ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" травня 2023 р. Cправа № 902/1415/22
за позовом: Керівника Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області (вул. Пушкіна, буд.34, м. Хмільник, Хмільницький р-н., Вінницька обл., 22000) в інтересах держави в особі: Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (вул. Столярчука, буд. 10, м. Хмільник, Хмільницький р-н., Вінницька обл., 22000)
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Інвест Агро" (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. 3, м. Вінниця, Вінницька обл., 21018)
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м Вінниця, 21027)
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
про визнання недійсним договору оренди, витребовування майна з чужого незаконного володіння та стягнення грошових коштів
Суддя Яремчук Ю.О.
Секретар судового засідання Надтока Т.
за участю представників:
прокурора: Моніч Л.В.
позивача: не з`явився
відповідача 1: не з`явився
відповідача 2: не з`явився
третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області: Ковальчук В.І.
третьої особи ОСОБА_1 : не з`явився
В С Т А Н О В И В :
30.12.2022 керівник Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Інвест Агро" до Фермерського господарства "Тімур Агро" про визнання недійсним договору оренди, витребовування майна з чужого незаконного володіння та стягнення грошових коштів.
Відповідно до витягу з автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.12.2022 дана справа передана на розгляд судді Яремчуку Ю.О.
Ухвалою суду від 30.12.2022 відкрито провадження у справі № 902/1415/22. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 25.01.2023. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м Вінниця, 21027) та ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ). Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м Вінниця, 21027) надати Господарському суду Вінницької області до 24.01.2023 належним чином завірені копії документів, на підставі яких ОСОБА_1 надано у власність земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884600:12:001:0188 та 0524887800:02:002:0319, а саме: наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-23755/15-19-сг від 06.12.2019 Про надання у власність, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522884600:12:001:0188 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Немерченської сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області, а також клопотання про затвердження проекту землеустрою від 28.10.2019, на підставі якого видано відповідний наказ; наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 Про надання у власність, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,0000 га з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що розташована на території Хмільницької міської ради (колишньої Широкогребельської сільської ради Хмільницького району Вінницької області), а також клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, на підставі якого видано відповідний наказ.
На визначену дату з`явились прокурор та представник третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області.
Представники відповідачів та представник третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 30.12.2022.
За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку про відкладення підготовчого засідання, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
Ухвалою суду від 25.01.2023 повідомлено учасників справи про підготовче судове засідання у справі, що відбудеться 15.02.2023.
Разом з тим, судове засідання призначене на 15.02.2023 не відбулось, у зв`язку із перебуванням судді Яремчука Ю.О. у щорічній відпустці з 27.01.2023 по 24.02.2023 включно.
Ухвалою суду від 27.02.2023 повідомлено учасників справи про підготовче судове засідання у справі, що відбудеться 03.04.2023.
На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор та представник відповідача 2. Інші учасники судового процесу не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 27.02.2023.
В судовому засіданні прокурор підтримав заяву про зміну предмету позову (вх. № канц. 01-34/3047/23 від 03.04.2023).
За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку про відкладення розгляду заяви про зміну предмету позову до наступного судового засідання, про продовження підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого провадження, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
Ухвалою суду від 14.04.2023 повідомлено учасників справи про підготовче судове засідання у справі, що відбудеться 17.04.2023.
На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор та представник відповідача 2. Інші учасники судового процесу не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 14.04.2023.
В судовому засіданні прокурор підтримав заяву про зміну предмету позову (вх. № канц. 01-34/3047/23 від 03.04.2023). Представник відповідача 2 у судовому засіданні просив суд відмовити у задоволенні даної заяви.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи сторін, суд дійшов висновку про задоволення заяви прокурора про зміну предмету позову (вх. № канц. 01-34/3047/23 від 03.04.2023), а саме необхідно вважати позовні вимоги прокуратури в наступній редакції: скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. 3, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2688109005248), припинити право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. З, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на цю земельну ділянку; скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382; витребувати у Товариства з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. З, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) та Фермерського господарства «Тімур-Агро» (провул. Сонячний, буд. 6, с. Широка Гребля, Хмільницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43343226) на користь Хмільницької об`єднаної територіальної громади Хмільницького району Вінницької області в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (вул. Столярчука, буд. 10, м. Хмільник, Хмільницький район, Вінницька область,код ЄДРПОУ: 04051247) земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 площею 2,0000 га, яка входить до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 та розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (колишньої Широкогребельської сільської ради Хмільницького району Вінницької області) в координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ), відомості у Державному земельному кадастрі про яку набули статусу архівних, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку про відкладення підготовчого засідання, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
Ухвалою суду від 17.04.2023 повідомлено учасників справи про підготовче судове засідання у справі, що відбудеться 04.05.2023.
На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор. Інші учасники судового процесу не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 14.04.2023.
За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду справи по суті, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
Ухвалою суду від 04.05.2023 повідомити учасників справи про судовий розгляд справи по суті, що відбудеться 29.05.2023.
На визначену дату та час у судове засідання з`явилися прокурор та представник третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області. Інші учасники судового процесу не з`явились про дату час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 04.05.2023.
Суд вважає за необхідне зазначити, що при неявці в судове засідання представника (ів) відповідача (ів) суд враховує, що відповідно до ч.4 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" обов`язок щодо внесення змін про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, з поміж іншого і стосовно місцезнаходження, покладається на останню.
Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.
Крім того, частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").
Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").
Суд нагадує, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).
До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).
Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи положення ст.ст.13,74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представника відповідача.
Будь-яких письмових заяв і клопотань щодо відкладення розгляду справи, а також відзиву на позовну заяву, на день розгляду справи від відповідача до суду не надійшло.
З огляду на вищезазначене суд приходить до висновку, що відповідач належним чином був повідомлений про дане судове засідання. Неявка останнього є підставою до розгляду справи за його відсутності, що передбачено п.1 ч.3 ст.202 ГПК України.
Водночас слід зазначити, що положеннями ст.178 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі ненадання відповідачем (ами) відзиву (вів) у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
За таких обставин, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
В обґрунтування заявлених позовних вимог (із врахуванням заяви про зміну предмету позову) прокурор вказує, що ОСОБА_1 безпідставно набула у власність спірну земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0524887800:02:002:319 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Хмільницької міської ради, Хмільницького району, Вінницької області, та в подальшому відчужила її Товариству з обмеженою відповідальністю "Поділля Інвест Агро", при цьому остання передала спірну земельну ділянку в оренду Фермерському господарству «Тімур-Агро». Так, за твердженням прокурора, набуття у власність спірної земельної ділянки здійснено поза волею держави як власника землі, тому така земельна ділянка підлягає витребуванню на користь держави.
Водночас, після відкриття провадження у справі прокурору стало відомо про факт об`єднання ТОВ «Поділля Інвест Агро» спірної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 площею 2 га із земельною ділянкою з кадастровим номером 0524887800:02:002:0309 площею 2 га, які увійшли до складу новоутвореної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 площею 4 га.
За доводами прокурора, враховуючи те, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 втратила статус окремого об`єкта, так як вона була об`єднана з іншою земельною ділянкою, жодних прав на неї не зареєстровано у Державному реєстрі прав, а відповідні розділи та реєстраційні справи, згідно п. 2 ч. 1, ч. 3, ч. 4 ст. 14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» закриті внаслідок реєстрації права власності на об`єднану земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382, самостійно об`єднані земельні ділянки не належить на праві власності відповідачу.
Тому рішення суду про витребування спірної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що входить до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382, не є тією безумовною підставою, відповідно до якої у Державному земельному кадастрі здійснюється (відновлюється) реєстрація спірної земельної ділянки та до Державного реєстру прав вносяться відомості про державну реєстрацію за позивачем права власності на ділянку, якій потрібно присвоїти новий кадастровий номер у Державному земельному кадастрі.
З огляду на зазначене, з урахування особливостей фактичних обставин даної справи, задоволення лише віндикаційного позову шляхом витребування спірної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 в координатах, межах та конфігурації, визначених у наказі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020, не призведе до повного відновлення порушеного права держави в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району, оскільки остання, як власник нерухомого майна, не зможе вчиняти щодо свого майна будь-які дії (володіти, користуватися та розпоряджатися), у зв`язку з відсутністю державної реєстрації саме на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, а тому таке рішення фактично не містить правових наслідків щодо ефективного вирішення спору.
Отже, вимога про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за ТОВ «Поділля Інвест Агро» з одночасним припиненням права приватної власності на цю земельну ділянку, скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, нерозривно пов`язана із вимогою про витребування у ТОВ «Поділля Інвест Агро» на користь Хмільницької об`єднаної територіальної громади в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, яка входить до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 та розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (колишньої Широкогребельської сільської ради Хмільницького району Вінницької області) в координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 , відомості у Державному земельному кадастрі про яку набули статусу архівних.
В матеріалах справи міститься пояснення головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, зі змісту якого слідує, що останнє вважає позов правомірним та таким, що підлягає до задоволення, при цьому зазначає, що при прийнятті оскаржуваного наказу діяло виключно в межах та в спосіб передбачений чинним законодавством. Зокрема не погоджується із доводами прокурора, що головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області приймаючи оспорюваний наказ, не перевірило факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, порушило вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, оскільки управління не здійснює посилання на відповідні норми законодавства, які б свідчили про те, що останнє при розпорядженні земельними ділянками сільськогосподарського призначення зобов`язане здійснювати перевірку фактів реалізації громадянами права на безоплатну приватизацію земельних ділянок.
Позиція відповідача ФГ "Тімур Агро" викладена у відзиві на позовну заяву зі змісту якої слідує, що прокурором не обґрунтовано та доведено наявність підстав для захисту інтересів держави в особі Хмільницької ради та не доведено відсутність органу, що захищає інтереси держави в спірних правовідносинах та його бездіяльність чи здійснення цих функцій неналежним чином. З огляду на що за доводами представника ФГ "Тімур-Агро" підлягає залишенню без розгляду.
У відповіді на відзив, прокурором заперечуються доводи викладені представником відповідача ФГ "Тімур - Агро" де зазначено, що окружною прокуратурою було надано можливість Хмільницькій міській раді самостійно захистити права та інтереси територіальної громади, однак остання будучи повідомленою про порушення її інтересів, жодних заходів спрямованих на її захист не вжила, що вказує на бездіяльність указаного органу.
Із наявних доказів в матеріалах справи судом встановлено наступне: до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області надійшло клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Хмільницької міської ради, Хмільницького району, Вінницької області.
За результатами розгляду такого клопотання Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області видано наказ №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020, "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (а.с. 32 Т1), зокрема ОСОБА_1 надано у власність земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовані на території Хмільницької міської ради, Хмільницького району, Вінницької області площею 2,000 а з кадастровим номером 0524887800:02:002:319.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020, державним реєстратором Якушинецької сільської ради, Вінницького району, Вінницької області 08.04.2020 зареєстроване право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:319 за ОСОБА_1
05.05.2020 між ОСОБА_1 та ТОВ «Поділля Інвест Агро» укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:319, що посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Поповою І.А.
Відповідно до п. 1 Договору Продавець в особі представника передає у власність Покупцю, а Покупець приймає у власність земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер: 0524887800:02:002:319) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Широкогребельська сільська рада, Хмільницького району, Вінницької області, в межах згідно із планом і сплачує відповідну грошову суму за вказану земельну ділянку визначену п. 3 цього Договору.
22.05.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (Орендодавець) та Фермерським господарством «Тімур-Агро» укладено договір оренди землі, предметом якого є земельна ділянка кадастровий номер 0524887800:02:002:319
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-23755/15-19-сг від 06.12.2019 безоплатно вже надано із земель державної власності у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га кадастровий номер 0522884600:12:001:0188.
Водночас як сліду з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна про спірну земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, дана спірна земельна ділянка перебувала в процесі об`єднання, об`єкт нерухомого майна закрито (дата державної реєстрації 31.01.2023). Підстава - об`єднання об`єктів нерухомого майна згідно технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок від 16.01.2023, видавник: ДП "Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою".
Так, відповідно до Технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок, розробленої ДП "Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою" на замовлення ТОВ «Поділля Інвест Агро», встановлено, що об`єднання земельних ділянок здійснюється за рахунок ділянок з кадастровими номерами 0524887800:02:002:0319 та 0524887800:02:002:0309 площами по 2 га кожна, які розташовані на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, власником яких являється ТОВ «Поділля Інвест Агро», орендар - ФГ «Тімур-Агро». Кадастровий номер новоутвореної земельної ділянки площею 4 га - 0524887800:02:002:0382.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, отриманої 31.03.2023, також установлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 зареєстрована 16.01.2023 Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Крім того, 31.01.2023 державним реєстратором Якушинецької сільської ради Вінницького району Мельник І.А. проведено державну реєстрацію права власності на зазначену земельну ділянку (індексний номер рішення 66302437 від 06.02.2023) за ТОВ «Поділля Інвест Агро» на підставі технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок б/н від 16.01.2023, видавник: ДП "Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою".
Надаючи правову кваліфікацію предмету спірних правовідносин суд зазначає таке.
Згідно зі статтею 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом статті 22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (тут і далі - у редакції на час виникнення спірних правовідносин) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до статей 81, 116 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно із частинами шостою, восьмою та дев`ятою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у приватну власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.
Відповідно до частини четвертої статті 116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020, державним реєстратором Якушинецької сільської ради, Вінницького району, Вінницької області 08.04.2020 зареєстроване право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:319 за ОСОБА_1 .
Водночас судом встановлено, що ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-23755/15-19-сг від 06.12.2019 безоплатно вже надано із земель державної власності у приватну власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га кадастровий номер 0522884600:12:001:0188.
Відтак, Наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 суперечить актам цивільного законодавства, порушує інтереси держави в особі органу місцевого самоврядування, тому є незаконним.
З приводу необхідності заявлення позовних вимог про визнання незаконним або скасування відповідного наказу, з метою витребування спірної земельної ділянки у дійсного власника, судом враховано висновки Верховного Суду щодо належних та ефективних способів захисту порушених прав.
У випадку коли на вирішення спору може вплинути оцінка рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування як законного або протиправного, не допускається відмова в позові з тих мотивів, що рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування не визнане недійсним або що таке рішення не оскаржене, відповідна позовна вимога не пред`явлена.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18 (пункт 63), від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19 (пункт 6.13), від 16.02.2021 у справі № 910/2861/18 (пункт 98).
Вимога про визнання рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування недійсними (незаконними) та їх скасування не є ефективним способом захисту, адже задоволення такої вимоги не призвело б до відновлення володіння відповідною земельною ділянкою (Постанови Великої Палати Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (пункт 39), від 11.02.2020 у справі № 922/614/19).
Визнання незаконним Наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області також не є необхідним для вирішення питання про належність права власності на земельну ділянку та для її витребування з чужого володіння (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 (пункт 94).
Тому, суд доходить висновку, що відсутність позовних вимог про визнання незаконним та скасування відповідного наказу не перешкоджає наданню правової оцінки у мотивувальній частині судового рішення, а також не обмежує прокурора у праві вимагати витребування земельної ділянки у неналежного володільця.
Наведені обставини у сукупності підтверджують, що повторне отримання у власність ОСОБА_1 землі сільськогосподарського призначення у межах безоплатної норми приватизації призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, а тому наказ, яким затверджено проект землеустрою та передано земельну ділянку у власність особи, яка таке право вже використала, є незаконним.
З урахуванням вимог статей 116, 118, 121, 123, 134 ЗК України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах.
Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.04.2019 у справі 525/1225/15-ц, а також у постановах Верховного Суду від 20.05.2020 у справі № 706/1685/16-ц та від 27.10.2020 у справі № 381/375/19.
Як уже встановлено судом, відповідно до Технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок, розробленої ДП "Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою" на замовлення ТОВ «Поділля Інвест Агро», відбулось об`єднання земельних ділянок з кадастровими номерами 0524887800:02:002:0319 та 0524887800:02:002:0309 площами по 2 га кожна, які розташовані на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, власником яких являється ТОВ «Поділля Інвест Агро», орендар - ФГ «Тімур-Агро». Кадастровий номер новоутвореної земельної ділянки площею 4 га - 0524887800:02:002:0382.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, отриманої 31.03.2023, також установлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 зареєстрована 16.01.2023 Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Зокрема 31.01.2023 державним реєстратором Якушинецької сільської ради Вінницького району Мельник І.А. проведено державну реєстрацію права власності на зазначену земельну ділянку (індексний номер рішення 66302437 від 06.02.2023) за ТОВ «Поділля Інвест Агро» на підставі технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок б/н від 16.01.2023, видавник: ДП "Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою".
Щодо правових підстав для скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. 3, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2688109005248) та припинення право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. 3, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 та скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно за абзацом 2 частини 1 вищевказаної статті державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Пунктом 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок), передбачено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.
Абзацом 1 та 2 пункту 5 Порядку встановлено, що до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
Відповідно до частини 8 статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Згідно з частиною 1 статті 11 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів.
Стаття 24 вищевказаного закону визначає порядок державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Так, у частині 4 зазначеної статті вказано, що для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа.
Відповідно до частини 5 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Згідно з абзацом 3 частини 6 статті 24 зазначеного закону підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є невідповідність поданих документів вимогам законодавства.
Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
За доводами суду рішення кадастрового реєстратора про реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 має бути визнано незаконним та скасоване разом з реєстрацією вказаної земельної ділянки, з огляду на встановлену судом протиправність вибуття земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 (яка увійшла до складу земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382), що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 із власності держави.
На переконання суду вимога про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за ТОВ «Поділля Інвест Агро» з одночасним припиненням права приватної власності на цю земельну ділянку, скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, нерозривно пов`язана із вимогою про витребування у ТОВ «Поділля Інвест Агро» на користь Хмільницької обєднаної територіальної громади в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, яка входить до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 та розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (колишньої Широкогребельської сільської ради Хмільницького району Вінницької області) в координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 , відомості у Державному земельному кадастрі про яку набули статусу архівних.
Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Необхідно зазначити, що за змістом пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до статті 11 зазначеного закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Пунктами 1, 2, 3 частини третьої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Додатково слід вказати, що відповідно до частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Отже, ефективним способом захисту порушених прав в даному випадку є також скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382.
Щодо правових підстав для витребування земельної ділянки у нинішнього власника, з огляду на встановлену судом протиправність її вибуття із власності держави, судом враховано таке.
Статтею 14 Конституції України та статтею 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
За приписами ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частинами 1 і 4 статті 41 Конституції України зокрема встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.
Положення цього конституційного принципу кореспондуються із нормами статей 317, 319, 321 ЦК України, згідно яких власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Частиною другою статті 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані із позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав на земельні ділянки здійснюється у передбачений законом спосіб
Приписами ч. 1 ст. 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (висновки зазначені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23), від 04.11.2020 у справі №327/1884/17).
У контексті частини третьої статті 16 ЦК України до позовів щодо захисту речових прав на нерухоме майно відноситься, зокрема, віндикаційний - про витребування власником свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).
Згідно зі статтею 387 ЦК України власник має необмежене право витребувати майно із чужого незаконного володіння.
Зміст приписів ст. 387 ЦК України свідчить, що предмет віндикаційного позову становить вимога неволодіючого майном власника до незаконно володіючого цим майном не власника про повернення майна з чужого незаконного володіння.
Витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником (законним володільцем) і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору.
Стаття 388 ЦК України встановлює правила реалізації власником його права на витребування майна від добросовісного набувача.
Право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставі частини першої статті 388 ЦК України залежить від того, в який спосіб майно вибуло з його володіння. Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом.
Статтею 330 ЦК України встановлено, що в разі, якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 ЦК України майно не може бути витребуване у нього.
Якщо після укладення недійсного правочину було укладено ще декілька, то вбачається правильним визнавати недійсними не всі правочини, а лише перший і заявляти позов про витребування майна в останнього набувача.
Власник з дотриманням вимог статей 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника (п. 147 Постанови Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі №183/1617/16, п. 4 Постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.01.2020 у справі №910/1809/18).
З огляду на встановлену судом протиправність вибуття земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 із власності держави, яка увійшла до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382, тому суд доходить висновку, що прокурором обрано належний та ефективний спосіб захисту інтересів держави.
Підстави представництва прокурором інтересів держави в особі Хмільницької міської ради, що оспорювались відповідачем ТОВ "Тімур Агро", суд вважає доводи останнього у даному випадку надмірним формалізмом.
Суд також вважає за доцільне надати юридичну оцінку підставам у втручання на мирне володіння майном ТОВ "Поділля Інвест Агро», яке мало статус титульного володільця більше двох років.
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном.
Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Відповідно до усталеної практики ЄСПЛ стаття 1 Першого протоколу до Конвенції закріплює три окремі норми:
1) виражається у першому реченні першого абзацу, закладає принцип мирного володіння майном і має загальний характер;
2) викладена у другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності й обумовлює його певними критеріями;
3) закріплена у другому абзаці та визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна в загальних інтересах.
Другу та третю норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, треба тлумачити у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (Рішення ЄСПЛ у справі "East/West Alliance Limited проти України" від 23 січня 2014 року (East/West Alliance Limited v. Ukraine, заява № 19336/04), п.п. 166 - 168).
Критеріями сумісності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право:
- втручання держави у право власності повинно мати нормативну основу в національному законодавстві, яке є доступним для заінтересованих осіб, чітким, а наслідки його застосування - передбачуваними;
- якщо можливість втручання у право власності передбачена законом, легітимна мета такого втручання може полягати в контролі за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або в забезпеченні сплати податків, інших зборів або штрафів;
- втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно із законом і з легітимною метою, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не буде встановлений справедливий баланс між інтересами суспільства, пов`язаними із цим втручанням, й інтересами особи, яка зазнає втручання в її право власності.
Порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатує, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. І навпаки - встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17 (пункти 40 - 43)).
Конституція України (статті 13, 14) визначає, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За правилами статей 4, 5 ЗК України завданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.
Стаття 80 ЗК України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.
З огляду на положення частини першої статті 83, частини першої статті 84 ЗК України комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст; у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Статтею 122 ЗК України визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування відповідно із земель державної та комунальної власності.
Таким чином, земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.
Передача земель державної (комунальної) власності у приватну власність із земель відповідно державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі відповідно державної чи комунальної власності. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).
Отже, правовідносини, пов`язані з вибуттям земель із державної чи комунальної власності, становлять "суспільний", "публічний" інтерес.
Велика Палата Верховного Суду вважає, що можливість віндикації майна, його витребування від особи, яка незаконно або свавільно заволоділа ним, має нормативну основу в національному законодавстві. Зокрема, пунктом 4 частини другої статті 16 ЦК України передбачений такий спосіб захисту, як відновлення становища, яке існувало до порушення, а статтею 387 ЦК України передбачено право власника на витребування майна із чужого незаконного володіння. Зазначені положення є доступними для заінтересованих осіб, чіткими, а наслідки їх застосування - передбачуваними.
Віндикація майна, його витребування в особи, яка незаконно або свавільно порушила чуже володіння, має легітимну мету, яка полягає в забезпеченні права інших осіб мирно володіти своїм майном. Така мета відповідає загальним інтересам суспільства.
Повернення державі земельної ділянки, незаконно відчуженої фізичній особі органом місцевого самоврядування, переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель лісогосподарського призначення (п.п. 187-189 Постанови ВП ВС від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц).
З урахуванням предмету спірних правовідносин, встановлених судом обставин та наведених норм права, не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності ТОВ "Поділля Інвест Агро" критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.
Крім того, з урахуванням приписів частин третьої і четвертої статті 390 ЦК України кінцевий набувач земельної ділянки може заявити до попередніх власників земельної ділянки (їх спадкоємців) вимоги про відшкодування здійснених витрат на утримання та збереження витребуваної земельної ділянки.
Також, кінцевий набувач, із власності якого витребовується земельна ділянка, не позбавлений можливості відновити свої права на підставі частини першої статті 661 ЦК України, пред`явивши вимогу до осіб, в яких придбано земельну ділянку, про відшкодування збитків.
Підсумовуючи, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог прокурора в частині витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Інвест Агро" на користь держави в комунальну власність в особі Хмільницької міської ради земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 яка увійшла до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382.
З приводу позовних вимог про витребування земельної ділянки в орендаря ФГ "Тімур Агро, суд враховує наступне.
Встановивши підстави для витребування земельної ділянки неналежного власника - ТОВ "Поділля Інвест Агро", суд доходить висновку, що наявні також підстави для її витребування від особи, якій спірна земельна ділянка передана в оренду Фермерському господарству «Тімур-Агро», яке є незаконним володільцем.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Орендар земельної ділянки безумовно є її володільцем, а відтак безпосередньо порушує права дійсного її власника.
Правовою підставою для такого витребування у орендаря є ч. 1 ст. 387 ЦК України, яка визначає таке право власника на витребування свого майна від будь-якого незаконного володільця, окрім добросовісного набувача.
Витребування спірної земельної ділянки лише у співвідповідача ТОВ "Поділля Інвест Агро" не призведе до припинення незаконного володіння цією ділянкою з боку Фермерського господарства «Тімур-Агро» та її повернення у фактичне володіння Хмільницької об`єднаної територіальної громади Хмільницького району Вінницької області в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області.
Держаній реєстрації підлягає як право власності, так і похідні від права власності речові права на нерухоме майно. Разом із тим, внесення змін до запису про державну реєстрацію права власності на підставі рішення суду про задоволення віндикаційного позову лише щодо останнього власника ніяким чином не може призвести до зміни чи скасування запису про похідні від права власності речові права на вказане майно, яким розпорядилася особа, яка не мала права цього робити, оскільки є володіючим не власником. Таким чином, повернення земельної ділянки у володіння власника (титульного володільця) в повній мірі не відбувається, якщо існують зареєстровані обмеження щодо володіння таким майном у вигляді запису про похідне від права власності право користування земельною ділянкою, й земельна ділянка не повертається у фактичне володіння з можливістю власника нею як користуватися, так і розпоряджатися.
Майно підлягає витребуванню у останнього набувача без необхідності визнання недійсними останніх правочинів щодо такого майна. При цьому витребування спірної земельної ділянки також у орендаря, який виступає користувачем земельної ділянки, тобто останнім набувачем, відповідатиме меті віндикаційного позову, спрямованого на захист прав власника майна.
Отже, право оренди є похідним від права власності, витребування майна у комунальну власність від ТОВ "Поділля Інвест Агро" припиняє правомочності відповідача як власника землі та є підставою для витребування земельної ділянки у орендаря Фермерського господарства «Тімур-Агро».
Аналогічна правова позиція зі схожими правовідносинами викладена у Постанові КЦС ВС від 17.11.2021 у справі № 672/386/20.
Право оренди - це один із видів речового права на чуже майно, в тому числі на земельну ділянку, яке складається з права тимчасового володіння та користування цим майном. Орендар як володілець і користувач земельною ділянкою фактично утримує її у себе та використовує.
Таким чином, в порядку віндикаційного позову власник має право витребувати земельну ділянку від її орендаря, який набув це право на підставі укладеного з добросовісним набувачем договору оренди.
У Фермерського господарства «Тімур-Агро» існує безпосередній зв`язок зі спірними матеріальними правовідносинами, а його дії з утримання земельної ділянки призводять до порушення майнових прав держави.
Крім того, відповідно до правового висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 14.11.2018 у справі №183/1617/16, задоволення вимоги про витребування майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника.
Також суд враховує, що позовні вимоги про витребування земельної ділянки в орендаря слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки (Постанови Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 04.07.2018 у справі № 653/1096/16-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц).
Враховуючи, що судом задоволено первісну вимогу до власника земельної ділянки, держава в особі органу місцевого самоврядування вправі застосовувати інші засоби захисту своїх прав, з метою усунення перешкод у фактичному володінні земельною ділянкою, як складовою права власності.
Тому, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо витребування земельної ділянки в обох відповідачів.
Підсумовуючи, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог повністю. На підставі ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору підлягають віднесенню на кожного з відповідачів у розмірі 2 481,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327, ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. З, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2688109005248), припинити право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. З, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) на цю земельну ділянку.
3. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382.
4. Витребувати у Товариства з обмеженою відповідальністю «Поділля Інвест Агро» (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. З, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43384723) та Фермерського господарства «Тімур-Агро» (провул. Сонячний, буд. 6, с. Широка Гребля, Хмільницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 43343226) на користь Хмільницької об`єднаної територіальної громади Хмільницького району Вінницької області в особі Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (вул. Столярчука, буд. 10, м. Хмільник, Хмільницький район, Вінницькаобласть,код ЄДРПОУ: 04051247) земельну ділянку з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319 площею 2,0000 га, яка входить до складу об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0382 та розташована на території Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області (колишньої Широкогребельської сільської ради Хмільницького району Вінницької області) в координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 0524887800:02:002:0319, що була передана на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-8193/15-20-сг від 01.04.2020 у власність ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ), відомості у Державному земельному кадастрі про яку набули статусу архівних.
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля Інвест Агро" (вул. В. Стуса, буд. 32, кв. 3, м. Вінниця, Вінницька обл., 21018, код ЄДРПОУ 43384723) на користь Вінницької обласної прокуратури (код 02909909, вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21100) 2 482,00 грн - судових витрат зі сплати судового збору.
6. Стягнути з Фермерського господарства "Тімур Агро" (пров. Сонячний, буд. 6, с. Широка Гребля, Хмільницький р-н.,22065, код ЄДРПОУ 39767547) на користь Вінницької обласної прокуратури (код 02909909, вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21100) 2 482,00 грн - судових витрат зі сплати судового збору.
7. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення,та на електронні адреси: прокуратури - khmilnik@vin.gp.gov.ua., позивача - rada@ekhmilnik.gov.ua, третій особі - vinnitsia@land.gov.ua.
Повне рішення складено
Суддя Яремчук Ю.О.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2,3 - прокуратурі, позивачу (вул. Пушкіна, буд.34, м. Хмільник, Хмільницький р-н., Вінницька обл., 22000) ( АДРЕСА_2 )
4,5 - відповідачам ( АДРЕСА_3 ) (пров. Сонячний, буд. 6, с. Широка Гребля, Хмільницький р-н.,22065)
6,7 - третім особам - (вул. Келецька, 63, м Вінниця, 21027) (вул. Пирогова, буд. 103А, кв. 132, м. Вінниця, Вінницька обл., 21037)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 09.06.2023 |
Номер документу | 111397903 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Яремчук Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні