Рішення
від 31.05.2023 по справі 540/8625/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/8625/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Радчука А.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Тендра-Рід» (75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Гагаріна, 25, кв. 5; код ЄДРПОУ 32629608) до Чулаківської сільської ради (75635, Херсонська область, Скадовський район, с. Чулаківка, вул. Жовтнева; код ЄДРПОУ 26432553) про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Херсонського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №540/8625/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тендра-Рід» до Чулаківської сільської ради, в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати Рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. № 221 № Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку щодо встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 %, нормативно-грошову оцінку яких проведено.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 02.03.2022 року.

Розпорядженням голови Верховного Суду від 18 березня 2022 року № 11/0/9-22, враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду на Одеський окружний адміністративний суд.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду, справа №540/8625/21 передана судді Радчуку А.А.

Одеському окружному адміністративному суду надано доступ до електронної судової справи №540/8625/21.

Згідно даних автоматизованої документообігу Діловодство спеціалізованого суду, судове рішення по суті в адміністративній справі №540/8625/21 не прийнято.

Ухвалою від 03 квітня 2023 року судом прийнято до провадження справу №540/8625/21, розпочато її розгляд спочатку за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що відповідно до Договору оренди від 18.11.2004 р., зареєстрованого 18.11.2004 р. у Голопристанському відділі Херсонської регіональної філії Державного земельного кадастру за № 0404472100942, що укладений між Голопристанською РДА та ТОВ «ТЕНДРА-РІД», останнє є користувачем земельних ділянок загальною площею 356,0 га за кадастровими номерами: 6522381500:03:002:0001 та 6522381500:03:002:0002. Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, це земельна ділянка СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ, код цільового призначення земельної ділянки: 01.13 - для іншого сільськогосподарського призначення.

При цьому, як зазначає позивач, рішенням десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» встановлено ставки земельного податку, конкретний розмір яких визначається в додатках №1-13.

Позивач вказує, що додатками до вказаного Рішення встановлено ставки земельного податку по Чулаківській сільській раді, зокрема щодо земельних ділянок, розташованих у с. Геройському (додаток № 23). Так, у рядку 01 додатку щодо земельних ділянок із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 зазначено розмір земельного податку для земельних ділянок, який має сплачувати юридична особа за користування землею - 5 % від нормативної грошової оцінки.

Однак, позивач вважає, що рішення Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» у частині встановлення розміру земельного податку, який має сплачувати юридична особа за користування земельною ділянкою із кодом 01.13, тобто 5 % від нормативної грошової оцінки, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки визначена плата за користування земельною ділянкою не відповідає Податковому кодексу України.

Позивач посилається на те, що п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати визначається окремо для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, та земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

За таких обставин, позивач вважає, що Чулаківська сільська рада, встановивши у спірному рішенні ставку земельного податку щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення «для іншого сільськогосподарського призначення» код 01.13 у розмірі 5 %, без розмежування на наявність нормативної грошової оцінки або на її відсутність, порушила вимоги п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України. Отже, прийняте нею рішення підлягає скасуванню у судовому порядку.

Статтею 264 КАС України визначені особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.ч. 4-7 ст. 264 КАС України, у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а у випадку, визначеному частиною десятою цієї статті, - у строк, визначений судом. Якщо оголошення опубліковано своєчасно, вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи. Скарги на судові рішення в цій справі заінтересованих осіб, якщо вони не брали участі у справі, залишаються без розгляду.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 року зобов`язано Чулаківську сільську раду Скадовського району Херсонської області відповідно до ч.4 ст.264 КАС України опублікувати оголошення про оскарження Рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. № 221 Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку щодо встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 %, нормативно-грошову оцінку яких проведено, у виданні, в якому це рішення було або мало бути офіційно оприлюднене не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання та зобов`язано Чулаківську сільську раду Скадовського району Херсонської області надати суду належні докази опублікування зазначеного оголошення.

Враховуючи, що в електронній судовій справі №540/8625/21 відсутні докази опублікування зазначеного оголошення, ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року зобов`язано Чулаківську сільську раду надати докази опублікування оголошення про оскарження Рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. № 221 № Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку щодо встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 %, нормативно-грошову оцінку яких проведено, у виданні, в якому це рішення було або мало бути офіційно оприлюднене.

Ухвалою суду від 18 квітня 2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 02.05.2023 року 11:40 год.

У судове засідання, призначене для розгляду по суті на 02.05.2023 року 11:40 год., учасники справи не з`явились, про дату, час і місце розгляду повідомлялись в порядку, встановленому КАС України.

Зокрема, на офіційному веб-порталі судової влади України розміщено оголошення про розгляд даної справи.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, та у зв`язку з відсутністю потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, керуючись приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, ухвалою суду, що занесена до протоколу судового засідання від 02.05.2023 року, продовжено розгляд справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч. 5 ст. 162 КАС України, відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дасть змогу відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив до початку першого підготовчого засідання у справі.

Відповідач відзив на позовну заяву та/або заяву про продовження процесуальних строків до суду не подав.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З урахуванням вищенаведеного, суд вирішує справу за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕНДРА-РІД», код ЄДРПОУ 32629608, з 19.08.2003 року зареєстроване юридичною особою.

Видами діяльності ТОВ «ТЕНДРА-РІД» (за КВЕД) є: Основний: 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; Інші: 01.29 Вирощування інших багаторічних культур; 02.30 Збирання дикорослих недеревних продуктів; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Як зазначено у позові, на підставі Договору оренди від 18.11.2004 р., зареєстрованого 18.11.2004 р. у Голопристанському відділі Херсонської регіональної філії Державного земельного кадастру за № 0404472100942, що укладений між Голопристанською РДА та ТОВ «ТЕНДРА-РІД», останнє є користувачем земельних ділянок загальною площею 356,0 га за кадастровими номерами: 6522381500:03:002:0001 та 6522381500:03:002:0002. Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, це земельна ділянка СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ, код цільового призначення земельної ділянки: 01.13 - для іншого сільськогосподарського призначення.

Рішенням десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області від 23.06.2021 року №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» (а.с. 5), відповідно до статті 265 та розділу XIII Податкового кодексу Україну, Постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 року № 483 «Про затвердження форм типового рішення про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища, екології, містобудівної діяльності, житлово-комунального господарства та управління власністю, постійної комісії з питань плануванні бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку, щодо встановлення у 2022 році податку на майно в частині плати за землю, керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вирішено:

1. Встановити з 01 січня 2022 року на території Чулаківської сільської ради податок на майно в частині плати за землю.

2. Встановити ставки земельного податку (додатки 1-23).

Додатком 9 до рішення десятої сесії восьмого скликання від 23.06.2021 року №221 встановлено порядок плати за землю для села Геройське (а.с. 9 (зворот.стор.).

Відповідно до пункту 1.3 Додатку 9 до рішення десятої сесії восьмого скликання від 23.06.2021 року №221, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Пунктом 1.8 Додатку 9 до рішення десятої сесії восьмого скликання від 23.06.2021 року №221 регламентовано: встановити ставки земельного податку на 2021 рік по Геройському старостинському округу, відповідно до видів цільового призначення земель, згідно додатку 4.

Додатком 23 до рішення десятої сесії восьмого скликання від 23.06.2021 року №221 встановлені ставки земельного податку на 2022 рік, які вводяться в дію з 01.01.2022 року», для села Геройське (а.с. 26-27).

Для земель сільськогосподарського призначення вид цільового призначення 01.13 Для іншого сільськогосподарського призначення встановлено такі ставки податку:

за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), для юридичних осіб 5, 0 % від нормативної грошової оцінки;

за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб 5, 0 % від нормативної грошової оцінки.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області від 23.06.2021 року №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» у частині встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 %, нормативно-грошову оцінку яких проведено, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Позивач вказує, що рішення Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. №221 в оскаржувані частині суперечить вимогам п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, оскільки ставки податку визначено без розмежування на наявність нормативної грошової оцінки земельної ділянки або її відсутність.

Вирішуючи спірні правовідносини, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.

Стаття 264 КАС України визначає особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень.

Правила цієї статті поширюються, зокрема, на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 264 КАС України, право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

Позивач мотивовано обґрунтував своє право на оскарження рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області від 23.06.2021 року №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» в частині тим, що ТОВ «ТЕНДРА-РІД» є користувачем земельних ділянок загальною площею 356,0 га за кадастровими номерами: 6522381500:03:002:0001 та 6522381500:03:002:0002 на території Чулаківської сільської ради.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування (далі - Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» у редакції від 27.05.2021 року, чинній на момент ухвалення оскаржуваного рішення).

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначена загальна компетенція сільських, селищних, міських рад, а саме сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає виключну компетенція сільських, селищних, міських рад.

Згідно п. 24 ч. 1 ст. 26 цього Закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Отже, питання про встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України вирішуються виключно на пленарних засіданнях відповідної сільської, селищної, міської ради шляхом прийняття відповідного рішення.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (далі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п. 8.1 ст. 8 Податкового кодексу України, в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.

Згідно п. 8.2 ст. 8 Податкового кодексу України, до загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Згідно п. 8.3 ст. 8 Податкового кодексу України, до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Пунктом 10.1 статті 10 Податкового кодексу України визначено, що до місцевих податків належать: податок на майно; єдиний податок.

Відповідно до п. 10.2-1 ст. 10 Податкового кодексу України, місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).

Відповідно до п. 10.3 ст. 10 Податкового кодексу України, місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору та земельного податку за лісові землі.

Згідно п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України, податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.

За визначенням пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Отже, плата за землю у складі податку на майно належить до місцевих податків.

Стаття 12 Податкового кодексу України визначає повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів.

Згідно з п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

За правилами підпунктів 12.3.1, 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом. При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Відповідно до підпунктів 12.3.4, 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Відповідно до п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать:

12.4.1. встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом;

12.4.2. визначення переліку податкових агентів згідно із статтею 268 цього Кодексу;

12.4.3. прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Відповідно до п. 12.5 ст. 12 Податкового кодексу України, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

З огляду на вищевикладене, застосовуючи вищенаведені законодавчі норми до спірних правовідносин, суд зазначає, що відповідачем у справі у межах наданих йому повноважень прийнято рішення від 23.06.2021 року №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку».

Проте, вирішуючи цей спір у межах заявлених позовних вимог, судом встановлено, що прийняте рішення у частині встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13, нормативно-грошову оцінку яких проведено, у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки прийнято всупереч наданих повноважень, а саме не в межах ставок, визначених Податковим кодексом України, як цього вимагає пп. 12.4.1 п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України.

За визначенням пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Відповідно до п. 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Відповідно до п. 288.3 ст. 288 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Як встановлено судом, у Додатку 23 до рішення десятої сесії восьмого скликання від 23.06.2021 року №221 встановлені ставки земельного податку на 2022 рік, які вводяться в дію з 01.01.2022 року», для села Геройське (а.с. 26-27).

Для земель сільськогосподарського призначення вид цільового призначення 01.13 «Для іншого сільськогосподарського призначення» встановлено такі ставки податку:

за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), для юридичних осіб 5, 0 % від нормативної грошової оцінки;

за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб 5, 0 % від нормативної грошової оцінки.

За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача про те, що Чулаківська сільська рада, встановивши у спірному рішенні ставку земельного податку щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення «Для іншого сільськогосподарського призначення» код 01.13 у розмірі 5, 0 % від нормативної грошової оцінки без розмежування на наявність нормативної грошової оцінки або на її відсутність, порушила вимоги пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України в частині визначення меж земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено.

Частиною 9 статті 264 КАС України передбачено, що суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на зазначене, оцінивши докази, які є у справі, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ «ТЕНДРА-РІД» та наявність підстав для визнання в порядку ч. 9 ст. 264 КАС України протиправним та нечинним рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради від 23.06.2021 р. № 221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» щодо встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки для земельних ділянок, нормативно-грошову оцінку яких проведено.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Проте, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

У зв`язку з ненаданням відповідачем відзиву на позовну заяву та доказів, судом розглянуто справу за наявними у ній доказами, серед яких відсутні докази того, що відповідач при прийнятті оскарженого рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 265 КАС України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат здійснюється на користь позивача у розмірі 2270,00 грн. (де 2270, 00 грн. - ставка судового збору сплачена позивачем за звернення до суду із цим позовом).

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 162, 205, 229, 242-246, 255, 264, 293, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Тендра-Рід» (75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Гагаріна, 25, кв. 5; код ЄДРПОУ 32629608) до Чулаківської сільської ради (75635, Херсонська область, Скадовський район, с. Чулаківка, вул. Жовтнева; код ЄДРПОУ 26432553) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та нечинним рішення десятої сесії восьмого скликання Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області від 23.06.2021 року №221 «Про податок на майно на 2022 рік в частині плати земельного податку» у частині встановлення плати за користування земельними ділянками юридичними особами із кодом цільового призначення земельної ділянки 01.13 у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки для земельних ділянок, нормативно-грошову оцінку яких проведено.

Стягнути за рахунок Чулаківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (75635, Херсонська область, Скадовський район, с. Чулаківка, вул. Жовтнева; код ЄДРПОУ 26432553) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тендра-Рід» (75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Гагаріна, 25, кв. 5; код ЄДРПОУ 32629608) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270, 00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).

Зобов`язати Чулаківську сільську раду Голопристанського району Херсонської області на виконання ч. 1 ст. 265 КАС України опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя А.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено02.06.2023
Номер документу111229461
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —540/8625/21

Рішення від 31.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні