ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/6410/22 Головуючий у 1 інстанції: Руденко А.В.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.
Суддів Аліменка В.О.
Кузьмишиної О.М.
За участю секретаря Заміхановської Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за апеляційною скаргою Акціонерного товариства «Черкаський приладобудівний завод» на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, третя особа - Акціонерне товариство «Черкаський приладобудівний завод» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» (далі - ТОВ «Терра Будсервіс») звернувся до суду з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, третя особа - Акціонерне товариство «Черкаський приладобудівний завод» (далі- АТ «Черкаський приладобудівний завод»), в якому просив:
- визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо відмови в задоволенні заяви ТОВ «Терра Будсервіс» про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастровий номер 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, яка викладена в листі від 11.08.2022 року № 01-08/24058;
- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради підготувати проект рішення про затвердження ТОВ «Терра Будсервіс» документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастровий номер 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020 та передати його на розгляд Черкаської міської ради.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про залишення без розгляду клопотання товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» від 05.08.2022 №01-08/24058 про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастровий номер 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020. Зобов`язано Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повторно розглянути клопотання товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» від 05.08.2022 №01-08/24058 про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастровий номер 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, підготувати вмотивований та обґрунтований нормами законодавства проект рішення та передати його на розгляд Черкаської міської ради. У решті позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, третя особа - Акціонерне товариство «Черкаський приладобудівний завод» звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує про необгрунтованість висновку суду першої інстанції про необхідність зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 05.08.2022 №01-08/24058, підготувати вмотивований та обґрунтований нормами законодавства проект рішення та передати його на розгляд Черкаської міської ради. При цьому, апелянт наголошує, що підставою набуття права постійного користування або права оренди може бути лише припинення права власності або користування, яке має бути оформлене у вигляді нотаріальної згоди землекористувача, яким, в даному випадку, є АТ «Черкаський приладобудівний завод». Водночас, станом по теперішній час згода (погодження) землекористувача АТ «Черкаський приладобудівний завод» про надання в оренду земельної ділянки позивачу, викладена у визначеній спосіб та формі, відсутня. Апелянт вказує, що у відповідача були відсутні підстави для задоволення клопотання позивача, оскільки, позивачем не надано усіх необхідних документів для затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду.
12 травня 2023 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача - Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради надійшла заява про розгляд справи за відсутності представника відповідача.
До Шостого апеляційного адміністративного суду від представника Акціонерного товариства «Черкаський приладобудівний завод» - Слободянюка Андрія Ігоровича надійшла заява про участь в судових засіданнях в режимі відеоконференції, в якій просить забезпечити розгляд справи за участю представника третьої особи - адвоката Слободянюка Андрія Ігоровича в режимі відеоконференції. поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2023 року заяву представника Акціонерного товариства «Черкаський приладобудівний завод» - Слободянюка Андрія Ігоровича про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції - задоволено.
Згідно ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Постановою Північного апеляційного господарського суду від 04 квітня 2019 року у справі №925/568/18 за позовом ТОВ «Терра Будсервіс» до АТ «Черкаський приладобудівний завод» про визнання за ТОВ «Терра Будсервіс» права на оформлення в оренду (власність) частини земельної ділянки без нотаріально посвідченої згоди (погодження) землекористувача АТ "Черкаський приладобудівний завод" на вилучення із користування, залишеною без змін постановою Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 12 вересня 2019 року, встановлено, що 01.07.2003 на підставі договору купівлі-продажу ПП «Старк-2» придбало у ВАТ «Черкаський приладобудівний завод», правонаступником якого є АТ «Черкаський приладобудівний завод», частину комплексу ділянки №2 за адресою: АДРЕСА_2, яка складається з площадки II, III; охоронної споруди П-І, огорожі №4 та частини огорожі №6.
Пунктом 1.2 Договору купівлі-продажу визначено, що об`єкт купівлі-продажу розташований на земельній ділянці Черкаської міської ради площею 21,970 га. З цієї земельної ділянки ПП «Старк-2» виділяється у користування відповідна частина земельної ділянки.
Рішенням Придніпровського районного суду м. Черкаси від 12 травня 2010 року у справі №2-3295/2010 визнано дійсним договір купівлі-продажу нерухомого майна, укладений 12.04.2010 між ПП Старк-2 та гр. ОСОБА_1 та визнано за останнім право власності на нерухоме майно, а саме: площадки II, III; охоронну споруду П-І, огорожі № 4 та огорожі № 6, які знаходяться за адресою АДРЕСА_1 (зміна адреси нерухомого майна підтверджується наказом управління містобудування та архітектури Черкаського міського виконавчого комітету №393 від 17.03.2005).
Відповідно до Договору купівлі-продажу нерухомого майна від 14.09.2010, гр. ОСОБА_2 придбав у гр. ОСОБА_1 нежитлову будівлю охоронної споруди літ П-1, площадки II, III, огорожу 4, 7, які знаходяться в АДРЕСА_1 .
На підставі Протоколу №1 установчих зборів учасників ТОВ «Терра Будсервіс» від 16.08.2016 та Акту приймання-передачі майна №1 від 18.08.2016 вказане нерухоме майно увійшло до статутного капіталу ТОВ «Терра Будсервіс» від імені учасника товариства гр. ОСОБА_2 .
Крім цього, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня інформація, що ТОВ «Терра Будсервіс» є власником нерухомого майна, яке увійшло до статутного капіталу на підставі договору купівлі-продажу. При цьому, згода ВАТ «Черкаський приладобудівний завод» на вилучення із його користування спірної земельної ділянки, була надана ПП «Старк-2», а не ТОВ «Терра Будсервіс» та не є нотаріально посвідченою згодою, як це передбачено нормами Земельного кодексу України.
Зазначений об`єкт нерухомості розташований на земельній ділянці площею 4,5796 га, яка згідно довідки Держгеокадастру форми 6-зем від 13.04.2017 №363/180-17 перебуває у користуванні ДП «Черкаський приладобудівний завод».
20 грудня 2021 року ТОВ «Терра Будсервіс» звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1, орієнтовною площею 1,5795 га, кадастрові номери 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель і споруд підприємств переробної та іншої промисловості, під існуючим нерухомим майном, для передачі в оренду на 49 років.
У зв`язку з тим, що Черкаська міська рада не розглянула вказану заяву у місячний строк, передбачений частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України, 21.01.2021 ТОВ «Терра Будсервіс» повідомило Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, що уклав з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 Договір від 21.01.2022 по розробці документації із землеустрою щодо розроблення документації із землеустрою по відведенню земельної ділянки в АДРЕСА_1 без надання дозволу.
05 серпня 2022 року ТОВ «Терра Будсервіс» через Управління центру надання адміністративних послуг департаменту управління справами Черкаської міської ради звернувся із клопотанням про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду на 49 років, розташованої по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастрові номери 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель і споруд підприємств переробної та іншої промисловості.
Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради листом №01-08/24058 від 11.08.2022 залишив клопотання ТОВ «Терра Будсервіс» від 05.08.2022 без розгляду з тих підстав, що Товариством не було надано нотаріально посвідчену згоду попереднього землекористувача (АТ «Черкаський приладобудівний завод») на вилучення земельної ділянки із зазначенням її розмірів та умов вилучення.
Не погоджуючись з вищевказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Главою 2 ЗК України закріплено повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування в галузі земельних відносин
Так, статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною 1 статті 16 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У відповідності до ч. 2 ст. 116 ЗК України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно ч. 2 ст. 134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
В силу вимог ч. 3 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, на земельній ділянці, розташованій по АДРЕСА_1, (перспективна вул. Олександра Шаповала), площею 4,5797 га, знаходиться нерухоме майно, належне ТОВ «Терра Будсервіс».
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що передача в оренду має здійснюватися у порядку, передбаченому статтею 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Частиною 3 статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
В силу вимог частини 6 статті 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Частиною 12 статті 123 ЗК України передбачено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
За приписами частини 15 статті 123 ЗК України, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Матеріалами справи свідчать, що 05 серпня 2022 року ТОВ «Терра Будсервіс» через Управління центру надання адміністративних послуг департаменту управління справами Черкаської міської ради звернувся із клопотанням про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду на 49 років, розташованої по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастрові номери 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель і споруд підприємств переробної та іншої промисловості (а.с 25).
Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради листом №01-08/24058 від 11 серпня 2022 року залишив клопотання ТОВ «Терра Будсервіс» від 05.08.2022 без розгляду з тих підстав, що Товариством не було надано нотаріально посвідчену згоду попереднього землекористувача (АТ «Черкаський приладобудівний завод») на вилучення земельної ділянки із зазначенням її розмірів та умов вилучення (а.с. 26).
Так, апелянт стверджує про необґрунтованість висновку суду першої інстанції про необхідність зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 05.08.2022 №01-08/24058, підготувати вмотивований та обґрунтований нормами законодавства проект рішення та передати його на розгляд Черкаської міської ради.
При цьому, апелянт наголошує, що підставою набуття права постійного користування або права оренди може бути лише припинення права власності або користування, яке має бути оформлене у вигляді нотаріальної згоди землекористувача, яким, в даному випадку, є АТ «Черкаський приладобудівний завод». Водночас, станом по теперішній час згода (погодження) землекористувача АТ «Черкаський приладобудівний завод» про надання в оренду земельної ділянки позивачу, викладена у визначеній спосіб та формі, відсутня.
З даного приводу, слід зазначити наступне.
Як було вищезазначено, в силу вимог ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно частин 1-2 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Рішенням Черкаської міської ради від 10 грудня 2020 року №1-2, затверджений Регламент Черкаської міської ради 9-го скликання (далі - Регламент).
Статтею 26 Регламенту визначено особливості підготовки земельних питань, що вносяться на розгляд Ради.
Частиною 1 статті 26 Регламенту закріплено, що підготовка, погодження та внесення проектів рішень із земельних питань здійснюється з урахуванням особливостей, установлений цією статтею.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Регламенту, земельними є питання, розгляд яких віднесено Земельним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, до відання міських рад, зокрема питання, що стосуються: надання дозволу на розробку документації із землеустрою, надання (передача) земельних ділянок у власність або користування, поновлення договорів оренди земельних ділянок, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, продаж земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками, зміни призначення земельної ділянки; включення до переліків, які стосуються аукціону; внесення змін до рішень із зазначених питань та відмови з них.
Згідно ч. 3 ст. 26 Регламенту, підготовка проектів рішень та інших документів із земельних питань здійснюється виконавчим органом ради, до повноважень якого віднесено питання розробки проектів рішень із земельних питань (розробник проекту) на підставі звернення замовника.
За приписами частини 6 статті 26 Регламенту, розробник проекту забезпечує розгляд, аналіз поданих замовником матеріалів, їх перевірку на відповідність законодавству та установленим вимогам.
Після підготовки проекту рішення та його погодження керівником виконавчого органу (розробника проекту), проект із відповідними матеріалами подається до юридичної служби, яка проводить загальну правову експертизу.
Після проведення загальної правової експертизи проекту рішення, розробник подає його до відділу з питань роботи ради, який реєструє проект рішення, присвоює йому номер. Після надання розробником проекту рішення на електронному та паперовому носіях в необхідній кількості відділ з питань роботи ради забезпечує публікацію проекту згідно із законодавством про доступ до публічної інформації.
Зареєстрований та опублікований проект рішення разом з відповідними матеріалами передається відділом з питань роботи ради на розгляд до постійних комісій.
Постійна комісія з питань земельних відносин розглядає проект на найближчому засіданні, погоджує його (або висловлює свої зауваження) та вносить на розгляд сесії Ради.
У випадку відмови постійної комісії з питань земельних відносин у винесенні проекту рішення на розгляд сесії Ради, або відсутності результатів розгляду більш як 10 робочих днів з дня подачі проекту на розгляд комісії, відділ з питань роботи ради протягом 1 робочого дня подає зазначений проект міському голові для внесення його на сесію Ради. У такому випадку проект рішення вважається таким, що розглянутий постійною комісією, про що відділом з питань роботи ради робиться відповідна відмітка у листі погодження.
Крім того, Положенням про Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради №9-22 від 02 вересня 2021 року, до основних напрямків діяльності Департаменту та його повноважень відноситься, зокрема, здійснення підготовки проектів рішень міської ради з питань передачі у власність, оренду та ін. земельних ділянок.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що питання щодо затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 4,5797 га, кадастровий номер 7110136700:05:037:0018, 7110136700:05:037:0019, 7110136700:05:037:0020, відноситься до виключної компетенції Черкаської міської ради шляхом прийняття рішення на сесії ради, а до компетенції Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради відноситься підготовка проекту рішення та його передача на розгляд постійної комісії з питань земельних відносин та, у подальшому, Черкаській міській раді.
При цьому, проект рішення сесії ради може бути підготовлений як про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки оренду, так і про відмову у такому затвердженні.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що, залишивши клопотання позивача від 05.08.2022 №01-08/24058 без розгляду, Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, вийшов за межі наданих йому повноважень, адже, як було вищезазначено, дане питання відноситься до виключної компетенції Черкаської міської ради.
Щодо посилання апелянта на відсутність нотаріально посвідченої заяви АТ «Черкаський приладобудівний завод» про надання згоди на вилучення земельної ділянки, колегія суддів зазначає, що дану обставину Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повинен врахувати при підготовці відповідного проекту рішення для Черкаської міської ради.
З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що залишення клопотання позивача без розгляду перешкоджає прийняттю рішення Черкаської міської ради, позаяк проект рішення відповідачем не складений і до Черкаської міської ради не переданий.
Доводи апелянта про те, що у відповідача були відсутні підстави для задоволення клопотання позивача, оскільки, позивачем не надано усіх необхідних документів для затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду, колегія суддів вважає необгрунтованими, оскільки, як встановлено судом, розгляд питання щодо затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки відноситься до виключної компетенції Черкаської міської ради.
Таким чином, зобов`язання судом першої інстанції Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» від 05.08.2022 №01-08/24058, підготувати вмотивований та обґрунтований нормами законодавства проект рішення та передати його на розгляд Черкаської міської ради, на переконання колегії суддів, відповідає вимогам вищевказаних положень законодавства.
Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.
Згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткову обґрунтованість позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Будсервіс» та наявність правових підстав для їх часткового задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 195, 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Черкаський приладобудівний завод» залишити без задоволення.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.
Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.
Судді Аліменко В.О.
Кузьмишина О.М.
Повний текст постанови виготовлено 08.06.2023 р.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 13.06.2023 |
Номер документу | 111414270 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні