Рішення
від 02.06.2023 по справі 140/8716/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8716/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Кріпильні елементи» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Кріпильні елементи» (далі позивач, ТОВ «Кріпильні елементи») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області(далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2), в якому просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року;

2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 02 листопада 2022 року, №11 від 10 листопада 2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведення господарської операції ТОВ «Кріпильні елементи» складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкоих накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11, проте згідно з квитанціями від 25 листопада 2022 року реєстрація вказаної ПН була зупинена.

30 листопада 2022 року позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення №30/11/2022-1 про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН.

Проте, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року було відмовлено у зв`язку із ненаданням достатнього пакету документів (відсутні підтверджуючі первинні документи на поставку товару).

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року зокрема, з тих підстав, що сформована комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою та може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які необхідно надати; позивач подав до податкового органу пояснення та документи, які підтверджують реальність господарської операції, а відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови у реєстрації ПН, за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 02 січня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву позовних вимог товариства не визнав та просив відмовити в їх задоволенні з підстав правомірності оскаржуваного рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позаяк позивач не надав усіх первинних документів, які підтверджують господарську операцію, за якою такі податкові накладні складено. Вказує, що обов`язком для платника податку є надання повного, достатнього пакету первинних документів контролюючому органу для підтвердження реєстрації податкової накладної.

Окрім того зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Крім того, представник відповідачів у відзиві на позовну заяву просив розгляд справи проводити за участі сторін.

Відповідно до приписів частин п`ятої та шостої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Частиною шостою статті 12 КАС України визначено перелік справ незначної складності. Відповідно до пункту 10 вказаної норми справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною четвертою статті 257 КАС України встановлено перелік категорій справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження. Дана адміністративна справа не підпадає під вказаний перелік.

Таким чином, з огляду на характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому, беручи до уваги, що відповідачем було надано суду відзив на адміністративний позов з достатніми доказами, суд не вбачає підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

У відповіді на відзив позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.

У запереченнях відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТОВ «Кріпильні елементи» (41119439) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 02 лютого 2017 року та здійснює наступні види діяльності за кодами КВЕД: 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас (основний); 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас; Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.94 Виробництво кріпильних і гвинтонарізних виробів; 46.74 Оптоап торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах.

ТОВ «Кріпильні елементи» складено та подано до реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 02 листопада 2022 року №2 (отримувач/покупець ТОВ «ВОДАЛЕНД ІНДАСТРІ», товар «дощоприймач пластиковий Easy 250х250 86701 (виготовлення з давальницької сировини)», кількість 896 шт, обсяг постачання 9811,20грн, сума ПДВ 1962,24 грн; товар «дощоприймач Spark ДП-25 25-ПП с РВ щіл. ПП б.к. (к-т) 0867081.7 (вигот. з давальницької сировини)», кількість 1024 шт, обсяг постачання 15872,00грн, сума ПДВ 3174,40 грн; товар «заглушка пластикова для лотків пластикових Base DN 100 Н60 пластикова арт. 630060 (вигот. з давальницької сировини)», кількість 279 шт, обсяг постачання 739,35грн, сума ПДВ 147,87 грн; товар «заглушка пластикова для лотків пластикових Base DN 100 Н80 пластикова арт. 630080 (вигот. з давальницької сировини)», кількість 416 шт, обсяг постачання 1102,40грн, сума ПДВ 220,48 грн; товар «решітка водоприймальна Spark РВ-14 14-ПП чор. 817008 2-Ч UA (вигот. з давальницької сировини)», кількість 10 шт, обсяг постачання 32,00грн, сума ПДВ 6,40 грн; товар «корзина для дощоприймача Easy 250х250 пластикова 6819 (вигот. з давальницької сировини)», кількість 3200 шт, обсяг постачання 16320,00грн, сума ПДВ 3264,00 грн; товар «решітка газонна РГ-61.45.5-ПП пластикова чорна 8100-М-Ч (вигот. з давальницької сировини)», кількість 704 шт, обсяг постачання 7356,80грн, сума ПДВ 1471,36 грн; товар «надставка пластикова на дощоприймач Base 300х300 чорного кольору 8370-Е (вигот. з давальницької сировини)», кількість 504 шт, обсяг постачання 6476,40 грн, сума ПДВ 1295,28 грн; товар «патрубок для лотка пластикового Easy 3 6827 (вигот. з давальницької сировини)», кількість 3060 шт, обсяг постачання 5355,00 грн, сума ПДВ 1071,00 грн) та від 10 листопада 2022 року №11 (отримувач/покупець ТОВ «ВОДАЛЕНД ІНДАСТРІ», товар «решітка газонна РГ-61.45.5-ПП пластикова чорна 8100-М-Ч (вигот. з давальницької сировини)», кількість 8096 шт, обсяг постачання 84603,20грн, сума ПДВ 16920,64 грн; товар «надставка пластикова на дощоприймач Base 300х300 чорного кольору 8370-Е (вигот. з давальницької сировини)», кількість 1092 шт, обсяг постачання 14032,20 грн, сума ПДВ 2806,44 грн; товар «бокс водостічний PolyMax Basic ДП-30.16-ПП пластиковий з вертикальним водовідводом чорний 817009-Ч UA (вигот. з давальницької сировини)», кількість 972 шт, обсяг постачання 16718,40 грн, сума ПДВ 3343,68 грн).

Згідно із квитанціями від 25 листопада 2022 року №9251107041 та №9251103031 реєстрація ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 була зупинена з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 22.23 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

30 листопада 2022 року ТОВ «Кріпильні елементи» подало повідомлення №30/11/2022-1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, кількість додатків 10.

Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року у реєстрації ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «не надано достатній пакет документів, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати».

Вказані рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач 07 грудня 2022 року оскаржив в адміністративному порядку до ДПС України.

Однак, 15 грудня 2022 року Комісія з питань розгляду скарг прийняла рішення №74063/41119439/2 та №74064/41119439/2, якими скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін. Вказані рішення обґрунтовано тим, що платником податків не подано копій: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року, у реєстрації ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «не надано достатній пакет документів, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати».

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.

Так, реєстрація спірних ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 згідно із квитанціями від 25 листопада 2022 року №9251107041, №9251103031 була зупинена виключно з такої підстави: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 22.23 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з тим, вказані квитанції від 25 листопада 2022 року №9251107041, №9251103031 про зупинення реєстрації ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.

При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10 червня 2021 року у справі №822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.

У постанові від 03 листопада 2021 року у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01 грудня 2021 року у справі №600/1878/20-а, від 20 січня 2022 року у справі №140/4162/21, від 28 червня 2022 року у справі №380/9411/21, від 29 червня 2022 року у справі №380/5383/21, від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21).

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27 липня 2022 року у справі №520/15348/20).

Отже, не зазначення у квитанціях від 25 листопада 2022 року №9251107041, №9251103031 про зупинення реєстрації ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.

При вирішенні спору суд бере також до уваги пояснення, викладені у повідомленні від 30 листопада 2022 року №30/11/2022-1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (тобто, по ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11), про те, що КВЕД господарської діяльності 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас (основний). Зазначає, що з дати реєстрації підприємства основний вид діяльності не змінювався. 01 квітня 2017 року підприємство є платником ПДВ на підставі Витягу з реєстру платників податку на додану вартість №1703184500067 від 10 березня 2017 року. Підприємство використовує для виробництва орендоване обладнання. Діяльність здійснюється в межах України. На сьогодні основною групою товарів, виробництво яких здійснюється є будівельні кріплення, зокрема такі як дюбель для кріплення теплоізоляції, дюбель швидкого монтажу і т.д. Товариство виробляє готову продукцію як зі своєї сировини так і під замовлення із сировини замовника.

На підтвердження обставин здійснення господарських операцій з продажу товару, по яких складені ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11, позивач надав копії первинних документів:

- договір №05/03/2020-01 на виготовлення продукції з давальницької сировини від 05 березня 2020 року з додатковими угодами, додатками і специфікаціями цін та норм витрат;

- видаткові накладні (у переробку) №206 від 28 червня 2022 року, №222 від 14 липня 2022 року, №9 від 29 серпня 2022 року, №251 від 30 серпня 2022 року та товарно-транспортні накладні про доставку сировини на адресу позивача №915 від 28 червня 2022 року, №4122 від 14 липня 2022 року, №941 від 29 серпня 2022 року та №82 від 30 серпня 2022 року;

- акт №ТМ-0000155 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 02 листопада 2022 року на суму 75 678,18 грн з ПДВ, товарно-транспортна накладна №ТМ1-0000047 від 02 листопада 2022 року та Акт №ТМ-0000157 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10 листопада 2022 року на суму 138424,56 грн з ПДВ, товарно-транспортна накладна №ТМ-0000048 від 10 листопада 2022 року;

- звіт про перероблену сировину №ТМ-0000154 від 02 листопада 2022 року та звіт про перероблену сировину №ТМ-0000156 від 10 листопада 2022 року, які узгоджені та підписані Замовником;

- копії платіжних доручень №485 від 16 листопада 2022 року на суму 75678,18 грн та №5160 від 23 листопада 2022 року на суму 138424,56 грн про розрахунки між сторонами;

- оборотно-сальдові відомості і картки рахунків по взаємовідносинах сторін.

Крім того, асортименту наданих послуг по виготовленню продукції з сировини замовника присвоюється КОД ДКПП відповідно до пояснення Державним класифікатором продукції та послуг (ДК016:2010) - виготовлення з давальницької сировини виробів з пластмас па основі різновидів полімерів, а саме групи продукції для систем поверхневого водовідведення будівель за споруд, інженерного облаштування і благоустрою території в асортименті (дощоприймачі, надставки, анкери георешітки, бокси та інші) відноситься до коду ДКПП 22.23. Більше того, позивач при складанні податкових накладних використовує код УКТЗЕД/ДКПП згідно нормативних документів та законодавства України.

Для підтвердження своєї позиції ТОВ «Кріпильні елементи» надіслало лист-прохання №02/11 від 02 листопада 2022 року щодо визначення коду класифікації продукції та послуг згідно ДКПП (ДК 016:2010) у Волинську Торгово-промислову палату.

Відповідно до отриманого Висновку експерта №В-649 від 03 листопада 2022 року за проведеним дослідженням згідно Державного класифікатору продукції та послуг (ДК016:2010) експертом встановлено, що виробництво виробів з пластмас на основі різновидів полімерів, а саме групи продукції для систем поверхневого водовідведення будівель та споруд, інженерною облаштування і благоустрою території в асортименті: дощоприймачі, надставки, анкери георешітки. бокси та інші відноситься до коду ДКПП 22.23.19-90.00 і наводиться розшифрування даного коду.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, по яких складені спірні ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірної ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11 в ЄРПН датою подання на реєстрацію належить також задовольнити.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Водночас суд зауважує, що у даному спорі є два відповідача, однак тягар по відшкодуванню судових витрат слід покласти на відповідача 1 - Головне управління ДПС у Волинській області, позаяк саме комісія останнього прийняла спірне рішення, які в подальшому судом визнані протиправними та скасовані. Тобто, вина у виникненні даних спірних правовідносин лежить лише на відповідачу 1, в той час як відповідач 2 у даному спорі не приймав будь-яких рішень та не вчиняв жодних дій чи бездіяльності, а його обов`язком є лише реєстрація податкових накладних.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 - Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір в розмірі 4 962,00 грн, сплачений згідно з платіжними дорученнями від 28 грудня 2022 року №2629.

Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних №7773630/41119439, №7773631/41119439 від 05 грудня 2022 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 02 листопада 2022 року №2 та від 10 листопада 2022 року №11.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Кріпильні елементи» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 4 962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Кріпильні елементи» (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Сагайдачного, 5/25, ідентифікаційний код юридичної особи 41119439).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393).

Суддя Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2023
Оприлюднено07.06.2023
Номер документу111315620
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/8716/22

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 02.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні