Рішення
від 30.05.2023 по справі 947/8515/23
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ОДЕСИ

Справа № 947/8515/23

Провадження № 2/947/1861/23

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.05.2023

Київський районний суд м.Одеси в складі головуючого судді Бескровного Я.В., при секретарі Свистуновій Є.С. розглянувши в судовому засіданні цивільну справу №947/8515/23, -

ВСТАНОВИВ:

15.03.2023 року заступник керівника Херсонської обласної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру у Одеській області з даним позовом, який вмотивовано тим, що громадянину російської федерації ОСОБА_1 на праві власності належать земельні ділянки: з кадастровим №6525483800:03:011:0003 площею 14,4959га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.12.2016 за №17820525 та №6525483800:03:012:0009 площею 6,684га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.12.2016 за №18180384. На даний час, прокуратурою виявлено порушення ст. ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст. ст. 80, 81, 145 ЗУ України при використанні ОСОБА_1 зазначених земельних ділянок. Враховуючи наведене, просить суд конфіскувати у власність держави в особі ГУ Держгеокадастру у Одеській області земельні ділянки, які на праві власності належать ОСОБА_1 та стягнути з нього судові витрати по справі.

У судовому засіданні прокурор заявлені вимоги підтримала та просила позов задовольнити.

Відповідачі в судове засідання не з`явилися, причини неявки суду не повідомили, про день, час та місце слухання справи повідомлені належним чином, шляхом виклику на сайт суду, клопотання про відкладення розгляду справи, відзив на позов від неї на адресу суду не надходили.

Статтею 280 ЦПК України закріплена можливість ухвалення заочного рішення на підставі наявних у справі доказів, у разі належним чином повідомленого відповідача про дату, час та місце судового засідання.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві власності належать земельні ділянки: з кадастровим №6525483800:03:011:0003 площею 14,4959га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.12.2016 за №17820525 та №6525483800:03:012:0009 площею 6,684га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.12.2016 за №18180384.

Судом також встановлено, що відповідач ОСОБА_1 документований паспортом громадянина рф.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що окружною прокуратурою виявлено порушення ст. ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст. ст. 80, 81, 145 ЗК України при використанні ОСОБА_1 зазначених земельних ділянок.

Положення ст. ст. 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі ст. 80 ЗК України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте, з урахуванням змісту ч. 2 ст. 81 та інших норм ЗК України, суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також і іноземці та особи без громадянства.

Зокрема, іноземці та особи без громадянства відповідно до ч. 2 ст. 81 ЗК України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Згідно із ч. 3 ст. 81 ЗК України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

Згідно ч. 4 ст. 81 ЗК України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Відповідно д ост. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації таких прав.

У разі невиконання цих вимог настають наслідки, передбачені ч. ч. 2, 4 ст. 145 ЗК України, у разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.

Пунктом 10 ч. 1 ст. 346 ЦК України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.

Згідно із ст. 356 ЦК України до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом.

Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Частиною 5 ст. 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_1 будучи іноземним громадянином упродовж року після набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення (з 2016 року по даний час) не відчужив їх, є підстави для їх конфіскації у власність держави.

Про відсутність у відповідача наміру виконати вимогу Закону щодо відчуження вказаних земельних ділянок, свідчить те, що Авраменко уклав з СТОВ «НИВА» договір №040473000626 від 27.12.2004 про передачу їх в оренду цьому товариству.

Враховуючи виявлені порушення та зазначені положення законодавства, керуючись ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру», окружною прокуратурою Головному управлінню Держгеокадастру у Одеській області надіслано лист від 27.01.2023 про виявлені порушення із вимогою вжити заходи щодо їх усунення, у тому числі в судовому порядку.

Разом із цим, уповноваженим державним органом заходи щодо конфіскації земельної ділянки в дохід держави не вжито, що дає підстави прокурору вживати заходи представництва інтересів держави в суді.

Зазначені причини не є поважними та не дають підстав залишити без реагування зазначені порушення.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства саме ГУ Держгеокадастру у Волинській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням ч. ч. 2, 4 ст. 145 ЗК України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.

Так, ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Так, за п. 76-77 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 року по справі № 912/2385/18 прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Згідно із п. 80 зазначеної постанови Великої Палати Верховного Суду невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 81 вказаної вище постанови).

У зв`язку із вищезазначеним, в даному випадку представництво інтересів держави в суді здійснюється прокурором, який виконує субсидіарну роль, щоб ці інтереси не залишились незахищеними.

Зазначене повністю відповідає практиці Європейського суду з прав людини та узгоджується із правовими позиціями Верховного Суду.

Підсумовуючи наведене, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимогЗаступника керівника обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Одеській області до ОСОБА_1 про конфіскацію земельних ділянок.

Крім того, на підставі ст. 141 ЦПК України, суд, в зв`язку із задоволенням позову в повному обсязі, вважає за необхідне стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури 9372 грн. судового збору, сплачено при пред`явленні даного позову.

На підставі викладеного, керуючись ст. 4-13,76-89,258-273,280-289 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Припинити громадянину Російської Федерації ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) право власності на земельну ділянку з кадастровим №6525483800:03:011:0003 площею 14,4959га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.12.2016 за №17820525 шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Припинити громадянину Російської Федерації ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) право власності на земельну ділянку з кадастровим №6525483800:03:012:0009 площею 6,684га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Чаплинської селищної територіальної громади Каховського району Херсонської області право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.12.2016 за №18180384 шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Стягнути з громадянина Російської Федерації ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) на користь Херсонської обласної прокуратури (ЄДРПОУ 04851120 ДКСУ м.Київ МФО 820172 р\р НОМЕР_2 ) судові витрати 9372 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив,за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення може бути оскаржено в Одеський апеляційний суд протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Бескровний Я. В.

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення30.05.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111436178
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —947/8515/23

Рішення від 30.05.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Рішення від 30.05.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 25.05.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 25.05.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 07.04.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 26.04.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 20.03.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 20.03.2023

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні