Ухвала
від 31.05.2023 по справі 380/4166/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/4166/22

У Х В А Л А

про закриття провадження у справі в частині позовних вимог

31 травня 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіКоморного О.І.

секретар судового засіданняМарець В.В.

за участю:

позивача ОСОБА_1

представник позивачаГабай О.П.

представник відповідачів Кавчук А.В.

представник третьої особи Савчук І.В.

представник третьої особине прибув

розглянув у відкритому судовому засіданні питання про закриття провадження у справі за позовом ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Львівської обласної організації політичної партії Українська Галицька Партія, політичної партії Українська Галицька Партія, за участю третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета споруна стороні відповідача Львівська обласна територіальної виборчої комісії, на стороні позивача Львівська обласна рада.

Встановив:

До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної ради політичної партії «Українська Галицька Партія» про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 23 січня 2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що не зважаючи на належне виконання обов`язків депутата Львівської обласної ради та передвиборної програми Львівської обласної організації партії, керівництво партії вирішило позбавити повноважень з політичних мотивів. Вказує, що не був повідомлений про проведення конференції, на якій було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання його за народною ініціативою, у зв`язку із чим участі в ній прийняти не зміг. На момент прийняття оскаржуваних рішень правові підстави для його відкликання були відсутні. Стверджує, що оскаржуване рішення безпосередньо вплинуло на склад органу місцевого самоврядування. Зазначає, що Головна контрольна комісія партії не наділена повноваженнями здійснювати перевірку діяльності депутатів місцевих рад. Відповідно висновки цієї комісії не можуть бути підставою для прийняття рішень про відкликання депутатів місцевих рад. Вказує, що був обмежений у можливостях виконувати обов`язок підтримувати зв`язок з місцевою організацією партії, оскільки 28.12.2020 був виключений з членів партії.

Зазначає, що підтримував зв`язок з членами партії, структурними утвореннями партії, реалізовував з ними спільні заходи. Стверджує, що систематично здійснював заходи, спрямовані на реалізацію передвиборної програми. Зазначає, що не рідше одного разу на півріччя інформував виборців про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету і доручень виборців на веб-сайті Львівської обласної ради, на сторінці Львівської обласної організації партії у мережі Facebook, а також під час особистих зустрічей з виборцями. Посилається на те, що невиконання рішення Політичної ради Партії не є порушенням передвиборної програми Львівської обласної організації партії чи програми Партії та не може бути підставою для його відкликання. Зазначає, що не підписував Меморандум. Вказаний Меморандум був підписаний головою Львівської обласної організації партії, тому не стосується виконання ним обов`язків депутата Львівської обласної ради.

Стверджує, що при здійсненні своїх повноважень неухильно дотримувався регламенту ради та виконував передвиборну програму Львівської обласної організації партії. Зазначає, що законодавством не передбачено обов`язку депутата місцевої ради звітувати перед виборцями протягом першого року депутатської діяльності. Депутат зобов`язаний звітувати перед виборцями не рідше одного разу на рік, тобто не рідше одного разу в період з 01 січня по 31 грудня. Вказує, що на виконання вказаного обов`язку 03.12.2021 року прозвітував перед виборцями та об`єднаннями громадян щодо своєї депутатської діяльності за період з 01.12.2020 року по 02.12.2021 року. Звіт був обговорений з присутніми виборцями.

22.01.2022 на конференції Львівської обласної організації партії «Українська Галицька Партія» прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради.

23.01.2022 політичною радою партії «Українська Галицька Партія» прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата фракції партії у Львівській обласній раді, відповідно до внесеної конференцією пропозиції з підставі, що передбачені п.2,3,4 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», про що свідчить протокол засідання політичної ради партії №23/01-22 від 23.01.2022.

Відповідно до ч.1 ст.48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.

Наголошує, що відповідач не повідомив позивача про дату, час та місце проведення конференції.

Вважаючи протиправними рішення конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» від 22.01.2022 та рішення політичної ради партії «Українська Галицька Партія» від 23.01.2022 та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою від 22 лютого 2022 року позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків.

Ухвалою від 25 липня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження. Призначено у справі підготовче засідання на 07 вересня 2022 року.

Згідно витягу з протоколу підготовчого засідання від 07 вересня 2022 року підготовче засідання відкладено на 28 вересня 2022 року.

Протокольною ухвалою суду від 28 вересня 2022 року підготовче судове засідання відкладено до 12 жовтня 2022 року.

Згідно витягу з протоколу підготовчого засідання від 12 жовтня 2022 року підготовче засідання відкладено на 09 листопада 2022 року.

Ухвалою суду від 09 листопада 2022 року у задоволенні клопотань Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» та політичної партії «Українська Галицька Партія» про закриття провадження у справі відмовлено.

Ухвалою суду від 09 листопада 2022 року залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Львівську обласну раду.

Протокольною ухвалою суду від 09 листопада 2022 року підготовче судове засідання відкладено до 23 листопада 2022 року.

Ухвалою суду від 23 листопада 2022 року у задоволенні клопотання представника позивача про об`єднання справ в одне провадження в адміністративній справі №380/4166/22 відмовлено.

Ухвалою суду від 23 листопада 2022 року у задоволенні клопотання представника відповідачів про залишення без розгляду позову відмовлено.

Протокольною ухвалою суду від 23 листопада 2022 року оголошено перерву до 14 грудня 2022 року.

Протокольною ухвалою суду від 14 грудня 2022 року оголошено перерву до 28 грудня 2022 року.

Протокольною ухвалою суду від 28 грудня 2022 року оголошено перерву до 04 січня 2023 року.

Згідно витягу з протоколу підготовчого засідання від 04 січня 2023 року підготовче засідання відкладено на 08 лютого 2023 року.

Протокольною ухвалою суду від 08 лютого 2023 року розгляд справи відкладено до 22 лютого 2023 року.

Ухвалою суду від 22 лютого 2023 року підготовче провадження закрито, призначено справу до судового розгляду по суті на 22 березня 2023 року.

Згідно витягу з протоколу судового засідання від 22 березня 2023 року розгляд справи відкладено на 12 квітня 2023 року.

Протокольною ухвалою суду від 12 квітня 2023 року розгляд справи по суті відкладено до 26 квітня 2023 року.

Протокольною ухвалою суду від 26 квітня 2023 року оголошено перерву до 10 травня 2023 року.

Протокольною ухвалою суду від 10 травня 2023 року оголошено перерву до 31 травня 2023 року.

Суд зазначає, що у підготовчому засіданні, яке відбулося 14.12.2022 представником відповідачів подано клопотання про закриття провадження. В обґрунтування клопотання зазначив, що в порядку адміністративного судочинства може бути розглянуто публічно-правовий спір, який характеризується тим, що це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи. Вказав, що у КАС України передбачено виключні випадки, коли відповідачем у справі може бути політична партія чи її місцева організація. Стверджує також, що не можна розглядати рішення зборів (конференції) в якості індивідуального акта суб`єкта владних повноважень у розумінні п.19 ч.1 ст.4 КАС України. На думку представника відповідачів, вирішення питань, які є предметом цього спору, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішень якого не можу бути перевірена в судовому порядку взагалі. Просить закрити провадження у справі. Також наголосив, що рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради від 22 січня 2022 року не створює для позивача жодних наслідків і в цій частині звернув увагу суду на ухвали Львівського окружного адміністративного суду у справах №380/16146/22, №380/16149/22.

28.12.2022 у підготовчому засіданні представником позивача подано заперечення на клопотання представника відповідачів про закриття провадження у справі від 23.11.2022. В обґрунтування заперечень зазначає, що судом у такому ж складі вже розглядалося питання про закриття провадження у справі № 380/4166/22. Зазначила, що єдиною підставою для подання вищевказаного клопотання є те, що в Єдиному державному реєстрі судових рішень з`явилось дві ухвали суддів Львівського окружного адміністративного суду про відмову у відкритті провадження у справах про внесення Конференцією місцевої організації Політичної партії «ВО «Батьківщина» пропозиції вищому керівному органу політичної партії про відкликання депутатів сільської ради (справи №380/16146/22, №380/16149/22). Стверджує, що ухвали суду першої інстанції не носять обов`язковий характер для їх застосування в інших спірних правовідносинах. Також зазначає, що у справах №380/16146/22, № 380/16149/22 відсутні спори щодо формування складу органів місцевого самоврядування, а тому їх вирішення не підпадає під предметну юрисдикцію адміністративного суду відповідно до ст.19 КАС України, оскільки у вказаних справах не розглядалось питання про припинення повноважень депутатів місцевої ради, а йшлося про внесення пропозиції місцевою організацією партії її вищому керівництву про відкликання депутатів. Крім того, вказав, що у цій справі спір виник у зв`язку із відкликанням позивача як депутата місцевої ради, а відтак стосується публічних правовідносин, а не внутрішньопартійної діяльності партії.

31.05.2023 в судовому засіданні представник відповідачів клопотання про закриття провадження від 23.11.2022 підтримав, просив його задовольнити.

Представник позивача проти поданого клопотання заперечував, просив відмовити у його задоволенні.

Представник третьої особи - Львівської обласної ради, заперечив проти поданого представником відповідачів клопотання про закриття провадження.

При вирішенні клопотання представника відповідачів про закриття провадження суд керується наступним.

Згідно із п.1 ч.1 ст.238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Частиною 2 ст.55 Конституції України закріплено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Завданням адміністративного судочинства, у силу приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п.2 ч.1 ст.4 КАС України, публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Отже, до справ адміністративної юрисдикції віднесені публічно-правові спори, ознакою яких є не лише спеціальний суб`єктний склад, але і підстава виникнення (з приводу виконання чи невиконання суб`єктом владних повноважень публічно-владних управлінських функцій, причому такі функції суб`єкт повинен виконувати саме у тих правовідносинах, в яких виник спір).

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 року по справі №757/15346/18-ц дається тлумачення терміну публічно-владні управлінські функції. Зокрема, термін «публічно» означає, що такі функції суб`єкта спрямовані на задоволення публічного інтересу, тоді як зміст поняття «владні» полягає в наявності у суб`єкта повноважень застосовувати надану йому владу, за допомогою якої впливати на розвиток правовідносин. «Управлінські функції» - це основні напрямки діяльності органу влади, його посадової чи службової особи або іншого уповноваженого суб`єкта, спрямовані на управління діяльністю підлеглого суб`єкта.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори та визначена ч.1 ст.19 КАС України. У той же час, юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

Статтею 46 КАС України визначено, що сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Згідно з приписами КАС України у справах, пов`язаних з виборчим процесом та референдумом, відповідачами, у тому числі за позовом особи, яка не є суб`єктом владних повноважень, можуть бути кандидати, їх довірені особи, партії (блоки), місцеві організації партій, їхні уповноважені особи та посадові особи (ст. ст. 276, 277).

Тобто КАС України передбачено виключні випадки, коли відповідачем у справі може бути політична партія чи її місцева організація, зокрема: у разі оскарження дій або бездіяльності такої позивачем (кандидатом, політичною партією (блок), місцевою організацією політичної партії), який є суб`єктом відповідного виборчого процесу, ініціативної групи референдуму, політичної партії, громадської організації - суб`єкта процесу референдуму.

Для вирішення питання про те, чи поширюється юрисдикція адміністративних судів на зазначені в позові вимоги, необхідно з`ясувати юридичну природу спірних правовідносин, а саме, чи пов`язані оспорювані позивачем дії (рішення) місцевої організації політичної партії із здійсненням публічно-владних управлінських функцій.

Так, питання відкликання депутата місцевої ради регламентується нормами Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» № 93-IV від 11.07.2002 року (далі Закон №93-IV), а саме у ст. ст. 38-48.

Відповідно до ч.1 ст.38 цього Закону, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) надано місцевій організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадянам України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з ч.9 ст.38 Закону №93-IV, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Відповідно до ч.2 ст.39 Закону №93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Згідно з ч.ч.7,8 ст.41 Закону №93-IV, вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Відповідно до ч.9 ст.41 Закону №93-IV, на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Аналізуючи зміст наведених законодавчих норм, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що при прийнятті рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради збори місцевої організації політичної партії не здійснюють будь-які публічно-владні управлінські функції в розумінні положень КАС України, а тому в даному випадку не можуть вважатись суб`єктом владних повноважень.

У зв`язку з цим, суд не може розглядати оскаржуване рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22.01.2022 в якості індивідуального акта суб`єкта владних повноважень у розумінні п.19 ч.1 ст.4 КАС України.

Більше того, таке рішення саме по собі не спричиняє відкликання позивача з посади депутата, оскільки воно у подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, за наслідками чого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Судом з матеріалів справи встановлено, що 22.01.2022 на конференції Львівської обласної організації партії прийнято рішення про внесення пропозиції Львівською обласною організацією партії щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 , що відображено у витязі з Протоколу Конференції №22/01-2022 від 22.01.2022.

Згідно зі ст.2 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон №2365-ІІІ), політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (ч.1 ст.3 Закону №2365-ІІІ).

Частиною 3 ст.4 Закону №2365-III визначено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Отже, політична партія є добровільним об`єднанням громадян, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах і не здійснює владних управлінських функцій. При цьому до органів, які відповідно до закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, в тому числі і щодо дотриманням політичною партією вимог її статуту, суди не належать.

При цьому, суд враховує, що позовні вимоги у цій справі не передбачають оскарження дії чи бездіяльності партії в частині порушення виборчих прав або інтересів громадян щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму. Так, під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів (вибори Президента України) або через законодавчо встановлений строк після цього оприлюднення. Пов`язаність правовідносин з виборчим процесом полягає в тому, щоб ці правовідносини виникли в межах виборчого процесу й стосувалися підготовки та проведення виборів. Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України.

Разом з тим, необхідно наголосити, що питання щодо створення політичної партії, затвердження її найменування, символіки, програми та статуту, членства в партії, скликання і проведення з`їздів, програми з`їздів відносяться до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії. Натомість предмет позову в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року не пов`язаний з діями, рішеннями чи бездіяльністю політичної партії та її регіональної парторганізації, вчиненими (прийнятими) під час виборчого процесу.

Таким чином, спір в цій частині пов`язаний із відносинами, які відповідно до Закону №2365-ІІІ віднесені до внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії.

У мотивувальній частині Рішення Конституційного Суду України від 23.05.2001 року №6-рп/2001 у справі №1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців 3-5 ст.248-3 Цивільного процесуального кодексу України та за конституційними зверненнями громадян щодо офіційного тлумачення положення абз.4 ст.248-3 Цивільного процесуального кодексу України (справа щодо конституційності ст.248-3 Цивільного процесуального кодексу України) вказано, що ч.2 ст.8 Закону України «Про громадські об`єднання» визначено, що втручання державних органів та службових осіб у діяльність об`єднань громадян не допускається, крім випадків, передбачених цим Законом. Заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, крім випадків, передбачених зазначеним Законом, міститься також в нормативних приписах ч.3 ст.4 Закону України «Про політичні партії в Україні». Об`єднання громадян діє на основі закону, статуту, положення (ст.13 Закону України «Про громадські об`єднання»).

Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об`єднань громадян не допускається.

У разі виникнення спору щодо порушення об`єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі ст.55 Конституції України звернутись за їх захистом до суду. Визначення належності питань до внутрішньоорганізаційної діяльності або виключної компетенції об`єднання громадян у кожному конкретному випадку вирішує суд в разі оскарження громадянином актів і дій таких об`єднань.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що вирішення питань, які є предметом цього в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішень якого не може бути перевірена в судовому порядку взагалі.

Крім того, суд зазначає, що ст.46 Закону №93-IV установлено, що рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Тобто положеннями Закону №93-IV навіть і не передбачено можливості оскарження рішення зборів (конференції) про внесення пропозиції щодо відкликання депутата в порядку адміністративного судочинства.

Суд враховує, що поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в ширшому контексті, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і тих спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Вказаний висновок узгоджується з правовими висновками, викладеними в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.03.2018 у справі № 800/559/17, від 26.02.2019 у справі №9901/787/18, від 13.03.2019 у справі №9901/947/18, від 12.06.2019 у справі №9901/70/19, від 13.05.2020 у справі №9901/527/19, від 27.05.2020 у справі №9901/485/19, від 23.03.2021 у справі №761/3540/20.

Оскільки рішення Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» належать до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом №2365-III випадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту, то заявлені позовні вимоги в частині про визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року не можуть бути предметом судового розгляду.

Натомість, згідно із абз.8 ст.1 Закону №280/97-ВР загальний склад ради - кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону.

Абзацом дев`ятим цієї ж норми передбачено, що склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку.

Судом також встановлено, що політичною радою партії, яка є вищим керівним органом партії, прийнято рішення від 23.01.2022 про відкликання за народною ініціативою депутата політичної партії «Українська Галицька Партія» у Львівській обласній раді ОСОБА_1 відповідно до внесеної конференцією пропозиції з підстав, що передбачені п.2,3,4 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», згідно з протоколом засідання політичної ради партії №23/01-22 від 23.01.2022.

Відтак, в оскаржуваному рішенні політичної партії «Українська Галицька Партія» йдеться про відкликання позивача як депутата Львівської обласної ради.

При цьому, суд погоджується з доводами представника відповідачів, в тій частині, що даний спір за своїми формальними ознаками, а саме сторонами спору, поняттям акта індивідуальної дії (рішення конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія») не є публічно-правовим.

Однак, з урахуванням того, що рішення політичної партії «Українська Галицька Партія» оформлене протоколом засідання політичної ради партії №23/01-22 від 23.01.2022, є одним з елементів у процедурі відкликання депутата, такий спір за своєю правовою природою є публічно-правовим, а тому його слід розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Крім того, суд звертає увагу на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 29.12.2020 у справі №819/151/18, які в силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України враховуються судом при вирішенні спірних правовідносин.

У вказаній постанові Верховний Суд дійшов такого правового висновку. Зі змісту статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою - є обов`язковою умовою для визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. Проте процедура прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та, відповідно, визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, передбачає належне здійснення всіх передбачених статтею 41 вказаного Закону заходів, у тому числі прийняття територіальною виборчою комісією рішення про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою після перевірки дотримання вимог статей 38-40 вказаного Закону.

Верховний Суд у цій справі відхилив посилання скаржника на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тій обставині, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» від 27.01.2018 №9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою» відповідно до ст.19 КАС України не відноситься до справ, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, оскільки згідно з п.4 ч.2 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених п.9,10 ч.1 цієї статті. Проте, відповідно до п.10 ч.1 ст.19 КАС України, дані виключення стосуються спорів, зокрема, щодо формування органів місцевого самоврядування.

Отже, оспорюване рішення політичної партії «Українська Галицька Партія» оформлене протоколом засідання політичної ради партії №23/01-22 від 23.01.2022 може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.

Враховуючи, що цей спір в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року не відноситься до публічно-правових, відтак у суду наявні правові підстави для закриття провадження у даній справі на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України в цій частині.

Згідно з ч.1 ст.239 КАС України якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої п.1 ч.1 ст.238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Суд зазначає, що з урахуванням висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постановах від 22.03.2018 у справі №800/559/17, від 26.02.2019 у справі №9901/787/18, від 13.03.2019 у справі №9901/947/18, від 12.06.2019 у справі №9901/70/19, від 13.05.2020 у справі №9901/527/19, від 27.05.2020 у справі №9901/485/19, від 23.03.2021 у справі №761/3540/20, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року не підлягає судовому розгляду в будь-якому судочинстві.

Керуючись ст. 238, 239, 248, 256, 293-295 КАС України, суд -

постановив:

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Львівської обласної організації політичної партії Українська Галицька Партія, політичної партії Українська Галицька Партія, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівська обласна територіальної виборчої комісії, на стороні позивача Львівська обласна рада в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасуваня рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії Українська Галицька Партія про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії Українська Галицька Партія щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року - закрити.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддями.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст ухвали складений 05.06.2023.

СуддяКоморний О.І.

Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено07.06.2023
Номер документу111317664
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення Львівської обласної організації політичної партії Українська Галицька Партія, політичної партії Українська Галицька Партія,

Судовий реєстр по справі —380/4166/22

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 17.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Постанова від 17.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 31.05.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні