Рішення
від 06.06.2023 по справі 240/19283/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2023 року м. Житомир справа № 240/19283/21

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

судді Шимоновича Р.М.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" до Житомирської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Державне підприємство "Зарічанське лісове господарство" звернулося до суду з позовом, у якому просить:

- визнати протиправним і скасувати розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 10 лютого 2021 року № 71 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" від 22 вересня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району.

В обгрунтування своїх вимог зазначає, що розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 10 лютого 2021 року № 71 йому було протиправно відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га, оскільки така ділянка відноситься до земель оборони і обліковується за Міністерством оборони України Новоград-Волинської КЕЧ, а також в межах бажаної ділянки розташовані землі, які перебувають у приватній власності.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому просить у її задоволенні відмовити. Зазначає, що згідно з інформацією відділу у Новоград-Волинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та поданими позивачем графічними матеріалами бажана земельна ділянка обліковується за Міністерством оборони України і відноситься до земель оборони державної власності. Оскільки до заяви Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" від 22 вересня 2020 року не надано письмову згоду землевласника (Міністерства оборони України), засвідчену нотаріально, тому у наданні дозволу відмовлено правомірно. Крім того, в межах бажаної земельної ділянки розташовані землі, які перебувають у приватній власності.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що правомірність користування ним земельною ділянкою площею 761,0 га на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району підтверджено судовим рішенням у справі № 910/11071/21.

У запереченні на відповідь на відзив відповідач вказав, що передача у користування земель оборони здійснюється виключно за нотаріально посвідченою згодою Міністерства оборони України, яка до клопотання позивача долучена не була. Отже, наведене стало законною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 761,0 га на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що Державне підприємство "Зарічанське лісове господарство" зверталося до відповідача із заявою від 22 вересня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району.

10 лютого 2021 року головою Житомирської обласної державної адміністрації видано розпорядження № 71 про відмову позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району через невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, а саме:

- відсутня письмова згода Міністерства оборони України (засвідчена нотаріально). Відповідно до інформації, наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області, зазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі оборони та обліковується за Міністерством оборони України Новоград-Волинської КЕЧ;

- в межах бажаної довідведення земельної ділянки, відповідно до Державного земельного кадастру, розташовані земельні ділянки, які перебувають у приватній власності, що може порушити права третіх осіб, зокрема власників земельних ділянок.

Вважаючи таке розпорядження протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначено Законом України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року №586-XIV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №586-XIV).

Статтею 2 Закону №586-XIV визначено, що місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян; виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку; підготовку та виконання відповідних бюджетів; звіт про виконання відповідних бюджетів та програм; взаємодію з органами місцевого самоврядування; реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.

Положеннями статті 6 Закону №586-XIV встановлено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Пунктом 7 частини 1 статті 13 Закону №586-XIV закріплено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Згідно з пунктами 7, 11 статті 21 Закону №586-XIV, місцева державна адміністрація, зокрема: розпоряджається землями державної власності відповідно до закону, погоджує документацію із землеустрою у випадках та порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій", щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-III (в редакції, чинній на момент винесення спірних розпоряджень, далі - Земельний кодекс України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами 1, 2 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Приписами частин 2, 3 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування громадян, юридичних осіб та органи, уповноважені розглядати ці питання. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у користування, за результатами розгляду яких визначені в статті 123 Земельного кодексу України органи приймають одне з відповідних рішень: про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або про відмову у наданні відповідного дозволу із зазначенням причин відмови.

При цьому, підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Як уже зазначено судом, підставою відмови у наданні позивачеві дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району стала, на думку відповідача, відсутність письмової згоди Міністерства оборони України (засвідчена нотаріально) як землевласника і перебування в межах бажаної земельної ділянки ділянок у приватній власності третіх осіб.

Положеннями статті 84 Земельного кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі оборони.

Відповідно до статті 77 Земельного кодексу України, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності.

Відповідач у своєму розпорядженні вказав, що спірна земельна ділянка обліковується за Новоград-Волинською КЕЧ Міністерства оборони України. На підтвердження наведених обставин надав копію листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 21 жовтня 2020 року про те, що земельна ділянка площею 761,0 га на території Чижіської сільради Новоград-Волинського району Житомирської області станом на 01 січня 2016 року обліковується за Міністерством оборони України Новоград-Волинської КЕЧ.

Суд при цьому зазначає, що вказаний лист має лише інформаційний характер та не є правовстановлюючим документом.

Разом з тим, Північний апеляційний господарський суд у своїй постанові від 21 червня 2022 року по справі № 910/11071/21 за позовом Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району Міністерства оборони України до Житомирської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство", про визнання недійсним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії, яка набрала законної сили, встановив, що приймаючи до уваги обставини, встановлені у постанові від 03 березня 2021 року у справі №906/43/19 щодо передачі цілісних майнових комплексів із сфери управління Міністерства оборони України до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, зокрема до ДП «Зарічанське лісове господарство», та ураховуючи встановлене вище користування ДП «Зарічанське лісове господарство» частиною земельної ділянки загальною площею 761,0000 га на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району, а також, що в межах бажаної до відведення земельної ділянки, розташовані земельні ділянки, які перебувають у приватній власності, суд апеляційної інстанції погоджується із висновком місцевого господарського суду про те, що відповідачем правомірно відмовлено у задоволенні заяви Новоград-Волинській КЕЧ району Міністерства оборони України про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району (поза межами населеного пункту), орієнтовною площею 1899,0200 га.

Тобто, вказаним судовим рішенням встановлено факт користування позивачем земельною ділянкою загальною площею 761,0000 га на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району і правомірність відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки Міністерству оборони України в особі Новоград-Волинської квартирно-експлуатаційної частини району.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що встановленими в ході розгляду справи обставинами спростовуються доводи відповідача про перебування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га у складі земель оборони Міністерства оборони України Новоград-Волинської КЕЧ, які покладені в основу прийняття розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 10 лютого 2021 року № 71.

Крім того, відповідачем не надано до суду жодних доказів того, що в межах бажаної земельної ділянки знаходяться земельні ділянки, які перебувають у приватній власності інших осіб.

Згідно із частиною 5 статті 116 ЗК України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Оскільки відповідачем не було доведено належними доказами, що земельна ділянка, яку позивач бажає отримати у постійне користування, перебуває у розпорядженні Новоград-Волинської КЕЧ Міністерства оборони України і користуванні інших осіб, тому суд приходить до висновку, що розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 10 лютого 2021 року № 71 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цих підстав є неправомірним.

Також з урахуванням положень статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання Житомирської обласної державної адміністрації повторно розглянути заяву Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" від 22 вересня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району та прийняти рішення за результатами її розгляду з урахуванням висновків суду у даній справі.

З огляду на викладене та встановлені обставини справи, які перевірені зібраними доказами у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

З огляду на положення статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір належить стягнути з відповідача.

Керуючись статями 77, 90, 139, 241-246 250, 255, 257, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" (вул. Довженка, 9, с. Зарічани, Житомирський район, Житомирська область, 12440, код ЄДРПОУ 36548884) до Житомирської обласної державної адміністрації (майдан С.П. Корольова, 1, м. Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 00022489) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 10 лютого 2021 року № 71.

Зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію повторно розглянути заяву Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" від 22 вересня 2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 761,0 га для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг на території Чижівської сільської ради Новоград-Волинського району та прийняти рішення за результатами її розгляду з урахуванням висновків суду у даній справі.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської обласної державної адміністрації на користь Державного підприємства "Зарічанське лісове господарство" сплачений судовий збір у сумі 4540, 00 грн. (чотири тисячі п`ятсот сорок грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Р.М.Шимонович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено09.06.2023
Номер документу111377952
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/19283/21

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Рішення від 06.06.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

Ухвала від 27.08.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні