Рішення
від 30.05.2023 по справі 120/909/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

30 травня 2023 р. Справа № 120/909/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Поліщук І.М., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Агростаренерджі Україна" до Соболівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Фермерського господарства "Агростаренерджі Україна" до Соболівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю прийнятого відповідачем рішення №1057 від 09.11.2022 про відмову в передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0458, 0523786400:03:000:0459 та 0523786400:02:000:0743.

Ухвалою від 10.02.2023 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив щодо задоволення даного адміністративного позову. Зокрема зазначив, що земельні ділянки з кадастровими номероми 0523786400:03:000:0459 та 0523786400:03:000:0458 були виділені та передані у приватну власність ОСОБА_1 із земельної ділянки, яка належить йому на основі державного акту на право постійного користування землею та знаходиться па завершальному етапі оформлення у приватну власність, зокрема, виготовлено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які буде передано до Соболівської сільської ради на погодження. Разом із тим, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної чи комунальної власності. Відтак, оформлення права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0459 площею 2,0589 га та 0523786400:03:000:0458 площею 2,0589 га призупинено до припинення (скасування) воєнного стану в Україні. Крім того, зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743 площею 14,9859 га перебуває в оренді у СФГ «Герасименка В.І.» на підставі договору оренди землі (в умовах воєнного стану) № 3, укладеного 12.09.2022, який зареєстровано в Гайсинській РВА за №1-UA0504210000068217-00033-КН від 13.09.2022.

Ухвалою від 10.05.2023 витребувано у Соболівської сільської ради докази перебування земельної ділянки з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743 в оренді у СФГ " ОСОБА_2 ".

23.05.2023 Соболівською сільською радою надано договір оренди землі (в умовах воєнного стану) №3 від 12.09.2022.

Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що позивач звернувся до Соболівської сільської ради із заявами, у яких просив надати в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0458, 0523786400:03:000:0459 та 0523786400:02:000:0743 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Разом із тим, рішенням Соболівської сільської ради №1057 від 09.11.2022 відмовлено у наданні позивачу в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0458, 0523786400:03:000:0459, оскільки дані земельні ділянки виділені та передані у приватну власність ОСОБА_1 із земельної ділянки, яка належить йому на основі державного акту на право постійного користування землею та знаходяться па завершальному етапі оформлення у приватну власність. Крім того, даним рішенням також відмовлено позивачу у наданні в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743 оскільки вона знаходиться в оренді у СФГ " ОСОБА_2 ".

Не погоджуючись із таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1, 2 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду передбачено ст. 124 ЗК України, якою визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Отже, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Разом з тим частиною 3 ст. 123 ЗК України визначений порядок передачі в оренду земельних ділянок, згідно якого слідує, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність та користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Разом з тим, повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 ЗК України.

Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відтак, до повноважень відповідача належить розпорядження землями комунальної власності, у тому числі, передача таких земельних ділянок в оренду. Такі повноваження визначенні ст. 124 ЗК України.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі по тексту - Закон № 280/97-ВР) установлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п. 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами 1-3 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 та 31 статті 43 та статтями 55, 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Крім того, відповідно до норм ЗУ "Про фермерське господарство" не визначено обмежень щодо максимального розміру земельної ділянки, яка може бути передана громадянину для ведення фермерського господарства, як і не має обмежень щодо кількості таких ділянок.

Так, судом встановлено, що за наслідками розгляду поданої позивачем заяви йому було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за кадастровим номером 0523786400:03:000:0458 та 0523786400:03:000:0459 з підстав того, що такі ділянки виділенні, як земельні частки (пай), і знаходяться на завершальному етапі оформлення.

Водночас, матеріали справи не містять жодних доказів про реєстрацію права власності на такі ділянки.

При цьому суд наголошує, що відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже даних про належність зазначеної земельної ділянки на будь-яких правах іншим фізичним або юридичним особам матеріали справи не містять, а відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, надано не було.

При цьому, згідно з відомостями з Державного земельного кадастру за земельними ділянкам з кадастровими номерами 0523786400:03:000:1458 та 0523786400:03:000:1459, тип власності не визначено.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що сільською радою, як суб`єктом владних повноважень, не було обґрунтовано та доведено правомірність відмови позивачу у видачі дозволу на розробку проекту землеустрою відносно земельних ділянок за кадастровими номерами 0523786400:03:000:0458 та 0523786400:03:000:0459, а тому рішення №1057 від 09.11.2022 в частині відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, що стосується цих земельних ділянок, є протиправним та підлягає скасування.

Що ж до земельної ділянки з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743, варто зазначити наступне.

Так, як слідує із матеріалів справи 12.09.2022 між Соболівською сільською радою та С(Ф)Г ОСОБА_2 було укладено договір оренди землі (в умовах воєнного стану) №3.

У відповідності до умов даного договору в оренду С(Ф)Г ОСОБА_2 передано земельну ділянку з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743 площею 14,9859 га.

Таким чином, враховуючи те, що на момент прийняття оскаржуваного у даній справі рішення №1057 від 09.11.2022, земельна ділянка з кадастровим номером 0523786400:02:000:0743 дійсно перебувала в оренді С(Ф)Г ОСОБА_2 , суд приходить до висновку, що відповідачем цілком обґрунтовано відмовлено у наданні цієї земельної ділянки в оренду позивачу, а тому оскаржуване рішення у цій частині є правомірним.

За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для часткового задоволення даного адміністративного позову.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина 3 статті 139 КАС України).

Таким чином поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягає сума у розмірі 1789,33 грн.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Соболівської сільської ради №1057 від 09.11.2022 в частинні відмови надати в оренду Фермерському господарству "Агростаренерджі Україна" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0459, 0523786400:03:000:0458.

Зобов`язати Соболівську сільську раду повторно розглянути заяву Фермерського господарства "Агростаренерджі Україна" в частинні надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровими номерами 0523786400:03:000:0459, 0523786400:03:000:0458, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні.

В задоволенні решти вимог, - відмовити.

Стягнути на користь Фермерського господарства "Агростаренерджі Україна" судовий збір в сумі 1789 (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять) гривень 33 копійки за рахунок бюджетних асигнувань Соболівської сільської ради.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Фермерське господарство «АГРОСТАРЕНЕРДЖІ УКРАЇНА» (вул. Молодіжна, 44, с. Клини, Херсонська область, код ЄДРПОУ44567587)

Відповідач: Соболівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області )вул. 40-річчя Перемоги, 7, с. Соболівка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04330792)

Повний текст рішення складено 30.05.2023.

СуддяПоліщук Ірина Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2023
Оприлюднено02.06.2023
Номер документу111226549
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/909/23

Рішення від 30.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні