ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1050/23
30 травня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Шумськ Хліб" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулось Приватне підприємство "Шумськ Хліб" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області (далі - ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач, контролюючий орган) у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00076804087 від 03.02.2023 про застосування до ПП "Шумськ Хліб" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 15 114,69 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Головне управління ДПС у Тернопільській області за результатами проведеної камеральної перевірки ПП "Шумськ Хліб" з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України дійшло висновків про порушення позивачем гранично допустимих строків для відповідної реєстрації, що потягло за собою нарахування штрафних санкцій на суму 15 114,69грн. Позивач стверджує, що ним не було порушено граничних термінів реєстрації податкової накладної №86, оскільки вважає за необхідне застосовувати в даному випадку абзац 4 п.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, згідно якого у платника податків був термін для реєстрації податкових накладних до 31.07.2022.
Щодо податкової накладної №61, то представник позивача зазначила, що вказана ПН була надіслана на реєстрацію вчасно, у строки визначені ст.201 ПК України, а те, коли вона зареєстрована контролюючим органом не залежить від волевиявлення позивача, тому вважає, що платником податків не допущено порушення термінів реєстрації даної ПН.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі, визначено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення сторін та призначено справу до розгляду на 08.05.2023.
14.04.2023 представник позивача подала заяву про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференцзв`язку поза межами приміщення суду.
До суду 19.04.2023 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначила, що заперечує щодо задоволення позову, свою позицію обґрунтовує наступним.
Відповідач зазначає, що пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), (далі - ПК України) передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Водночас наголошує, що Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПКУ, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів. Так, згідно з абзацом 3 п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПКУ платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 по 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022 року, реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 по 31.05.2022, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПК України, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Ухвалою суду від 24.04.2023 задоволено клопотання представника позивача щодо проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
На адресу суду 24.04.2023 надійшла відповідь на відзив.
В судовому засіданні 08.05.2023 представник позивача позов підтримала повністю, представник відповідача заперечила проти задоволення позовних вимог.
Ухвалою суду від 08.05.2023, постановленою в судовому засіданні без виходу в нарадчу кімнату, позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків шляхом доплати судового збору.
Представником позивача 15.05.2023 була подана заява про усунення недоліків.
Ухвалою суду від 22.05.2023 продовжено розгляд справи та призначено судове засідання на 30.05.2023.
24.05.2023 представник позивача надіслала клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача, у клопотанні від 26.05.2023, також просить здійснювати розгляд даної справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши позовну заяву, відзив відповідача на позов та відповідь позивача на відзив, дослідивши докази наявні в матеріалах справи, та оцінивши їх у сукупності, суд встановив наступне.
Головним управлінням ДПС у Тернопільській області на підставі п.п.20.1.4, п.п.20.1.19 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, п.76.3 ст.76 Податкового кодексу України, п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ПП "Шумськ Хліб" по питанню порушення терміну реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість за період з 31.03.2022 по 22.09.2022, за результатами якої складено акт від 31.10.2022 № 4096/19-00-04-08/38043889.
Зі змісту акту перевірки видно, що проведеною камеральною перевіркою встановлено факти порушення позивачем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних: №86 від 31.05.2022 - зареєстрована 18.07.2022, №5 від 16.06.2022 - зареєстрована 22.09.2022, №423 від 30.06.2022 - зареєстрована 22.09.2022, №61 від 31.07.2022- зареєстрована - 16.08.2022, що є порушенням п.201.10 ст.201 ПК України, за що передбачено відповідальність у вигляді застосування штрафних санкцій п.120-1.1 ст.120-1 ПК України.
На підставі встановлених порушень ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми Н від 23.11.2022 №00038830408, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 28 682,28 грн, у зв`язку із порушенням позивачем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних. Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.01.2023 було відкрито провадження в адміністративній справі №500/4563/22 за позовом ПП Шумськ Хліб до ГУ ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00038830408 від 23.11.2022. Протоколом №6 від 01.02.2023 засідання Комісії зі спірних питань ГУ ДПС у Тернопільській області податкове повідомлення-рішення №00038830408 від 23.11.2022 було відкликано шляхом винесення нового ППР із зазначенням нової суми штрафу. Після чого, провадження в адміністративній справі №500/4563/22 було закрите.
З огляду на вищезазначене, було сформовано нове ППР від 03.02.2023 №0007680408 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 15 114,69 грн., яке було отримано позивачем 08.02.2023.
Незгода позивача із зазначеним податковим повідомленням-рішенням стала підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються ПК України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому відповідно до абзацу 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, підсумовуючи викладене слід прийти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
По своїй правовій природі норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
На період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного надзвичайного стану".
Відповідно до абзацу 3 пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПК України, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
06.09.2022 набрав чинності Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225).
Зокрема розділом II Порядку №225 врегульовано Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів.
Так, до платників податків і податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Суд звертає увагу, що в межах спірних правовідносин ПП «Шумськ Хліб» не подавав до контролюючого органу заяву про неможливість виконання податкових обов`язків щодо реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань з ПДВ та сплати податкових зобов' язань з цього податку.
ПП «Шумськ Хліб» не погоджується із визначеною йому сумою штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 15 114,19 грн., відповідно до податкового повідомлення-рішення від 03.02.2023 №0007680408 в частині встановлених порушень граничних термінів реєстрації податкових накладних, а саме: №86 від 31.05.2022, зареєстрованої 18.07.2022 та №61 від 31.07.2022, зареєстрованої 16.08.2022.
Досліджуючи податкову накладну №86 від 31.05.2022, зареєстрованої 18.07.2022, суд зазначає, що відповідно до абзацу третього пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПК України, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Податкова накладна №86 від 31.05.2022 припадає на обумовлену абзацом 3 пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України дату складання, однак, реєстрація даної накладної була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (наявне інше нормативне обгрунтування, проте була зареєстрована на 3 дня пізніше (18.07.2022), ніж передбачена цією нормою гранична дата для її реєстрації - 15 липня 2022 року.
Окрім того, суд не приймає до уваги посилання позивача на абзац 4 п.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, оскільки дана норма не є спеціальною нормою, яка регулює спірні правовідносини.
Отже, підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що позивач порушив терміни реєстрації податкової накладної в ЄРПН, за що підлягав притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
У даному випадку, відповідачем правомірно нараховано штрафні санкції, зазначені в ППР від 03.02.2023 №0007680408 в розмірі 654,53грн, що стосуються податкової накладної №86.
Аналізуючи накладення штрафних санкцій щодо пропущення граничних строків реєстрації податкової накладної №61 від 31.07.2022, зареєстрованої 16.08.2022, суд встановив наступне.
Податкова наклада №61 від 31.07.2022 була направлена на реєстрацію - 15.08.2022 о 18 год 10 хв, підписана електронним цифровим ключем бухгалтера. Проте, зареєстрована в ЄРПН була тільки наступного робочого дня 16.08.2022 о 08 год 06 хв.
На підтвердження правомірності оскаржуваного рішення відповідач посилається на п. 69.18 розділу XX Перехідні положення ПКУ, яким встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюється з 8:00 год до 18:00 год.
Однак, позивач вважає, що до спірних правовідносин не можна застосовувати ці норми права, оскільки вони не регулюють питання реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Позивач зазначає, що п.69.18 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПКУ не змінюється тривалість операційного дня, встановленого Порядком № 1246 для реєстрації податкових накладних, операційний день триває з 8:00 до 20:00 год. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях ст. 201 ПК як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної.
Позивач вважає, що прийняття від платників податку податкових накладних повинно здійснюватися протягом операційного дня, який триває в роботі дні з 8:00 до 20:00 год, а тому застосована до позивача штрафна санкція за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №61 є протиправною.
Пунктами 8, 9 розділу ІІ Порядку № 557 передбачено, що перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня. Не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та Порядком № 557, формується друга квитанція. Друга квитанція є підтвердженням про прийняття або неприйняття в контролюючому органі електронного документа. Таким чином, відповідач зазначає, що датою та часом надання податкової накладної на реєстрацію ПП "Шумськ Хліб" є 16.08.22 року - 08:06.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX підпункт 69.18. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ викладено в наступній редакції: "Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН, звіряння даних, що містяться у виданих платникам ПДВ - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі, визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).
У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Пункт 3 вказаного Порядку визначає, що операційний день триває в робочі дні з 08:00 години до 20:00 години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахункукоригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).
Операційний день для реєстрації податкових накладних визначено спеціальним нормативно- правовим актом з цього питання Порядком №1246 і триває в робочі дні з 08:00 години до 20:00 години, змін до цього Порядку внесено не було, а тому позивач правомірно вважає, що операційний день закінчився о 20:00, а не о 18:00.
З аналізу зазначених норм ПК України та Порядку №1246 слідує, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах опреаційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Такі висновки суду узгоджуються із висновками у постанові Верховного Суду від 26 листопада 2018 року у справі №826/19172/16.
Посилання відповідача на наказ Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року № 557 "Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами" не змінює того, що автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
За усталеною практикою Верховного Суду (постанови від 23 липня 2019 року у справі №620/3609/18, від 14 серпня 2018 року у справі №803/1583/17, від 30 січня 2018 року у справі № 815/2745/17, №816/390/17 від 2 липня 2019 року у справі № 2340/3802/18, від 20 серпня 2019 року у справі № 1640/3125/18) вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.
Встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Суд вважає, що в даному випадку немає вини платника податків в несвоєчасній реєстрації ПН, оскільки платником податків виконано свій обов`язок, щодо своєчасного направлення на реєстрацію ПН, проте таку не було зареєстровано з причин, які не залежать від його волі.
Крім того, дана спірна ситуація повністю врегульована п.201.10 ст.201 ПК України, відповідно до якого якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, безпідставним є твердження контролюючого органу про порушення реєстрації даної ПН на 1 день, а відтак оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 03.02.2023 в частині штрафної санкції в розмірі 13 243 грн 72 коп. за порушення термінів реєстрації податкової накладної №61 від 31.07.2022 є протиправним та підлягає до скасування в цій частині.
Разом з тим, щодо термінів реєстрації податкової накладної №5 від 16.06.2022, зареєстрованої 22.09.2022 та №42 від 30.06.2022, зареєстрованої 22.09.2022, то суд не досліджує даних обставин, оскільки позивач не оскаржує застосування штрафних санкцій в цій частині.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області від 03.02.2023 є частково неправомірним та підлягає до скасування в частині накладення штрафних санкцій в сумі 13 243 грн. 72 коп.
У відповідності до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З врахуванням наведеного, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Тернопільській області в користь ПП "Шумськ Хліб" понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684 грн.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0007680408 від 03.02.2022 в частині застосування до Приватного підприємства "Шумськ Хліб" штрафних санкцій на суму 13 243,72 грн. (тринадцять тисяч двісті сорок три гривні сімдесят дві копійки).
3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Тернопільській області на користь Приватного підприємства "Шумськ Хліб" судовий збір у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 31 травня 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Приватне підприємство "Шумськ Хліб" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Заводська, 2А,м. Шумськ,Тернопільська область,47100 код ЄДРПОУ/РНОКПП 38043889);
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637);
Головуючий суддяОсташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 02.06.2023 |
Номер документу | 111230192 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні