15.05.2023 Справа № 469/700/21
2/469/150/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2023 року смт.Березанка
Березанський районний суд Миколаївської області у складі:
головуючого судді Гапоненко Н.О.,
за участю секретаря судового засідання Потриваєвої М.А.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Коблівської сільської ради про скасування державної реєстрації земельної ділянки, -
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 02 серпня 2021 року звернулась до суду з вказаним позовом, в якому просила визнати протиправною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки 4820982200:06:000:0319 площею 1,73 га, яка відноситься до комунальної власності Коблівської сільської ради (землі запасу), здійснену 21 листопада 2018 року, посилаючись на те, що вказана земельна ділянка помилково розміщена на місці фактичного розміщення земельної ділянки 4820982200:06:000:0032, належної позивачу на підставі державного акта серії МК № 059797 від 24 березня 2004 року на право власності на земельну ділянку, у зв"язку з чим позивач не може зареєструвати свою земельну ділянку в ДЗК. Відповідач відмовився самостійно прийняти рішення про скасування реєстрації земельної ділянки комунальної власності, так як це суперечить приписам Закону України Про Державний земельний кадастр.
Ухвалою суду від 04жовтня 2021року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Позивач у судове засідання не з"явилась, надала до суду заяву про розгляд справи за її відсутності та підтримання позовних вимог.
Представник відповідача Коблівської сільськоїради у судове засідання не з"явилась, надала до суду заяву про розгляд справи за її відсутності та відзив на позовну заяву, у якому просила у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 4820982200:06:000:0319 зареєстрована 14 квітня 2020 року на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 30 жовтня 2018 року, розробленою Миколаївською регіональною філією ДП Центр ДЗК. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Втручання у діяльність державного кадастрового реєстратора будь-яких органів заборонено. У разі якщо відомості про земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж з технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщину відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Тому спірну ділянку було зареєстровано державним кадастровим реєстратором на підставі технічної документації, розробленої Миколаївською регіональною філією ДП Центр ДЗК, яка є відповідальною за якість робіт із землеустрою, в тому числі щодо визначення землевласника/землекористувача земельної ділянки. Спірна земельна ділянка перейшла територіальній громаді сіл в особі Коблівської сільської ради із земель державної власності в комунальну власність на підставі наказу Головного управління держгеокадастру у Миколаївській області від 20 грудня 2018 року № 9143/0/14-18-СГ щодо передачі земель державної власності в комунальну загальною площею 5606,3836 га, це рішення є ненормативним актом, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
Оскільки учасники справи, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, висловили свою позицію щодо заявлених вимог і їх неявка не перешкоджає розгляду справи по суті, суд на підставі ст.223 ЦПК України постановив розглянути справу за відсутності учасників справи.
З матеріалів справи судомвстановлено та сторонами не оспорюється, що на підставі рішення Коблівської сільської Ради народних депутатів Березанського району Миколаївської області від 01 грудня 1993 року № 73 ОСОБА_1 видано державний акт серії МК №572 від 01 березня 1994 року на право постійного користування землею на земельну ділянку площею 1,73 га на території Коблівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства (а.с.28).
Як вбачається з матеріалів, що містяться у технічній документації зі складання державних актів на право власності на землю (а.с.25-33), розробленої на виконання, зокрема, розпорядження Березанської районної державної адміністрації від 08 серпня 2002 року № 413 та додатку до нього, земельній ділянці, яка перебувала у постійному користуванні ОСОБА_1 на підставі державного акта МК № 572 від 01 березня 1994 року, присвоєно кадастровий номер 4820982200:06:000:0032 (а.с.33).
У подальшому на підставі розпорядження Березанської райдержадміністрації від 25 грудня 2003 року № 1178 на ім`я ОСОБА_1 видано державний акт серії МК № 059797 від 24березня 2004року на право власності на земельну ділянку площею 1,73 га кадастровий номер 4820982200:06:000:0032для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в межах території Коблевської сільської ради Березанського району Миколаївської області, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 116 (а.с.10, 14).
З інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 4820982200:06:000:0319 площею 1,73 га для ведення особистого селянського господарства на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 30 жовтня 2018 року відноситься до комунальної власності Коблівської сільської ради (землі сільськогосподарського призначення) та 14 квітня 2020 року Коблівською сільською радою здійснено державну реєстрацію права постійного користування цією земельною ділянкою за ОСОБА_1 , номер запису про право в державному реєстрі прав 36301195 (а.с.12-13).
Рішенням № РВ-4800935772021 від 14 вересня 2021 року Державного кадастрового реєстратора Відділу у Березанському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Баришовій Л.М. відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, оскільки в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, розташована інша земельна ділянка або її частина (100% накладка земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:06:000:0319, на яку 14 квітня 2020 року за № 36301195 зареєстровано речове право за Коблівською сільською радою), що підтверджено протоколом № ПП-4800676832021 проведення перевірки електронного документа від 14 вересня 2021 року та висновком щодо перевірки електронного документа (а.с.34-36).
Як вбачається з наданих відповідачем копій рішення Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області №1 від 15 січня 2019 року про прийняття у комунальну власність Коблівської сільської ради з державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення, наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 9143/0/14-18-СГ від 20 грудня 2018 року про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну та відповідного акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22 грудня 2018 року з додатком, Головним управлінням Держгеокадастру передано у комунальну власність Коблівської об"єднаної територіальної громади земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 5606,3836 га, розташовані в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, у тому числі у додатку до акту приймання-передачі зазначена земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства, належна ОСОБА_1 на підставі державного акта на право постійного користування землею № 572 від 01 березня 1994 року (а.с.55-61), тобто документа, який посвідчував право позивача на користування вказаною земельною ділянкою до отримання ОСОБА_1 державного акта на право власності на цю ж земельну ділянку.
Будь-яких доказів припинення права власності ОСОБА_1 на належну їй земельну ділянку відповідачем не надано.
Тому суд приходить до висновку про доведеність того, що право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1,73 га кадастровий номер 4820982200:06:000:0032для ведення особистого селянського господарства, розташовану в межах території Коблевської сільської ради Березанського району Миколаївської області, посвідчене державним актом на право власності на земельну ділянку серії МК № 059797 від 24 березня 2004 року, порушене подальшою реєстрацією з присвоєнням іншого кадастрового номеру права власності на цю ділянку інших осіб, у тому числі відповідачем, якому земельна ділянка передана з державної власності у комунальну власність у 2018 році, про що здійснено запис у Державному земельному кадастрі.
Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно із ч.2 ст.16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов`язку в натурі, зміна правовідношення, припинення правовідношення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ст.41 Конституції України, статті 321 ЦК України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Частиною п`ятою статті 116 ЗК України встановлено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Згідно із статтею 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Відповідно до статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіти земельною ділянкою, і відшкодування збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення права; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом способів.
Пунктами 2 та 10 Розділу VIІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Відповідно до cт. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.
Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Отже, способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав.
При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав (за наявності таких прав).
Зазначене узгоджується з висновками Верховного суду України від 16.09.2020р. у справі № 352/1021/19.
Відповідно до ч.10 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судомрішення проскасування державноїреєстрації земельноїділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Враховуючи викладене, суд вважає, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Оскільки права позивача порушуються унаслідок реєстрації права власності відповідача на земельну ділянку кадастровий номер 4820982200:06:000:0319, що повністю (100%) співпадає з земельною ділянкою позивача, Коблівська сільська рада є належним відповідачем у цій справі.
Частиною четвертою ст.319 ЦК України визначено, що власність зобов"язує.
Отже, видання Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області наказу про передачу земельної ділянки відповідачеві та розробка технічної документації Миколаївською регіональною філією ДП "Центр ДЗК", яка є відповідальною за якість робіт із землеустрою, не спростовують висновків суду про порушення прав позивача саме відповідачем як особою, за якою зареєстровано право власності на належну позивачеві земельну ділянку.
Згідно із ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а тому з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір.
На підставі викладеного, керуючись 12,13,258,259,263-265 ЦПК України, суд -
у х в а л и в:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Коблівської сільської ради про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.
Скасувати державну реєстрацію речового права (права комунальної власності) Коблівської сільської ради (код ЄДРПОУ 04375748) на земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:06:000:0319 площею 1,73 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки.
Стягнути з Коблівської сільськоїради (57453, Миколаївська область, Миколаївський район, с. Коблеве, вул.. Одеська, 4, код ЄДРПОУ 04375748) на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , судовий збір у сумі 908,00 гривень.
Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Миколаївського апеляційного суду.
Учасник справи, якому рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя:
Суд | Березанський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2023 |
Оприлюднено | 02.06.2023 |
Номер документу | 111247382 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Березанський районний суд Миколаївської області
Гапоненко Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні