ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 травня 2023 року м. ТернопільСправа № 921/168/23
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Хоми С.О.
за участі секретаря судового засідання Кульчицька Д.О.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект», вул. Мирна, 10, м. Тернопіль, 46012, ідентифікаційний код 42572883;
про: стягнути з відповідача ТОВ «Кампротект» (вул. Мирна, 10, м. Тернопіль, 46012, ідентифікаційний код 42572883)
- 8875,00 грн., шкоди завданої внаслідок порушенням вимог природоохоронного законодавства на користь спеціального фонду Теребовлянської міської ТГ на рахунок - НОМЕР_1, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ) 37977599, отримувач Казначейство України (ЕАП);
-стягнути з відповідача на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області сплачений судовий збір на рахунок- НОМЕР_2, ідентифікаційний код одержувача- 37977693 в ДКСУ м. Київ.
за участю представників сторін:
позивача: Мартинюк Зеновій Іванович, посвідчення серія ТЕ № 054 від 26.10.2022, виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
відповідача: не з`явився.
Суть справи.
Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулась до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» про стягнення 8875,00 грн. шкоди завданої внаслідок порушенням вимог природоохоронного законодавства на користь спеціального фонду Теребовлянської міської ТГ на рахунок - НОМЕР_1, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ) 37977599, отримувач Казначейство України (ЕАП); на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області сплачений судовий збір на рахунок - НОМЕР_2, ідентифікаційний код одержувача- 37977693 в ДКСУ м. Київ.
Позиція позивача.
Підставою позову визначено порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів та охорони навколишнього природного середовища, а саме невжиття Товариством з обмеженою відповідальністю «Кампротект» заходів з охорони зелених насаджень на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах села Сущин (Теребовлянського) Тернопільського району Тернопільської області, що перебуває в користуванні товариства, що призвело до незаконного видалення зелених насаджень в кількості п`яти дерев (два з яких породи «ясен», два породи «клен», одне дерево породи «липа». Внаслідок незаконного видалення п`яти дерев завдано шкоди в розмірі 8875 грн. 00 коп.
При цьому позивач посилається, зокрема, на ч.1 ст.5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.25 Закону України» Про рослинний світ», п.1.2 та п.5.5. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, п.1 ч.2 ст.18, ч.1 та ч.2 ст.28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», ч.4 ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.1166 Цивільного кодексу України.
Заперечення відповідача.
Відповідач відзив на позов до матеріалів справи не подав.
Відповідь на відзив позивача.
Позивач відповідь на відзив до матеріалів справи не подавав.
Заперечення на відповідь на відзив.
Відповідач заперечень на відповідь на відзив до матеріалів справи не подавав.
Рух справи.
Ухвалою від 13.03.2023 прийнято позовну заяву Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до розгляду та відкрито провадження у справі №921/168/23 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін;призначено у справі судове засідання на 12.04.2023 на 11 год. 00 хв.
Ухвалою від 12.04.2023 (протокольна) судом повідомлено про відкладення розгляду справи на 03.05.2023 на 12 год.00 хв.
03.05.2023 розгляд справи не відбувся в зв`язку із перебуванням судді у відпустці (наказ №92-в від 01.05.2023 Господарського суду Тернопільської області).
Ухвалою від 08.05.2023 судом повідомлено учасників справи, що розгляд справи відбудеться 29.05.2023 об 14 год.00 хв.
Явка сторін.
В судове засідання з`явився представник позивача, позовні вимоги підтримав повністю.
В судове засідання представник відповідача не з`явився.
Відповідач не повідомив суд про причини неявки свого представника.
Суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень (ч. ч. 2-3 ст. 120 ГПК України).
У відповідності до ч. 11 ст. 242 ГПК України у випадку розгляду справи за матеріалами в паперовій формі судові рішення надсилаються в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Згідно з ч. 4 ст. 89 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) відомості про місцезнаходження юридичної особи вносяться до Єдиного державного реєстру.
За приписами ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Ухвали направлялись судом за юридичною адресою відповідача, яка зазначена в позовній заяві та згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (наданого на запит Господарського суду Тернопільської області (суддя Хома С.О.) від 12.04.2023 за кодом 573471242694 станом на 12.04.2023: 46012, Тернопільська обл., містоТернопіль, вулиця Мирна, будинок 10..
Відповідач оримав 21.02.2023 ухвалу про відкриття провадження у справі від 13.03.2023, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, яке знаходиться в матеріалах справи, зокрема рекомендоване повідомлення №4602510636699. Також відповідач отримав ухвалу-повідомлення від 12.04.2023, якою повідомлявся судом про відкладення розгляду справи на 03 травня 2023 на 12 год.00 хв.
Таким чином, відповідач проінформований про розгляд справи в Господарському суді Тернопільської області.
Зважаючи на наведене вище, суд вважає, що зазначений відповідач був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, однак своїм правом брати участь в судовому засіданні не скористалася.
Розгляд заяв та клопотань.
Заяви та клопотання від учасників справи не поступили.
Технічна підтримка.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програми фіксування судового процесу (судового засідання) сервісу відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ВКЗ).
Господарський процес.
В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, встановив наступні обставини.
Згідно листа №02-26/38 від 11.01.2022 Теребовлянської міської ради, який надійшов 14.02.2022 на адресу Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Теребовлянська міська рада просила направити інспектора для обстеження аварійних дерев, які знаходяться на території Теребовлянської ОТГ.
12.01.2022 в с.Сущин Тернопільського району проведено обстеження державним інспектором з озорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Дуди В.І., за участю головного спеціаліста відділу архітектури та містобудування Теребовлянської міської ради Бучинського В.І., згідно листа Теребовлянської міської ради від 11.01.2022 року №02-26/38, про що складено Акт обстеження.
В даному Акті обстеження зазначено про те, що на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку вказана земельна ділянка перебуває в оренді товариства з обмеженою відповідальністю «Компротект».
На даній земельній ділянці виявлено 5 пнів зрізаних дерев, а саме породи ясен діаметрами пнів біля шийки кореня 60 см, 56, породи липа діаметром пня 26 см, породи клен діаметрами пнів 14 см, 20 см.
Продукція зрізаних дерев на місці відсутня.
З інформації представника Теребовлянської міської ради встановлено, що дозвільні документи на порубку даних дерев не видавалось.
Відповідно до скоєного адміністративного правопорушення 20.01.2022 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Дуда В.І. складено Протокол №006419 про те, що ОСОБА_1 (працює на посаді директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект») здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення тим, що о 12 год. 00 хв. 12.01.2022 року не вжив заходів по охороні зелених насаджень на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району, яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект», що призвело до незаконного видалення зелених насаджень в кількості п`яти дереві, що є порушенням ст. 28 Закону України «Про благоустрій», пункт 5.5. розділу 5, пункт 6.2. розділу 6 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах.
Унаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства державі заподіяна шкода внаслідок незаконним знищення зелених насаджень.
Порушником пред`явлені такі документи, що засвідчують його особу: паспорт.
Чи чинив порушник опір: не чинив.
Пояснення порушника та його зауваження до змісту протоколу чи мотиви відмови від його підписання: дозволу на порізку дерев не давав, хто зрізав дерева йому не відомо. Наявний підпис.
Протокол затверджено підписами посадової особи, яка склала протокол та особою, яка вчинила адміністративне правопорушення.
А тому, за наслідками розгляду справи про адміністративне правопорушення, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Дуда В.І. винесено Постанову №7 від 20.01.2022 про накладення адміністративного стягнення.
Відповідно до Постанови встановлено, що громадянин ОСОБА_1 вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення, абзац 5 частини 2 статті 40 Закону України «Про рослинний світ», тим що 12.01.2022 о 12 год. 00 хв. не вжив заходів для охорони зелених насаджень на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району, яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект», що призвело до незаконного видалення зелених насаджень в кількості п`яти дерев.
Керуючись ст.153 та ст.ст. 242-1, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також абзацом 5 частини 2 статті 40 Закону України «Про рослинний світ» постановлено визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст.153 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510,00 грн.
23.09.2022 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області була надіслана Претензія №1-1-21-725 від 17.03.2022 на суму 8875,00 грн., яка повернулась без вручення адресату з довідкою відділення Укрпошти про причини повернення: адресат відмовився: зміна власника.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (далі-Інформація) (замовник: Бучинський Володимир Іванович , часм та дата запиту: 09:37 12.01.2022), в кадастрі значиться земельна ділянка з кадастровим номером 625088600:02:01:0240; категорія земель: землі житлової та громадської забудови; вид використання: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоровя та соціальної допомоги;форма власності: комунальна; площа земельної ділянки: 10,489; місце розташування: Тернопільська область, Теребовлянський район, с.Сущин, вулиця Центральна,1,А.
Також відповідно до даної Інформації суб`єктом права власності на земельну ділянку є Теребовлянська міська рада; код ЄДРПОУ 04058456; дата державної реєстрації права (в державному реєстрі прав) 21.04.2015; номер запису про право (в державному реєстрі прав):9426373; орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав): Теребовлянське районне управління юстиції.
Крім того, відповідно до Інформації зазначено відомості про суб`єкта речового права на земельну ділянку, а саме: вид речового права:право оренди земельної ділянки; найменування юридичної особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «Компротект»; код ЄДРПОУ юридичної особи: 42572883; дата державної реєстрації права (в державному реєстрі прав): 02.05.2019; номер запису про право (в державному реєстрі прав):31453444; орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав): Відділ державної реєстрації Теребовлянської районної державної адміністрації.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (наданого на запит Господарського суду Тернопільської області (суддя Хома С.О.) від 12.04.2023 за кодом 573471242694 станом на 12.04.2023, в реєстрі за ідентифікаційним кодом 42572883, знаходиться юридична особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Кампротект» з місцезнаходженням: 46012, Тернопільська обл., містоТернопіль, вулиця Мирна, будинок 10. Отже, правильне найменування юридичної особи саме Товариство з обмеженою відповідальністю «Кампротект», а не «Компротект».
Оцінивши наявні докази на предмет належності, допустимості, достовірності, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку про задоволення позову, виходячи із наступного.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що природні ресурси України є власністю Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.
Частиною 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до ч.2 ст.25 «Про охорону навколишнього рослинного світу», охорона рослинного світу здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, власниками та користувачами (в тому числі орендарями) земельних ділянок, на яких знаходяться об`єкти рослинного світу, а також користувачами природних рослинних ресурсів.
В силу ст. 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Статтею 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" компетенція центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
До компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, належать:
а) забезпечення формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів;
в) організація моніторингу навколишнього природного середовища, створення і забезпечення роботи мережі загальнодержавної екологічної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи забезпечення доступу до екологічної інформації, положення про яку затверджується Кабінетом Міністрів України;
г) затвердження нормативів, правил щодо регулювання використання природних ресурсів і охорони навколишнього природного середовища від забруднення та інших шкідливих впливів;
е) одержання безоплатно від центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;
і) керівництво заповідною справою, ведення Червоної книги України;
ї) координація роботи інших спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів;
й) здійснення міжнародного співробітництва з питань охорони навколишнього природного середовища, вивчення, узагальнення і поширення міжнародного досвіду в цій галузі, організація виконання зобов`язань України відповідно до міжнародних угод з питань охорони навколишнього природного середовища;
к) встановлення порядку надання інформації про стан навколишнього природного середовища;
м) здійснення процедури попередньої обґрунтованої згоди відповідно до вимог Картахенського протоколу про біобезпеку до Конвенції про біологічне різноманіття щодо можливості транскордонного переміщення генетично модифікованих організмів, призначених для умисного введення в навколишнє природне середовище;
о) видача документів дозвільного характеру в галузі охорони навколишнього природного середовища;
п) координація і забезпечення здійснення оцінки впливу на довкілля та прийняття висновку з оцінки впливу на довкілля;
р) затвердження у межах своєї компетенції нормативно-методичних документів та здійснення методичного керівництва та методологічно-консультативного забезпечення з питань стратегічної екологічної оцінки;
с) забезпечення формування державної політики у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, виконує й інші функції, визначені законами України.
Відповідно до п.п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, утримання і використання зелених насаджень.
Згідно п. 6 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, охорони земель, надр.
Відповідно до п.15 ч.2 Розділу ІІ «Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області», затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 02.02.2021 №52, Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства також юридичними особами нерезидентами вимог законодавства про охорону, утримання та використання зелених насаджень.
Як підтверджено матеріалами справи, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області проведено обстеження на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району, яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» (місцезнаходження юридичної особи: вул.Мирна,10, м.Тернопіль, код ЄДРПОУ 42571883), за результатами якого складено Акт обстеження від 12.01.2022. За результатами обстеження виявлено на даній земельній ділянці 5 пнів зрізаних дерев, а саме породи ясен діаметрами пнів біля шийки кореня 60 см, 56, породи липа діаметром пня 26 см, породи клен діаметрами пнів 14 см, 20 см.
Згідно п.2 ч.1 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях.
Відповідно до ч.1 ст. 16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом, самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.
Згідно ч.1 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на обєктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок державного або місцевого бюджетів залежно від підпорядкування обєкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку (ч.2 ст.28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Частиною 3 статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 № 1045 видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради на підставі ордера (крім випадків, передбачених пунктами 7-10 цього Порядку)».
З матеріалів справи не вбачається, що на видалення 5 дерев приймалося рішення ради та видавався ордер.
Відповідно до ч.9,10 Розділу ІІ «Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області», Інспекція вправі пред`являти претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами; вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Відповідно до Розрахунку розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням внаслідок незаконного їх видалення на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконного видалення зелених насаджень становить 8875 грн. 00 коп. (Розрахунок надано позивачем до позовної заяви).
Згідно даного розрахунку пошкоджено 5 дерев з діаметрами дерева у корі біля шийки кореня, сантиметрів (в натурі) 14,20,26,56,60; діаметр дерева у корі біля шийки кореня, сантиметрів (за таксами) відповідно 10,1-14; 18,1-2; 22,1-26; 50-56; 50-60; оцінка заподіяної шкоди за одне дерево, гривень відповідно: 375,550,750,3400,3800; всього заподіяно шкоди відповідно: 375,550,750,340,3800; разом: 8875.
Розрахунок проведено керуючись додатком 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 8.04.1999 року №559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №111 від 01.02.2012 року).
Відповідно до Претензії №1-1-21-725 від 17.03.2022 Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» запропоновано добровільно перерахувати суму завданої шкоди в результаті порушення вимог природоохоронного законодавства в розмірі 8875,00 грн. Однак від отримання даної Претензії товариство відмовилось.
Станом на даний час зазначена сума заподіяної шкоди внаслідок незаконної порізки деревини - є не відшкодованою.
Статтею 66 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Виходячи зі змісту ст.1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до п.1.6. Роз`яснень Вищого Арбітражного суду України №02-5/744 від 27.06.2001 (із змінами та доповненнями) «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища» вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 440 та 442 Цивільного кодексу).
Відповідно до п.1.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 №105 правила розроблені з метою охорони та збереження зелених насаджень у містах та інших населених пунктах (далі-зелені насадження) і утримання їх у здоровому впрядкованому стані, створення та формування високодекоративних, стійких до несприятливх умов навколишнього природного середовища насаджень.
Правила є обов`язковими для виконання всіма установами, підприємствами, організаціями та громадянами, які займаються проектуванням, створенням, ремонтом і утриманням зелених насаджень, розташованих на територіях населених пунктів України (п.1.3.Правил).
Відповідно до п.5.5 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 №105 відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населенного пункту прилеглу до цих об`єктів територію.
Відповідно до п.7 ч.2 ст.18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кампротект» є орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району, що підтверджується Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, що знаходиться в матеріалах справи
А тому, на відповідача (як користувача) покладено обов`язок, щодо охорони зелених насаджень, від протиправних посягань на земельній ділянці, яка перебуває у його користуванні (оренді).
Відповідно до ст. 254 Кодексу України про адміністративні правопорушення: про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Протокол про адміністративне правопорушення та постанова про накладення адміністративного стягнення були складені 20.01.2022.
В Постанові про накладення адміністративного стягнення №7 від 20.01.20229 чітко вказано, що ОСОБА_1 вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення, абзацом 5 частини 2 статті 40 Закону України «Про рослинний світ», тим що 12.01.2022 о 12 год. 00 хв. не вжив заходів для охорони зелених насаджень на земельній ділянці з кадастровим номером 625088600:02:01:0240 в межах с.Сущин Тернопільського району, яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект», що призвело до незаконного видалення зелених насаджень в кількості п`яти дерев.
Протокол №006419 про адміністративне правопорушення від 20.01.2022 затверджено підписами посадової особи, яка склала протокол та особою, яка вчинила адміністративне правопорушення.
Згідно квитанції №62 від 08.02.202 ОСОБА_1 (директор товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект») здійснив оплату штрафу за адміністративне правопорушення відповідно до постанови №7 від 20.01.2022 в сумі 510 грн.
Постанова про накладення адміністративного стягнення №7 від 20.01.2022 не була оскаржена.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами 1, 2, 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Сало проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
Згідно з ч.ч.3,4 ст.42 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, передбаченої законом, не звільняє їх від обов`язку відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення вимог цього законодавства. Шкода, завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс, методик, розрахунків щодо обрахування шкоди. Відсутність таких такс, методик, розрахунків не може бути підставою для відмови у відшкодуванні шкоди. У такому разі шкода компенсується за фактичними витратами, затвердженими в установленому порядку рішенням органу місцевого самоврядування, на облаштування одного квадратного метра території міста або базової вартості одного квадратного метра землі на відновлення порушеного стану об`єкта благоустрою або довкілля.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача в сумі 8875 грн.00 коп. є обґрунтованими, доведеними матеріалами справи, та не суперечать нормам чинного законодавства.
А тому, суд вважає за необхідне позов задовольнити та стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» (вул. Мирна, 10, м. Тернопіль, 46012, ідентифікаційний код 42572883) 8 875 грн.00 коп., шкоди завданої внаслідок порушенням вимог природоохоронного законодавства, на користь спеціального фонду Теребовлянської міської ТГ на рахунок - НОМЕР_1, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ) 37977599, отримувач Казначейство України (ЕАП).
Судовий збір.
Згідно ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем за подання позовної заяви до суду сплачено судовий збір у розмірі 2684 грн.00 коп., згідно платіжного доручення №57 (внутрішній номер 257768160) від 20.02.2023 в сумі 2684 грн.00 коп.
Відповідно до п.1 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача.
З врахуванням п.1 ч.4 ст.129 ГПК України, задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача 2684 грн.00 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.
Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» (вул. Мирна, 10, м. Тернопіль, 46012, ідентифікаційний код 42572883) 8 875 грн.00 коп., шкоди завданої внаслідок порушенням вимог природоохоронного законодавства, на користь спеціального фонду Теребовлянської міської ТГ на рахунок - НОМЕР_1, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача (ЄДРПОУ) 37977599, отримувач Казначейство України (ЕАП).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кампротект» (вул. Мирна, 10, м. Тернопіль, 46012, ідентифікаційний код 42572883), на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області (вул. Шашкевича, 3 м. Тернопіль, ідентифікаційний код 37977693) 2 684 грн.00 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.
4.Накази видати після набрання рішенням законної сили.
5.Копію рішення направити сторонам по справі рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне рішення складено: 05 червня 2023 року.
Суддя С.О. Хома
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 07.06.2023 |
Номер документу | 111310083 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Хома С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні