Справа № 367/7383/19
Провадження №2/367/934/2023
РІШЕННЯ
Іменем України
04 квітня 2023 року Ірпінський міський суд Київської областів складі:
головуючого судді Карабаза Н.Ф.,
при секретарі Шемігон В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради про зобов`язання здійснити перерахунок,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернулась досуду зпозовом доКП «Управлінняжитлово-комунальногогосподарства «Ірпінь»Ірпінської міськоїради прозобов`язання здійснитиперерахунок зазначивши,що вонапроживає уквартирі АДРЕСА_1 .Відповідно доЗакону України«Про житлово-комунальніпослуги» приймаєучасть вутриманні спільногомайна будинкушляхом внесенняна банківськийрахунок відповідача,яке євиконавцем послугз утриманнябудинку,відповідних помісячнихплатежів.Водночас їйстало відомо,що відповідачв періодз липня2018року доберезня 2019року (включно)застосовував тарифиза утриманнябудинку,які встановленіВиконавчим комітетомІрпінської міськоїради згрубим порушеннявимог чинногозаконодавства України.Так,з 10.06.2018введений удію новийЗакону України«Про житлово-комунальніпослуги» від09.11.2017№ 2189-VIII(далі-Закон проЖКП від09.11.2017)в частинінорм,що регулюютьнадання послугз управліннябагатоквартирним будинком.У своючергу ЗаконУкраїни «Прожитлово-комунальніпослуги» від24.06.2004№ 1875-ІVвтратив чинністьз 10.06.2018частині норм,що регулюютьнадання послугз утриманнябудинків іспоруд таприбудинкових територій,тарифи наякі згідноз цимЗаконом до10.06.2018встановлювалися органамимісцевого самоврядування. Водночас завідсутності з10.06.2018повноважень ізвстановлення цін(тарифів)на послугиз утриманнябудинків іспоруд таприбудинкових територій,у зв`язкуз тим,що такихпослуг Закономпро ЖКПвід 09.11.2017не передбачено.Виконком своїмрішенням від19.06.2018№ 133/2всупереч частинідругій статті19Конституції Українивстановив відповідачунові тарифина послугиз утриманнябудинків іспоруд таприбудинкових територій,які длябудинку,в якомувона проживає,склали 7,14грн.за 1кв.мзагальної площіквартири,що єгрубим порушеннямвимог частинидругої статті10,пункту 3-1розділу VI«Прикінцеві таперехідні положення»Закону проЖКП від09.11.2017та пункту31Правил №712.Факт зазначеногопорушення встановленийв актіперевірки дотриманнявимог щодоформування,встановлення тазастосування державнихрегульованих цінвід 25.01.2019№ 4,складеним Головнимуправлінням Держпродспоживслужбив Київськійобласті.Таким чином,відповідач невправі бувзастосовувати ціни(тарифи),що буливстановлені рішеннямВиконкому від19.06.2018№ 133/2,тобто після10.06.2018(післявведення удію Законупро ЖКПвід 09.11.2017в частинінорм,що регулюютьнадання послугиз управліннябагатоквартирним будинком).З метоюусунення зазначеногопорушення Держпродспоживслужбоюбуло виданоприпис від28.01.2019№ 1,яким зобов`язановідповідача повернутидо 01.03.2019мешканцям багатоквартирнихбудинків АДРЕСА_2 ,будинки якихобслуговуються відповідачем,за періодз 05.07.2018до 31.12.2018(період,за якийпроводилась перевірка)плату запослуги зутримання будинків,споруд таприбудинкових територійу розмірі3331124,83грн.шляхом здійсненняспоживачам перерахунку. Водночас відповідачв порушеннявимог Законупро ЖКПвід 09.11.2017не виконавприпис Держпродспоживслужбита нездійснив перерахунку,а післяперевірки продовжувавзастосовувати тарифи,встановлені рішеннямВиконкому від19.06.2018 №133/2,аж доберезня 2019року.З квітня2019року відповідачпочав застосовуватипіну (тариф)за своїпослуги,що визначенадоговором пронадання послугиз управліннябагатоквартирним будинком,укладеним міжВиконкомом тавідповідачем зарезультатами проведеногоконкурсу,як вимагаєЗакон проЖКП від09.11.2017.У зв`язкуз невиконаннямвідповідачем приписуДержпродспоживслужбою булопроведено позаплановуперевірку,за результатамиякої складеноакт перевіркидотримання вимогщодо формування,встановлення тазастосування дepжавнихрегульованих цінвід 19.04.2019№ 17,на підставіякої довідповідача застосованоадміністративно-господарськусанкцію,передбачену пунктом4частини першоїстатті 20Закону України«Про ціниі ціноутворенням»,а накерівника відповідачанакладено адміністративнестягнення,передбачене статтею188-3Кодексу Українипро адміністративніправопорушення. Оскільки, мешканці відповідно до пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЖКП від 09.11.2017 не уклали договору з відповідним суб`єктом господарювання про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, а Виконком не визначив такого на конкурсних засадах, мешканці будинку з липня 2018 року по березень 2019 року мали б оплачувати послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за тарифами, встановленими Виконкомом до 10.06.2018, тобто, до введення у дію Закону про ЖКП від 09.11.2017, яким було рішенням Виконкому від 12.06.2017 № 136/2, яким для будинку, в якому вона проживає, було встановлено тариф у розмірі 5,17грн. за 1кв.м загальної площі квартири. Так, у зв`язку із застосуванням відповідачем у період з липня 2018 року по березень 2019 року (включно) незаконних тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановлених рішенням Виконкому від 19.06.2018 № 133/2 всупереч нормам частини другої статті 10, пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЖКП від 09.11.2017 та пункту 31 Правил № 712, переплата за вказані послуги із розрахунку 81кв.м загальної площі квартири АДРЕСА_1 , склала 1415,54грн. Просить суд зобов`язати Комунальне підприємство «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 39618372) здійснити перерахунок розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для квартири АДРЕСА_1 , за період з липня 2018 року по березень 2019 року (включно) за тарифом 5,17грн. за 1кв.м загальної площі квартири, що встановлений рішенням Виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 12.06.2017 № 136/2, зменшивши загальну суму нарахувань за вказаний період на 1415,54 грн.
Відповідачем подановідзив напозовну заявув якомупросить відмовитиу задоволенніпозовних вимог,з наступнихпідстав.Комунальне підприємствостворене напідставі рішенняІрпінської міськоїради від29.01.2015року №4715-66-IVта євиконавцем послугз утримання(управління)будинків,споруд таприбудинкових територій,а такожвивезення твердихпобутових відходівв межахтериторіальної громадим.Ірпінь Київськоїобласті.Згідно Єдиногодержавного реєструюридичних осіб,фізичних осіб-підприємців тагромадських формуваньзасновником КП«УЖКГ «Ірпінь»IMPє Ірпінськаміська радаКиївської області.Рішенням виконавчогокомітету Ірпінськоїміської ради№ 133/2від 19.06.2018року встановленотарифи напослуги зутримання будинків,споруд таприбудинкових територій. Відповідно до ч.1 ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (зі змінами), відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування. Крім того, положеннями статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Таким чином, КП «УЖКГ «Ірпінь» IMP в своїй діяльності повинні дотримуватись та виконувати рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради. Згідно вимог чинного законодавства України у підприємства відсутні повноваження щодо встановлення або зміни тарифів на житлово-комунальні послуги. Крім того, на даний час відсутні правові підстави для перерахунку позивачу розміру плати за послуги з управління будинків і споруд та прибудинкових територій по квартирі АДРЕСА_1 за період з липня 2018 року по березень 2019 року (включно), оскільки рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 133/2 від 19.06.2018 року не було визнано незаконним в судовому порядку, тому здійснення такого перерахунку є передчасним. Вказані обставини є підставою для відмови у позові в повному обсязі.
В судове засідання позивач не з`явилася, надала суду заяву в якій позов підтримує, просила його задовольнити, не заперечує проти винесення заочного рішення та розглядати справу в її відсутності.
Відповідач КП «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради в судове засідання не забезпечило явку свого представника. Заяву про слухання справи за його відсутності не надало, причини неявки суду не повідомило. Про час і місце слухання справи повідомлене належним чином.
Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено,згідно рішеннявиконавчого комітетуІрпінської міськоїради Київськоїобласті від12червня 2017року №136/2 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, які надаютьсяКомунальним підприємством"Управлінняжитлово-комунальногогосподарства "Ірпінь"Ірпінської міськоїради" та додатку1 встановлено тариф на послуги з утримання 1кв.м. загальної площі житлових будинків та прибудинкових територій, які надає КП "Управління житлово-комунального господарства "Ірпінь" Ірпінської міської ради", встановлено граничний рівень рентабельності в розрахунку витрат на покриття витрат від надання послуг: для населення - 8 %, - а саме: тариф для мешканців будинку АДРЕСА_3 , за винятком квартир, що розташовані на 1 поверсі 5,17.
Згідно рішеннявиконавчого комітетуІрпінської міськоїради Київськоїобласті від19червня 2018року №133/2«Про затвердженнятарифів напослуги зутримання будинків,споруд таприбудинкових територій,які надаютьсяКомунальним підприємством"Управлінняжитлово-комунальногогосподарства "Ірпінь"Ірпінської міськоїради" встановлено тарифна послугиз утриманнябудинків,споруд таприбудинкових територій, які надає КП "Управління житлово-комунального господарства "Ірпінь" Ірпінської міської ради" за 1кв.м. (з ПДВ), згідно додатків 1-5. Встановлено граничний рівень рентабельності в розрахунку витрат на покриття витрат від надання послуг: для населення - 8 %.
Згідно додатку№ 1до рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 19 червня 2018 року № 133/2 Тарифи на будинки 9-14 поверхів вбачається, що тариф вище 1 поверху по АДРЕСА_3 становить 7,14грн./кв.м з ПДВ.
Згідно акту № 4 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 25 січня 2019 року Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області вбачається, що у період з 14.01.2019 року по 25.01.2019 року проведено планову перевірку КП «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради, виявлено під час перевірки порушення підприємством вимог законодавства. На підставі встановленого порушення п. 3-1 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIІІ, КП «УЖКГ «Ірпінь» повинно повернути споживачам послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території за період з 05.07.2018 по 31.12.2018 шляхом здійснення перерахунку суму у розмірі 3331124,83грн. В подальшому, до визначення Підприємства управителем та укладення договорів на управління будинками, рекомендовано застосовувати попередні тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, встановлені рішеннями виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 11.03.2015 № 62 та 12.06.2017 № 136/2.
З метою усунення зазначеного порушення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області було видано припис № 1 від 28.01.2019 яким зобов`язано КП «УЖКГ «Ірпінь» Ірпінської міської ради в термін до 01.03.2019 повернути споживачам послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій за період з 05.07.2018 по 31.12.2018 шляхом здійснення перерахунку суму у розмірі 3331124,83 грн. Реєстри перерахунків надати до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області.
Згідно акту № 17 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 19 квітня 2019 року КП «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства. Відповідно до абз. 3 ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства. Перевіркою виконання вимог припису встановлено, що підприємством не виконано в припису від 28.01.2019 № 1. КП «УЖКГ «Ірпінь» не повернено споживачам послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій за період з 05.07.2018 по 31.12.2018 шляхом здійснення перерахунку суму у розмірі 3331124,83 грн., що передбачено приписом.
За результатамиперевірки допідприємства застосованоадміністративно-господарськусанкцію запорушення вимогщодо формування,встановлення тазастосування державнихрегульованих цін.Відносно керівництваКП «УЖКГ «Ірпінь» IMP складено протокол про адміністративне правопорушення за ст. 188-3 КУпАП та постанову про притягнення останнього до адміністративної відповідальності, що вбачається з листа КП «УЖКГ «Ірпінь» Ірпінської міської ради від 04.06.2019 року № 530.
Згідно з ч. 2, 3 статті 12 Закону України "Про ціни і ціноутворення" державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.
10 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги», яким регулюються відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Законом України від 7 червня 2018 року № 2454-VІІІ «Про внесення змін до розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» щодо термінів застосування фінансових санкцій за порушення законодавства у сфері комерційного обліку теплової енергії та водопостачання та до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо уточнення порядку введення в дію Закону», який набрав чинності 09 червня 2018 року, внесено зміни до вказаного Закону та уточнено порядок введення його в дію.
Так,пунктом 1розділу VI«Прикінцеві таперехідні положення»Закону (зізмінами)передбачено,що Законвводиться вдію з1травня 2019року,крім:статті 1,частини першоїстатті 2,статей 3-7,9,11,12,частини другоїстатті 26,статей 27та 29(вчастині регулюванняпослуги зуправління багатоквартирнимбудинком),частини другоїстатті 2,частин третьоїта четвертоїстатті 8,частини другоїта третьоїстатті 10,статті 15,частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 3-1, 6, підпункту 1, підпункту «б» підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом; частини третьої статті 11, абзаців першого та другого частини п`ятої статті 18, які вводяться в дію з 1 січня 2019 року.
При цьому встановлено, що Закон України «Про житлово-комунальні послуги» (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 47, ст. 514 із наступними змінами) визнається таким, що втратив чинність з дня введення в дію цього Закону (тобто, з 01.05.2019), крім норм, що регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд, які втрачають чинність через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом (тобто, з 10.06.2018) (пункт 2 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону).
У відповідності до пункту 4 частини 1 статті 2 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 № 1875-IV державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на таких принципах, зокрема: регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, перелік яких визначено цим Законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо) є одним із видів житлово-комунальних послуг за функціональним призначенням.
Відповідно до положень статті 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи:1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).
Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
За приписами пункту 3 частини 1 статті 30 Закону України Про житлово-комунальні послуги державне регулювання цін/тарифів базується на такому основному принципі, як відповідність рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Згідно із частиною 1 статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.
Порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги визначений статтею 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" згідно з частиною 2 якої, виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
За приписами частини 3 статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Згідно з ч. 7 статті 31 Закону, центральні органи виконавчої влади несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.
Спори щодо формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, а також відшкодування втрат підприємств, що пов`язані із затвердженням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, вирішуються в судовому порядку (частина 9 статті 31 Закону України "Про житлово -комунальні послуги").
Відповідно до ч. 7 статті 31 Закону, центральні органи виконавчої влади несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.
Згідно з ч. 9 ст. 31 Закону України "Про житлово -комунальні послуги", спори щодо формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, а також відшкодування втрат підприємств, що пов`язані із затвердженням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, вирішуються в судовому порядку.
Відповідно до ч. 10 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", у разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів. При цьому перерахунок цін/тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури цін/тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення. При коригуванні додатково враховується компенсація втрат (або вилучення необґрунтовано отриманих прибутків) від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат ціни/тарифу в період до встановлення скоригованих цін/тарифів.
Згідно листаМіністерства регіональногорозвитку,будівництва тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 11.07.2018№ 7/10-6982вбачається,що враховуючизміни,які відбулисяостаннім часому сферіжитлово-комунальнихпослуг Міністерстворегіонального розвитку,будівництва тажитлово-комунальногогосподарства Україниінформує з 10.06.2018 на законодавчому рівні не передбачено послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (стаття 5 Закону передбачає нову класифікацію житлово-комунальних послуг, згідно з якою житловою послугою є послуга з управління багатоквартирним будинком).
Також згідно з статтею 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", від 09.11.2017 року № 2189-VІІІ (далі Закон) за органами місцевого самоврядування закріплено повноваження щодо встановлення цін/тарифів на комунальні послуги (постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами). Отже, з 10.06.2018 органи місцевого самоврядування не мають повноважень щодо встановлення (у тому числі і за результатами коригування) тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Водночас розуміючи умови перехідного періоду (переходу від послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до послуги з управління багатоквартирним будинком) пунктом 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені до введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуг з управління багатоквартирним будинком, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами (у тому числі вивезення побутових відходів за наявності), до дати набрання чинності договорами про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладені за правилами, визначеними цим Законом. У разі якщо згідно з такими договорами передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Ціни/тарифи, а також порядок оплати послуг є істотними умовами договору про надання послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Згідно із статтею 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
З огляду на зазначене, розмір тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не може бути зміненими виконавцем відповідних послуг та встановленим органами місцевого самоврядування протягом дії договору про надання послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який було укладено до введення в дію норм Закону, що регулюють надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Що стосується надання та оплати комунальних послуг, до 01.05.2019 залишаються чинними положеннями Закону України від 24 червня 2004 року № 1875- ІV «Про житлово-комунальні послуги», що регулюють питання надання та оплати комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), централізоване опалення, вивезення побутових відходів).
Відповідно до пункту 4 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (із змінами) співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком не пізніш як протягом одного року з дня введення в дію цього Закону (тобто до 01.05.2020) зобов`язані прийняти рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) щодо кожного виду комунальної послуги згідно з частиною першою статті 14 цього Закону, а виконавці комунальних послуг - укласти із такими співвласниками договори про надання відповідних комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин.
У разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не приймуть рішення про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги протягом строку, визначеного Законом (до 01.05.2020), між виконавцем та кожним співвласником укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги відповідно до частини сьомої статті 14 цього Закону.
Враховуючи особливості перехідного періоду, а саме періоду від моменту введення в дію Закону (01.05.2019) до моменту укладення між виконавцями комунальних послуг та співвласниками багатоквартирних будинків договорів про надання відповідних комунальних послуг (01.05.2020) пунктом 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (із змінами) передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону (тобто, до 01.05.2019), зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону (тобто, до 01.05.2020). У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Одночасно, рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області від 19 червня 2018 року № 133/2 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, які надаються Комунальним підприємством "Управління житлово-комунального господарства "Ірпінь" Ірпінської міської ради" є чинним, не скасоване, а отже підлягає виконанню.
Відповідач не є суб`єктом, що вирішує питання щодо формування та встановлення цін/тарифів на послуги з управління багатоквартирним будинком, а невідповідність рішення суб`єкта владних повноважень вимогам закону є підставою для вчинення дій щодо його скасування або оскарження в судовому порядку.
В матеріалах справи відсутні будь-які дані щодо укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, в якому мешкає позивач, на підставі яких виконавцями наданих послуг було б встановлено тарифи на житлово-комунальні послуги.
Окрім того, слід зазначити, що підставою для звернення з даним позовом стало невиконання відповідачем припису від 28.01.2019 року № 1 Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, тоді як під час перевірки не перевірялися підстави для повернення різниці між необґрунтованими тарифами застосованими з 19.06.2018 року і тарифами, що діяли до 18.06.2018, та вказаний припис не містить такої вимоги до відповідача.
Посилання позивача на застосування незаконних тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановлених рішенням Виконкому від 19.06.2018 № 133/2 всупереч нормам частини другої статті 10, пункту 3-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЖКП від 09.11.2017 та пункту 31 Правил № 712 у період з липня 2018 року по березень 2019 року (включно), що стало результатом переплати за вказані послуги із розрахунку 81кв.м загальної площі квартири АДРЕСА_1 та необхідність здійснення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для квартири АДРЕСА_1 , за період з липня 2018 року по березень 2019 року (включно) за тарифом 5,17 грн. за 1кв.м загальної площі квартири, що встановлений рішенням Виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 12.06.2017 № 136/2, суд вважає необґрунтованими, оскільки з 04.07.2018 року діють тарифи встановлені рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області від 19.06.2018 року № 133/2, яке є чинним, а тому застосування тарифів, що діяли до 03.07.2018 року, є неможливим.
Приписами ст. 60 ЦПК України встановлено обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ж з положеннями ст. 11 ЦПК України суд зобов`язаний розглядати цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представників учасників справи стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. 12, 81, 83, 89, 141, 247, 263-265, 268, 352 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенніпозову ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства «Ірпінь» Ірпінської міської ради про зобов`язання здійснити перерахунок - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - https://court.gov.ua/sud1013/ та в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням - http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя: Н.Ф. Карабаза
Суд | Ірпінський міський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2023 |
Оприлюднено | 07.06.2023 |
Номер документу | 111311444 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Ірпінський міський суд Київської області
Карабаза Н. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні