ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
07 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 2а-22844/09/1670Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головка А.Б., розглянувши у письмовому провадженні заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у справі №2а-22844/09/1670,
В С Т А Н О В И В:
29.05.2023 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області надійшла заява про заміну стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Полтавської області (вул. Гоголя, 34, м. Полтава, 36011, код ЄДРПОУ 41319427) на правонаступника - Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (код ЄДРПОУ 13967927, 36014, м. Полтава, вул. Соборності, 66).
Вказана заява обґрунтована необхідністю заміни стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Ухвалою суду від 01.06.2023 призначено заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну стягувача у справі №2а-22844/09/1670 до розгляду у відкритому судовому засіданні на 06.06.2023 о 11 год. 00 хв. в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду за адресою: м. Полтава, вул. Пушкарівська, 9/26.
В судове засідання учасники справи та ГУПФУ в Полтавській області явку своїх уповноважених представників не забезпечили, про дату, час та місце розгляду заяви повідомлені належним чином.
ГУПФУ в Полтавській області подано клопотання про розгляд справи за відсутності представника.
Відтак, суд вирішив здійснити розгляд заяви про заміну стягувача за відсутності учасників справи та ГУПФУ в Полтавській області у порядку письмового провадження.
Оцінюючи обґрунтованість заяви про заміну стягувача, суд виходить з наступного.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.01.2010 адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до Малого державного комунального підприємство "Ремонтник" про стягнення фінансових санкцій задоволено. Стягнуто з Малого державного комунального підприємство "Ремонтник" (вул. Комсомольська, 59, м. Полтава) фінансові санкції у розмірі 1206,00 грн. на користь держави в особі Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (п/р 37171160005101, в ГУДКУ в Полтавській області, МФО 831019, код ЄДРПОУ 21052432).
02.12.2014 Полтавським окружним адміністративним судом у справі №2а-22844/09/1670 видано виконавчий лист.
Ухвалою суду від 26.01.2018 замінено у виконавчому листі № 2а-22844/09/1670 від 02.12.2014 стягувача Полтавське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності його правонаступником Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області
Згідно з постановою державного виконавця Шевченківського відділу державної виконавчої служби у місті Полтаві Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 15.08.2020 ВП№62765991 відкрито виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 02.12.2014 № 2а-22844/09/1670.
З 01.01.2023 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 21.09.2022 №2620-IX (далі - Закон №2620-IX), яким Закон України від 03.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №1105-XIV), викладений в новій редакції.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1105-XIV (тут і надалі в редакції Закону №2620-IX) уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Пунктом 2 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1105-XIV визначено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
Пунктом 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону №1105-XIV встановлено, що стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Суд враховує положення вищенаведених нормативно-правових актів, з аналізу яких слідує, що стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Суд зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Крім того, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Законом №1105-XIV прямо встановлено, що з 01.01.2023 Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.
Крім того, в контексті цієї заяви, аналізуючи пункт 7 "Прикінцевих та перехідних положень" вказаного Закону, суд зазначає, що фактично обов`язок та функції зі стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, у яких Фонд соціального страхування є відповідно стягувачем або боржником, передано до органів Пенсійного фонду України з моменту набрання чинності Законом №2620-IX.
Оскільки Закон №2620-IX набрав чинності 01.01.2023, тому з вказаної дати відбулось публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, що є стягувачем у виконавчому провадженні №62765991 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 02.12.2014 №2а-22844/09/1670, до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як територіального органу Пенсійного фонду України, який здійснює свої повноваження на території Полтавської області.
Наведене також узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в ухвалі від 02.02.2023 у справі №200/19139/21.
Отже, в спірних правовідносинах належним стягувачем у виконавчому провадженні №62765991 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 02.12.2014 №2а-22844/09/1670 повинно бути Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як правонаступник реорганізованого Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
Відповідно до частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Згідно з частиною четвертою статті 379 КАС України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне задовольнити заяву ГУПФУ в Полтавській області та замінити стягувача у виконавчому провадженні №62765991 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 02.12.2014 №2а-22844/09/1670 з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Керуючись приписами статей 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну стягувача у справі №2а-22844/09/1670 задовольнити.
Замінити стягувача у виконавчому провадженні №62765991 з примусового виконання виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 02.12.2014 №2а-22844/09/1670 з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (код ЄДРПОУ 41319427, м. Полтава, вул. Гоголя, 34) на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (код ЄДРПОУ 13967927, 36014, м. Полтава, вул. Соборності, 66).
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути може оскаржена протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2023 |
Оприлюднено | 09.06.2023 |
Номер документу | 111379839 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Серга Світлана Михайлівна
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Удовіченко Сергій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні