Рішення
від 17.05.2023 по справі 203/3404/22
КІРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 203/3404/22

Провадження № 2/0203/347/2023

КІРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м. ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2023 року Кіровський районний суд м. Дніпропетровська у складі:

головуючого судді Колесніченко О.В.,

при секретарі Погрібному О.Ю.,

за участю позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Дніпрі в загальному провадженні цивільну справу у паперовій формі за позовом ОСОБА_1 до Дніпровської міської ради, Центральної адміністрації Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо безпідставної зміни загальної черги у списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов та черги у списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов з правом позачергового одержання жилих приміщень, зобов`язання відновити черги у списках на поліпшення житла, -

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2022 року позивач пред`явила через суд зазначений позов на предмет захисту своїх житлових прав у спосіб визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Центральної адміністрації Дніпровської міської ради та Дніпровської міської ради щодо безпідставної зміни черги ОСОБА_1 у загальній черзі у списку осіб, які мають право на першочергове отримання житлової площі з № 1216 на № 6054, а у списку осіб, які мають право на першочергове отримання житлової площі, як така, що мешкає у ветхому будинку з АДРЕСА_1 , а також зобов`язання виконавчого комітету Центральної адміністрації Дніпровської міської ради та Дніпровської міської ради відновити чергу ОСОБА_1 у загальній черзі у списку осіб, які мають право на першочергове отримання житлової площі, а також у списку осіб, які мають право на першочергове отримання житлової площі, оскільки позивач вважає, що зміна черговості на отримання житла з боку відповідачів є безпідставною та порушує її права, передбачені ст.ст. 9, 42, 43 ЖК УСРС на отримання житла, внаслідок чого, через непридатність її будинку для проживання, наразі вона залишена без житла та змушена проживати деінде, у знайомих та місцях загального призначення.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 вересня 2022 року справа передана в провадження судді Колесніченко О.В. 14 вересня 2022 року.

Ухвалою Кіровського районного суду м. Дніпропетровська 19 вересня 2022 року у справі відкрито провадження в загальному порядку з призначенням підготовчого засідання (а.с. 12).

Ухвалою суду у підготовчому засіданні до участі у справі залучено Центральну адміністрацію Дніпровської міської ради, з урахуванням перебування виконавчого комітету Центральної районної у м. Дніпрі ради у стані припинення.

Ухвалою Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 18 листопада 2022 року задоволене клопотання представника позивача та у Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради витребувано належним чином завірені копії документів облікової справи ОСОБА_1 , а ухвалою суду від 22 грудня 2022 року Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради витребувано належним чином завірені копії усіх рішень, які прийняті щодо усіх видів черг на отримання житла стосовно ОСОБА_1 (а.с. 42, 97).

26 жовтня 2022 року представник відповідача Центральної адміністрації Дніпровської міської ради за підписом голови адміністрації Клюєва А. подав відзив на позов, в якому позов не визнав повністю, заперечуючи тим, що наразі питання забезпечення житлом позивача знаходиться поза межами компетенції Центральної адміністрації Дніпровської міської ради. В той же час, згідно рішення Дніпровської міської ради № 23/37 від 24 липня 2013 року уповноваженою особою по здійсненню дій щодо розподілу та надання житла визначено департамент корпоративних прав та правового забезпечення Дніпровської міської ради та, з урахуванням внесених змін до рішення Дніпровської міської ради від 18 лютого 2004 року № 18/15, виконавчі органи районних у місті рад лише ведуть облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, а отже вимоги позивача до виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради (зараз Центральна адміністрація Дніпровської міської ради) є необґрунтованими. Окрім цього, Центральна адміністрація Дніпровської міської ради як виконавчий орган міської ради, відповідно до Положення про Центральну адміністрацію Дніпровської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 24 квітня 2021 року № 71/4, не має повноважень щодо ведення квартирного обліку, забезпечення та надання житла громадянам на території Центрального району, а тому представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позову.

21 листопада 2022 року представник відповідача Дніпровської міської ради Костюченко О.Т. подав відзив на позов, в якому на спростування доводів позивача виклав свої заперечення про те, що ввідповідно до п. 23 Постанови Ради міністрів України РСР і Української Республіканської ради професійних спілок від 11.12.1984 № 470 із серпня 2012 року ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку у виконавчому комітеті Кіровської районної у м. Дніпропетровську ради, а в подальшому у виконавчому комітеті Центральної районної у м. Дніпрі ради у списку осіб, що мають право на першочергове отримання житлової площі. Проте після ліквідації районних у м. Дніпрі рад шляхом їх реорганізації у районні адміністрації повноваження щодо ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов покладено на департамент житлового господарства Дніпровської міської ради. З урахування абз. 2 п. 22 Положення № 6054 та рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 22.06.2021 № 661 разом із Центральною районною радою списки квартирного обліку подані також іншими районними радами, після чого, виконавчим комітетом Дніпровської міської ради затверджено новий список, що включає в себе осіб, які потребують поліпшення житлових умов всього міста Дніпра, черга в якому визначена з урахуванням дня подання документів відповідно до категорії черги. Крім того, обраний спосіб захисту - поновлення на квартирному обліку та включення до списків громадян, які потребують поліпшення житлових умов саме до виконавчого комітету Центральної районної у м. Дніпрі ради не призведе до поновлення прав позивача, оскільки рада на даний час не здійснює ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, за місцем реєстрації та погодження прийняття на квартирний облік та зняття з квартирного обліку громадян за місцем роботи. Також квартирний облік здійснюється за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради народних депутатів та список осіб, які потребують поліпшення житлових умов затверджується виконавчим комітетом міської ради, проте у зазначеній справі відповідачем є міська рада, яка представницьким органом місцевого самоврядування без повноважень щодо ведення та затвердження вищевказаного списку. За таких обставин, представник Дніпровської міської ради просив суд відмовити у задоволенні позову.

18 листопада 2022 року та 22 грудня 2022 року позивач подала відповіді на відзиви кожного з відповідачів, в яких на спростування доводів відповідачів, виклала свої доводи і міркування про те, що Центральна районна у м. Дніпро рада, правонаступником якого є Центральна адміністрація Дніпровської міської ради хоч і стверджує, що не має повноважень щодо ведення квартирного обліку, проте саме остання змінила черги позивача в отриманні житла. Також, у відповіді на відзив позивач зазначає, що квартира за адресою: АДРЕСА_2 , перебуває в аварійному стані, зокрема відсутня каналізація і можливість її облаштувати, дах протікає, обвалюється, відсутнє опалення, тоді як Дніпровська міська рада не надала жодного пояснення та доказів правомірності дій (бездіяльності) щодо зміни черги на отримання житла ОСОБА_1 , а тому позивач наполягала на задоволенні позову.

Ухвалою суду від 26 квітня 2023 року закрите підготовче провадження та призначений судовий розгляд.

Позивач та її представник адвокат Іванова В.М. в судовому засіданні позов підтримали в повному обсязі, наполягаючи на задоволенні з наведених у позовній заяві підстав.

Представники відповідачів Центральної адміністрації Дніпровської міської ради та Дніпровської міської ради, будучин належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибули, про відкладення розгляду не клопотали.

Суд, вислухавши усні пояснення позивача та її представника, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази, перевіривши доводи позивача в межах заявлених вимог, приходить до висновку про відмову в задоволенні позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_3 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Бойченко Т.М. від 20 листопада 2003 року, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно, виданого КП «ДМБТІ» 20 грудня 2003 року.

За даними паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Амур-Нижньодніпровським РВ ДМУ УМВС України в Дніпропетровській області 17 грудня 1999 року, ОСОБА_1 перебувала зареєстрованою у квартирі АДРЕСА_3 з 26 грудня 2003 року по 05 серпня 2020 року, коли за власною заявою була знята з реєстрації за цим місцем проживання (а.с. 3, 85-86).

Постановою Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 17 липня 2012 року № 0418/2676/2012 (провадження № 2а/0418/208/2012), яка не оскаржувалась і набрала законної сили 30 липня 2012 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Кіровської районної у м. Дніпрі ради про зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково; скасовано рішення виконавчого комітету Кіровської районної у м. Дніпропетровську ради від 24 січня 2012 року № 6 «Про облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов» в частині відмови ОСОБА_1 у зарахуванні на квартирний облік; зобов`язано виконавчий комітет Кіровської районної у м. Дніпропетровську ради зарахувати ОСОБА_1 на квартирний облік; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с. 80). Вказана постанова суду мотивована тим, що відповідно до ст. 12 Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» позивач, як особа з інвалідністю ІІ групи, має право першочергового отримання квартир або садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення (а.с. 83).

Відповідно до рішення виконавчого комітету Кіровської районної у м. Дніпропетровську ради № 213 від 28 серпня 2012 року прийнято на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов згідно ст. 45 ЖК УРСР, пп.14 п. 44 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , інваліда з дитинства 2 групи, яка мешкає у кв. АДРЕСА_4 складом сім 1 особа, у загальну і першочергову чергу по категорії «ветхе житло» складом сім`ї 1 особа.

На виконання вказаного рішення виконкому 02 вересня 2012 року заведена особова справа ОСОБА_1 , де позивач в загальній черзі осіб, які потребують поліпшення житлових умов зайняла чергу № 2582, в першочерговій черзі осіб, які потребують поліпшення житлових умов зайняла чергу № 810, що підтверджується даними особової справи.

За даними відповіді Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 26 березня 2019 року за вих. № Я-26/1 позивач перебуває на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у загальній черзі під № 1220, а на обліку у списку осіб, які мають право на першочергове отримання жилої площі, як така, яка мешкає у ветхому будинку під АДРЕСА_5 (а.с.5).

За даними відповіді Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 07 лютого 2020 року за вих. № Я-3/1 позивач перебуває на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у виконавчому комітеті Центральної районної у м. Дніпрі ради у списку громадян, які користуються правом першочергового отримання жилих приміщень, як така, яка мешкає у ветхому будинку під АДРЕСА_6 , а у загальній черзі під № 1222 (а.с.6).

13 листопада 2020 року за вих. № Я-4 виконавчий комітет Центральної у місті Дніпрі ради повідомив позивачку про те, що станом на 01 листопада 2020 року вона перебуває на квартирному обліку у виконкомі Центральної районної у місті Дніпрі ради у загальній черзі під № 1216, а у списку осіб, які користуються першочерговим правом отримання жилих приміщень у зв`язку з проживанням у ветхому будинку, який не підлягає капітальному ремонту під № 426 (а.с.7).

26 травня 2022 року за вих. № 863/0/112-22 Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації повідомив позивачу про те, що вона перебуває на квартирному обліку у списку осіб, які мають право на першочергове отримання жилої площі, як така, яка мешкає у ветхому будинку за № 1864, та у загальній черзі за № 6054 (склад сім`ї 1 особа) (а.с.9).

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 9 ЖК УРСР громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Забезпечення постійним житлом громадян, які відповідно до законодавства мають право на його отримання, може здійснюватися шляхом будівництва або придбання доступного житла за рахунок надання державної підтримки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.1 ст. 42 ЖК України лі приміщення надаються тільки громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов та внесені до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, крім випадків, передбачених статтями 42-1,46,частинами першоюідругою статті 54,частиною першої статті 90,частиною шостою статті 101,статтями 102,110,частиною першою статті 114цього Кодексу, а також інших випадків, передбачених законодавством України.

Частинами 1, 3, 4 ст. 43 ЖК України передбачено, що громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

З числа громадян, взятих на облік потребуючих поліпшення житлових умов, складаються списки осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень.

Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень).

Статтею 45 ЖК України передбачені категорії осіб, яким надаються жилі приміщення у першу чергу.

Статтею 46 ЖК України передбачені категорії громадян, яким жилі приміщення надаються поза чергою, а також визначений перелік осіб, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень перед всіма іншими категоріями позачерговиків.

02 вересня 2020 року Дніпровська міська рада прийняла рішення № 80/60 «Про створення адміністрацій районів Дніпровської міської ради» згідно пункту 1 якого вирішено створити у структурі виконавчих органів Дніпровської міської ради адміністрації районів зі статусом юридичних осіб (додаток 1) та згідно пункту 2 якого вирішено реорганізувати районні у місті Дніпрі ради та їх виконавчі комітети (як юридичні особи) шляхом приєднання до виконавчих органів Дніпровської міської ради згідно з додатком 2, який передбачає приєднання до Адміністрації Центрального району Дніпропетровської області Центральної районної у місті Дніпрі ради та виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради.

За відкритими даними ЄДРПОУ Центральна районна у місті Дніпрі рада припинена 17 червня 2021 року, а виконавчий комітет Центральної районної у місті Дніпрі ради перебуває у стані припинення з 02 грудня 2020 року.

Рішенням Дніпровської міської ради від 24 лютого 2021 року № 71/4 затверджено положення про адміністрацію Центрального району Дніпровської міської ради.

В подальшому рішенням Дніпровської міської ради від 24 лютого 2021 року № 82/4 «Про внесення змін до рішення міської ради від 21 грудня 2016 року № 33/17 Про затвердження Положення про департамент житлового господарства Дніпровської міської ради» викладено Положення про Департамент житлового господарства Дніпровської міської ради у новій редакції, згідно п. 3.1.34.10 та п.3.1.34.12 якого до повноважень Департаменту житлового господарства відноситься ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, за місцем реєстрації та погодження прийняття на квартирний облік та зняття з квартирного обліку громадян за місцем роботи.

Відповідно доп.п.14п.44Правил облікугромадян,які потребуютьполіпшення житловихумов,і наданняїм жилихприміщень вУкраїнській РСР,затверджених постановоюРади МіністрівУРСР іУкрпрофради від11грудня 1984року №470, у першу чергу жилі приміщення надаються тим, що перебувають на квартирному обліку особам, які проживають у ветхих будинках, що не підлягають капітальному ремонту.

Згідно абзацу 2 пункту 22 вказаних Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень при одночасному розгляді заяв кількох осіб їх черговість на одержання жилих приміщень визначається за датою подання ними заяви необхідними документами. Якщо в один день подали заяви кілька осіб, їх черговість на одержання жилих приміщень визначається при прийнятті рішення з урахуванням житлових умов, стану здоров`я, трудової та громадської діяльності.

Рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 22 червня 2021 року № 665 «Про затвердження списків осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов» затверджені список осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов станом на 01 січня 2021 року; - список осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом першочергового одержання жилих приміщень станом на 01 січня 2021 року; - список осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом позачергового одержання жилих приміщень станом на 01 січня 2021 року (а.с.110, 111-114).

Згідно затвердженого цим рішенням від 22 червня 2021 року списку осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов станом на 01 січня 2021 року ОСОБА_1 включено до цього списку під № 6061, з урахуванням дати взяття на квартирний облік згідно рішення виконкому райради 28 серпня 2012 року № 213 (а.с.111-112).

Згідно затвердженого вказаним рішенням списку осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом першочергового одержання жилих приміщень станом на 01 січня 2021 року ОСОБА_1 включено до цього списку під № 1864, з урахуванням дати взяття на квартирний облік згідно рішення виконкому райради 28 серпня 2012 року № 213 (а.с.113-114).

В подальшому рішенням виконавчого комітету Дінпровської міської ради від 15 листопада 2022 року № 990 затверджено списки осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, згідно яких: - у списку осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов станом на 01 січня 2022 року ОСОБА_1 перебуває під № 5726, - списку осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом першочергового одержання жилих приміщень станом 01 січня 2022 року - під № 1822.

Як видно з наведених двох списків квартирного обліку вимоги наведених вище нормативних актів щодо черговості включення до цих списків на одержання жилих приміщень дотримані, оскільки визначалися за датою подання громадянами заяв з прийняттям рішень виконкомами про взяття на квартирний облік та необхідними документами, а також з огляду на підстави включення до списків у разі подання заяв в один день.

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що черговість позивача на отримання житла не була порушена жодним суб`єктом, оскільки замість ведення квартирного обліку у кожному районі міста окремо виконавчими органами районних у місті рад, облік громадян, які потребують поліпшення житла ведеться єдино для усіх громадян територіальної громади міста Дніпра, з підстав, які для усіх осіб визначаються єдино з житлового фонду усього міста, а не лише одного району.

Крім того, доводи позивача про віддалення її черги, замість наближення у вказаних списках квартирного обліку, спростовуються даними відповіді Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 18 січня 2023 року за вих. № Я-6/0-1/09-23, згідно яких черга позивачки у списках осіб, які потребують поліпшення жилих умов станом на 01 січня 2022 року наблизилася і стала в списку «загальної черги» 5726 замість 6061 у 2021 році, а в «першочерговому списку» - 1822 порівняно з 1864 у 2021 році.

Так само суд приходить до висновку, що ні Центральною адміністрацією Дніпровської міської ради до повноважень якої з 2021 року не належать функції ведення квартирного обліку громадян, які потребують поліпшення житла, ні Дніпровською міською радою, що жодних рішень стосовно черговості списків квартирного обліку не приймала, оскільки рішення з цього питання прийнято виконкомом Дніпровської міської ради, - протиправних дій/бездіяльності у зміні черговості у списках обліку осіб, які потребують поліпшення житла відносно позивача не допущено.

Враховуючи встановлені в судовому засіданні обставини підстави для задоволення позову відсутні.

Згідно ст. 141 ЦПК України судові витрати належить віднести за рахунок держави, оскільки позивач звільнена від сплати судового збору згідно п.9 ч.1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір».

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3,4,11-13,81,141,209,258,263-265,268 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

ОСОБА_1 в задоволенні її позову до Дніпровської міської ради, Центральної адміністрації Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо безпідставної зміни загальної черги у списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов та черги у списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов з правом позачергового одержання жилих приміщень, зобов`язання відновити черги у списках на поліпшення житла відмовити в повному обсязі.

Судові витрати віднести на рахунок держави.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 26 травня 2023 року.

Суддя О.В. Колесніченко

СудКіровський районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено01.06.2023
Номер документу111218425
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них

Судовий реєстр по справі —203/3404/22

Постанова від 26.11.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Зайцев Андрій Юрійович

Ухвала від 16.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Зайцев Андрій Юрійович

Ухвала від 11.12.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Зайцев Андрій Юрійович

Ухвала від 13.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Зайцев Андрій Юрійович

Постанова від 21.09.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Барильська А. П.

Постанова від 21.09.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Барильська А. П.

Ухвала від 11.07.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Барильська А. П.

Ухвала від 11.07.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Барильська А. П.

Ухвала від 03.07.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Барильська А. П.

Рішення від 17.05.2023

Цивільне

Кіровський районний суд м.Дніпропетровська

Колесніченко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні