Рішення
від 06.06.2023 по справі 340/573/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2023 року м.Кропивницький Справа № 340/573/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пасічника Ю.П., розглянув за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради, (вул. Бульварна, 25, м.Олександрія, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28000, код ЄДРПОУ 30327520) до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області, (вул.Архітектора Паученка, 64/53, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 40477689) про визнання протиправним та скасування вимоги,-

ВСТАНОВИВ:

До Кіровоградського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області, в якому позивач просить визнати протиправними та скасувати пункт 1.1. Вимоги про усунення виявлених перевіркою порушень № 041108-15/3081-2022 від 17.11.2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами відповідача проведено перевірку закупівель в управлінні житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради за період з 01.03.2021 року по 31.08.2022 року, за наслідками якої складено акт за № 041108-29/2 від 21.10.2022 року.

На підставі висновків акту перевірки відповідачем пред`явлено Вимогу про усунення виявлених перевіркою порушень № 041108-15/3081-2022 від 17.11.2022 року, пунктом 1.1., якої вимагається провести претензійно-позовну роботу щодо повернення ТОВ «Будівельна фірма Паритетбудінвест» на рахунок УЖКГ коштів в сумі 882565,68 грн., або забезпечити їх відшкодування за рахунок безкоштовного виконання робіт.

Не погоджуючись з п. 1.1. Вимоги № 041108-15/3081-2022 від 17.11.2022 року позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 20.02.2023 відкрито загальне позовне провадження у справі, підготовче судове засідання призначено на 22.03.2023 (т.1а.с.195).

Заперечуючи проти позову відповідачем 14.03.2023 подано відзив на позов вимоги якого не визнаються та вказується, що адміністративний позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Вказує, що відповідно до частини другої статті 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Аналіз наведеної норми дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства є обов`язковою до виконання.

Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Отже, у органу фінансового контролю наявне право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства, не пов`язаних із стягненням виявлених в ході перевірки збитків. Збитки, щодо наявності яких зроблено висновок Держаудитслужбою, стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю. Наявність збитків, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає позов про відшкодування збитків, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Таким чином, на переконання відповідача, включення до оскаржуваної вимоги певних відомостей саме по собі не створює та не припиняє прав чи обов`язків позивача, а лише фіксує певні факти, що не може бути підставою для звернення до суду з вимогою про скасування вимоги (т.1а.с.204-215).

24.03.2023 позивачем надано відповідь на відзив, якою, на переконання позивача, спростовуються доводи наведені відповідачем у відзиві (т.2а.с.88-90).

Ухвалою суду від 22.03.2023 закрито підготовче провадження у справі, судове засідання призначено на 06.04.2023 (т.2а.с.86).

06.04.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 18.05.2023.

18.05.2023 в судовому засіданні продовжено перерву до 06.06.2023.

18.05.2023 представниками позивача та відповідача подано клопотання про подальший розгляд справи у письмовому провадженні (т.2а.с.128,129).

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог з огляду на таке.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що посадовими особами відповідача у період з 20.09.2022 по 14.10.2022 проведено перевірку закупівель у позивача за період з 01.03.2021 по 3.08.2022.

За результатами перевірки відповідачем складено акт перевірки закупівель в управлінні житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради за період з 01.03.2021 по 3.08.2022 №041108-29/2 від 21.10.2022 (т.1а.с.130-141).

В ході перевірки проведеним співставленням кількості та відповідної марки встановленого обладнання, включених до актів виконаних будівельних робіт по формі КБ-2в за період з вересня по грудень 2021 року з кількістю та марками обладнання, включеного до локальних кошторисів договірної ціни на виконання робіт та проектно-кошторисної документації встановлено розбіжності в марках світильників для освітлення вулиці.

В локальних кошторисах № 7-2-2 та № 7-3-2 на придбання устаткування зовнішнього освітлення від РП-5 та РП-114 робочого проекту та в локальних кошторисах до договірної ціни № 7-2-2 та № 7-3-2 на придбання устаткування зовнішнього освітлення від РП-5 та РП-114 передбачено марку світильників СЄС 1-65Л8-4, а в акти вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт № 561 та № 562 включено освітлювачі (світильники) марки TRAFFIK LED ED 9000 Im/740 IP66 О30 grey I class, що суперечить вимогам проекту та договірній ціні, що призвело до завищення вартості робіт на суму 882 565,68 грн (з урахуванням ПДВ), чим недотримано вимоги пункту 1.1 договору підряду № 109 та вимоги статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 03.02.2004 № 1407-ІУ (зі змінами та доповненнями), в якій визначено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил. Також, не дотримано вимог ст. 877 Цивільного кодексу України, в якій визначено, що Підрядник зобов`язаний здійснювати будівництво та пов`язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт. Підрядник зобов`язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Договором будівельного підряду мають бути визначені склад і зміст проектно-кошторисної документації, а також має бути визначено, яка із сторін і в який строк зобов`язана надати відповідну документацію. Вказані порушення призвели до завищення вартості виконаних робіт на суму 882 565,68 грн. в т. ч. ПДВ.

На підставі акту перевірки відповідачем пред`явлено вимогу про усунення виявлених порушень № 041108-15/3081-2022 від 17.11.2022 року (т.1а.с.171,172), якою (пункт 1.1.) визначено, що виявлені порушення призвели до збитків на суму882 565,68 грн., а тому, з метою усунення вказаних порушень, вимагається виконати наступні дії: провести претензійно-позовну роботу щодо повернення ТОВ «Будівельна фірма Паритетбудінвест» на рахунок УЖКГ коштів в сумі 882565,68 грн., або забезпечити їх відшкодування за рахунок безкоштовного виконання робіт.

Не погодившись з рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд дійшов наступних висновків.

Суд зазначає, що вказаний пункт Вимоги носить суто інформаційно-рекомендаційний характер, та не свідчить про порушення прав позивача у вказаних правовідносинах, до моменту можливого реалізації відповідачем права на звернення до суду з приводу стягнення збитків завданих державному бюджету, порушенням зазначеним у п. 1.1 Вимоги № 041108-15/3081-2022 від 17.11.2022 року.

Відмовлячи у задоволенні вимоги про визнання противним та скасування пункту 1.1. Вимоги від 05 жовтня 2022 року №041120-13/2530-2022 суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 р. № 2939-XIІ (далі - Закон № 2939-XIІ), за приписами статті 1 якого у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю), який у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування (частина друга статті 2 Закону №2939-XII).

Згідно з пунктами 1, 7, 10 статті 10 Закону №2939-XII органу державного фінансового контролю надається право: перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення процедур державних закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Частиною другою статті 15 Закону №2939-ХІІ встановлено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що органу державного фінансового контролю надано повноваження здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та в разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Вимога органу державного фінансового контролю, спрямована на корегування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, є обов`язковою до виконання. При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначити їх розмір у встановленому законодавством порядку та звернутися до суду в інтересах держави з позовом про стягнення таких збитків, якщо підконтрольним об`єктом не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Тобто, в органу державного фінансового контролю є право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних об`єктів, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

Законність та правильність обчислення розміру збитків може бути предметом перевірки у судовому порядку за позовом державного фінансового контролю про їх стягнення, а не у справі за позовом підконтрольного об`єкта про визнання вимоги протиправною.

Аналогічні висновки щодо застосування наведених норм права викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 листопада 2018 року в справі № 820/3534/16 і постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 02 липня 2019 року в справі № 826/2525/15, від 07 лютого 2020 року в справі №803/634/17, від 14 лютого 2020 року в справі № 825/3661/15-а, від 05 березня 2020 року в справі № 810/465/16 від 20 березня 2020 року в справі № 814/380/17 та від 28 квітня 2020 року в справі № 826/8741/16, від 22 липня 2021 року в справі № 520/1039/19, від 17 червня 2021 року в справі № 0440/6907/18 та інших, а суд не вважає за необхідне відступати від цих висновків.

Оскільки оскаржений пункт Вимоги вказує на факт заподіяння збитків, у вимозі зазначено розмір таких збитків та зобов`язано вчинити дії, спрямовані на усунення виявленого порушення шляхом повернення бюджетних коштів і використаних не за цільовим призначенням до державного бюджету, враховуючи, що збитки у випадку відсутності факту добровільного виконання вимоги щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства стягуються примусово з підконтрольного об`єкта в судовому порядку і правильність обчислення таких збитків має перевірятися саме судом, який розглядає позов про їх стягнення, а не у справі за позовом підконтрольного об`єкта про визнання вимоги протиправною, суд доходить до висновку, що оскаржена вимога щодо повернення бюджетних коштів не породжує правові наслідки (зокрема обов`язки) для підконтрольної установи і не може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства за позовом такої установи.

Вимога органу державного фінансового контролю в частині визначення характеру та обсягу збитків як індивідуальний акт вичерпала себе в момент її направлення підконтрольній установі, та самостійно не змінює обсяги прав та обов`язків позивача.

У зв`язку з цим звернення позивача з позовом про визнання протиправною та скасування Вимоги про усунення порушень, не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.132, 134, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Ю.П. ПАСІЧНИК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено08.06.2023
Номер документу111350422
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/573/23

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 06.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні