Рішення
від 02.06.2023 по справі 910/3341/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

02.06.2023Справа №910/3341/23

Суддя Господарського суду міста Києва Бойко Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення 366 527,54 грн,

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" звернулось до Господарського суду міста Києва із позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 366 527,54 грн.

В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" вказує, що ним на виконання своїх зобов`язань за Договором №ПР/В-21648/НЮ про надання послуг від 19.11.2021 були виконані роботи з модернізації вузла обліку газу структурного підрозділу "Вагонне депо Мелітополь", в той час як Акціонерним товариством "Українська залізниця" свого обов`язку з оплати таких робіт не виконано, у зв`язку з чим у відповідача виник борг перед позивачем у розмірі 295 599,98 грн.

Крім того, у зв`язку з неналежним виконанням Акціонерним товариством "Українська залізниця" своїх грошових зобов`язань за Договором №ПР/В-21648/НЮ про надання послуг від 19.11.2021 позивач вказує про наявність правових підстав для стягнення з відповідача інфляційних втрат у розмірі 70 927,56 грн, нарахованих за період з 01.03.2022 по 20.02.2023.

У змісті позовної заяви Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" вказує, що понесло витрати на оплату судового збору у розмірі 5 498,00 грн та очікує понести витрати на оплату професійної правничої допомоги у розмірі 10 000,00 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.03.2023 (постановленою після усунення позивачем недоліків позовної заяви, які стали підставою для залишення її без руху, згідно ухвали суду від 07.03.2023) відкрито провадження у справі №910/3341/23; визнано її малозначною; вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін (без проведення судового засідання); визначено учасникам справи строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив.

17.04.2023 засобами електронного зв`язку від Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшов відзив на позов, в якому відповідач зазначає, що позивачем не надано відповідачу докази реєстрації податкової накладної, а отже у відповідності до п. 3.2 Договору №ПР/В-21648/НЮ про надання послуг від 19.11.2021 підстави для оплати виконаних робіт відсутні.

01.05.2023 засобами поштового зв`язку від Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що він не мав можливості направити Акціонерному товариству "Українська залізниця" податкову накладну та квитанцію про її реєстрацію на електронну адресу, оскільки останній не зазначив свою електронну адресу у договорі, а копії такої накладної та квитанції про її реєстрацію були направлені відповідачу засобами поштового зв`язку разом із вимогою, яку він отримав 28.10.2022. При цьому позивач зазначає, що навіть ненадання копії податкової накладної та квитанції про її реєстрацію не створювало для відповідача перешкод для оплати виконаних робіт.

Відповідач своїм правом на надання заперечень на відповідь на відзив не скористався.

Будь-яких інших заяв, клопотань або заперечень від сторін не надходило.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва встановив наступне.

19.11.2021 між Акціонерним товариством "Українська залізниця", як замовником, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс", як виконавцем, було укладено Договір №ПР/В-21648/НЮ (надалі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого в порядку та на умовах визначених цим договором, замовник доручає, а підрядник зобов`язується на свій ризик, власними трудовими та матеріально-технічними ресурсами, в обсягах передбачених проектно-кошторисною документацією виконати роботи по модернізації вузла обліку структурного підрозділу "Вагонне депо Мелітополь" регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" за адресою: вул. Лінійна, буд. 1, м. Мелітополь, Запорізька обл., та здати замовнику в установлений даним Договором строк закінченні роботи. Замовник зобов`язується прийняти від підрядника закінчені роботи та оплатити їх.

Пунктом 2.1 Договору визначено, що вартість робіт та використаних матеріалів за цим Договором визначається договірною ціною, що є невід`ємною частиною цього Договору (Додаток №1) та складається на підставі кошторисного розрахунку підрядника, який погоджується замовником, та складає 295 600,00 грн, в тому числі 20% ПДВ - 49 267,00 грн.

Відповідно до п. 3.1 Договору розрахунки за фактично виконані підрядником роботи проводяться в безготівковій формі, по мірі їх виконання, шляхом перерахування замовником грошових коштів на розрахунковий рахунок підрядника в розмірі 100% вартості фактично виконаних робіт.

Пунктом 3.2 Договору передбачено, що оплата за виконані роботи здійснюється замовником по факту виконаних робіт на підставі підписаних Актів приймання виконаних будівельних робіт (за формою КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт (за формою КБ-3в), Актів приймання-передачі змонтованого устаткування на 45-й банківський день з дати реєстрації податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Підставою для остаточних розрахунків з підрядником є підписаний сторонами "Акт прийняття в експлуатацію модернізації вузла обліку газу структурного підрозділу "Вагонне депо Мелітополь" регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". На підтвердження реєстрації підрядник протягом 3 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних направляє квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних на електронну адресу замовника, яка вказана у Договорі у розділі "Реквізити сторін". Якщо підрядник не зареєстрував, несвоєчасно зареєстрував або зареєстрував з помилками податкову/і накладну/і, незалежно від причин такої не реєстрації, не своєчасної реєстрації чи реєстрації податкової/их накладної/их з помилками, строк для оплати за отримані замовником робіт починає свій перебіг з дня реєстрації підрядником податково/их накладної/их в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстрації коректної податкової/их накладної/их.

Цей Договір набуває законної сили з моменту його підписання обома сторонами і діє до 30.12.2021, а в частині розрахунків та гарантійних зобов`язань - до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань. Закінчення строку дії цього Договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії цього Договору (п. 21.1, п. 21.2 Договору).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" звернулось до відповідача з вимогою про оплату виконаних робіт за Договором у розмірі 295 599,98 грн з ПДВ.

Спір у справі виник у зв`язку з твердженнями позивача про виконання ним належним чином своїх зобов`язань за Договором, в той час як відповідачем не було виконано своїх зобов`язань з оплати виконаних робіт, у зв`язку з чим у останнього виник борг у розмірі 295 599,98 грн. Крім того, позивач вказує про наявність правових підстав для стягнення з відповідача інфляційних втрат у розмірі 70 927,56 грн.

Дослідивши зміст укладеного між позивачем та відповідачем Договору, суд дійшов висновку, що даний правочин за своєю правовою природою є договором підряду, а тому спірні правовідносини регулюються Главою 61 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

На підтвердження виконання робіт за Договором позивачем надано копію Акту приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року (форма КБ-2в) на суму 295 599,98 грн і копію довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2021 року (форма КБ-3) на суму 295 599,98 грн.

Вказаний акт приймання виконаних будівельних робіт та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати підписані уповноваженими представниками сторін та скріплений їх печатками, а також в них міститься посилання на реквізити Договору №ПР/В-21648/НЮ про надання послуг від 19.11.2021.

Крім того, позивачем на підтвердження виконання робіт за Договором та прийняття таких робіт відповідачем надано підписаний сторонами Акт приймання готовності об`єкта до експлуатації системи газопостачання відповідно до якого об`єкт: модернізація вузла обліку структурного підрозділу "Вагонне депо Мелітополь" регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" за адресою: м. Мелітополь, вул. Лінійна, буд. 1, прийнято замовником разом з виконавчою документацію 28.12.2021.

Таким чином, матеріалами справи підтверджуються обставини виконання позивачем робіт за Договором належним чином та прийняття відповідачем таких робіт на загальну суму 295 599,98 грн.

Частиною першою статті 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Частиною 1 статті 854 Цивільного кодексу України унормовано, що якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Пунктом 3.2 Договору передбачено, що оплата за виконані роботи здійснюється замовником по факту виконаних робіт на підставі підписаних Актів приймання виконаних будівельних робіт (за формою КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт (за формою КБ-3в), Актів приймання-передачі змонтованого устаткування на 45-й банківський день з дати реєстрації податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Підставою для остаточних розрахунків з підрядником є підписаний сторонами "Акт прийняття в експлуатацію модернізації вузла обліку газу структурного підрозділу "Вагонне депо Мелітополь" регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця". На підтвердження реєстрації підрядник протягом 3 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних направляє квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних на електронну адресу замовника, яка вказана у Договорі у розділі "Реквізити сторін". Якщо підрядник не зареєстрував, несвоєчасно зареєстрував або зареєстрував з помилками податкову/і накладну/і, незалежно від причин такої не реєстрації, не своєчасної реєстрації чи реєстрації податкової/их накладної/их з помилками, строк для оплати за отримані замовником робіт починає свій перебіг з дня реєстрації підрядником податково/их накладної/их в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстрації коректної податкової/их накладної/их.

З аналізу п. 3.2 Договору вбачається, що відповідач має здійснити розрахунок за виконані роботи протягом 45 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у випадку якщо підрядник не зареєстрував, несвоєчасно зареєстрував або зареєстрував з помилками податкову/і накладну/і, незалежно від причин такої не реєстрації, не своєчасної реєстрації чи реєстрації податкової/их накладної/их з помилками, строк для оплати за отримані замовником робіт починає свій перебіг з дня реєстрації підрядником податково/их накладної/их в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстрації коректної податкової/их накладної/их.

Таким чином, виходячи із принципу свободи договору згідно зі ст. 627 Цивільного кодексу України, сторони спору у пункті 3.2 Договору пов`язали закінчення строку виконання відповідачем (замовником) зобов`язання з оплати виконаних робіт з днем реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Подібних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 20.11.2020 у справі №910/13071/19.

Відповідно до п. 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Згідно п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: порядковий номер податкової накладної (1); дата складання податкової накладної (2); повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг (3); податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу) (4); повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг (5); опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг (6); ціна постачання без урахування податку (7); ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні (8); загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку (9); код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (10); індивідуальний податковий номер (11).

Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 201.2. статті 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 201.10 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Згідно податкової накладної №69 від 31.12.2021 та квитанції про реєстрацію даної податкової накладної в ЄРПН від 14.01.2022, Товариством з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" своєчасно зареєстровано податкове зобов`язання по виконанню робіт на замовлення Акціонерного товариства "Українська залізниця" загальною вартістю 295 599,98 грн (ПДВ - 49 266,66 грн).

Тобто позивачем було своєчасно зареєстровано податкову накладну за господарською операцією з виконання робіт за Договором на загальну суму 295 599,98 грн та, як зазначає позивач, податкову накладну та квитанцію про її реєстрацію було направлено відповідачу разом із вимогою про оплату виконаних робіт, яка була отримана Акціонерним товариством "Українська залізниця" 28.10.2022 (на підтвердження чого надано повідомлення про вручення поштового відправлення).

Судом враховано, що у п. 3.2 Договору сторони погодили, що на підтвердження реєстрації підрядником протягом 45 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних направляє квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних на електронну адресу замовника, яка вказана у Договорі у розділі "Реквізити сторін",

Проте, по-перше у Договорі у розділі "Реквізити сторін" відсутнє зазначення електронної адреси замовника, по-друге суд не вважає, що не дотримання даної умови призводить до відтермінування оплати робіт, оскільки з дати реєстрації вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (та прийняття їх органами податкової служби) відповідач міг самостійно довідатись про їх реєстрацію, оскільки вони відображаються в електронному кабінеті відповідача у Державній податковій службі України, а відтак він міг та повинен був дізнатись про їх реєстрацію.

При цьому, не направлення податкової накладної позивачем безпосередньо відповідачу електронною поштою, не нівелює висновки суду щодо наявності у відповідача обов`язку з оплати виконаних робіт у повному обсязі, в тому числі ПДВ, оскільки саме факт реєстрації податкової накладної (а не її направлення контрагенту) в Єдиному реєстрі податкових накладних (та прийняття їх органами податкової служби) дає право покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.

Статтею 253 Цивільного кодексу України передбачено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Судом враховано, що сторонами визначався строк оплати виконаних робіт у банківських днях.

Визначення поняття "банківський день" наявне у п.п. 6 п. 4 Положення про порядок здійснення банками операцій за акредитивами, затвердженого постановою Правління Національного банку України №514 від 03.12.2003, згідного якого це робочий день банку в тому місці, у якому повинна виконуватися дія, передбачена Уніфікованими правилами та звичаями для документарних акредитивів або іншими міжнародними документами, затвердженими Міжнародною торговельною палатою.

Тобто банківський день - це частина робочого дня, протягом якої приймаються документи на переказ. Дні визначаються для банків робочими за правилами, встановленими відповідною постановою Національного банку України.

Отже, враховуючи, що вартість робіт підлягала оплаті протягом 45 банківських днів з дати реєстрації податкової накладної в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а податкова накладна була зареєстрована 14.01.2022, то роботи за Договором підлягали оплаті до 21.03.2022 включно.

Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Зазначене також кореспондується з положеннями статей 525, 526 Цивільного кодексу України.

Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Доказів сплати Акціонерним товариством "Українська залізниця" Товариству з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" коштів у розмірі 295 599,98 грн станом на дату розгляду даної справи відповідачем суду не надано.

Частиною 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено обов`язок сторін довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами частини 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

З огляду на приписи ст.ст. 13, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд приходить до висновку, що з 22.03.2022 відповідач є таким, що прострочив виконання своїх грошових зобов`язань з оплати виконаних позивачем згідно Договору робіт та станом на дату розгляду даної справи у Акціонерного товариства "Українська залізниця" наявний перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" борг у розмірі 295 599,98 грн.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Судом враховано, що строк оплати виконаних робіт за Договором настав після початку повномасштабної військової агресії проти України, однак відповідач не скористався своїм правом на доведення наявності будь-яких обставин, які б перешкоджали йому оплатити виконані роботи після початку повномасштабної військової агресії проти України. Наприклад, зумовленими військовою агресією обставинами, які унеможливлюють виконання грошових зобов`язань, можуть слугувати непрацюючі банки (в тому числі внаслідок хакерської атаки), встановлення урядом обмежень щодо переказу коштів (їх обсягу) тощо. В той час, як сам факт повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України не є форс-мажорною обставиною.

Отже, наявність та розмір боргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами та відповідачем не були спростовані, у зв`язку з чим позовна вимога Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" про стягнення суми основного боргу підлягає задоволенню повністю.

Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" стверджує про наявність правових підстав для стягнення з Акціонерного товариства "Українська залізниця" інфляційних втрат у розмірі 70 927,56 грн, нарахованих за порушення відповідачем грошових зобов`язань за Договором у період з 01.03.2023 по 20.02.2023.

Судом встановлено, що відповідач обов`язку по сплаті коштів у визначений Договорами строк не виконав, допустивши прострочення виконання зобов`язання, тому дії відповідача є порушенням договірних зобов`язань (ст. 610 Цивільного кодексу України), і він вважається таким, що прострочив (ст. 612 Цивільного кодексу України), відповідно є підстави для застосування встановленої законом або договором відповідальності.

Пунктом 3 частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Суд здійснивши перерахунок інфляційних втрат (з врахуванням визначеної судом дату, з якої відповідач є таким, що прострочив виконання свого зобов`язання), прийшов до висновку, що правомірним є стягнення з відповідача інфляційних втрат у розмірі 57 599,29 грн.

Щодо відмінності між заявленою позивачем до стягнення сумою інфляційних втрат, та сумою витрат, стягнення якої є правомірним, то відповідачем неправильно визначено дату, з якої відповідач є таким, що прострочив виконання свого зобов`язання.

За таких обставин, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" підлягають частковому задоволенню із стягненням з Акціонерного товариства "Українська залізниця" боргу у розмірі 295 599,98 грн та інфляційних витрат у розмірі 57 599,29 грн.

В іншій частині в задоволенні позову необхідно відмовити з викладених підстав.

Щодо розподілу судового збору суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

За змістом п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" ставки судового збору за подання до господарського суду позовної заяви встановлюються у таких розмірах:

- майнового характеру - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

- немайнового характеру - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" було заявлено одну майнову вимогу про стягнення з Акціонерного товариства "Українська залізниця" коштів у розмірі 366 527,54 грн, за розгляд якої підлягав оплаті судовий збір у розмірі 5 497,91 грн.

В той же час, Товариством з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" за звернення до Господарського суду міста Києва із майновою вимогою про стягнення коштів сплачено судовий збір у розмірі 5 498,00 грн (квитанція №0.0.2881485558.1 від 28.02.2023).

Тобто позивачем при зверненні до суду із даним позовом було надмірно сплачено судовий збір у сумі 0,09 грн.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Суд звертає увагу позивача, що останній вправі звернутись до суду з клопотанням про повернення з Державного бюджету України надмірно сплаченого судового збору у розмірі 0,09 грн., проте в цій частині судовий збір не підлягає стягненню з відповідача.

В іншій частині витрати по сплаті судового збору відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" задовольнити частково.

2. Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газтехсервіс" (67076, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Запорозького козацтва, буд. 19А, кв. 98; ідентифікаційний код 31914910) борг у розмірі 295 599 (двісті дев`яносто п`ять тисяч п`ятсот дев`яносто дев`ять) грн 98 коп., інфляційні втрати у розмірі 57 599 (п`ятдесят сім тисяч п`ятсот дев`яносто дев`ять) грн 29 коп. та судовий збір у розмірі 5 297 (п`ять тисяч двісті дев`яносто сім) грн 99 коп. Видати наказ.

3. В іншій частині в задоволенні позову відмовити.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. У відповідності до положень ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Р.В. Бойко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.06.2023
Оприлюднено05.06.2023
Номер документу111277530
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/3341/23

Рішення від 02.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бойко Р.В.

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бойко Р.В.

Ухвала від 07.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бойко Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні