факт недодержання однією стороною чи всіма сторонами вимог, встановлених частинами 1-3, 5, 6 ст. 203 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст. 203 загальними вимогами, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині (ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України).

Як вбачається з наявних матеріалів справи, внаслідок укладення:

- додаткової угоди № 1 від 17.11.2020 сторони підвищили ціну за 1 м. куб. газу до 7,20 грн з ПДВ;

- додаткової угоди № 2 від 22.12.2020 сторони підвищили ціну за 1 м. куб. газу до 7,92 грн з ПДВ;

- додатковою угодою № 7 від 21.01.2021 сторони підвищили ціну за 1 м. куб. газу до 8,712 грн з ПДВ;

Таким чином, вбачається, що ціна на газ:

- за додатковою угодою № 1 збільшилася на 5,88 %;

- за додатковою угодою № 2 ще збільшилася на 10% (а від первісної ціни на 16,47%);

- за додатковою угодою № 7 ще збільшилася на 10%, що разом становить 28,12 % від ціни, визначеної у договорі та пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич"

Під час розгляду справи № 927/491/19 (постанова від 18.06.2021) Об`єднана Палата Верховного Суду дійшла таких висновків.

"Передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону "Про державні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Верховний Суд вважає, що обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначену в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

Тендер проводиться не лише для того, щоб закупівля була проведена на максимально вигідних для держави умовах, але й для того, щоб забезпечити однакову можливість всім суб`єктам господарювання продавати свої товари, роботи чи послуги державі.

Відповідно до ст. 5 Закону "Про публічні закупівлі", закупівлі здійснюються за принципом відкритості та прозорості на всіх їх стадіях; метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Перемога у тендері (закупівля за державні кошти) та укладення договору з однією ціною та її подальше підвищення більш як на 45% шляхом так званого "каскадного" укладення чотирьох додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку продавця."

Таким чином, згідно з вищенаведеним висновком Верховного Суду Закон України "Про публічні закупівлі", а також системним тлумаченням положень Закону України «Про публічні закупівлі» можлива зміна ціни за одиницю товару у межах 10 % та лише за умови суттєвого, документально підтвердженого, коливання ціни товару на ринку.

За інформацією, яка знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайті ТОВ "Українська енергетична біржа" (https://www.ueex/com/ua/exchange-guotations/natural-gas/medium-and-long-term market):

- середньозважена ціна природного газу (по всіх умовах оплати) на дату укладання додаткової угоди № 1 станом на 17.11.2020 становила - 6211,77 грн;

- середньозважена ціна природного газу (по всіх умовах оплати) на дату укладання додаткової угоди № 2 станом на 22.12.2020 - становила 6329,75 грн;

- середньозважена ціна природного газу (по всіх умовах оплати) на дату укладання додаткової угоди № 7 станом на 21.01.2021 становила 7924,65 грн.

Водночас, для прийняття рішення про збільшення ціни товару у замовника повинні бути обґрунтовані підстави, зокрема, надані постачальником підтвердження (довідка, експертний висновок) компетентних органів (установ, організацій) про підвищення цін на ринку відповідної продукції.

Підставою для внесення змін до договору та відповідно укладення додаткових угод № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020 та № 7 від 21.01.2021 до нього, стали надані відповідачем:

- експертний висновок Черкаської Торгово-промислової палати № О-778 від 05.11.2020 (а.с. 52), відповідно до якого ціна на природний газ станом на листопад 2020 року 7200,00-8851,89 грн за 1000 куб.м. з ПДВ;

- довідка ДП «Держзовнішінформ» № 122/242 від 08.12.2020 (а.с. 58), відповідно до якої ціна на природний газ у грудні 2020 року складає 7 950,00-8 850,00 грн за 1000 куб.м. з ПДВ;

- експертний висновок Черкаської Торгово-промислової палати № О-7 від 05.01.2021 (а.с. 71), відповідно до якого ціна на природний газ станом на грудень 2020 року складає 7 200,00- 8 851, 89 грн за 1000 куб.м. з ПДВ, станом на січень 2021 року 9 850,02- 10 363,89 грн за 1000 куб.м. з ПДВ.

На підтвердження факту коливання ціни на товар у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена діюча ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).

Такої правової позиції щодо поведінки постачальника дійшов Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.

Таким чином, надані відповідачем документи не можуть бути належними, допустимими та достатніми доказами на підтвердження коливання цін на ринку, а отже не можуть слугувати достатньою підставою для зміни істотної умови за договором № 1001/2 від 10.01.2020 в частині підвищення ціни за одиницю товару. Довідка та експертні висновки не містять жодних посилань на коливання ціни на предмет закупівлі за договором № 1001/2 від 10.01.2020, або обґрунтування коливання ціни на такі товари упродовж періодів між укладеним договором та додатковими угодами та не можуть бути використані для підтвердження коливання цін на ринку товарів.

Відповідно до ч. ч.1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Згідно з вимогами ч.ч. 1, 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Ініціювання зміни умов договору в бік збільшення закупівельної ціни на предмети закупівлі після підписання договору без належних обґрунтувань коливання ціни на ринку свідчить про недобросовісну конкуренцію та неправомірну поведінку переможця процедури закупівель і суперечить меті закупівель щодо здійснення її за найнижчою ціною.

Таким чином, можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі".

Таким чином, вказане збільшення ціни сторонами шляхом укладання додаткових угод № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору суперечить ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України).

Враховуючи викладене, оскільки укладання додаткових угод № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до спірного договору суперечить ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" - вони підлягають визнанню недійсними, а позовні вимоги в цій частині - такими, що підлягають задоволенню.

Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. Вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред`явлена будь-якою заінтересованою особою. Суд може застосувати наслідки недійсності нікчемного правочину з власної ініціативи (ч. 1, 5 ст. 216 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, ЦК і ГК, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

У ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Кількість товару, що продасться, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні (ст. 669 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 670 Цивільного кодексу України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Господарський суд зазначає, що обсяг спожитого газу за період за листопад-грудень 2020 року відповідно до актів № 0000-00625, № 0000-00682 та № 0000-00683 склав 100,519 тис.м3, первісна ціна за договором складала 6800,00 грн з ПДВ за 1000 куб.м. Тобто Комунальне підприємство "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради мало сплатити за відповідний обсяг спожитого газу 683 529,20 грн, натомість позивач сплатив фактично 748 438,56 грн. Таким чином, сума надмірно сплачених коштів за цей період складає 64 909,36 грн.

Господарський суд зауважує, що за розрахунком позивача сума надмірно сплачених коштів за вказаний період становить 64 909,27 грн.

Обсяг спожитого газу за період за січень 2021 року відповідно до акту № 0000-00085 склав 44,54976 м3 газу, первісна ціна за договором складала 6800,00 грн з ПДВ за 1000 куб.м. Тобто Комунальне підприємство "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради мало сплатити за відповідний обсяг спожитого газу 302 938,37 грн, натомість сплатив фактично 388 117,51 грн. Таким чином, сума надмірно сплачених коштів за цей період складає 85 179,14 грн.

За розрахунком позивача сума надмірно сплачених коштів за вказаний період становить 85 178,87 грн.

Таким чином, Комунальне підприємство "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради, у результаті збільшення ціни за одиницю товару на підставі додаткових угод № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021, надмірно сплатило за спожитий газ у період з 14.11.2020 по 31.01.2021 за спірним договором кошти на загальну суму 150 088,50 грн.

Позивач в позовній заяві просить суд стягнути з відповідача 150 088,14 грн. Разом з тим, суд позбавлений права збільшувати розмір позовних вимог. Пред`явлення вимог в меншому розмірі є правом позивача. Враховуючи викладене, суд розглядає вимоги про стягнення надмірно сплачених грошових коштів в заявленому позивачем розмірі.

З огляду на викладене, позовні вимоги про стягнення з відповідача надмірно сплачених грошових коштів у розмірі 150 088,14 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 5368,00 грн.

Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати недійсними додаткові угоди № 1 від 17.11.2020, № 2 від 22.12.2020, № 7 від 21.01.2021 до договору постачання природного газу від 10.01.2022 № 1001/2, укладені між Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" та Комунальним підприємством "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" (03126, м. Київ, вул. Донця Михайла, буд. 18. кв. 23, ідентифікаційний код 41055889) на користь Комунального підприємства "Верхньодніпровська центральна міська лікарня" Верхньодніпровської міської ради (51600, Дніпропетровська область, м. Верхньодніпровськ, вул. Гагаріна, 16А, ідентифікаційний код 01987913) 150 088,14 грн, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 5368,00 грн, про що видати наказ.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 31.05.2023

Суддя І.В. Мілєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено01.06.2023
Номер документу111216676
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/635/23

Судовий наказ від 21.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Рішення від 31.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 10.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 07.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 10.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні