Ухвала
від 07.06.2023 по справі 851/3/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

07 червня 2023 р.Справа № 851/3/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Бегунца А.О.,

Суддів: Курило Л.В. , Рєзнікової С.С. ,

за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.,

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду клопотання представника ОСОБА_1 про зупинення провадження по справі № 851/3/22

за позовом Кременчуцької районної державної (військової) адміністрації

до ОСОБА_1 треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" , Фермерське господарство "Рубін"

про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Кременчуцька районна державна (військова) адміністрація звернулась до Другого апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом до ОСОБА_1 , третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірнично-збагачувальний комбінат", Фермерське господарство "Рубін", в якому просить суд:

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 та має наступні характеристики: місцезнаходження - Козельщинська селищна рада Кременчуцького району Полтавської області (колишня Солоницька сільська рада Козельщинського району Полтавської області), площа 4,5454 га, кадастровий номер 5322084900:00:001:0825, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, під розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Представником ОСОБА_1 - адвокатом Ульяновим Русланом Анатолійовичем до суду апеляційної інстанції подано клопотання про зупинення провадження у справі. В обґрунтування наданого клопотання зазначено, що відповідач - ОСОБА_1 з 24 лютого 2022 року проходить військову службу на посаді старшого офіцера 4 відділу Кременчуцького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Посилаючись на п. 5 ч. 1 ст. 236 КАС України, Указ Президента України № 62/2022 від 24.02.2022, а також на те, що ОСОБА_1 бажає брати участь у справі, а перебування у лавах ЗСУ перешкоджає йому в реалізації зазначеного права, просить суд зупинити провадження у даній справі до припинення перебування відповідача у складі Збройних Сил України.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, розглянувши вказане клопотання, заслухавши суддю-доповідача, вважає, що клопотання підлягає задоволенню з таких підстав.

Положеннями статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України розмежовано підстави, за яких суд має право зупинити провадження, а також, з настанням яких суд зобов`язаний вчинити таку процесуальну дію.

Перелік визначених підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Пунктом 5 частини першої статті 236 КАС України встановлено, що суд зупиняє провадження у справі в разі перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, - до припинення перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Зупинення провадження у справі - це врегульована законом і оформлена ухвалою суду тимчасова перерва в провадженні у справі, викликана наявністю однієї з передбачених в законі обставин, які заважають здійснювати її розгляд.

Для вирішення питання про зупинення провадження у справі суд у кожному випадку повинен з`ясувати, чим обумовлюється неможливість розгляду справи.

Визначаючи наявність підстав, за яких провадження у справі підлягає обов`язковому зупиненню, суд повинен, зокрема, ураховувати, що така підстава для зупинення провадження у справі стосуються обставин, від яких залежить можливість її розгляду, і які передбачені статтею 236 КАС України.

Відповідно до змісту положень п. 5 ч. 1 ст. 236 КАС України, зупинення провадження у справі має тимчасовий характер та обмежується строком перебування сторони у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Виходячи із загальних засад адміністративного судочинства, зупинення провадження у справі на підставі п. 5 ч. 1 ст. 236 КАС України обумовлено неможливістю гарантувати забезпечення процесуальних прав сторони у зв`язку із її перебуванням у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

При цьому, відповідно до положень частини 1 статті 236 КАС України, зупинення провадження із вищенаведених підстав мають імперативний характер.

Так, Указом Президента України від 24.02.2022, № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні запроваджено воєнний стан з 5:30 год. 24.02.2022 терміном на 30 діб, який продовжено Указами Президента України та діє по теперішній час.

Вищевказаним Указом, зокрема, визначено Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Збройні Сили України - це військове формування, на яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності (частина друга статті 1 Закону України "Про Збройні Сили України" 06.12.1991 №1934-XII.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про Збройні Сили України" від 06.12.1991 за № 1934-XII до структури Збройних Сил України входять органи військового управління, з`єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, що не належать до видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України.

Згідно з ст. 11 Закону України від 06.12.1991 за № 1934-XII Збройні Сили України провадять свою діяльність, у тому числі на засадах постійної бойової та мобілізаційної готовності.

Тобто, Збройні Сили України постійно переведені на воєнний стан.

Відповідно до листа Кременчуцького районного ТЦК та СП від 02.03.2023 №7/433, ОСОБА_1 проходить військову службу з 24.02.2022 на посаді старшого офіцера четвертого відділу Кременчуцького районного ТЦК та СП, а тому, в силу приписів п. 5 ч. 1 ст. 236 КАС України, наявні підстави для зупинення провадження по справі.

Окрім того, колегія суддів звертає увагу на предмет спору в цій справі, який полягає у позбавленні відповідача власності з боку держави, яка, при цьому, мобілізувала його на військову службу, позбавивши можливості ефективно брати участь в судовому процесі.

Водночас колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що відповідно до пунктів 8, 10 ч. 2 ст. 180 КАС України у підготовчому засіданні суд: вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста; вирішує заяви та клопотання учасників справи.

Так, разом з позовною заявою позивачем подано клопотання про призначення оціночно - земельної експертизи, на вирішення якої просить поставити такі питання: 1) яка ринкова вартість земельної ділянки, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 та має наступні характеристики: місцезнаходження - Козельщинська селищна рада Кременчуцького району Полтавської області, площа 4,5454 га, кадастровий номер 5322084900:00:001:0823, цільове призначення - для ведення фермерського господарства, категорія - землі сільськогосподарського призначення?

Отже, ОСОБА_1 , як власник земельних ділянок, щодо яких необхідно провести судово-експертні дослідження, зобов`язаний забезпечити доступ до цих об`єктів дослідження для проведення експертизи.

В свою чергу, відповідно до листа Кременчуцького районного ТЦК та СП від 02.03.2023 №1/2757, відповідач проходить військову службу з 24.02.2022 на посаді старшого офіцера четвертого відділу Кременчуцького районного ТЦК та СП. Робочий графік з 8 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. щоденно.

Тобто, з огляду на робочий графік відповідача та режим проходження ним служби, останній протягом цілого дня перебуває на службі у лавах Збройних Сил України, з покладенням на нього певних обов`язків, а тому об`єктивно не має змоги, як власник земельних ділянок, забезпечити доступ до об`єктів дослідження для проведення експертизи.

Разом з тим, як зауважує позивач, зважаючи на положення ст. 41 Конституції України, відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України розмір вартості земельних ділянок ОСОБА_1 є обставиною, що має значення для справи, підлягає встановленню при ухваленні судового рішення і входить до предмета доказування.

Зважаючи на викладене, з метою забезпечення принципу змагальності сторін та надання їм можливості реалізувати процесуальні права, суд, у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні, перебуванням відповідача на посаді старшого офіцера четвертого відділу Кременчуцького районного ТЦК та СП, який перебуває у складі Збройних Сил України та на даний час переведений на штати воєнного часу, та виконує функції з забезпечення обороноздатності держави Україна, що виключає можливість подальшого розгляду справи, з огляду на необхідність вирішення питання щодо проведення судово-експертних досліджень за участю відповідача, в силу приписів п. 5 ч. 1 ст. 236 КАС України, вважає за необхідне зупинити провадження по вказаній справі до припинення перебування ОСОБА_1 у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Керуючись ст. 236, 321, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

У Х В А Л И В:

Клопотання представника ОСОБА_1 - адвоката Ульянова Руслана Анатолійовича - задовольнити.

Зупинити провадження у справі № 851/3/22 за позовом Кременчуцької районної державної (військової) адміністрації до ОСОБА_1 , треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат", Фермерське господарство "Рубін" про примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності до припинення перебування ОСОБА_1 у складі Збройних Сил України, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Зобов`язати відповідача повідомити про усунення обставин, які стали підставою для зупинення провадження у справі, з долученням копій підтверджуючих документів.

Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Бегунц А.О.Судді Курило Л.В. Рєзнікова С.С. Повний текст ухвали виготовлений 08.06.2023.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111413363
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності

Судовий реєстр по справі —851/3/22

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 30.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні