Рішення
від 30.05.2023 по справі 904/1291/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.05.2023м. ДніпроСправа № 904/1291/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Лєшукової Н.М., розглянув спір

за позовом Керівника Жовтоводської окружної прокуратури, м. Жовті Води, Дніпропетровської обл., в інтересах держави в особі: Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації, м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт", м. Дніпро

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, м. Дніпро

про скасування державної реєстрації речових прав та повернення земельної ділянки площею 113,9259 га

Представники:

від прокуратури Камлер А.В.

від позивача не з`явився

від відповідача не з`явився

від третьої особи не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Керівник Жовтоводської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі: Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, в якому просить:

- скасувати державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, проведену за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Попова О.О. № 54651620 від 19.10.2020 (номер відомостей про речове право 38729658);

- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, проведену за Товариством з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Межиріцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області Зайцева А.В. № 62026287 від 03.12.2021 (номер запису про інше речове право 45430618);

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" повернути земельну ділянку природно-заповідного фонду, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, державі в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації.

Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на порушення інтересів держави, яке полягає у незаконній реєстрації прав на земельну ділянку за неповноважним органом, безпідставній зміні цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, недодержанні встановленого чинним законодавством особливого режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду на землях природно-заповідного призначення (ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський").

Щодо представництва прокурором інтересів держави останній посилається, серед іншого, на статтю 23 Закону України "Про прокуратуру".

Як убачається з матеріалів справи, на виконання частин третьої-п`ятої статті 53 Господарського процесуального кодексу України та частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор при поданні позовної заяви обґрунтував неналежне здійснення захисту інтересів держави Дніпропетровською обласною державною адміністрацією - обласною військовою адміністрацією, яка не вжила заходів для скасування незаконної державної реєстрації речових прав в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та повернення спірної земельної ділянки у судовому порядку.

Так, Жовтоводською окружною прокуратурою надсилався запит № 04/55/2-73вих-23 від 18.01.2023 до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення природоохоронного законодавства.

Проте, згідно із відповіддю останнього № 10-4-0.62-777/2-23 від 07.02.2023 відомості щодо надання довіреностей на представництво від імені Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та укладання договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 із ТОВ "Пшеничний горизонт" відсутні, накази щодо передачі земельної ділянки в оренду не видавались.

Також Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомлено, що заходи претензійно-позовного характеру, направлені на скасування державної реєстрації речових прав та витребовування земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 не вживались.

Крім того, Жовтоводською окружною прокуратурою надсилався запит № 04/55/2-98вих-23 від 24.01.2023 до Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення природоохоронного законодавства.

10.02.2023 Дніпропетровською обласною військовою адміністрацією листом № 706/0/526-23 повідомлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в межах заказника із кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 на розгляд та погодження до департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації не надходив, заходи претензійно-позовного характеру, направлені на повернення земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 не вживались, оскільки передбачені законом повноваження щодо державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони і використавння територій та об`єктів природно-заповідного фонду є основними завданнями Державної екологічної інспекції України на підставі статті 62 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" і пункту 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275.

24.01.2023 Жовтоводською окружною прокуратурою надсилався запит № 04/55/2-87вих-23 до Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення природоохоронного законодавства.

26.01.2023 Департаментом екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації листом № 2-238/0/261-23 повідомлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в межах заказника із кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 на розгляд та погодження до департаменту не надходив.

До того ж, Департаментом екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації повідомлено, що експертних висновків відповідно до статті 54 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" щодо зміни меж заказника, погоджених Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України до департаменту не надходили.

24.01.2023 Жовтоводською окружною прокуратурою надсилався запит № 04/55/2-99вих-23 до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення природоохоронного законодавства.

07.02.2023 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів листом № 25/2-11/1823-23 повідомлено про те, що проекти рішень та матеріали щодо зміни цільового призначення земельних ділянок заказника, а також щодо вилучення і надання земельної ділянки площею 113,9259 га з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, клопотання про зміну меж або категорію заказника до Міндовкілля не надходили.

Також, 27.01.2023 Жовтоводською окружною прокуратурою надсилався запит № 04/55/2-105вих-23 до Криничанської селищної ради, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення природоохоронного законодавства.

Так, Криничанською селищною радою 03.02.2023 листом № 03/11-323/0/2-23 повідомлено, що земельна ділянка площею 113,9259 га з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 згідно з Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру розташована в межах Ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" та не передавалась від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до Криничанської селищної ради Кам`янського району Дніпропетровської області для державної реєстрації у комунальну власність.

До того ж, вказаним листом повідомлено про те, що відомості про укладання договору оренди зазначеної земельної ділянки від 11.01.2021 № 14/11-01/21ДО між Головним управлянням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та ТОВ "Пшеничний Горизонт" у Криничанській селищній раді відсутні. Стосовно зазначеної земельної ділянки було проведено обстеження на предмет фактичного використання, на підтвердження чого Криничанською селищною радою надано відповідний акт обстеження.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19), прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 43).

Отже, у цій справі прокурор, звертаючись з позовом до суду, дотримався передбачених чинним законодавством вимог для представництва інтересів держави.

Порушення інтересів держави, в даному випадку, полягає у порушенні норм законодавства під час державної реєстрації права власності, оренди на земельну ділянку природно-заповідного призначення за юридичними особами, безпідставній зміні цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, та полягає у фактичному володінні та користуванні ТОВ "Пшеничний Горизонт" землею з особливою цінністю без законних підстав, за відсутності волі її власника.

У межах визначеного законом строку, відповідачу була надана можливість скористались своїми правом на подання відзиву з документальним обґрунтуванням.

Відповідач відзив на позов не надав.

Відповідно до частини 9 статті 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

03.05.2023 на електронну адресу суду від позивача надійшли письмові пояснення про підтримку в повному обсязі правової позиції, викладеної у позові керівником Жовтоводської окружної прокуратури. Крім того, у вказаних поясненнях Дніпропетровська обласна державна адміністрація - обласна військова адміністрація просить здійснювати розгляд справи № 904/1291/23 без участі її повноважного представника.

Ухвалою від 20.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 904/1291/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 18.04.2023.

Крім того, зазначеною ухвалою господарським судом залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

18.04.2023 підготовче засідання відкладено до 03.05.2023, про що постановлено відповідну ухвалу.

Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 ГПК України, у зв`язку з чим господарський суд завершив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 30.05.2023, про що постановив ухвалу від 03.05.2023.

У судове засідання, що відбулося 30.05.2023, представники позивача, відповідача та третьої особи не з`явилися, про причини неявки суду не повідомили.

Третя особа письмових пояснень по суті спору не надала, проте, остання була належним чином повідомлена про розгляд справи № 904/1291/23, про що свідчить залучене до матеріалів справи поштове повідомлення (а.с. 130).

З метою повідомлення відповідача про розгляд справи № 904/1291/23, на адресу останнього, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, надсилались ухвали Господарського суду Дніпропетровської області про відкриття провадження у справі від 20.03.2023, про відкладення підготовчого засідання від 18.04.2023 та про призначення справи до розгляду по суті від 03.05.2023.

04.04.2023, 16.05.2023, 24.05.2023 конверти з ухвалами про відкриття провадження у справі, про відкладення підготовчого засідання, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті, які були направлені на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт", повернуті до суду відділенням поштового зв`язку з відмітками "адресат відсутній за вказаною адресою" (а.с. 127-129, 151-158).

Відповідно до ч. 7 ст. 120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.

У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Враховуючи наведене, оскільки відповідачем не повідомлено суд про зміну місцезнаходження та не забезпечено внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд дійшов висновку, що неотримання відповідачем листа з ухвалою суду та повернення його до суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою" є наслідком свідомого діяння (бездіяльності) відповідача щодо його належного отримання, тобто, є власною волею відповідача.

За приписами пункту 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітка про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відтак, в силу положення пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України, день невдалої спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу ухвали суду про відкриття провадження у справі.

У даному випаду судом також враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалою про відкриття провадження у справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Судом враховано, що в силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

30.05.2023 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд, -

УСТАНОВИВ:

Предметом доказування у цій справі є обставини щодо наявності у Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області права власності та користування спірною земельною ділянкою, щодо наявності підстав для зміни цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, правомірності державної реєстрації прав оренди спірної земельної ділянки за відповідачем та наявності правових підстав для повернення її власнику.

Як вбачається з матеріалів справи 13.10.2020 державним реєстратором виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Поповим О.О. на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності внесено відомості про реєстрацію права державної власності на земельну ділянку, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, яка розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

У подальшому, 01.12.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Межиріцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області Зайцевим А.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію права оренди ТОВ "Пшеничний Горизонт" на спірну земельну ділянку.

Підставою реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку слугував договір оренди земельної ділянки № 14/11-01/21ДО від 11.01.2021, що укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі заступника начальника відділу у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - Литовченко І.Г. та ТОВ "Пшеничний Горизонт".

Відповідно до договору оренди земельної ділянки № 14/11-01/21ДО від 11.01.2021, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі заступника начальника відділу у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - Литовченко І.Г., який діє на підставі довіреності від 25.02.2019 № 13-1-0.25-008/11-19 (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" в особі директора Філатова В.О. (орендар) орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, кадастровий номер земельної ділянки 1222086000:01:001:0029, загальною площею 113,9259 га (п.п. 1.1., 2.1. договору оренди).

Строк дії договору оренди 35 років (п. 3.1. договору).

Відповідно до пункту 3.2. договору право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту державної реєстрації цього права відповідно до законодавства.

Крім того, як зазначає прокурор, в матеріалах реєстраційної справи міститься наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 4-2811/15-20-СГ від 24.12.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 та передачу цієї земельної ділянки в оренду ТОВ «Пшеничний Горизонт».

Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладеної в листі від 07.02.2023 № 10-4-0.62-777/2-23, останнє вказує про відсутність у нього відомостей щодо надання довіреностей на представництво від імені Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та укладання договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029 із ТОВ "Пшеничний горизонт", також останнє вказує про те, що накази відносно передачі спірної земельної ділянки в оренду ним не видавались.

Прокурор, посилаючись на ст. 122 Земельного кодексу України, вказує про те, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не мало жодних повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою природно-заповідного призначення державної власності, а таким правом наділено Дніпропетровську обласну державну адміністрацію - обласну військову адміністрацію.

При цьому, прокурор зазначає, що земельна ділянка площею 113,9259 га з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, яка розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, знаходиться в межах існуючого об`єкту природно-заповідного фонду загальнодержавного значення ландшафтного заказника "Вишневський", створеного на підставі Указу Президента України від 12.09.2005 № 1238/2005 "Про території та об`єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення" з метою збереження та відтворення цінних природних комплексів, генофонду рослинного і тваринного світу, оголошено заказниками і пам`ятками, тобто, є земельною ділянкою природно-заповідного призначення та не може використовуватися для товарного сільськогосподарського виробництва.

Розташування спірної земельної ділянки в межах ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" підтверджується технічним звітом ТОВ "Земельне право", яке має ліцензію на проведення робіт із землеустрою серії АГ № 579054 від 22.09.2011, разом із картографічними матеріалами, каталогом координат, схемами розташування земельної ділянки, в межах об`єкту природно-заповідного фонду, виконаними інженером-геодезистом, який має кваліфікаційний сертифікат на проведення топографо-геодезичних і картографічних робіт № 011157 від 21.06.2013, проведених за допомогою вимірювальної техніки, яка пройшла перевірку в Національному науковому центрі "Інститут метрології", про що свідчить свідоцтво № 1273 від 29.06.2022, наданих на запит окружної прокуратури від 10.02.2023 № 04/55/2-141вих-23.

Вказане свідчить про відсутність у поданому для державної реєстрації договорі оренди земельної ділянки № 14/11-01/21ДО від 11.01.2021, укладеному, начебто, між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі заступника начальника відділу у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - Литовченко І.Г. та ТОВ "Пшеничний Горизонт" статусу документа, достатнього для здійснення державної реєстрації права користування.

Таким чином, оскільки документами, наявними в матеріалах справи, спростовано факт автентичності та достовірності укладання Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області договору оренди земельної ділянки, яке не мало права розпоряджатися вказаною земельною ділянкою природно-заповідного фонду, державна реєстрація права оренди земельною ділянкою, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, є протиправною та такою, що підлягає скасуванню із одночасним припиненням речових прав оренди за ТОВ "Пшеничний Горизонт".

Крім того, враховуючи, що станом на момент проведення державної реєстрації права власності за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області, останнє не мало відповідних повноважень щодо розпорядження землями природно-заповідного фонду, та не мало підстав для зміни цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду, скасуванню підлягає державна реєстрація права власності на спірну земельну ділянку із одночасною зміною її власника на Дніпропетровську обласну державну адміністрацію - обласну військову адміністрацію.

Вказані обставини і стали підставою для звернення прокурора до суду з позовом про визнання протиправними і скасування рішень державного реєстратора та витребування майна.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги прокурора підлягають задоволенню з наступних підстав.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначає Закон України "Про природно-заповідний фонд України".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" завданням законодавства України про природно-заповідний фонд України є регулювання суспільних відносин щодо організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, відтворення їх природних комплексів, управління у цій галузі.

Частиною 3 статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Статтею 9 цього Закону визначено вичерпний перелік видів використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а саме: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.

Указом Президента України "Про території та об`єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення" № 1238/2005 від 12.09.2005 з метою збереження та відтворення цінних природних комплексів, різноманітності ландшафтів, генофонду рослинного і тваринного світу оголошено заказниками загальнодержавного значення території, що мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну та пізнавальну цінність (додаток № 1).

Відповідно до додатку № 1 до вищезазначеного Указу Президента України до природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, що має особливу природоохоронну, наукову, естетичну та пізнавальну цінність, віднесено ландшафтний заказник "Вишневський", загальною площею 615 га, який в тому числі включає 545 га земель на території Семенівської сільської ради та 70 га земель на території Новоселівської сільської ради.

На виконання ст. 5 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" розроблено Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Вишневський", затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 07.12.2005 № 452.

Відповідно до п. 2.1 зазначеного Положення (із змінами, внесеними відповідно до Наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 06.06.2012 № 298) заказник оголошено з метою збереження і відновлення рідкісних ландшафтів, а також рідкісних та цінних видів рослин (ковила українська, ковила пухнастолиста, тюльпан дібровний, сон чорніючий, астрагал шерстистоквітковий) і тварин (канюк степовий, сокіл-сапсан, тхір степовий), занесених до Червоної книги України.

Основними завданнями заказника, відповідно до п. 2.2 Положення, є: збереження в природному стані цінного територіального комплексу; збереження характерного даному ландшафту генетичного фонду тварин і рослин, особливо рідкісних і цінних; підтримка загального екологічного балансу в регіоні; поширення еколого-освітніх знань тощо.

Режим території ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" визначений у п. 3.1 вищевказаного Положення. Так, на території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника, передбаченим цим Положенням, і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі: будівництво споруд, шляхів, лінійних та інших об`єктів транспорту і зв`язку, що може вплинути на зміну характеру місцевості, ландшафтів, які не пов`язані з охороною території Заказника та надання земельних ділянок під забудову чи у господарське використання; розведення вогнищ, влаштування місць відпочинку населення, стоянка транспорту, а також проїзд і прохід сторонніх осіб, прогін свійських тварин та улаштування загонів, пересування механічних транспортних засобів (крім службового транспорту землекористувача), за винятком шляхів загального користування; знищення та пошкодження дерев, чагарників, трав`яної рослинності; розорювання земель, за винятком заходів з обмеження розповсюдження лісових пожеж; геологорозвідувальні, підривні роботи, розробка корисних копалин, порушення ґрунтового покриву, гідрологічного і гідрохімічного режимів, руйнування геологічних відслонень, меліоративні роботи; порушення природного стану водойми; застосування хімічних засобів боротьби з шкідниками та хворобами рослин і лісу без відповідного наукового обґрунтування та погодження Мінприроди; засмічення території Заказника, зберігання отрутохімікатів, твердих побутових та інших відходів; усі види лісокористування (за винятком вибірково-санітарних рубок і рубок догляду), заготівля кормових трав, лікарських та інших рослин, квітів, насіння, очерету, випалювання водно-болотної та лучно-степової рослинності, турбування, відлов і знищення диких тварин, птахів, порушення умов їх оселення, гніздування, інші види користування рослинним і тваринним світом, що призводять до порушення природних комплексів і ландшафтів; інтродукція нових видів рослин і тварин без відповідних, узгоджених у встановленому порядку наукових обґрунтувань та погоджень Мінприроди; перебування на території Заказника з усіма видами вогнепальної зброї (крім осіб, що відносяться до служби охорони), знаряддями лову тварин та недозволеними до використання знаряддями лову риби; будь-яке рибальство, за винятком любительського, в спеціально відведених місцях; мисливство; проведення заходів з метою збільшення чисельності окремих видів тварин понад допустиму науково обґрунтовану ємність угідь, збирання колекційних та інших матеріалів, за винятком матеріалів, необхідних для виконання наукових досліджень; пересування людей за межами доріг, стежок і просік в період гніздування птахів і розмноження інших видів тварин; інші види робіт, що можуть призвести до порушення природних зв`язків і ходу природних процесів, втрати наукової, естетичної цінності природного комплексу, що охороняється.

Відповідно до п. 3.6 Положення режим охорони території Заказника враховується при розробці регіональних та інших планів, проектів, схем з розвитку будівництва, землевпорядкуванні тощо.

Зміна меж, категорії та скасування статусу Заказника проводяться відповідно до природоохоронного законодавства України (п. 5.1. Положення).

Відповідно до частини 4 статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Таким чином, землі природно-заповідного фонду набувають такого статусу внаслідок прийняття уповноваженим органом відповідного рішення про оголошення/створення території/об`єкта природно-заповідного фонду.

Ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Вишневський" входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення й використання.

Відповідно до Проекту створення та картографічних схем ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський", наданих Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, технічним звітом про проведення топографо-геодезичних і картографічних робіт, наданих кваліфікованим інженером-геодезистом, відкритих даних земельного кадастру України у порівнянні зі схемою розташування земельної ділянки, встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, площею 113,9259 га, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, знаходиться в межах території ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський", тобто є земельною ділянкою природно-заповідного призначення державної власності.

Як вже було зазначено вище, розташування спірної земельної ділянки в межах ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" підтверджується технічним звітом ТОВ "Земельне право", яке має ліцензію на проведення робіт із землеустрою серії АГ № 579054 від 22.09.2011, разом із картографічними матеріалами, каталогом координат, схемами розташування земельної ділянки, в межах об`єкту природно-заповідного фонду, виконаними інженером-геодезистом, який має кваліфікаційний сертифікат на проведення топографо-геодезичних і картографічних робіт № 011157 від 21.06.2013, проведених за допомогою вимірювальної техніки, яка пройшла перевірку в Національному науковому центрі "Інститут метрології", про що свідчить свідоцтво № 1273 від 29.06.2022, наданих на запит окружної прокуратури від 10.02.2023 № 04/55/2-141вих-23.

Таким чином, земельні ділянки, розташовані в межах ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" є землями природно-заповідного призначення, а отже мають особливий статус.

З огляду на зазначене, всупереч вимогам чинного законодавства щодо розпорядження землями природно-заповідного фонду та в порушення встановленого режиму земель та території ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський" 13.10.2020 державним реєстратором виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Поповим О.О. на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" внесено відомості про реєстрацію права державної власності на земельну ділянку, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, яка розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

У подальшому, 01.12.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Межиріцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області Зайцевим А.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію права оренди ТОВ "Пшеничний Горизонт" на вказану земельну ділянку.

Як зазначає прокурор спірна земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, що свідчить про фактичну зміну її цільового призначення всупереч вимогам ст. 20 Земельного Кодексу України.

Відповідно до ч. 3 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації (ч. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України).

Тобто, на час формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, площею 113,9259 га, обов`язковою умовою було погодження зазначеного проекту Департаментом екології та природних ресурсів, як структурним підрозділом Дніпропетровської обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Проте, відповідно до інформації Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної військової адміністрації №2-238/0/261-23 від 26.01.2023 проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в межах заказника на розгляд та погодження до департаменту не надходили.

Крім того, листом № 25/2-11/1823-23 від 07.02.2023 Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України також повідомило про те, що проекти рішень і матеріали щодо зміни цільового призначення земельних ділянок заказника, а також щодо вилучення і надання земельної ділянки з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, площею 113,9259 га до Міндовкілля не надходили.

Таким чином проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення в межах заказника Департаментом екології та природних ресурсів не затверджувався, а тому зміна цільового призначення земельної ділянки державної власності природно-заповідного призначення з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, площею 113,9259 га, відбулася незаконно.

Незаконна зміна цільового призначення земельної ділянки природно-заповідного фонду з кадастровим номером 1222086000:01:001:0029, площею 113,9259 га порушує встановлений режим земель, території та об`єктів ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Вишневський", що призведе до пошкодження та знищення дерев, чагарників, трав`янистої рослинності, рідкісних і лікарських рослин, задля збереження яких зазначений заказник створено.

Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. (ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення (ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. (ч. 1 ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч. 2 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

За результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. (ч. 1 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав) (ч. 3 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Зміст цієї правової норми свідчить про те, що допускаються такі способи судового захисту порушених прав та інтересів особи:

1) судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;

2) судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав;

3) судове рішення про скасування державної реєстрації прав.

При цьому, ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Прокурор стверджує, що права власника земельної ділянки порушено шляхом внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про наявність права оренди за договором оренди, який ним не укладався.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. (ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України).

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. (ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України).

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. (ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України).

На порушення статей 116, 122 Земельного кодексу України відповідач з відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення для надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення не звертався, дозволу на розроблення такого проекту землеустрою не отримував; проектна документація щодо відведення спірної земельної ділянки відповідачу не розроблялася, проект землеустрою не погоджувався; рішення відповідного органу щодо передачі у користування відповідачу спірної земельної ділянки не приймалося; акт приймання-передачі земельної ділянки, що надається в оренду, не підписувався. Відповідних доказів сторонами до суду не надано.

Як встановлено судом вище спірна земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду та їх власником є держава, у даному випадку в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації.

Водночас 13.10.2020 державним реєстратором виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Поповим О.О. на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" внесені відомості про реєстрацію права власності на земельну ділянку, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, яка розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Однак державним реєстратором було незаконно проведено державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області, оскільки власником даної земельної ділянки є держава в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації.

Даною реєстрацією змінено цільове призначення земельної ділянки.

Відтак вимога прокурора про скасування державної реєстрації права власності земельної ділянки площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, проведену за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Попова О.О. № 54651620 від 19.10.2020 (номер відомостей про речове право 38729658) з одночасною зміною права власності на вказану земельну ділянку за державою в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації підлягає задоволенню, оскільки реєстрація була здійснена безпідставно та неправомірно.

Право користування чужою земельною ділянкою встановлюється договором між власником земельної ділянки і особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (ч. 1 ст. 407 Цивільного кодексу України).

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України).

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст.215 Цивільного кодексу України).

Істотні умови договору оренди визначені ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі".

Так істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

У разі ж, якщо сторони такої згоди не досягли, такий договір є неукладеним, тобто таким, що не відбувся, а наведені в ньому умови не є такими, що регулюють спірні відносини.

Правочин, який не вчинено (договір, який не укладено), не може бути визнаний недійсним. Наслідки недійсності правочину також не застосовуються до правочину, який не вчинено.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 202 Цивільного кодексу України). Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін ( ч. 4 ст. 202 ЦК України).

Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі (ч. 3 ст. 203 Цивільного кодексу України).

У випадку, коли сторона не виявляла свою волю до вчинення правочину, до набуття обумовлених ним цивільних прав та обов`язків правочин є таким, що не вчинений, права та обов`язки за таким правочином особою не набуті, а правовідносини за ним не виникли.

Відповідно до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Зазначена норма кореспондує ч. 2, 3 ст. 215 Цивільного кодексу України, висвітлює різницю між нікчемним і оспорюваним правочином і не застосовується до правочинів, які не відбулися, бо є невчиненими. У випадку оспорювання самого факту укладення правочину, такий факт може бути спростований не шляхом подання окремого позову про недійсність правочину, а під час вирішення спору про захист права, яке позивач вважає порушеним шляхом викладення відповідного висновку про неукладеність спірних договорів у мотивувальній частині судового рішення.

Наведене узгоджується з правовим висновком, викладеному у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №145/2047/16-ц.

Представником Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області договір оренди земельної ділянки не оформлявся та не підписувався, печаткою не скріплювався.

Таким чином договір між Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській та Товариством з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" не укладався.

З огляду на викладене, у державного реєстратора були відсутні підстави для державної реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку.

Відтак, вимоги прокурора про скасування державної реєстрації прав оренди на підставі рішення державного реєстратора щодо спірної земельної ділянки відповідає належному способу захисту та є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо вимоги прокурора про зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" повернути земельну ділянку природно-заповідного фонду, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, державі в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації, суд зазначає наступне.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ст. 321 Цивільного кодексу України).

Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч. 1 ст. 387 Цивільного кодексу України).

Як встановлено судом вище, договір оренди земельної ділянки не оформлявся та не підписувався, печаткою не скріплювався.

Відповідно до Висновків Великої Палати Верховного Суду щодо застосування статті 391 Цивільного кодексу України, викладених у попередніх постановах та уточнених у постанові від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц, зайняття земельної ділянки особою, за якою не зареєстроване право власності на таке майно, не позбавляє власника фактичного володіння, але створює перешкоди у здійсненні ним права користування своїм майном. У таких випадках підлягає застосуванню стаття 391 ЦК України, відповідно до якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (негаторний позов). Зайняття земельних ділянок, зокрема фактичним користувачем, треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його володіння цими ділянками. Тож у цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельних ділянок вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном, зокрема шляхом заявлення вимоги про повернення таких ділянок. Більше того, негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідних земельних ділянок.

Законом України "Про правовий режим воєнного стану" визначено зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Статтями 1-2 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" встановлено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Спрямування, координацію та контроль за діяльністю обласних військових адміністрацій з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, здійснення заходів правового режиму воєнного стану здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України, а з інших питань - Кабінет Міністрів України у межах своїх повноважень (ч. 7 ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану").

На території Дніпропетровської області для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян створено Дніпропетровську обласну військову адміністрацію.

Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування (ч. 8 ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану").

Частиною 9 статті 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій населених пунктів повноваження військово-цивільних адміністрацій цих населених пунктів припиняються з дня початку здійснення відповідною військовою адміністрацією своїх повноважень. У разі утворення районних, обласних військових адміністрацій у день набрання чинності актом Президента України про їх утворення припиняються повноваження відповідних районних, обласних військово-цивільних адміністрацій.

Станом на момент розгляду справи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесений запис про припинення діяльності юридичної особи - Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

Враховуючи той факт, що Дніпропетровська обласна військова адміністрація здійснює свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування, суд приходить до висновку, що право власності на земельну ділянку природно-заповідного фонду, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, належить державі в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

Доказів повернення спірної земельної ділянки відповідачем матеріали справи не містять, у зв`язку з чим вимоги прокурора про зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку власнику, - Дніпропетровській обласній державній адміністрації - обласній військовій адміністрації є правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи обставини справи, відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись статтями 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Скасувати державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, проведену за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49004, м. Дніпро, вул. Філософська, 39А, код ЄДРПОУ 39835428) на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради Дніпропетровської області Попова О.О. № 54651620 від 19.10.2020 (номер відомостей про речове право 38729658) з одночасною зміною права власності на вказану земельну ділянку за державою в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації (49004, м. Дніпро, пр. О.Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467).

Скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, проведену за Товариством з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" (49010, м. Дніпро, вул. Ботанічна, 7, код ЄДРПОУ 43060670) на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Межиріцької сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області Зайцева А.В. № 62026287 від 03.12.2021 (номер запису про інше речове право 45430618) з одночасним припиненням речових прав Товариства з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" (49010, м. Дніпро, вул. Ботанічна, 7, код ЄДРПОУ 43060670) на вказану земельну ділянку.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" (49010, м. Дніпро, вул. Ботанічна, 7, код ЄДРПОУ 43060670) повернути земельну ділянку природно-заповідного фонду, площею 113,9259 га, кадастровий номер 1222086000:01:001:0029, що розташована на території Семенівської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, державі в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації (49004, м. Дніпро, пр. О.Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Пшеничний Горизонт" (49010, м. Дніпро, вул. Ботанічна, 7, код ЄДРПОУ 43060670) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 38, код ЄДРПОУ 02909938) 8 052, 00 грн. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарськго процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 09.06.2023

Суддя І.Ф. Мельниченко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення30.05.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111427483
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/1291/23

Судовий наказ від 29.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Судовий наказ від 29.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Рішення від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні