Рішення
від 06.06.2023 по справі 280/1455/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06 червня 2023 року Справа № 280/1455/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ»

до Головного управління ДПС у Запорізькій області

про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (відокремлений підрозділ) ( далі відповідач), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 року «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», (код по ЄДРПОУ: 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022 року, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А.

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 року «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», (код по ЄДРПОУ: 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 року, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б.

- зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області (Код з ЄДРПОУ ВП 44118663) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», (код по ЄДРПОУ: 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022 року, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

- зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області (Код з ЄДРПОУ ВП 44118663) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», (код по ЄДРПОУ: 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 року, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Ухвалою судді від 10.03.2023 жито заходи забезпечення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання дій протиправними та скасування рішень та зобов"язання вчинити дії шляхом:

- зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» (код ЄДРПОУ 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А, до набрання законної сили судовим рішенням в даній справі.

-зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» (код ЄДРПОУ 38994793) Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б, до набрання законної сили судовим рішенням в даній справі.

Ухвалою судді від 14.03.2023 відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 10.08.2022 ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» було зареєстровано та видано Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А, терміном дії з 10.08.2022 по 10.08.2027. Так позивач зазначає, що заяви про отримання Ліцензії від 10.08.2022 позивачем відповідачу було надано всі необхідні документи, передбачені ст. 15 Закону № 481/95-ВР. Також, згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-75-1 від 06.03.2023 у за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів рідким паливом, паливом у складі якого колонка паливо роздавальна для рідкого палива («Шельф1-10Н1/-1/), зав.номер 1175, резервуар горизонтальний сталевий наземний РГСН-12.1.3. СОУ МПП 71.120-217:2009 зав.номер 2869, який розташований за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, 50А, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном. Так, оскільки вищевказані об`єкти, які змонтовані за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, 50А, є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту. Однак, згідно отриманого позивачем через особистий електронний кабінет Витягу з розпорядження ГУ ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023, Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022 була анульована нібито з підстав встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Крім того, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 21.08.2020 ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» було зареєстровано та видано Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б, терміном дії з 21.08.2020 по 21.08.2025. До заяви про отримання Ліцензії від 21.08.2020 відповідачу було надано всі необхідні документи, передбачені ст. 15 Закону № 481/95-ВР. Також, згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-73-1 від 22.02.2023 року за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів рідким паливом, паливом у складі якого колонка паливо роздавальна для рідкого палива Шельф ….., зав.номер 13742, резервуар горизонтальний сталевий наземний РГСН-10.1.3. СОУ МПП 71.120-217:2009 зав.номер 3054, який розташований за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна 1-Б, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном. Так, оскільки вищевказані об`єкти є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту. Однак, згідно отриманого позивачем через особистий електронний кабінет Витягу з розпорядження ГУ ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023, Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 була анульована нібито з підстав встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Розпорядження ГУ ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 в частині анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022 року, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 та Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 у, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б, позивач вважає незаконним, протиправним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню. В позовній заяві просить суд позовні вимоги задовольнити.

Від відповідача 12.04.2023 до суду надійшов відзив відповідно до якого відповідач зазначає, що відповідно до листа Управління стратегічних розслідувань в Запорізькій області від 17.01.2023 року № 218/55/107/03-2023 на виконання доручення Кабінету Міністрів України та наказу Національної поліції України від 11.11.2022 № 793 опрацьовано інформацію, пов`язану з реалізацією нафтопродуктів. Під час опрацювання встановлено, що угода відповідального зберігання № 1/ЛД/01/11/15 від 01.11.2015 року між ОСОБА_1 (поклажодавець) та ТОВ ТЦ «Ледокол» (зберігач) містить недостовірні дані щодо адреси цілісного майнового комплексу, та не містить інформації про наявність в складі майнового комплексу як об`єкта нерухомості автозаправної станції (пункту), який орендує позивач. Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_2 , жоден з об`єктів не належить до автозаправної станції (пункту). Також зазначає, що відповідно до листа Управління стратегічних розслідувань в Запорізькій області від 27.01.2023 року № 377/55/107/03-2023 на виконання доручення Кабінету Міністрів України та наказу Національної поліції України від 11.11.2022 № 793 опрацьовано інформацію, пов`язану з реалізацією нафтопродуктів. Під час опрацювання встановлено, що позивач користується об`єктом нерухомого майна (автозаправною станцією) за адресою АДРЕСА_1 . Документ щодо вводу в експлуатацію об`єкта нерухомості не відповідає встановленому зразку та не має в додаток сертифіката Державної архітектурно-будівельної інспекції. У зв`язку з чим, керівником Головного управління ДПС у Запорізькій області 10.02.2023 року було прийнято розпорядження № 30-рл про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним позивача за адресами: АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 . У відзиві відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

01.05.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач, окрім доводів, викладених в позовній заяві зазначив, що розпорядженням голови районної адміністрації ЗМР по Шевченківському району від 22.10.2015 року, розглянувши звернення ОСОБА_1 встановлено, що об`єкт нерухомого майна по АДРЕСА_1 належить ОСОБА_1 , який розташований на земельній ділянці площею 5,6992 га згідно державного акту на право постійного користування землею. Вказаним розпорядженням було вирішено присвоїти об`єктам нерухомого майна поштову адресу: АДРЕСА_2 , та зобов`язано ОСОБА_1 звернутися до ліцензійної організації з метою внесення змін до інвентарної справи та технічного паспорту. Враховуючи те, що після винесення розпорядження 22.10.2015 до моменту укладання договору зберігання 01 листопада 2015 року (8 днів) фізично та технічно не було внесено змін до інвентарної справи та технічного паспорту, а правовстановлюючий документ договір купівлі-продажу цілісного майнового комплекту від 27 липня 2013 року встановлював адресу нерухомого майна саме по АДРЕСА_3 , то Договір відповідального зберігання № 1/ЛД/01/11/15 від 01 листопада 2015 року встановлював передання цілісного майнового комплексу та прилеглої території на відповідальне зберігання ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» саме за адресою вул. Авраменко, 2. Зазначив, що вул. Авраменка, 2 та вул. Вороніна, 1Б це фактично одне й те ж саме розташування на місцевості. Єдиним договором, який підтверджує право користування позивачем майном та прилеглою територією є лише Договір оренди № 90/ТЦЛД/20/02/20 від 20 лютого 2020 року, укладений між ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» та позивачем ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», відповідно до якого ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» передав, а позивач ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» прийняв у строкове платне користування автозаправний блок-пункт з прилеглим до нього замощенням, загальною площею 60 кв.м., за адресою: м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б. Саме за вказаною адресою м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б й розташовані автозаправні модулі. Також зазначив, що оскільки об`єкти, які змонтовані за адресами розташування автозаправних модулей є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.

12.05.2023 від представника відповідача до суду надійшло заперечення на відповідь на відзив, в якому відповідач наполягає на відсутності інформації щодо вводу об`єктів в експлуатацію, що на думку відповідача є підставою для анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін, з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 10.08.2022 р позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» було зареєстровано та видано Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А, терміном дії з 10.08.2022 по 10.08.2027.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України, визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР.

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що даний перелік є вичерпним, а отже представлення інших документів, крім зазначених у Законі № 481/95-ВР, Законом не передбачено.

Як встановлено судом, до заяви про отримання Ліцензії від 10.08.2022 позивачем відповідачу було надано документи, а саме завірені належним чином:

- Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.01.2021 року, об`єкт нерухомого майна нежитлова будівля магазин, АЗС, власник ОСОБА_2 ;

- Договір оренди № 1 від 20 січня 2020 року, предметом якого є нежитлова будівля, яка складається з магазину для АЗС «А», навісу «Б», замощення № 1, плитка, заправочного модулю;

- Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, про реєстрацію іншого речового права від 12.10.2020 року, відповідно до якого за позивачем зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2323655100:05:001:0110, загальною площею 0,052 га, цільове призначення: для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.

-Дозвіл Головного управління Держпраці у Запорізькій області № 619.19.23 від 28 грудня 2019 року, виданий позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- Дозвіл Головного управління Держпраці у Запорізькій області № 618.19.23 від 28 грудня 2019 року, виданий позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» на виконання робіт підвищеної небезпеки.

З приводу надання акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, то згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-75 від 06.03.2023 за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів паливом (зрідженим газом) «Шельф1-10Н1/-1/0, зав.номер 2725, Насосний агрегат (Shelf LPG PK 3), зав.номер 08428, які розташовані за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, 50А, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном.

Також, згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-75-1 від 06.03.2023 року за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів рідким паливом, паливом у складі якого колонка паливо роздавальна для рідкого палива («Шельф1-10Н1/-1/), зав.номер 1175, резервуар горизонтальний сталевий наземний РГСН-12.1.3. СОУ МПП 71.120-217:2009 зав.номер 2869, який розташований за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, 50А, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном.

Так, оскільки вищевказані об`єкти, які змонтовані за адресою: АДРЕСА_1 , є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.

Таким чином, судом встановлено, що до заяви про отримання Ліцензії від 10.08.2022 відповідачу було надано всі необхідні документи, передбачені ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» № 481/95-ВР, у зв`язку з чим відповідачем й було видану відповідну Ліцензію від 10.08.2022.

Крім того, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 21.08.2020 ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» було зареєстровано та видано Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 року, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б, терміном дії з 21.08.2020 року по 21.08.2025 рік.

До заяви про отримання Ліцензії від 21.08.2020 позивачем відповідачу було наступні документи, зокрема:

- Договір купівлі-продажу цілісного майнового комплекту від 27 липня 2013 року, укладений між ТОВ «ГВІДОН» та Покупцем ОСОБА_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 (фактично це перехрестя з АДРЕСА_2 ), розташований на земельній ділянці площею 5,6992 га;

- договір відповідального зберігання № 1/ЛД/01/11/15 від 01 листопада 2015 року, укладений між ОСОБА_1 та ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ», предметом якого є передання цілісного майнового комплексу та прилеглої території на відповідальне зберігання ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ»;

-договір оренди № 90/ТЦЛД/20/02/20 від 20 лютого 2020 року, укладений між ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» та Позивачем ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», відповідно до якого ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» передав, а позивач ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» прийняв у строкове платне користування автозаправний блок-пункт з прилеглим до нього замощенням, загальною площею 60 кв.м., за адресою: м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б;

-Дозвіл Головного управління Держпраці у Запорізькій області № 084.20.23 від 03 лютого 2020 року, виданий позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- дозвіл Головного управління Держпраці у Запорізькій області № 618.19.23 від 28 грудня 2019 року, виданий позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» на виконання робіт підвищеної небезпеки.

З приводу надання акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, то згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-73 від 22.02.2023 за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів паливом (зрідженим газом), у складі якого знаходяться: (колонка «Шельф» … LPG, зав.номер 11121, резервуар (СВГ-10.Н.1..УХЛ-1) зав.номер 1743, паливозаправна колонка (Шельф 100-2LPG), Насосний агрегат (Shelf LPG PK 3) зав.номер 08120), які розташовані за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном.

Також, згідно висновку судового експерта Редькіна Ю.М. № 2023-73-1 від 22.02.2023 року за результатами проведення експертного будівельно-технічного дослідження, виходячи з аналізу чинного законодавства та нормативно-правових актів у галузі будівництва, за результатами проведення будівельно-технічного дослідження встановлено, що модуль заправки автомобілів рідким паливом, паливом у складі якого колонка паливо роздавальна для рідкого палива Шельф ….., зав.номер 13742, резервуар горизонтальний сталевий наземний РГСН-10.1.3. СОУ МПП 71.120-217:2009 зав.номер 3054, який розташований за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна 1-Б, за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки може бути переміщений без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та може бути вільно переміщений у просторі без заподіяння йому шкоди, тобто є рухомим майном.

Так, оскільки вищевказані об`єкти є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.

Таким чином, судом встановлено, що до заяви про отримання Ліцензії від 21.08.2020 позивачем відповідачу було надано всі необхідні документи, передбачені ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» № 481/95-ВР у зв`язку з чим відповідачем й було видану відповідну Ліцензію від 21.08.2020.

Суд також зазначає, що розпорядженням голови районної адміністрації ЗМР по Шевченківському району від 22.10.2015 року, розглянувши звернення ОСОБА_1 встановлено, що об`єкт нерухомого майна по АДРЕСА_1 належить ОСОБА_1 , який розташований на земельній ділянці площею 5,6992 га згідно державного акту на право постійного користування землею.

Вказаним розпорядженням було вирішено присвоїти об`єктам нерухомого майна поштову адресу: АДРЕСА_2 , та зобов`язано ОСОБА_1 звернутися до ліцензійної організації з метою внесення змін до інвентарної справи та технічного паспорту.

Суд приймає до уваги доводи позивача, що враховуючи те, що після винесення розпорядження 22.10.2015 до моменту укладання договору зберігання 01 листопада 2015 року (8 днів) фізично та технічно не було внесено змін до інвентарної справи та технічного паспорту, а правовстановлюючий документ договір купівлі-продажу цілісного майнового комплекту від 27 липня 2013 року встановлював адресу нерухомого майна саме по АДРЕСА_3 , то Договір відповідального зберігання № 1/ЛД/01/11/15 від 01 листопада 2015 року встановлював передання цілісного майнового комплексу та прилеглої території на відповідальне зберігання ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» саме за адресою вул. Авраменко, 2.

Вулиця Авраменка, 2 та вулиця Вороніна, 1Б це фактично одне й те ж саме розташування на місцевості.

Крім того, вказані договори взагалі не повинні розглядатися відповідачем, оскільки єдиним договором, який підтверджує право користування позивачем майном та прилеглою територією є лише Договір оренди № 90/ТЦЛД/20/02/20 від 20 лютого 2020 року, укладений між ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» та позивачем ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», відповідно до якого ТОВ ТЦ «ЛЕДОКОЛ» передав, а позивач ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» прийняв у строкове платне користування автозаправний блок-пункт з прилеглим до нього замощенням, загальною площею 60 кв.м., за адресою: м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б.

Саме за вказаною адресою м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 1-Б й розташовані автозаправні модулі.

Вказані вище договори та безпосередньо Договір оренди № 90/ТЦЛД/20/02/20 від 20 лютого 2020 року є дійсними.

Таким чином, відповідач дійшов помилкового висновку про надання недостовірних даних позивачем при поданні заяви про отримання ліцензії.

Таким чином, підсумовуючи в сукупності всі обставини справи, суд погоджується з доводами позивача, що ГУ ДПС у Запорізькій області не мало підстав для анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 року, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 20 статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" від 19.12.1995 №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону №481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Згідно з підп.27 п.4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва пального, з оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального і контроль за таким виробництвом.

Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (органами доходів і зборів).

Згідно з частинами 32, 33, 35 статті 15 Закону №481 ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Стаття 15 вказаного Закону № 481/95-ВР також встановлює підстави для анулювання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.

Положеннями частини 38 статті 15 Закону № 481/95-ВР визначено, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у Законі № 481/95-ВР, не передбачено.

З аналізу вищевказаних норм чинного законодавства встановлено, що для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкт господарювання подає відповідну заяву та документи, перелічені у частині 38 статті 15 Закону № 481/95-ВР.

Судом встановлено, що до заяви про отримання Ліцензії від 10.08.2022 та до заяви про отримання Ліцензії від 21.08.2020 відповідачу було надано позивачем всі необхідні документи, передбачені ст. 15 Закону № 481/95-ВР, завірені належним чином, у зв`язку з чим відповідачем й було видано відповідні Ліцензії від 21.08.2020 року та від 10.08.2022.

Також позивачу було надано відповідні дозволи Головного управління Держпраці у Запорізькій області на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та на виконання робіт підвищеної небезпеки.

Отже, ГУ Держпраці у Запорізькій області фактично дозволило позивачу експлуатувати модулі заправки.

Що стосується надання акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, то суд погоджується з доводами позивача, що згідно висновків судового експерта Редькіна Ю.М. об`єкти за своїми характерними ознаками не є об`єктом нерухомого майна, оскільки можуть бути переміщені без руйнації, знецінення та зміни цільового призначення та можуть бути вільно переміщені у просторі без заподіяння їм шкоди, тобто є рухомим майном.

Дані факти відповідачем не спростовані. Доказів зворотнього відповідачем до суду надано не було.

Так, оскільки вищевказані об`єкти є рухомим майном, а тому, відповідно, на них не можуть бути надані акт готовності об`єкта до експлуатації та сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.

Аналогічні висновки викладені в Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22 липня 2021 року, справа № 640/19955/19, адміністративне провадження № К/9901/16151/20.

Відповідно до системного аналізу положень ст.15 Закону України № 481/95-ВР слідує, що законодавством передбачено, що об`єктом ліцензування при здійсненні роздрібної торгівлі пальним може бути не тільки споруда, тобто об`єкт нерухомого майна або об`єкт завершеного будівництва, але й обладнання, що використовуються для роздрібної торгівлі на праві власності або користування, а також ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі на праві власності або користування.

З огляду на викладене, встановлені автозаправні станції є пересувним виробом заводського виготовлення, що встановлюється без фундаменту, отже, не є об`єктом нерухомості, оскільки нерухомим майном (нерухомістю) є земельна ділянка без поліпшень або земельна ділянка з поліпшеннями, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно із законодавством належить до нерухомого майна.

Модульні заправники є рухомим майном, тобто матеріальним об`єктом, який може бути переміщеним без заподіяння йому шкоди.

Дані об`єкти не підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Таким чином, розміщення модульних заправників автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт та без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а такі модульні заправники автомобілів моторним паливом та зрідженим газом, після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VI.

Аналогічні висновки викладені в Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22 липня 2021 року, справа № 640/19955/19, адміністративне провадження № К/9901/16151/20.

Слід також зауважити, що Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в Постанові від 22 липня 2021 року, справа № 640/19955/19, адміністративне провадження № К/9901/16151/20, додатково зауважив, що позиція застосування правила про пріоритет норми з найбільш сприятливим для особи тлумаченням узгоджується і з положеннями, викладеними в профільномуЗаконі України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме - в частині сьомій статті 4Закону №877вказано наступне: у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків суб`єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю), така норма трактується в інтересах суб`єкта господарювання.

Така позиція застосована Верховним Судом у постановах від 19 квітня 2018 року у справі №808/8461/14, від 19 жовтня 2018 року у справі №805/3137/17-а, від 12 грудня 2018 року у справі № 805/420/17-а, від 9 жовтня 2019 року у справі №806/825/17 та від 4 лютого 2020 року у справі №826/14805/15, від 02 грудня 2020 року у справі №804/6911/17.

В Постанові від 22 липня 2021 року, справа № 640/19955/19, адміністративне провадження № К/9901/16151/20, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду також зауважив, що стимулювання підприємницької діяльності, створення привабливого інвестиційного клімату та захист прав інвесторів відноситься до пріоритетів державної політики, оскільки є запорукою економічного зростання та добробуту кожного через збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, збереження існуючих та створення нових робочих місць, розвитку відповідної територіальної громади. Це, зокрема, відповідає положенням частини четвертої статті 13 Конституції України, згідно з якою держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки, а також частини першої статті 17 Основного Закону - забезпечення, зокрема економічної безпеки є найважливішою функцією держави, справою всього Українського народу.

Така правова позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 06 квітня 2021 року у справі № 240/8544/20.

Підсумовуючи викладене в сукупності, розпорядження ГУ ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 в частині анулювання позивачу ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А та Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б, не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Суд також приймає доводи позивача, що листи Управління стратегічних розслідувань в Запорізькій області не носять зобов`язального характеру, жодних порушень з боку позивача Управлінням стратегічних розслідувань встановлено або підтверджено не було, доказів наявності будь-якого кримінального провадження суду не надано.

Щодо вимоги зобов`язати відповідача видалити з відповідного реєстру інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію, слід зазначити наступне.

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545 (далі Порядок №545).

Абзацом 2 п.1 вказаного Порядку визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктами 2-3 Порядку №545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:

- для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

- для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 і пунктом 64.6 статті 64 Податкового кодексу України;

- для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);

- адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

- дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 6-7 Порядку №545 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

З огляду на викладене, ефективним способом повного відновлення порушених прав позивача є зобов`язання відповідача видалити з Реєстру інформацію (відомості) про анулювання позивачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити про них інформацію (внести відомості) в цьому Реєстрі.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення з урахуванням обставин конкретної справи. Перебирання непритаманних суду повноважень державного органу не відбувається за відсутності обставин для застосування дискреції.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 16 травня 2019 року у справі № 826/17220/17.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може. При цьому дискреційні повноваження завжди мають межі, встановлені законом.

Аналогічна позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 23 січня 2018 року у справі №208/8402/14-а, від 29 березня 2018 року у справі №816/303/16, від 6 березня 2019 року у справі №200/11311/18-а, від 16 травня 2019 року у справі №818/600/17 та від 21 листопада 2019 року у справі №344/8720/16-а.

У постанові Верховного Суду від 05 вересня 2018 року у справі № 826/9727/16 (пункти 49-53), сформовано правову позицію, яка полягає у тому, що аналіз статті 245 у взаємозв`язку зі статтями 2, 5 КАС України свідчить про те, що суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, за сукупності наступних умов:

1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача;

2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача;

3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів;

4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

При цьому, адміністративний суд, за загальним правилом, не обмежений у виборі ефективного способу відновлення права особи, порушеного суб`єктом владних повноважень, і вправі обрати найоптимальніший або такий, що відповідає характеру такого порушення та враховує обставини конкретної справи; при цьому перебирання непритаманних суду повноважень відповідного суб`єкта владних повноважень не відбувається лише за умови відсутності встановлених судом у спосіб, передбачений процесуальним законом, обставин для використання відповідним суб`єктом публічного права альтернативності у прийнятті рішення за зверненням суб`єкта приватного права.

Така позиція стосовно застосування статті 245 КАС України є сталою та застосована, зокрема, у постановах від 28 лютого 2019 року у справі № 826/2259/18, від 23 жовтня 2019 року у справі № 520/10769/18 та від 11 лютого 2020 року у справі № 0940/2394/18.

У рішенні від 20.10.2011 року «Рисовський проти України» ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Європейський суд з прав людини, рішення якого є джерелом права в Україні, у своїх рішеннях зазначає, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість, якість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справі "Тошкуце та інші проти Румунії") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах "Онерїлдіз проти Туреччини", "Беєлер проти Італії"). Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", "Ґаші проти Хорватії", "Трґо проти Хорватії"). Йдеться про дотримання принципу "належного урядування", який передбачає, що у разі, коли вирішується питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Беєлер проти Італії", "Онерїлдіз проти Туреччини", "Москаль проти Польщі").

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

«На підставі» означає, що суб`єкт владних повноважень, крім того, що має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України, зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

«У межах повноважень» означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх.

«У спосіб» означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36 від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного правового аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться у матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022 року, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Запорізькій області № 30 від 10.02.2023 «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020 року, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 10.08.2022, реєстраційний номер 08130314202200004, адреса місця торгівлі: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 50А та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ТОВ «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ», Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 21.08.2020, реєстраційний номер 08300314202000046, адреса місця торгівлі: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Вороніна, буд. 1/Б та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТА ПРАЙМ ГАЗ» (69120, м. Запоріжжя, Донецьке шосе, буд.6, код ЄДРПОУ: 38994793) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізький області (69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663) витрати у вигляді судового збору у сумі 5368,00 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяН.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено08.06.2023
Номер документу111349695
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —280/1455/23

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 25.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 06.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні