Рішення
від 29.05.2023 по справі 908/2119/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 28/85/22-27/90/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.05.2023 Справа № 908/2119/22

м. Запоріжжя Запорізької області

Суддя господарського суду Запорізької області Дроздова С.С., при секретарі судового засідання Камаєвій О.М., розглянувши матеріали

за позовом Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго в особі Запорізьких міських електричних мереж (юридична адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд 14; поштова адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, буд. 25)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГУДИМЕНКО 40-А (69114, м. Запоріжжя, вул. Героїв 93-ї бригади, буд. 40-а, код ЄДРПОУ 44139639

про стягнення грошових коштів

представники сторін

від позивача: Лєлєкова В.В., дов. № 344 від 22.12.2021

від відповідача: не прибув

від третьої особи: Сотнікова В.В., голова, витяг з ЄДР, паспорт НОМЕР_1 від 31.10.1996

У С Т А Н О В И В:

До Господарського суду Запорізької області звернулося Публічне акціонерне товариство Запоріжжяобленерго в особі Запорізьких міських електричних мереж з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя про стягнення боргу за необліковану електроенергію в розмірі 174 194 грн 34 коп.

Підставою для звернення з позовом зазначено порушення відповідачем п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме відсутність трансформатору струму з коефіцієнтом 6 по фазі В на розрахунковому обліку ліфтів. Замість нього відповідач встановив перемичку на навантаження ліфтів, поза приладом обліку. У зв`язку з виявленим порушення та на підставі складеного позивачем Акту про порушення № 10006186 від 09.08.2021, було прийнято рішення про нарахування вартості необлікованої електричної енергії 48 401 кВт.год у розмірі 174 194 грн 34 коп., яку відповідач в добровільному порядку не сплатив.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.10.2022 позовну заяву передано на розгляд судді Федорової О.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 31.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 908/2119/22, присвоєно справі номер провадження 28/85/22, на підставі ст. 252 ГПК України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та без повідомлення (виклику) учасників справи. Відповідачу запропоновано подати відзив протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у даній справі, але не пізніше 30.11.2022.

Ухвалою суду від 16.01.2023 вирішено розгляд справи № 908/2119/22 здійснювати за правилами загального позовного провадження. Замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням. Підготовче засідання призначено на 14.02.2023. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ГУДИМЕНКО 40-А.

Ухвалою суду від 24.01.2023 підготовче засідання призначено на 14.03.2023.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.03.2023, в зв`язку з відрахуванням судді Федорової О.В. зі складу суду, судову справу № 908/2119/22 визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 07.03.2023 прийнято справу № 908/2119/22 до свого провадження, присвоїти справі номер провадження 28/85/22-27/90/23. Ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче провадження призначено на 05.04.2023.

Ухвалою суду від 05.04.2023 відкладено підготовче провадження на 03.05.2023.

Ухвалою суду від 03.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання на 29.05.2023.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Головуючим суддею оголошено яка справа розглядається, склад суду, та роз`яснено представникам позивача та відповідача, які прибули в судове засідання, їх права, у тому числі право заявляти відводи.

Відводів складу суду не заявлено.

29.05.2023 представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені вимоги на підставах викладених у позовній заяві. Просив суд стягнути з відповідача 174 194 грн 34 коп. боргу за необліковану електроенергію.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, проти позову заперечував, на підставах викладених у відзиві на позовну заяву. Просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Позивач скористався правом на надання відповіді на відзив, 10.01.2023 через службу діловодства господарського суду надав відповідь на відзив.

Заперечень на відповідь на відзив відповідач суду не надав.

Позовні вимоги позивача третя особа підтримала.

Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

З урахуванням викладеного, суд вирішив за доцільне розглянути справу по суті за наявними матеріалами, за відсутністю відповідача.

Заслухавши представників сторін, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, заслухавши представників позивача та третьої особи, суд

УСТАНОВИВ:

07.07.2021 головний енергетик Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» Юткін Д.В. звернувся із листом, яким повідомив, що внаслідок аварійної ситуації (згорів трансформатор струму на ліфтовому навантаженні) була зірвана пломба, у зв`язку з чим, просив направити інспектора за адресою: вул. Героїв 93 бригади, 40а.

За результатом проведення 09.08.2021 технічної перевірки електроустановки за вищезазначеною адресою, інженерами з технічного аудиту Нестеренко О.О. та Фосс Д.В. встановлено, що Споживачем самовільно, без дозволу Оператора системи, зняв трансформатор струму з коефіцієнтом 6 по фазі «В» на розрахунковому обліку ліфтів. Замість нього встановив перемичку на навантаження ліфтів, поза приладом обліку.

Враховуючи, що за результатом технічної перевірки інженерами було виявлено порушення ПРРЕЕ, про яке у листі від 07.07.2021 Споживачем не повідомлялося, ними у присутності представника Споживача - головного енергетика Юткіна Д.В. було складено відповідний акт про порушення ПРРЕЕ № 10006186 від 09.08.2021.

При цьому, у додатку № 1 до акту про порушення схематично зображено місце встановлення перемички (замість відсутнього трансформатора струму), яка з`єднана із навантаженням ліфтів поза приладом обліку, тобто спожита електрична енергія не враховувалась лічильником.

Пунктом 11 акта про порушення визначено, що комісія з розгляду даного акту відбудеться 23.09.2021р., однак, у призначений день Споживач не з`явився на засідання комісії та не направив свого уповноваженого представника, у зв`язку з чим, 23.09.2021р. засідання комісії було проведено без участі споживача, на яку прийнято рішення про нарахування вартості необлікованої електричної енергії 48 401 кВт.год у розмірі 174 194 грн 34 коп. за порушення ПРРЕЕ, зафіксоване актом № 10006186 від 09.08.2021р., що оформлено відповідним протоколом №684, який разом із розрахунком та рахунком до сплати було направлено Споживачу рекомендованим листом (докази надсилання додаються).

Відповідач мав право оскаржити у судовому порядку протокольне рішення комісії з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ, але до теперішнього часу не скористався своїм правом щодо оскарження такого рішення.

Відповідачем вартість необлікованої електричної енергії в розмірі 174 194 грн 34 коп. в добровільному порядку не сплачена.

Предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача 174 194 грн 34 коп. вартості необлікованої електричної енергії на підставі Акту про порушення № 10006186 від 09.08.2021.

Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю, виходячи з наступного.

Між Відкритим акціонерним товариством «Запоріжжяобленерго» (надалі, відповідно до рішення загальних зборів акціонерів ВАТ «Запоріжоїсяобленерго» від 28.07.2016 за № 22 затверджено нову редакцію статуту та нове найменування - Публічне акціонерне товариство «Запоріжжяобленерго», Оператор системи) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» (Споживач) укладено Договір про постачання електричної енергії № 14418 від 01.11.2017.

Згідно Розділу 1 Договору «Предмет Договору», Постачальник продає електричну енергію для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач своєчасно сплачує вартість використаної електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.

Відповідно до ст. 5 ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 310 від 14.03.2018.

Відповідно до положень абз. 1, 22, 23 п. 13 розділу XVII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, внесеними згідно із Законом України № 2628-VIII від 23.11.2018) під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання. У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків: пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.

13.11.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову № 1415 Про видачу ПАТ Запоріжжяобленерго ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом. Згідно з п. 4 ця постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.

За змістом пунктів 1, 2 зазначеного нормативного акту постановлено: видати ПАТ Запоріжжяобленерго (код ЄДРПОУ 00130926) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме: на території Запорізької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ПАТ Запоріжжяобленерго, та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством); анулювати з 01 січня 2019 року ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Згідно з п. 3 зазначеної постанови ПАТ Запоріжжяобленерго зобов`язано, зокрема: - до 01 січня 2019 року забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та провадженням діяльності за ліцензією з розподілу електричної енергії, зокрема, але не виключно; - до 01 січня 2019 року укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії зі споживачами, електроустановки яких приєднані до системи розподілу електричної енергії Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго, та договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії з електропостачальниками, які мають намір здійснювати діяльність з постачання електричної енергії таким споживачам, із відкладальною умовою набрання ними чинності з 01 січня 2019 року.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 312 від 14.03.2018 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та визнано такою, що втратила чинність з 11.06.2018 постанову Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 Про затвердження Правил користування електричною енергією (із змінами) (далі ПКЕЕ).

Відповідно до п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Згідно з п. 2, 6 вищевказаної Постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

До укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.

Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

Крім того, в п. 6 Постанови № 312 зазначено, щодо укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.

Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

Згідно з п., п. 2.1.4, 2.1.6 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

Таким чином, з 01.01.2019 ТОВ Місто для людей Запоріжжя приєдналось до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (надалі - Договір про розподіл), який розміщено на офіційному сайті ПАТ Запоріжжяобленерго і є у загальному доступі, про що свідчить заява-приєднання від 21.12.2018. (Належним чином посвідчена копія заяви приєднання надана позивачем до матеріалів справи). Приєднання відбулося на умовах чинного Договору про постачання електричної енергії № 14418 від 01.11.2017 щодо індивідуальних характеристик об`єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо згідно з п. 4 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312.

При цьому, укладений сторонами раніше (до відповідних змін у законодавстві у сфері електроенергетики) Договір про постачання електричної енергії № 14418 від 01.11.2017 продовжує свою дію в частині регулювання відповідних відносин.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. (ч. 4 ст. 179 ГК України)

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору. Договір приєднання може бути змінений або розірваний на вимогу сторони, яка приєдналася, якщо вона позбавляється прав, які звичайно мала, а також якщо договір виключає чи обмежує відповідальність другої сторони за порушення зобов`язання або містить інші умови, явно обтяжливі для сторони, яка приєдналася. Сторона, яка приєдналася, має довести, що вона, виходячи зі своїх інтересів, не прийняла б цих умов за наявності у неї можливості брати участь у визначенні умов договору.

Доказів двосторонньої зміни Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, що є публічним договором приєднання, сторонами не подано.

Заява-приєднання до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 21.12.2018 підписана та скріплена печаткою відповідача. Вказана заява містить посилання на протокол розбіжностей згідно додатку № 1 на 4 аркушах.

Відповідного протоколу розбіжностей до заяви-приєднання сторонами до матеріалів справи не надано.

Отже, наявність ненаданого протоколу-розбіжностей до заяви-приєднання не спростовує факт приєднання відповідача до публічного договору з розподілу, що не заперечується відповідачем.

Доказів визнання недійсним або припиненим договору про розподіл суду не надано.

Згідно з п. 6.2 публічного Договору про розподіл (в редакції додаткової угоди від 26.12.2019), споживач зобов`язується:

1)Виконувати умови цього Договору.

2) Забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх

внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.

Згідно з п. 8.6 Договору про розподіл, у разі порушення розрахункового обліку з вини Споживача Споживач сплачує оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.

Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ визначені наступні зобов`язання Споживача:

1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);

4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;

5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України;

8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні)розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;

22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, в установлених місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни іх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Як вбачається з фактичних обставин справи, розрахунок недоврахованої електроенергії по акту виконано згідно п.п. 3) п. 8.4.2 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення такого порушення, як пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу вимірювальної техніки), інші дій споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі встановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).

Відповідно до п. 8.4.10 ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у п.п. 1-5 п. 8.4.2 ПРРЕЕ цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (W доб., кВт.год), розраховується за формулою:

Wдоб. = P х tдоб х Кв

де Р потужність (кВТ), визначена як:

1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність).

В даному випадку п. 5 акта про порушення зафіксовано, що споживач не надав паспортні дані усіх наявних струмоприймачів та не забезпечив можливість провести вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність, у зв 'язку з чим, при розрахунку потужність була визначена згідно п. 6 додатку №5 до договору про постачання електричної енергії (який вважається додатком №3 до договору про розподіл електричної енергії від 01.01.2019р. на підставі п. 12.9 «Перехідні положення» до цього договору) 21,35кВт;

tдоб тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача гдоб приймається рівним 8 год.

В даному випадку тривалість роботи обладнання згідно п. б Додатку № 5 до договору про постачання електричної енергії становить: 24 годин 7 діб без вихідних днів.

Кв коефіцієнт використання струмоприймачів (додаток 1).

Сума до сплати зменшена на величину вартості електричної енергії відповідно до виставлених споживачу за період порушення рахунків за точками обліку, на яких було

виявлено порушення.

Сума до сплати зменшена на величину вартості електричної енергії відповідно до виставлених споживачу за період порушення рахунків за точками обліку, на яких було

виявлено порушення.

У відповідності до п. 8.4.8 ПРРЕЕ, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил):

2) якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Отже, нарахування по Акту проведено за 181 дні за період з 09.02.2021 до 09.08.2021, тобто за шість календарних місяців, що передували дню виявлення порушення, оскільки в цей період не проводились, ні контрольний огляд засобу комерційного обліку, ні технічної перевірки.

Таким чином, загальна кількість необлікованої електроенергії складає 48 401 кВт.год на загальну суму 174 194 грн 34 коп.

Згідно п. 8.2.7 ПРРЕЕ, відповідач повинен був оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.

Станом на день подання позову відповідачем не сплачено рахунок № 14418/АН, виставлений на підставі Акту про порушення.

Заперечення відповідача спростовуються наступним.

Відповідач зазначив, що не є належним відповідачем по справі посилаючись на договір № 30/06/2021-01 від 29.06.2021 про розірвання договору № 25/06/2019-01 від 01.07.2019 та акт погодження показів від 01.07.2021

Відповідно до п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються

відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

У відповідності до документальних доказів, які містяться у матеріалах справи, вбачається, що між сторонами виникли взаємовідносини на підставі публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 14418 .

У відповідності до п.п. 7 п. 6.2 Договору з розподілу, Споживач зобов`язується у разі зміни власника об`єкта (звільнення Споживачем займаного приміщення, реорганізації, ліквідації), відчуження в будь-який спосіб займаного приміщення) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті письмово повідомити Оператора системи про розірвання цього договору та не пізніше дня звільнення приміщення здійснити всі оплати передбачені умовами договору.

Зазначені вимоги також містяться у п. 4.27 ПРРЕЕ, а саме:

- у разі звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування

електричною енергією споживач зобов`язаний повідомити електропостачальника та

оператора системи або основного споживача про намір припинити дію відповідних

договорів не пізніше ніж за 20 робочих днів до дня звільнення приміщення та/або

остаточного припинення користування електричною енергією та надати заяву щодо

розірвання договорів і в цей самий термін здійснити сплату всіх видів платежів,

передбачених відповідними договорами, до заявленого споживачем дня звільнення

приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією

включно;

- у разі неповідомлення або несвоєчасного повідомлення споживачем оператора

системи про звільнення приміщення та/або остаточне припинення користування

електричною енергією споживач зобов`язаний здійснювати оплату спожитої та таких

об`єктах електричної енергії та інших платежів виходячи з умов відповідних

договорів.

З вищезазначених вимог договору та норм ПРРЕЕ слідує, що розірвання договору здійснюється відповідно до встановленої процедури щодо фіксації показів на день звільнення приміщення для здійснення остаточного розрахунку, а не тільки на підставі листа споживача, як вважає Відповідач.

Крім того, законодавець не передбачає можливості укласти договір про постачання електричної енергії із новим споживачем до розірвання договору із попереднім споживачем.

У підтвердження повідомлення Оператора системи про остаточне припинення користування електричною енергією відповідач посилається на лист від 02.07.2021 за вих. № 21/456, який в даному випадку не може розцінюватися, як належне та своєчасне повідомлення, тобто таке, що надійшло не пізніше ніж за 20 робочих днів до дня звільнення приміщення на виконання п.п. 7 п. 6.2 Договору з розподілу та п. 4.27 ПРРЕЕ, оскільки даним листом відповідач повідомив лише про розірвання договорів управління зі співвласниками багатоквартирного будинку, а не про намір розірвати договір з розподілу № 14418; враховуючи, що договір № 25/06/2019-01 з управління багатоквартирним будинком розірвано з 30.06.2021, відповідач не повідомив Оператора системи про остаточне припинення користування електричною енергією за 20 робочих днів, як це передбачено умовами договору № 14418 та ПРРЕЕ; даним листом відповідач просить наступне: «У зв`язку з вирішенням вилучення будинків з додатку до Договорів, які укладені між: ПАТ «Запоріжжяобленерго» та співвласниками ББ в особі КК ТОВ «Місто для людей Запоріясжя», просимо Вас надати своїх представників для складання Акту-відсічки та підтвердження факту передання будинків з нашого управління».

Отже, даний лист свідчить лише про намір виключити з договору №14418 точки обліку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Героїв 93 бригади, 40а, для чого, просить направити представників Оператора системи зафіксувати покази лічильника для остаточного розрахунку за спожиту електричну енергію на виконання п.п. 7 п. 6.2 Договору з розподілу та п. 4.27 ПРРЕЕ.

Тобто, даним листом не повідомляється про конкретний день звільнення займаного приміщення, та більш того, про розірвання договору №14418 в частині виключення вищезазначеного об`єкту.

З метою формування рахунку для здійснення Споживачем оплати всіх видів платежів, передбачених відповідними договорами, до заявленого споживачем дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією включно, Оператор системи повинен зафіксувати покази лічильника.

Отже, у відповідь на лист Споживача від 02.07.2021 представником позивача 09.08.2021 було проведено технічну перевірку після відповідної оплати Відповідачем позачергової технічної перевірки (докази додаються). При цьому, у Рапорті до акту про порушення № 10006186 інженери по ТА зазначають, що прибули 09.08.2021р. на об`єкт за адресою: м. Запоріжжя, вул. Героїв 93 бригади, 40а для закриття точок обліку електричної енергії ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», що відбулося за участю представника відповідача.

Таким чином, вищезазначені обставини свідчать, що 09.08.2021 було здійснено закриття точок обліку для остаточного розрахунку за спожиту електричну енергію та для подальшого розірвання договору № 14418 за вищезазначеним об`єктом. Відповідно датою звільнення приміщення не може вважатися 01.07.2021, оскільки Споживачем не було повідомлено саме про таку дату за 20 робочих днів, як це передбачено договором № 14418.

Додатковим підтвердженням того, що відповідач після 01.07.2021 виконував умови договору з розподілу № 14418 щодо належного утримання електроустановки є лист від 07.07.2021 головного енергетика ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» Юткіна Д.В., яким повідомляється, що внаслідок аварійної ситуації (згорів трансформатор струму на ліфтовому навантаженні) була зірвана пломба, у зв`язку з чим, просив направити інспектора за адресою: вул. Героїв 93 бригади, 40а.

Отже, направлення листа від 07.07.2021, здійснення оплати послуги з позачергової технічної перевірки правильності роботи засобу обліку 05.08.2021 та закриття точок обліку 09.08.2021 з фіксацією показів обліку за участю представника Відповідача свідчить, що сторонами виконувалися умови договору № 14418 по 09.08.2021.

З ОСББ «ГУДИМЕНКО 40-А» договір з розподілу було укладено 09.08.2021.

Зобов`язання виникають із підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема договорів.

Відповідно до ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч.ч. 1 та 2 ст. 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Підпунктом 1 пункту 5.5.5 Правил, передбачено, що споживач електричної енергії зобов`язаний користуватися електричною енергією виключно на підставі договору.

Відповідно до абз. 2 п. 1.2.15 ПРРЕЕ для договорів, які укладаються шляхом приєднання до умов договору, укладення договору можливе шляхом підписання заяв-приєднань, оплати виставленого рахунку, споживання будь-якого обсягу електричної енергії (за умови відсутності направлених заперечень щодо договірних умов в цілому чи частково) через особистий кабінет в електронній формі (в установленому законодавством порядку).

Згідно з п. 3.1.6. ПРРЕЕ, постачання електричної енергії споживачу здійснюється, якщо:

1) об`єкт споживача підключений до мереж оператора системи у

встановленому законодавством порядку;

2) електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до

мереж та можливість продажу електричної енергії на території діяльності оператора

системи;

3) споживач є стороною діючих договорів:

- про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, крім випадку

здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних

електроустановок;

- про постачання електричної енергії споживачу.

Споживання електричної енергії без укладення відповідних договорів на роздрібному ринку не допускається (п. 3.1.9 ПРРЕЕ).

Виходячи з аналізу наведених норм ПРРЕЕ ОСББ ««ГУДИМЕНКО 40-А» набуло статусу Споживача лише після приєднання до публічного договору з розподілу, а саме, з 09.08.2021 та після прийняття електроустановки в управління/експлуатацію та на відповідальне зберігання, що підтверджується актом технічної перевірки від 09.08.2021 та актом про пломбування від 09.08.2021.

Із вищезазначених актів від 09.08.2021 вбачається, що лише із зазначеної дати ОСББ «ГУДИМЕНКО 40-А» є відповідальною особою за утримання в належному технічному стані електроустановки, збереження і цілісність прийнятих на відповідальне зберігання приладів обліку з встановленими пломбами та недопущення безоблікового споживання електричної енергії.

Отже, твердження відповідача, що з дня реєстрації ОСББ; укладання 29.06.2021 договору між ТОВ «Місто для людей» і ОСББ про розірвання договору управління багатоквартирним будинком, та підписання 01.07.2021 акта погодження показів засобів обліку електричної енергії - ОСББ, як споживач електричної енергії, взяло на себе зобов`язання: за належний технічний стан електроустановки, збереження приладу обліку з встановленими пломбами, недопущення самовільних підключень, та повинно нести відповідальність за неналежне виконання таких зобов`язань є необґрунтованим та спростовується, перш за все тим, що вищезазначені зобов`язання ОСББ взяло на себе лише після приєднання 09.08.2021р. до публічного договору з розподілу.

Таким чином, враховуючи, що ТОВ «Місто для людей» своєчасно не повідомляло оператора системи про остаточне припинення користування електричною енергією (після підписання ним договору з ОСББ «ГУДИМЕНКО 40-А» про розірвання договору з управління багатоквартирним будинком), зобов`язання з оплати вартості, як спожитої, так і недорахованої електричної енергії відповідно до п. 8.6 договору з розподілу № 14418 та абз. 5 п. 4. 27 ПРРЕЕ покладаються на ТОВ «Місто для людей», як споживача електричної енергії та сторони за договором з розподілу, який був діючим на день складання акта про порушення.

Посилання відповідача на те, що уклавши Додаткову угоду від 17.10.2022 про внесення змін до Договору з розподілу № 14418 щодо виключення житлового будинку за адресою: вул. Героїв 93-ї бригади, 40-а він не може бути належним Відповідачем є необґрунтованим, оскільки на час виникнення спірних правовідносин, а саме, в день складання акта про порушення 09.08.2021 та проведення засідання комісії з розгляду такого акта - додаткової угоди про розірвання договору не існувало. Відповідна Додаткова угода була укладена більше чим через рік від дати складання акта про порушення.

Відповідач зазначає у відзиві, що не є балансоутримувачем житлового будинку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Героїв 93-ї бригади, 40-А та стверджує, що споживачами за Договором є співвласники багатоквартирних будинків, а не ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», що є безпідставним.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, а також визначення основних засад організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюється чинним законодавством України, зокрема Законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», «Правилами надання послуг з управління багатоквартирним будинком», які затверджені постановою КМУ від 05.09.2018р. №712 (зі змінами).

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі - Закон № 417-VIII) - управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (далі - ББ).

Управління ББ управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління ББ (ч. 1 ст. 11 Закону).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»:

Послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської

діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних

умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців

будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного

будинку та його прибудинковоїтериторії відповідно до умов договору;

Управитель багатоквартирного будинку - фізична особа-підприємець або

юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із

співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна

багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови

проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Статтею 1 Закону України № 417-VIII визначено, що співвласник багатоквартирного будинку (далі-співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку та спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також; будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також; права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Так, рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 01.09.2017 № 520 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків м. Запоріжжя»:

призначено управителями: ТОВ «КК «Мрія», КП «Запоріжремсервіс», ТОВ «Місто для людей Запоріжжя»;

Уповноважено заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Бородая О.М. укласти договір з надання послуг з управління ББ м. Запоріжжя від імені власників ББ з переможцями конкурсу.

Отже, на виконання вищезазначеного рішення Запорізької міської ради, 06.09.2017 між співвласниками багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Героїв 93-ї бригади, 40-А та ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» укладено договір № 25/06/2019-01 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, за умовами п. 1 якого управитель зобов`язується надавати замовникові послуги з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей, та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а замовник надає право управителю відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за ЖКП, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом, у разі, коли управитель на такі витрати письмову згоду замовника.

Умовами договору про надання послуг з утримання багатокварного будинку № 06/09/17-216 визначено п. 3 - в управління передається майно об`єкта, що належить власникам (співвласникам) окремих приміщень на праві спільної власності; п. 10: п.п. 2 управитель зобов`язується забезпечувати належну експлуатацію та утримання об`єкта відповідно до його цільового призначення і здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень такого об`єкта; п.п. 4 - здійснювати управління майном особисто; п. 11 управитель має право від свого імені вчиняти щодо об`єкта правочини, необхідні для дотримання правил управління будинком.

Для забезпечення електропостачання багатоквартирних житлових будинків, що передані в управління ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» було укладено договір про постачання електричної енергії № 14425 від 01.11.2017, на умовах якого з 01.01.2019 на виконання Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 відповідач приєднався до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, про зазначено у позовній заяві.

Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ визначені наступні зобов`язання Споживача:

1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);

4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих

Правил та умов договору;

5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час

експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють

функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх

електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних

документів та нормативно-правових актів України;

22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Отже, з укладанням договору про постачання електричної енергії № 14418 від 01.11.2017, та в подальшому з приєднанням до публічного Договору з розподілу ТОВ «Місто для людей Запоріжжя», яке у розумінні ПРРЕЕ є «споживачем електричної енергії», взяло на себе зобов`язання: утримувати електроустановку у належному технічному стані, не допускати порушення Правил та нести відповідальність за невиконання або неналежне виконання взятих на себе зобов`язань (п. 6.2 Договору з розподілу).

Відповідач вважає, що Акт про порушення є неналежним доказом, оскільки відповідно до п. 9.1 Договору № 14418, додатками до цього договору є акт технічної перевірки електролічильників та акт про пломбування, однолінійна схема електропостачання споживача, а також; відповідно до п. 9.7 Договору № 14418 Сторони домовились про обов`язковість скріплення печатками Сторін договору та документів, пов`язаних з його укладанням, зміною, виконанням та розірванням.

Тобто, відповідач вважає, що скріплених печатками Актів про пломбування та технічної перевірки немає, а отже Акт про порушення не є дійсним та належним доказом, який фіксує факт здійснення споживачем порушення ПРРЕЕ, що спростовується наступним.

Пункт 9.1 Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 14418 викладено у наступній редакції: «Сторони не несуть відповідальності за повне або часткове невиконання своїх зобов`язань за цим Договором, якщо воно є результатом дії обставин непереборної сили, що перешкоджають виконанню договірних зобов`язань у цілому або частково. Наявність обставин непереборної сили підтверджується відповідною довідкою, виданою Торгово-промисловою палатою України. Строк виконання зобов`язань за цим Договором у такому разі відкладається на строк дії обставин непереборної сили», а п. 9.7 на який посилаєтьсявВідповідач взагалі відсутній в даному Договорі № 14418.

Натомість в п. 12.7.2 публічного договору з розподілу міститься перелік документів, що оформлюються Сторонами на виконання умов Договору та на вимоги ПРРЕЕ, КСР, інших нормативно-технічних документів, зокрема, акт технічної перевірки електролічильників і вимірювальних трансформаторів та акт про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії.

Вимоги, щодо складання вищенаведених актів встановлені Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 311 (у редакції постановою НКРЕКП 20.03.2020 №716).

Відповідно до пункту 5.2.27. глави 5.2. розділу 5 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксований в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх пломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої ним особи та підписується ними. Один примірник акта технічної перевірки передається замовнику.

Відповідно до пункту 5.16.17 глава 5.16. розділу 5 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, акт пломбування/розпломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування/розпломбування. Кожному підписанту надається по одному примірнику акта пломбування/розпломбування.

Тобто, ані вищенаведеними нормами діючого законодавства, ані Договором № 14425 не передбачена обов`язковість скріплення печаткою акта технічної перевірки електролічильників і вимірювальних трансформаторів та акта про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії. Данні акти вважаються оформленими у разі їх підписання сторонами.

При цьому, вимоги щодо оформлення акта про порушення містяться у п. 8.2.5 ПРРЕЕ, які дотриманні у повному обсязі оператором системи при складанні спірного акта про порушення від 12.01.2022.

Таким чином, твердження відповідача, що спірний акт про порушення є недійсний та не є належним доказом порушення ПРРЕЕ по справі є безпідставним та необґрунтованим.

Посилання відповідача на відсутність акту про пломбування, відповідно він не приймав на відповідальне зберігання лічильники з встановленими пломбами та не повинен нести відповідальність у вигляді сплати недорахованої електричної енергії, не приймаються судом оскільки нарахування недорахованої електричної енергії за спірним актом про порушення здійснено за самовільну зміну схеми обліку електричної енергії (замість відсутнього трансформатору струму встановлено перемичку на навантаження ліфтів поза приладом обліку), а не за відсутність пломби, про зняття якої повідомлялося у листі Відповідача від 07.07.2021.

Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 01.09.2017 № 520 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків м. Запоріжжя» управителями багатоквартирних будинків призначено: ТОВ «КК «Мрія», КП «Запоріжремсервіс», ТОВ «КК «Місто для людей Запоріжжя» (п. 3 рішення); КП «Наше місто» зобов`язано здійснити всі необхідні дії щодо передачі багатоквартирних будинків в управління управителям, призначеним цим рішенням (п. 8 рішення).

На виконання зазначеного рішення позивачем переукладались договори про постачання електричної енергії із відповідними управителями, зокрема, із ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» було укладено Договір про постачання електричної енергії від 01.11.2017 за № 14418.

На момент укладання договору, технічна документація за об`єктами електропостачання не змінювалась, відповідно Відповідачем було прийнято на відповідальне зберігання лічильники з пломбами, які були встановленні у багатоквартирних будинках згідно додатків № 5, 11 до договору про постачання електричної енергії № 14418.

З 01.01.2019 відповідач приєднався до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії. Згідно п. 4 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 приєднання відбулося на умовах чинного договору про постачання електричної енергії від 01.11.2017 за № 14418 щодо індивідуальних характеристик об`єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо.

Отже, при приєднанні до публічного договору з розподілу, Відповідач, як учасник ринку електричної енергії, прийняв на себе договірне зобов`язання щодо належного технічного стану вузла обліку та збереження приладів обліку з всіма встановленими пломбами, за показами яких здійснюється розрахунок за фактично спожиту електричну енергію, та відповідно до ст. 526 ЦК України повинен нести відповідальність за неналежне виконання взятих зобов`язань.

Відповідач в обґрунтування своєї позиції посилається на п. 8.7 договору з розподілу, який виключено відповідно до п. 2 додаткової угоди від 26.12.2019 про внесення змін до публічного договору з розподілу (міститься на офіційному сайті позивача).

Необлікована електрична енергія це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належить іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно (пункт 1.1.2 ПРРЕЕ).

Згідно з п. 5.1.1 ПРРЕЕ, оператор системи має право: отримувати своєчасно плату за надання послуги з розподілу або передачі електричної енергії та плату за перетікання реактивної електричної енергії відповідно до умов договорів та законодавства України.

Згідно з п. 5.5.5 ПРРЕЕ, споживач зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору систем та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.

Згідно з абзацом 3 п. 1.1.1 ПРРЕЕ, ці Правила обов`язкові для виконання всіма учасниками роздрібного ринку.

Відсутності факту безоблікового споживання електричної енергії відповідачем не доведено, конкретних обставин незгоди, що стосуються безпосередньо суті виявленого порушення, в межах даного позовного провадження відповідачем не заявлено.

Матеріалами справи доведений факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем.

Доказів оплати виставленого позивачем рахунку на суму 174 194 грн 34 коп. відповідачем суду не надано.

Так, Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції і зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України», рішення від 10.02.2010). Крім того, аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода па обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

Аналіз практики Європейського суду з прав людини щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (див. рішення від 21 січня 1999 року в справі «Гарсія Руїз проти Іспанії», від 22 лютого 2007 року в справі «Красуля проти Росії», від 5 травня 2011 року в справі «Ільяді проти Росії», від 28 жовтня 2010 року в справі «Трофимчук проти України», від 9 грудня 1994 року в справі «Хіро Балані проти Іспанії», від 1 липня 2003 року в справі «Суомінен проти Фінляндії», свідчить, що право на мотивоване (обґрунтоване) судове рішення є частиною загального права людини на справедливий і публічний розгляд справи та поширюється як на цивільний, так і на кримінальний процес.

Вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати па кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді па кожен аргумент. Міра, до якої суд мас викопати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс 'Горіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія Л, N ЗОЗ-Л, н. 29). Хоча національний суд мас певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), N 37801/97, и. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. ЗО, від 27 вересня 2001 року).

Аналогічна правова позиція викладена у постановах від 13.03.2018, від 24.04.2019 Верховного Суду по справах № 910/13407/17 та № 915/370/16.

Згідно статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 129 Конституції України, ст. ст. 74, 76 ПІК України до основних засад судочинства віднесено змагальність сторін, яка полягає в тому, що кожна сторона повинна донести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. За загальним правилом обов`язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Належними є докази, па підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Пре;гметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до приписів ст. ст. 7, 13, 14 Господарського процесуального кодексу України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності усіх учасників судового процесу та змагальності сторін. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Частиною 1 ст. 78 ГПК України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Обставини, на які посилається позивач як на підставу своїх вимог, належним чином доведені.

Доводи відповідача, наведені в обґрунтування заперечень на позов, не знайшли свого підтвердження за встановлених судом обставин, що склались між сторонами.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача боргу за необліковану електричну енергію в сумі 174 194 грн 34 коп. є обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню.

В порядку ст. 129 ГПК України, в зв`язку з тим, що спір виник з вини відповідача, судовий збір у сумі 2 612 грн 92 коп. покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 42, 50, 123, 129, 231, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго в особі Запорізьких міських електричних мереж, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя, м. Запоріжжя задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) на користь Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго в особі Запорізьких міських електричних мереж (юридична адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд 14; поштова адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, буд. 25) 174 194 (сто сімдесят чотири тисячі сто дев`яносто чотири) грн 34 коп. боргу за необліковану електричну енергію, 2 612 (дві тисячі шістсот дванадцять) грн 92 коп. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення оформлено та підписано 07.06.2023.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення буде розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення29.05.2023
Оприлюднено08.06.2023
Номер документу111367860
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —908/2119/22

Судовий наказ від 01.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Постанова від 08.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 06.07.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 07.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 01.02.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Федорова О.В.

Ухвала від 24.01.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Федорова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні