ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22 травня 2023 року м. ТернопільСправа № 921/647/22
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Хоми С.О.
за участю секретаря судового засідання: Кульчицької Д.О.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Тернопільської міської ради, Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46000, ідентифікаційний код: 34334305;
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса», вул. Дівоча, буд. 3, м. Тернопіль, ідентифікаційний код: 14039483;
до відповідача-2: Тернопільської районної державної адміністрації, 46009, м. Тернопіль, Майдан Перемоги, 1, код ЄДРПОУ 04058284.
про: -скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою: м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за № 1832383361101.
За участю представників:
позивача: Ахтемейчук Наталія Михайлівна, юрисконсульт, довіреність №1775/01 від 02.09.2019, Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
відповідача: не з`явився;
відповідач 2: не з`явився.
Суть справи.
Тернопільська міська рада звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою № 249/01 від 07.12.2022 (вх.№717 від 08.12.2022) до відповідача-1 Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» та відповідача-2 Тернопільської районної державної адміністрації про:
-скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою: м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за № 1832383361101.
Позиція позивача.
13.05.2019 державним реєстратором Управління агропромислового економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності за ТОВ "Торгпреса" на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в. Вважає, що така реєстрація проводилась без повноцінного та об`єктивного розгляду державним реєстратором поданих заявником документів, оскільки вказані торгові приміщення не є нерухомим майном; Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради ТОВ "Торгпреса" видано паспорти прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності №86/12 від 24.05.2012 та №71/16 від 14.10.2016 за адресою вул. вул. Генерала Тарнавського; відповідно до листів Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради вказаним об`єктам не присвоювались адресні номери, Відділом державного архітектурно-будівельного контролю міської ради не здійснювалось надання (отримання, реєстрація), відмова у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів торгових приміщень площею 4,7 кв.м. по вул. Тарнавського,26в.
Заперечення відповідача-1.
Відповідачем-1 Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» не було надано відзиву до матеріалів справи.
Заперечення відповідача-2.
Тернопільська районна державна адміністрація правом на подання відзиву на позов не скористалася.
Проте, 16.01.2023 на поштову адресу суду від відповідача-2 Тернопільської районної державної адміністрації надійшли Додаткові пояснення, в яких відповідач -2 вважає, що адміністрація не є належним відповідачем щодо задоволення даних позовних вимог та у випадку винесення судом позитивного рішення по справі, його виконання буде неможливим, з огляду на факт проведення реорганізації Підгаєцької РДА згідно постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», розпорядження голови Підгаєцької районної державної адміністрації №8/01-03 від 12.01.2020 «Про реорганізацію структурних підрозділів районної державної адміністрації» та розпорядження голови Тернопільської районної адміністрації від 15.03.2021 №79 «Про затвердження передавальних актів структурних підрозділів Підгаєцької районної державної адміністрації, які приєднуються до Тернопільської районної державної адміністрації» з визначенням особи - правонаступника прав та обов`язків останньої -Тернопільської РДА.
Зазначає, що норма статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги» (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» від 3 листопада 2020 року №943-ІХ) викладена в новій редакції, відповідно до якої районні державні адміністрації (крім Київської, Севастопольської міської, районної у місті Києві, Севастополі державних адміністрацій) не є суб`єктами, наділеними правом на утворення центрів надання адміністративних послуг. Таким чином, в структурі Тернопільської РДА відсутні державні реєстратори чи інші посадові особи, які наділені правами суб`єкта державної реєстрації.
Відповідь на відзив.
22.02.2023 через канцелярію суду від позивача поступила Відповідь на відзив (додаткові пояснення від 09.01.2023) №без номера від 21.02.2023 (вх. № 1591 від 22.02.2023), в якій зазначає, зокрема про те, що відповідач-2 зазначив, що у випадку винесення судом позитивного рішення по даній справі, його виконання буде неможливим. Однак, позивач звертає увагу при прийнятті судом позитивного рішення не обмежена зверненням у колі державних реєстраторів, які зможуть вчинити дії щодо скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м. за адресою: м.Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за № 1832383361101 та виконати рішення суду у повному обсязі.
Рух справи.
Ухвалою від 23.12.2022 прийнято позовну заяву № 249/01 від 07.12.2022 (вх.№717 від 08.12.2022) Тернопільської міської ради до розгляду та відкрито провадження у справі №921/647/22 за правилами загального позовного провадження, призначено у справі підготовче засідання на 25.01.2023 на 09 год. 30 хв.
Ухвалою від 25.01.2023 повідомлено учасників справи, що підготовче засідання у справі відбудеться 08.02.2023 на 11 год. 20 хв.
Ухвалою від 08.02.2023 (протокольна) повідомлено учасників справи про відкладення підготовчого засідання на 22.02.2023 року на 09 год. 30 хв.
Призначене на 22.02.2023 на 09:30 год підготовче засідання по справі № 921/647/22 не відбулось у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території Тернопільської області.
Ухвалою від 23.02.2023 повідомлено учасників справи, що підготовче засідання у справі № 921/647/22 відбудеться 08.03.023 на 09 год. 30 хв.
Ухвалою від 08.03.2023 продовжено строк проведення підготовчого провадження з ініціативи суду на тридцять днів до 27 березня 2023 року включно, відкладено підготовче засідання у справі на 22.03.2023 на 09 год. 30 хв.
Призначене на 22.03.2023 на на 09 год. 30 хв. підготовче засідання по справі № 921/647/22 не відбулось у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території Тернопільської області.
Ухвалою від 24.03.2023 повідомлено учасників справи, що підготовче засідання у справі № 921/647/22 відбудеться 10.04.023 на 14 год. 40 хв.
Ухвалою від 10.04.2023 задоволено Заяву представника позивача про продовження строку підготовчого провадження №б/н від 10.04.2023 та продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів до 27 квітня 2023 року включно та відкладено підготовче засідання на 19.04.2023 на 14 год.30 хв.
Згідно наказу №83-в від 17.04.2023 Господарського суду Тернопільської області суддя Хома С.О. буде перебувати у відпустці з 19.04.2023 по 21.04.2023.
Ухвалою від 18.04.2023 перенесено підготовче засідання на 08.05.2023 на 15 год.40 хв.
Ухвалою від 08.05.2023 повідомлено учасників справи про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 921/647/22 до судового розгляду по суті на 22.05.2023 року на 15 год. 30 хв.
Явка сторін.
Представник позивача в судове засідання з`явився, підтримав позовні вимоги, просив позовні вимоги задовольнити повністю.
Представники відповідачів в судове засідання не з`явилися, причин неявки суду не повідомили, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання у даній справі повідомлялись належним чином (відповідні рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень знаходяться в матеріалах справи). Жодні заяви з процесуальних питань від відповідачів не надходили; вказаних в ухвалі суду від 29.01.2021 документів також не подано.
Частинами 2, 3 ст.120 ГПК України передбачено, що суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Частиною 1 ст.202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Розгляд заяв та клопотань.
Заяви та клопотання від учасників справи не поступили.
Технічна підтримка.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програми фіксування судового процесу (судового засідання) сервісу відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ВКЗ).
Господарський процес.
Судом оголошена вступна та резолютивна частини рішення.
Суд розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, встановив наступні фактичні обставини.
Згідно Інформації №311271089 (дата, час формування 30.09.2022 10:14:06) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (далі - Державний реєстр), державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації, Тернопільська обл. Гречкосій Галиною Василівною прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 46925835 від 20.05.2019 09:05:47 відповідно до якого здійснено державну реєстрацію:
-права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" , код ЄДРПОУ: 14039483, на торгове приміщення площею 4,7 кв.м за адресою: м. Тернопіль, вулиця Тарнавського, М. генерала , будинок 26 в, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1832383361101; дата, час державної реєстрації 13.05.2019 15:14:00; земельна ділянка місця розташування: кадастровий номер 6110100000:05:003:0008, реєстраційний номер 730740461101, площа 0,00054 га.
Підставою для державної реєстрації у Реєстрі вказано: договір купівлі-продажу, державного майна за некомерційним конкурсом, серія та номер: 3-864, виданий 07.02.1996, видавник: державний нотаріус; свідоцтво про право власності на майно, серія та номер 97, виданий 11.04.1996, видавник: регіональне відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області; статут серія та номер: б/н, видавник: сторони; Технічний звіт, серія та номер 23/04/2019, виданий 23.04.2019, видавник: Товариство з обмеженою відповідальністю «Технічна інвентаризація нерухомості».
В матеріалах справи наявна копія Договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом від 16.01.1996, посвідченого Першою Тернопільською державною нотаріальною конторою 07.02.1996 за №3-864 (з додатком), а також копія акту передачі державного майна від 05.04.1996, які однак виготовлені неякісно та не відображають текст документа в повному обсязі.
Поряд з цим, на виконання вимог ухвали суду від 08.03.2023 року Управлінням державної реєстрації Тернопільської міської ради надано належні копії документів (з повним текстом), що стали підставою для здійснення державної реєстрації права власності ТОВ "Торгпреса" на торгові приміщення площею 4,7 кв.м за адресою: за адресою: м. Тернопіль, вул. Тарнавського М. генерала, 26в.
Як вбачається із представленої копії Договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом, укладеного 16.01.1996 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Тернопільській області (Продавець) та Товариством покупців трудового колективу ОДКТРП "Торгпреса" (Покупець), зареєстрованого в реєстрі 07.02.1996 за №3-864, Продавець зобов`язався передати у власність Покупця державне майно цілісного майнового комплексу обласного державно-комунального торгово-роздрібного підприємства "Торгпреса", до якого належать кіоски по м.Тернополю - 32 об`єкти, по районах області - 50 об`єктів (згідно з переліком, що додається). Крім цього орендуються приміщення по м.Тернополю за адресами: вул. Дівоча, 3 (адміністративний будинок), вул. Сагайдачного,2, вул. Руська, 45, вул. Живова, 11, 7, вул. Привокзальна, 1, вул. Залізнична, 4, вул. М. Кривоноса, 2, вул. Купчинського, вул. Микулинецька, 46. По районах області приміщення орендуються за наступними адресами: м. Теребовля, вул. Кн. Василька, 96, Теребовлянський район, с. Коноплівка "Медобори", м. Чортків, вул. Шевченка, м. Бережани, вул. Шевченка, 5, м.Бучач. Покупець зобов`язався прийняти майно і сплатити за нього ціну відповідно до умов, що визначені в цьому Договорі. Майно підприємства включає в себе всі його активи і пасиви, інвентар, обладнання, устаткування та інше майно згідно з актом інвентаризації. (пункт 1.1 Договору).
За змістом п.1.2 Договору, право власності на об`єкт переходить з моменту підписання акта прийому-передачі майна.
При цьому, у додатку №1 до Договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом, укладеного 16.01.1996 "Розташування кіосків ОДКТРП "Торгпреса" по м. Тернополю", торгове приміщення за адресою вул. Тарнавського М. генерала, 26в. у м.Тернополі не зазначено.
Відповідно до Акту передачі державного майна обласного державно-комунального торгово-роздрібного підприємства "Торгпреса" від 05 квітня 1996 року Продавець передав, а Покупець прийняв викуплене ним державне майно ОДКТРП "Торгпреса", що знаходиться за адресою: м. Тернопіль, вул. Дівоча, 3, вартістю 7 000 000 тис. крб., а саме: основні засоби (по залишковій вартості) на суму 2 165 906 тис.крб.; обігові кошти в сумі 7 685 174 тис.крб.; разом в сумі 9 851 080 тис.крб.; всього за результатом конкурсу - в сумі 7000000 тис.крб.
На підставі договору купівлі-продажу №3-864 від 07.02.1996, а також акта прийому-передачі від 05.04.1996 товариству покупців ОДКТРП "Торгпреса" видано свідоцтво про власність на майно обласного державно-комунального торгово-роздрібного підприємства "Торгпреса" реєстраційний номер №97 від 11.04.1996.
Як вбачається з матеріалів справи 24.05.2012 Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видано ТОВ "Торгпреса" Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: м.Тернопіль, вул. Генерала Тарнавського (реєстраційний номер 86/12). Термін дії Паспорта, з урахуванням продовження - до 25.10.2016.
Згідно Схеми розміщення стаціонарної тимчасової споруди, така розташована на земельній ділянці, площею 5,4 м2 .
14.10.2016 Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видано ТОВ "Торгпреса" Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: м.Тернопіль, вул. Генерала Тарнавського (реєстраційний номер 71/16). Термін дії Паспорта, з урахуванням продовження - до 26.06.2011
04.08.2015 між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Торгпреса" (Орендар) було укладено Договір оренди, який зареєстровано 07.09.2015 року за №5546.
Відповідно до п.1 Договору Орендодавець на підставі рішення Тернопільської міської ради від 30.06.2015 №6/60/265 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться у м. Тернополі за адресою вул. Генерала Тарнавського.
Як зазначено в п.п.2, 3 Договору, в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 6110100000:05:003:0008 загальною площею 0,00054 га, в тому числі землі, які використовуються в комерційних цілях. На земельній ділянці знаходиться об`єкт кіоск.
Згідно п.8 Договір укладено терміном на два роки до 30.06.2017.
Відповідно до п.15 Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для обслуговування кіоску по реалізації друкованої продукції.
21.05.2019 Додатковою угодою до Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в книзі записів засвідчення факту реєстрації 07.09.2015 за №5546, внесено зміни, зокрема, до п.8 Договору, визначивши, що Договір укладено терміном на 2 роки з 30 червня 2019 року до 30 червня 2021 року (з правом пролонгації).
Листом №158/27 від 07.10.2022 Відділ державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради повідомив, що відповідно до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відсутня інформація щодо виданих дозвільних документів на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію об`єктів нерухомості-торгового приміщення по вул. Тарнавського, 26в ТОВ «Торгпреса» в м. Тернополі.
Згідно Листа № 330/14 від 20.10.2022 Управління містобудування, архітектури та кадастру, останнім не присвоювалась адреса торговому приміщенню за адресою вул. Мирона Тарнавського, 26 в.
Предметом спору у даній справі є приватний інтерес Тернопільської міської ради, що стосується насамперед захисту її прав як власника земельної ділянки від порушень.
При цьому суд враховує, що спірні правовідносини виникли не стільки щодо дій реєстратора при вчиненні реєстраційних дій, скільки щодо правомірності набуття речових прав ТОВ "Торгпреса" на торгові приміщення (кіоски), як на об`єкти нерухомого майна, та стосуються набутого ним права власності.
Відповідно до правового висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеному у постанові від 13.02.2019 у справі №910/6090/18 (провадження №12-269гс18), спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є цивільно-правовим, а тому вирішення таких спорів здійснюється за правилами цивільного або господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін.
Оцінивши подані позивачем докази на предмет належності, допустимості, достовірності, вірогідності, суд дійшов наступного висновку.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно з ч.1 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.2 ст.4 ГПК України).
Відповідно до ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Правові та організаційні засади у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Згідно зі ст.2 цього Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
В частині другій цієї ж статті закріплено норму, згідно з якою речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Частинами 1, 2 статті 5 Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону (особливості державної реєстрації прав на об`єкти нерухомого майна, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку).
Відповідно до ч.2 ст.331 Цивільного кодексу України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Частиною 8 статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (з наступними змінами) (далі - Порядок).
Так, п.3 Порядку (в редакції, чинній станом на 13.05.2019) передбачено, що державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться з прийняттям рішень державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), які формуються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного цифрового підпису.
Згідно з п.п.6, 7 Порядку (в редакції, чинній станом на 13.05.2019) державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.
Частиною 2 статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.
Частиною 2 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
У ч.1 ст.24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено підстави, за наявності яких державний реєстратор зобов`язаний відмовити заявнику в державній реєстрації речового права, зокрема серед визначених підстав для відмови у державній реєстрації прав, закон містить такі підстави як:
-подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
-подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
Згідно з ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно, як-от: договору купівлі-продажу об`єкту нерухомості; свідоцтва про право власності; рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно, тощо.
Відповідно до п. 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.
Зокрема, п.41 Порядку передбачено основний перелік документів, необхідний для державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, а саме:
1)документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта (не було подано відповідачем-1 реєстратору);
2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна ;
3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси (не було подано реєстратору);
4) письмова заява або договір співвласників про розділ часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність).
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
Як вбачається із матеріалів справи, державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Галиною Василівною прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 46925835 від 20.05.2019 09:05:47 про реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності за ТОВ "Торгпреса" на торгове приміщення площею 4,7 кв.м за адресою: м.Тернопіль, вул. Тарнавського М. генерала, будинок 26в.
При цьому, слід зазначити, що відповідно до розпорядження голови Підгаєцької районної державної адміністрації від 28.11.2019 №233-од «Про упорядкування структури та граничної чисельності районної державної адміністрації» вирішено реорганізувати: Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи 21136882) - шляхом перетворення у Відділ розвитку території, природних ресурсів та державної реєстрації районної державної адміністрації; а Відділ культури і туризму районної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи 14052070) шляхом перетворення у Відділ культури, молоді та спорту районної державної адміністрації.
Відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації 05.03.2020 припинено як юридичну особу за рішенням засновників; Відділ розвитку території і природних ресурсів районної державної адміністрації перебуває у стані припинення, 12.01.2021 внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Як зазначив позивач у своїх поясненнях № без номера від 20.12.2022 (вх.№8669 від 20.12.2022), ознайомившись із розпорядженням голови Підгаєцької районної державної адміністрації № 121-0д від 05.05.2020 року «Про затвердження Положення про відділ культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації стало відомо, що повноваження щодо здійснення державної реєстрації Відділу розвитку території і природних ресурсів не передані, а державні реєстратори, які здійснювали свою діяльність в Управлінні агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації переведені у Відділ культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації, а тому просив замінити відповідача 2, тобто Відділ культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації на належного відповідача-2 Тернопільську районну державну адміністрацію, як правонаступника Відділу культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації.
Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Частиною 2 статті 12 Закону передбачено, що записи, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.
Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом (ч.5 ст.12 вказаного Закону).
Відповідно до ст.181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Частинами 2, 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.20, 2.21, 2.29, 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011, підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди. Встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки; у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу; розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.
Водночас, наявні в матеріалах справи докази не вказують на те, що торгові приміщення за адресою: м. Тернопіль, вул. Тарнавського М. генерала 26в є нерухомим майном.
Так, зокрема, договір купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом та Акт передачі державного майна від 05 квітня 1996 року товариством покупців ОДКТРП "Торгпреса" не містять відомостей про виділення вказаного у позовній заяві майна зі складу цілісного майнового комплексу як самостійних об`єктів цивільно-правових відносин.
В матеріалах справи відсутні докази щодо присвоєння торговим приміщенням адресних номерів у встановленому законом порядку.
Натомість, Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради у листі № 330/14 від 20.10.2022 заперечується факт присвоєння торговим приміщенням адресних номерів як об`єктам нерухомості по вул. Мирона Тарнавського,26в, м. Тернопіль
Крім, того у листі № 158/27 від 07.10.2022 Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради повідомлено, що у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутня інформація щодо виданих дозвільних документів на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію об`єктів нерухомості торгового приміщення по вул. Тарнавського, 26в ТОВ «Торгпреса» в м.Тернополі.
Також, як вже зазначалось вище, 24.05.2012 Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видано ТОВ "Торгпреса" Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: м.Тернопіль, вул. Генерала Тарнавського (реєстраційний номер 86/12), а 14.10.2016 Управлінням видано ТОВ "Торгпреса" Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: м.Тернопіль, вул. Генерала Тарнавського (реєстраційний номер 71/16).
Факт отримання відповідачем вищевказаних паспортів прив`язки, а також продовження терміну їх дії до 30.06.2021, в сукупності з іншими наявними в матеріалах справи доказами дають підстави стверджувати, що торгове приміщення, площею 4,7 кв.м, зареєстроване в реєстрі за адресою: м.Тернопіль, вул.Тарнавського М., 26в, є тимчасовими спорудами.
Частиною 4 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" застережено, що не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії.
Відповідно до ч.5 ст.12 вказаного Закону відомості Державного реєстру вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано в порядку, передбаченому цим Законом.
Встановлені у справі обставини, на переконання суду, свідчать про відсутність у державного реєстратора законних підстав для прийняття рішення та внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою: м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в.
Відповідно до ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Частиною 1 ст.77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Частинами 2, 3 ст.80 ГПК України передбачено, що позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Відповідно до ч.1 ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами 1, 2, 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Сало проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
Відповідачі у встановлений строк відзивів на позов не подали, викладені у позовній заяві обставини не спростували.
Враховуючи вищенаведене, наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію права власності на вказане торгове приміщення, що знаходяться на земельній ділянці комунальної власності, порушує інтерес Тернопільської міської ради як власника землі, котрий наділений повноваженнями вільно розпоряджатися своєю власністю, та свідчить про наявність правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч.3 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Згідно з ч.7 ст.14 вказаного Закону, у разі ухвалення судом рішення про закриття розділу Державного реєстру прав у випадках, передбачених цією статтею, закриття відповідного розділу допускається виключно в разі, якщо таким судовим рішенням вирішується питання щодо набуття та/або припинення речових прав, обтяжень речових прав на об`єкт нерухомого майна, щодо якого закривається розділ у Державному реєстрі прав.
Отже, виходячи з вищенаведених положень Закону, позовні вимоги про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою: м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за № 1832383361101 підлягають до задоволення.
Щодо заявленого позову до Тернопільської районної державної адміністрації суд зазначає, що згідно Постанови Великої Палати Верховного Суду від 04 лютого 2020 року в справі № 910/7781/19 зроблено висновок, що при оскарженні рішень про державну реєстрацію права належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно
У даному випадку право власності на нежитлові приміщення зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» (відповідачем-1 у справі).
Натомість, позовні вимоги Тернопільською міською радою заявлено не лише до особи, за якою неправомірно зареєстровано право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на торгове приміщення Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса», а також до Тернопільської районної державної адміністрації, як правонаступника Відділу культури, молоді та спорту Підгаєцької районної державної адміністрації, державним реєстратором якого здійснено оскаржувану державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Встановивши, що позов заявлений до неналежного відповідача Тернопільської районної державної адміністрації та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд відмовляє у позові до такого відповідача.
З урахуванням наведеного, суд відмовляє у позові до Тернопільської районної державної адміністрації, як безпідставному.
Судовий збір.
Згідно ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Тернопільською міською радою за подання позовної заяви до суду сплачено судовий збір у розмірі 2481 грн. 00 коп. згідно платіжного доручення № 1537 від 02.12.2022.
Відповідно до п.1 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову на відповідача.
З врахуванням п.1 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача 2481 грн. 00 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.
Витрати на правову допомогу.
Витрати на правову допомогу учасниками справи не заявлялись
Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46000, ідентифікаційний код: 34334305) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» (вул. Дівоча, буд. 3, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 14039483) - задовольнити.
2.Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» на торгове приміщення площею 4,7 кв.м., за адресою: м. Тернопіль, вул. Генерала Мирона Тарнавського, 26в з одночасним припиненням права власності на даний об`єкт та закриттям розділу Державного реєстру речових прав за № 1832383361101.
3.В позові Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46000, ідентифікаційний код: 34334305) до Тернопільської районної державної адміністрації (46009, м. Тернопіль, Майдан Перемоги, 1, код ЄДРПОУ 04058284) - відмовити.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгпреса» (вул. Дівоча, буд. 3, м. Тернопіль, ідентифікаційний код: 14039483) на користь Тернопільської міської ради (вул.Листопадова, 5, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 34334305) 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.
5.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
6.Копію рішення направити сторонам по справі рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне рішення складено: 02 червня 2023 року.
Суддя С.О. Хома
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2023 |
Оприлюднено | 05.06.2023 |
Номер документу | 111278587 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Хома С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні