ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" травня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1063/22
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Сікорської Н.А.
секретар судового засідання: Русецька Ю.О.
за участю представників позивача: Шаповалов А.В. - діє в порядку самопредставництва згідно витягу з ЄДРЮФОПГФ;
Присяжнюк О.А., діє на підставі посадової інструкції, затвердженої розпорядженням сільського голови від 05.01.2021,
представників відповідача: Юянець П.В. - директор, діє в порядку самопредставництва згідно витягу з ЄДРЮФОПГФ;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Волицької сільської ради Житомирського району
до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібороб"
про визнання укладеним договору оренди земельних ділянок та стягнення 110557,59 грн.
Процесуальні дії по справі.
Волицька сільська рада Житомирського району звернулася до суду з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібороб" про визнання укладеним договору оренди земельних ділянок та стягнення 110557,59 грн. безпідставно збережених коштів орендної плати.
Ухвалою суду від 22.11.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 27.12.2022.
19.12.2022 до суду від Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібороб" надійшов відзив на позовну заяву.
22.12.2022 на адресу суду від Волицької сільської ради Житомирського району надійшла відповідь на відзив.
У підготовчому судовому засіданні від 27.12.2023 судом оголошено перерву до 26.01.2023.
18.01.2023 до суду від Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібороб" надійшли заперечення на відповідь на відзив.
26.01.2023 о 10:00 год. підготовче судове засідання не відбулось у зв`язку з масованими ракетними обстрілами території України з боку РФ та оголошенням повітряної тривоги у Житомирській області
Ухвалою суду від 27.01.2023 підготовче засідання призначено на 16.02.2023.
У підготовчому судовому засіданні судом двічі оголошувалась перерва: з 16.02.2023 по 14.03.2023, та з 14.03.2023 по 11.04.2023.
23.03.2023 до суду від Волицької сільської ради Житомирського району надійшла заява вих.№264 від 23.03.2023 про зміну предмету позову, згідно якої позивач підтримує позовні вимоги в частині стягнення з відповідача 110557,59 грн. безпідставно збережених коштів орендної плати.
Ухвалою суду від 11.04.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №906/1063/22 до судового розгляду по суті на 04.05.2023 об 11:00 год.
У засіданні суду 04.05.2023 судом оголошено перерву до 18.05.2023р.
В судовому засіданні 18.05.2023р. судом оголошено перерву до 23.05.2023р.
У судовому засіданні 23.05.2023р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач позовні вимоги мотивує використанням відповідачем без достатніх правових підстав земельних ділянок загальною площею 18,0338 га з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555, 1820388600:04:000:0569, 1820388600:04:000:0570, 1820388600:04:000:0571, 1820388600:04:000:0572, 1820388600:03:000:0222, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна, власником яких є СТОВ "Хлібороб", що призвело до недоотримання Волицькою сільською радою Житомирської області доходу від орендної плати за землю за період з 12.10.2020 по 16.11.2022 у розмірі 110557,59 грн. (79667,85 грн. + 30889,74 грн.)
Позивач зазначив, що з дати прийняття рішення Степківською сільською радою від 12.10.2020 р. по 12.10.2022 р. - дата прийняття рішення Волицькою сількою радою про передачу в оренду земельних ділянок, відповідач використовував земельні ділянки без правовстановлюючих документів, орендну плату в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки не сплачував.
Розмір недоотриманих коштів за цей період становить 79667,85 грн.
Згідно рішення Волицької сільської ради від 12.10.2022 р. та п. 4.1 проекту договору оренди орендна плата у розмірі 8% від середньої нормативної грошової оцінки площі рілі в Житомирській області становить 30889,74 грн. і мала бути сплачена відповідачем у п`ятиденний строк після підписання договору договору оренди.
Тому позивач вважає, що за період з 12.10.2022 р. по 16.11.2022 р. відповідач безпідставно зберіг кошти в сумі 30889,74 грн.
Відповідач заперечив щодо позовних вимог, посилаючись на те, що позивач своїми діями не сприяв укладенню договорів оренди землі. На листи та заяви укласти договір оренди землі, позивач реагував із запізненням або з висуненням додаткових вимог для укладення такого договору, або звинувачував відповідача в ухилянні від укладення договору оренди. Своїми діями відповідач сприяв укладенню договору, замовляв технічну документацію на земельні ділянки, проводив державну реєстрацію будівель та споруд, виконував вимоги позивача з надання документації, витягів та довідок. Вказав, що за відсутності договору оренди землі, відповідач був позбавлений можливості нараховувати та сплачувати орендну плату позивачу, оскільки нарахування та сплата орендної плати без договору оренди землі є грубим порушенням норм податкового законодавства.
У відповіді на відзив позивач вказав, що ненадання відповідачем усіх необхідних документів позбавляло Волицьку сільську раду у законний спосіб оформити орендні відносини з СТОВ "Хлібороб". З 16.03.2008 об`єкти нерухомого майна перебували у власності СТОВ "Хлібороб", однак відповідного підтвердження до Волицької сільської ради до кінця вересня 2023 року надано не було.
Представники позивача у засіданні суду підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 23.03.2023 р.
Представник відповідача у засіданні суду заперечив стосовно позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
12.03.2020 рішенням Степківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 18,03338 га, розроблену ТОВ "Геометр" (а.с.145).
25.06.2020 згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555 загальною площею 16,3988 га, 1820388600:04:000:0569 загальною площею 0,2496 га, 1820388600:04:000:0570 загальною площею 0,0198 га, 1820388600:04:000:0571 загальною площею 0,1325 га, 1820388600:04:000:0572 загальною площею 0,8724 га, 1820388600:03:000:0222 загальною площею 0,3607 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зареєстровані на праві комунальної власності за Степківською сільською радою Андрушівського району Житомирської області (а.с.74-79).
12.10.2020 р. Степківською сільською радою Андрушівського району Житомирської області прийнято рішення про передачу в оренду СТОВ "Хлібороб" земельних ділянок комунальної власності з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555 загальною площею 16,3988 га, 1820388600:04:000:0569 загальною площею 0,2496 га, 1820388600:04:000:0570 загальною площею 0,0198 га, 1820388600:04:000:0571 загальною площею 0,1325 га, 1820388600:04:000:0572 загальною площею 0,8724 га, 1820388600:03:000:0222 загальною площею 0,3607 га, на яких розташоване майно даного підприємства, терміном на 10 років. Встановлено орендну плату на рівні 10 відсотків на рік від нормативно грошової оцінки земельних ділянок. Доручено сільському голові провести укладання договорів оренди земельних ділянок між Степківською сільською радою та СТОВ "Хлібороб" та забезпечити їх державну реєстрацію (а.с.18).
Рішенням Волицької сільської ради Житомирського району Житомирської області від 07.12.2020 №11 розпочато процедуру реорганізації Степківської сільської ради (а.с.11). Пункті 2 вказаного рішення визначено, що Волицька сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Степківської сільської ради.
16.02.2021 р. Відділ з питань земельних відносин Волицької сільської ради направив СТОВ "Хлібороб" лист, в якому зазначив про необхідність подати документи з метою укладення договорів оренди землі згідно рішення Степківської сільської ради (а.с. 96).
Листом від 12.03.2021 №22 відповідач повідомив позивача про те, що СТОВ "Хлібороб" було надано перелік документів щодо нерухомого майна для укладення договорів оренди земельних ділянок комунальної власності та просив укласти відповідні договори на підставі п. 2 рішення Степківської сільської ради від 12.10.2020 (а.с.97).
12.03.2021 р. відділом з питань земельних відносин Волицької сільської ради у присутності завідуючого господарства СТОВ "Хлібороб" та консультанта з реформування КСП проведено обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555, 1820388600:03:000:0222, 1820388600:04:000:0572, загальною площею 17,6319 га, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна господарські будівлі та двори СТОВ "Хлібороб", про що складено акт обстеження земельної ділянки №1 від 12.03.2021 (а.с.10).
Під час обстеження встановлено, що на земельних ділянках, загальною площею 17,6319 га, розташовані об`єкти нерухомого майна господарські будівлі та двори СТОВ "Хлібороб". Частина споруд, а саме: приміщення телятників пошкоджені, потребують ремонту, приміщення хімскладу пошкоджене частково, на дані приміщення, а також на жомову та силосну ями документи є (матеріали БТІ), але вони не зареєстровані в реєстраційній службі.
16.03.2021 р. відділом з питань земельних відносин Волицької сільської ради відповідачу направлено лист, яким повідомлено про результати проведеного обстеження 12.03.2021 р.
15.04.2021 відповідач подав до Волицької сільської ради заяву, у якій просив у відповідності до ст.122 Земельного кодексу України передати в оренду СТОВ "Хлібороб" з наступним укладенням відповідних договорів оренди землі земельні ділянки комунальної власності з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555 площею 16,3988 га, 1820388600:04:000:0569 площею 0,2496 га, 1820388600:04:000:0570 площею 0,0198 га, 1820388600:04:000:0571 площею 0,1325 га, 1820388600:04:000:0572 площею 0,8724 га, 1820388600:03:000:0222 площею 0,3607 га, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать СТОВ "Хлібороб" на праві приватної власності з метою подальшого обслуговування вказаних об`єктів нерухомого майна (а.с.99).
Листом від 09.06.2022 №488 Волицька сільська рада Житомирського району Житомирської області повідомила відповідачу особливості регулювання земельних відносин під час дії воєнного стану відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" та вказала про необхідність надати до Волицької сільської ради витяги про Державну реєстрацію вищезазначених земельних ділянок та витяги про державну реєстрацію об`єктів нерухомого майна, що на ній розташовані, у разі згоди набути зазначені у клопотанні земельні ділянки комунальної власності загальною площею 18,0338 га на визначених вказаним Законом України умовах (а.с.100).
Позивач 26.07.2022 листом №595 на чергове звернення відповідача з клопотанням щодо укладання договорів оренди земельних ділянок комунальної власності повідомив, що Волицькою сільською радою було надано детальне роз`яснення норм законодавства та перелік документів необхідних для розгляду та вирішення на черговій сесії сільської ради цього питання по суті. У більш ніж місячний термін станом на 22.07.2022 (час проведення чергової сесії) жодного з перелічених документів до Волицької сільської ради подано не було (а.с.101).
30.09.2022 відповідач звернувся до Волицької сільської ради із заявою (вх.№45) щодо передачі в оренду вказаних вище земельних ділянок, на яких розташовані сільськогосподарські приміщення та будівлі товариства, до якої додав, зокрема, копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.102).
12.10.2022 р. Волицькою сільською радою Житомирського району прийнято рішення №754 про передачу СТОВ "Хлібороб" в оренду земельних ділянок загальною площею 18,0338 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами) на території Степківського старостинського округу Волицької сільської ради Житомирського району Житомирської області (а.с.19).
Позивач звернувся до суду з позовом до СТОВ "Хлібороб" про стягнення безпідставно збережених коштів за період з 12.10.2020 по 16.11.2022 у розмірі 110557,59 грн. та про укладення договору.
Після звернення позивача до суду, 26.12.2022 між Волицькою сільською радою (орендодавець) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Хлібороб" (орендар) було укладено договір оренди землі стосовно спірних земельних ділянок. Згідно з актом прийому-передачі від 26.12.2022 вказані земельні ділянки передано СТОВ "Хлібороб".
Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права підтверджується реєстрація права оренди земельних ділянок СТОВ "Хлібороб" на підставі договору оренди землі від 26.12.2022 (а.с.120-129).
Після укладення сторонами договору оренди, Волицька сільська рада, згідно заяви про зміну предмету позову, позовні вимоги підтримала в частині стягнення з відповідача 110557,59 грн. безпідставно збережених коштів орендної плати.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів. Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування (ч.ч.2, 3 ст. 16 Закону України "Про оренду землі").
Частинами 1, 2 ст. 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Відповідно до п. в ч.1 ст.96 ЗК України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно зі ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).
Згідно зі ст.17 Закону України "Про оренду землі" об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Предметом даного позову є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна коштів за фактичне користування земельними ділянками, на яких ці об`єкти розміщено, без достатніх правових підстав, тобто без укладення договору оренди земельних ділянок.
Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Характерною особливістю кондикційних зобов`язань є те, що підстави їх виникнення мають широкий спектр: зобов`язання можуть виникати як із дій, так і з подій, причому з дій як сторін зобов`язання, так і третіх осіб, із дій як запланованих, так і випадкових, як правомірних, так неправомірних. Крім того, у кондикційному зобов`язанні не має правового значення чи вибуло майно, з володіння власника за його волею чи всупереч його волі, чи є набувач добросовісним чи недобросовісним.
Кондикційне зобов`язання виникає за наявності таких умов: 1) набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Вказану правову позицію висловлено Верховним Судом у постановах від 08.01.2019 у справі № 916/2927/17 та від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17.
Конструкція ст. 1212 ЦК України, як і загалом норм глави 83 ЦК України, свідчить про необхідність установлення так званої "абсолютної" безпідставності набуття (збереження) майна не лише в момент його набуття (збереження), а й станом на час розгляду спору.
Ознаки, характерні для кондикції, свідчать про те, що пред`явлення кондикційної вимоги можна визнати належним самостійним способом захисту порушеного права власності, якщо: 1) річ є такою, що визначена родовими ознаками, в тому числі грошовими коштами; 2) потерпілий домагається повернення йому речі, визначеної родовими ознаками (грошових коштів) від тієї особи (набувача), з якою він не пов`язаний договірними правовідносинами щодо речі.
Таким чином, права особи, яка вважає себе власником майна, підлягають захисту шляхом задоволення позову до володільця, з використанням правового механізму, установленого ст. 1212 ЦК України у разі наявності правових відносин речово-правового характеру безпосередньо між власником та володільцем майна.
Такий спосіб захисту можливий шляхом застосування кондикційного позову, якщо для цього існують підстави, передбачені ст. 1212 ЦК України, які дають право витребувати в набувача це майно.
За змістом положень глави 83 ЦК України для кондикційних зобов`язань характерним є, зокрема, приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншим правовим актом чи правочином (таку правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 28.12.2021 у справі № 911/1101/21).
За змістом ч.1 ст.181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Отже, нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а відтак використання нерухомого майна, яке належить відповідачу, неможливе без відповідних земельних ділянок.
Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований.
Таким чином, у зв`язку з користуванням відповідачем нерухомим майном презюмується його користування спірними земельними ділянками.
Відсутність документів, що посвідчують право користування земельними ділянками у відповідача не надає права на їх безоплатне використання.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Отже, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, з огляду на приписи ч. 2 ст. 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Вказана правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду Верховного Суду від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Матеріалами справи підтверджується та не спростовано відповідачем факт використання ним земельних ділянок під об`єктами нерухомого майна, без правовстановлюючих документів та без здійснення плати за таке фактичне користування.
Як вбачається з матеріалів справи, між сторонами велася переписка стосовно укладення договору оренди земельних ділянок. Однак, договір оренди земельних ділянок було укладено лише 26.12.2022 р.
Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави може бути результатом дій кожної зі сторін окремо, обох сторін, третьої особи та виникати з події, не пов`язаної з будь-чиєю волею.
Суд звертає увагу на те, що відсутність документів, що посвідчують право користування земельними ділянками комунальної власності, у даному випадку неукладення договору оренди земельних ділянок незалежно від підстав та причин такого неукладення, не надає права на їх безоплатне використання.
Для кондикційних зобов`язань важливим є саме факт набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої та відсутність правової підстави для такого набуття або збереження майна.
Вина не є обов`язковим елементом виникнення зобов`язань із набуття, збереження майна без достатньої правової підстави та не впливає на кваліфікацію останніх.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач не заперечує того факту, що на вказаних земельних ділянках комунальної власності розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать СТОВ "Хлібороб".
Таким чином, до моменту оформлення СТОВ "Хлібороб" права оренди земельних ділянок, відносини з фактичного користування вказаними земельними ділянками без укладених договорів оренди та недоотримання власником земельних ділянок доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Відтак, господарський суд прийшов до висновку, що з 22.10.2020 відповідач без достатньої правової підстави користувався земельними ділянками загальною площею 18,0338 га з кадастровими номерами 1820388600:04:000:0555, 1820388600:04:000:0569, 1820388600:04:000:0570, 1820388600:04:000:0571, 1820388600:04:000:0572, 1820388600:03:000:0222, на яких розміщені належні йому на праві власності об`єкти нерухомого майна.
Щодо розміру та розрахунку безпідставно збережених коштів в сумі 110557,59 грн. суд зазначає наступне.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України.
Розрахунок безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 12.10.2020 по 12.10.2022 в сумі 79667,85 грн. Волицькою сільською радою зроблено, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на 2022 рік, вказаної у витягах з технічної документації, в розмірі 10% від нормативно грошової оцінки.
Початком періоду нарахування безпідставно збережених коштів орендної плати є дата прийняття Степківською сільською радою рішення від 12.10.2020 р. про передачу в оренду СТОВ "Хлібороб" земельних ділянок в оренду, яким, в тому числі, встановлено орендну плату на рівні 10 відсотків на рік від нормативно грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно з витягів із технічної документації від 02.11.2022 (а.с.20-25) нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: кадастровий номер 1820388600:04:000:0555 - 343106,36 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0569 - 5221,91 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0570 - 415,27 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0571 - 2772,05 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0572 18252,63 грн.; кадастровий номер 1820388600:03:000:0222 - 7546,35 грн.
Загальна сума нормативно-грошових оцінок усіх земельних ділянок за 2022 рік становить 377314,57 грн.
Згідно розрахунку позивача за період з 12.10.2020 р. по 12.10.2022 р. ним не отримано кошти в сумі 79667,85 грн. ((377314,57 грн. * 10%) * 2 роки) (а.с. 5).
Розрахунок недоотриманик коштів в сумі 30889,74 грн. за період з 12.10.2022 р. по 16.11.2022 позивач здійснив на підставі рішення Волицької сільської ради від 12.10.2022р. № 754, згідно якого СТОВ "Хлібороб" передано в оренду земельні ділянки загальною площею 18,0338 га та встановлено орендну плату в розмірі 8% нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі по області.
Перевіривши розрахунок позивача, суд встановив, що при обрахунку безпідставно збережених коштів за період з 12.10.2020 по 31.12.2021р., позивач застосовував нормативну грошову оцінку землі за 2022 р. в розмірі 377314,57 грн., що є неправомірним.
Відповідно до п.п.289.2,289.3 ст.289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року
Згідно даних, опублікованих на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативно грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до п.289.2 Податкового кодексу України у 2019 році становив 1,0; у 2020 році - 1,0, 2021 рік: для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) 1,0, для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення 1,1.
Оскільки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення в період 2017-2021р.р не змінювався та становив 1, тому розмір нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок у 2020 році відповідає її значенню за 2021р.
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру (а.с.26-38) нормативна грошова оцінка земельної ділянки: кадастровий номер 1820388600:04:000:0555 станом на 15.02.2021 становить 311914,87 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0569 станом на 22.03.2021 - 4747,19 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0570 станом на 22.03.2021 - 377,52 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0571 станом на 22.03.2021 - 2520,04 грн.; кадастровий номер 1820388600:04:000:0572 станом на 29.10.2020 - 16593,30 грн.; кадастровий номер 1820388600:03:000:0222 станом на 29.10.2020 - 6860,32 грн.
Загальна сума нормативної грошової оцінки усіх земельних ділянок, як у 2020 році, так і в 2021 рік становив 343013,24 грн.
Таким чином, розрахунок безпідставно збережених коштів у 2020 р. та 2021 р. необхідно здійснювати, виходячи з нормативної грошової оцінки в сумі 343013,24 грн., а в 2022 р. - з нормативної грошової оцінки в сумі 377314,57 грн.
Разом з тим, під час дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях Закон України "Про оцінку земель" від 11.12.2003р. № 1378-ІV діє з урахуванням пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України.
Так, 7 квітня 2022 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", яким і внесено зміни до Перехідних положень ЗК України щодо розміру орендної плати під час воєнного стану.
Пунктом а) підпункту 2 пункту 1 розділу І зазначеного Закону передбачено, що розмір орендної плати при передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Пунктом 18 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147, передбачено, що у разі застосування відповідно до законодавства нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області приймається згідно з додатком 15, згідно якого нормативно грошова оцінки одиниці площі ріллі по Житомирській області станом на 01.01.2022 р. становила 21411,00 грн.
Враховуючи вищевикладене, розрахунок безпідставно збережених коштів в розмірі 10 % розміру орендної плати необхідно здійснювати по 06.04.2022 р., а з 07.04.2022 р. в розмірі 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
З огляду на встановлені обставини, суд здійснив власний розрахунок за період, визначений позивачем, та встановив, що розмір безпідставно збережених коштів складає суму 70709,22 грн., яка обрахована наступним чином:
1) Розрахунок за період з 12.10.2020 р. по 31.12.2020 р.
Загальна сума нормативної грошової оцінки землі за 2020 р. становить 343013,24 грн.
Ставка орендної плати - 10% від нормативної грошової оцінки.
Розмір орендної плати за 2020 рік становить 34301,32 грн.
Розмір орендної плати за місяць становить 2858,44 грн.
Розмір орендної плати за один день жовтня 2020 р. становить 92,21 грн.
Розмір безпідставно збережених коштів за період з 12.10.2020 р. по 31.12.2020 р. становить 7468,87 грн. (1751,99 грн. (19 днів жовтня) + 2858,44 грн. * 2 місяці)
2) Розрахунок безпідставно збережених коштів за 2021 рік.
Загальна сума нормативної грошової оцінки землі за 2021 р. становить 343013,24 грн.
Ставка орендної плати - 10% від нормативної грошової оцінки.
Розмір орендної плати за 2021 рік становить 34301,32 грн.
Розмір безпідставно збережених коштів за 2021 р. становить 34301,32 грн.
3) Розрахунок за період з 01.01.2022 р. по 06.04.2022 р.
Загальна сума нормативної грошової оцінки землі за 2022 р. становить 377314,57 грн.
Ставка орендної плати - 10% від нормативно-грошової оцінки.
Розмір орендної плати за 2022 рік становить 37731,46 грн.
Розмір орендної плати за місяць - 3144,29 грн.
Розмір орендної плати за 1 день квітня 2022 р. становить 104,81 грн.
Розмір безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2022 р. по 06.04.2022 р. становить 10061,73 грн. (3144,29 грн. * 3 місяці + 628,86 грн. (6 днів квітня 2022 р)).
4) Розрахунок за період з 07.04.2022 р. по 16.11.2022 р.
Нормативно-грошова оцінка за 2022 рік, виходячи з середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області - 30889,74 грн.
Ставка орендної плати - 8% від нормативно-грошової оцінки.
Розмір орендної плати становить 30889,74 грн.
Розмір орендної плати за місяць - 2574,15 грн.
Розмір орендної плати за 1 день в квітні та листопаді 2022 р. - 85,81 грн.
Розмір безпідставно збережених коштів за період з 07.04.2022р. по 16.11.2022р. становить 18877,30 грн. (2059,44 грн. (24 дні квітня 2022 р.) + 2574,15 грн. *6 місяців + 1372,96 (16 днів листопада 2022 р.)).
Всього розмір безпідставно збережених коштів за період з 12.04.2020р. по 16.11.2022р. становить 70709,22 грн. ( 7468,87 грн. + 34301,32 грн. + 10061,73 грн. + 18877,30 грн.).
У стягненні 39848,37 грн. безпідставно збережених коштів слід відмовити, оскільки у цій частині позовні вимоги є безпідставними.
Відповідно до ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами статей 76, 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Судові витрати за результатами розгляду справи.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, у відповідності до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, судовий збір, сплачений із задоволених позовних вимог, в сумі 1586,77 грн., покладається на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібороб" (13421, Житомирська область, Житомирський район, с. Степок, код ЄДРПОУ 05385826)
на користь Волицької сільської ради Житомирського району Житомирської області (13424, Житомирська область, Житомирський район, с. Волиця, вул. Житомирська, буд. 105/10, код ЄДРПОУ 04346824)
- 70709,22 грн. безпідставно збережених коштів;
- 1586,77 грн. судового збору.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 05.06.23
Суддя Сікорська Н.А.
Друк:
1 - в справу
2,3 - сторонам (рек. з повід)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2023 |
Оприлюднено | 07.06.2023 |
Номер документу | 111336812 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Сікорська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні