Рішення
від 08.06.2023 по справі 200/1188/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2023 року Справа№200/1188/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Крилової М.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетичні торгові системи» до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії -

В С Т А Н О В И В:

22 березня 2023 року до Донецького окружного адміністративного суду, засобами поштового зв`язку, надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетичні торгові системи» до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7701511/40201679 від 24.11.2022 року, №7701515/40201679 від 24.11.2022 року, №7701513/40206179 від 24.11.2022 року, №7701512/40201679 від 24.11.2022 року, №7701514/40201679 від 24.11.2022 року, №7701517/40201679 від 24.11.2022 року, №7701516/40201679 від 24.11.2022 року, №7701518/40201679 від 24.11.2022 року, №7833920/40201679 від 12.12.2022 року, №7883830/40201679 від 16.12.2022 року;

- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №32 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 15 грудня 2021 року; податкову накладну №31 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №33 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №34 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 15 грудня 2021 року; податкову накладну №38 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №30 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №36 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №37 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну № 46 від 24.12.2021 року датою її фактичного подання 13 січня 2022 року; податкову накладну №56 від 31.01.2022 року датою її фактичного подання 15 лютого 2022 року.

В обґрунтування позову зазначив, що за результатами господарської діяльності направив на реєстрацію зазначені податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено, а у відповідних квитанціях зазначено, що платник, яким подано для реєстрації податкову накладну відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних подано до контролюючого органу усі необхідні для реєстрації первинні документи та письмові пояснення, які підтверджують факт здійснення господарської операції. Однак податковий орган рішеннями відмовив в реєстрації податкових накладних, не зважаючи на їх відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України. Отже, рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

04 травня 2023 року на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов від Головного управління ДПС у Київській області зі змісту якого відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обгрунтування своєї позиції зазначив, що в ході аналізу документів, надісланих повідомленнями, встановлено що ТОВ «Енергетичні торгові системи» виписано податкові накладні, однак, не надано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Відсутність вказаних документів не дала можливості підтвердити реальність здійснення господарських операцій позивачем, згідно яких виписано податкові накладні. З таких підстав, у контролюючим органом не було отримано доказів для визнання реальності господарських операцій. Також наголосив, що реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є дискреційними повноваженнями відповідача.

У встановлений судом строк Державною податковою службою України відзиву на позов не було подано.

Положеннями частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Таким чином, суд розцінює неподання відповідачем - суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин як визнання даного позову.

23 травня 2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив Головного управління ДПС у Київській області в якій зазначив, що після зупинення реєстрації податкових накладних до відповідача були надіслані пояснення та необхідні, достатні, документи, на думку позивача, що стосуються відповідних господарських операцій, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації ПН була відсутня інформація, які саме пояснення або документи необхідно подати для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Вказує, що ГУ ДПС у Київській області відмовило у реєстрації податкових накладних з формальних мотивів та за відсутності передбачених законом підстав, зазначивши, що не було надано копій первинних документів. Позивач вважає, що ним були надані усі необхідні документи, які свідчать про проведення господарських операцій між ним та його контрагентами. Крім того, такі документи були надані контролюючому органу. Вказує, що лише зазначення про відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому має бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 березня 2023 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку із поданням позову без дотримання вимог, встановлених статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою від 10 квітня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справ за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Згідно з нормами статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.

Позивач Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетичні торгові системи» (ідентифікаційний код 40201679) зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис, в стані припинення не перебуває. Місцезнаходження юридичної особи: Донецька область, Краматорський р-н, м. Слов`янськ, вул. Університетська, б. 63/6. Основний вид економічної діяльності - ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення (код КВЕД 33.12).

Відповідачі - Головне управління ДПС у Київській області та Державна податкова служба України, є суб`єктами владних повноважень, які в даних правовідносинах реалізують надані ним Податковим кодексом України повноваження, згідно ст. 43 КАС України здатні здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки.

Судом встановлено, що між ТОВ «Шахтобудівельна компанія» (покупець) та ТОВ «Енергетичні торгові системи» (постачальник) укладено договір №986 ШКК від 02.03.2021 року відповідно до якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти та оплатити технологічне обладнання на умовах, передбачених справжнім Договором.

Згідно з специфікою №1 від 02.03.2021 року, №4 від 01.04.2021 року, №5 від 21.04.2021 року, №7 від 14.07.2021 року поставщик передає обладнання, зокрема: полумфута зубчата МПЛ-22.01.00.001Д; втулка полумфата МПЛ-22.01.02.073; втулка полумуфта КСП-32.25.04.302; обойма зубч КСП-42.01.01.043; обойма зубчата КСП-32.25.04.001; полумфата КСП-43.19.01.022; полумфата КСП-43.19.01.023; вал шестерня КСП-42.03.02.025.

Транспортування продукції здійснювалось із пункту навантаження: м. Зпоріжжя, пр-т. Соборний 8 до пункту розвантаження: будівельний майданчик ПрАТ «ШУ «Покровське» с. Песчане, Донецької області (ТТН №192 від 26.11.2021 року).

Позивач поставив «Шахтобудівельна компанія» виготовлене обладнання, що підтверджується видатковими накладними №186, №187, №188, №189 від 26.11.2021 року.

Отримання ТОВ «Енергетичні торгові системи» платежів підтверджується випискою з АТ «ПУМБ» по поточному рахунку ТОВ «Шахтобудівельна компанія» за період з 01.02.2022 року по 02.02.2022 року та платіжних доручень №627170 від 02.02.2022 року, №627169 від 02.02.2022 року, №626678 від 01.02.2022 року, №6266679 від 01.02.2022 року.

На підставі виконання господарських операцій, за фактом першої події ТОВ «Енергетичні торгові системи» було сформовано та надіслано для реєстрації податкові накладні: №31, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 19700 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 3940 грн.; №32, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 5850 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 1170 грн.; №33, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 69000 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 13790 грн.; №34, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 93000 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 18600 грн

Квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.12.2021 року, від 14.12.2021 року, від 15.12.2021 року та від 15.12.2021 року повідомлено про прийняття документу, проте реєстрація зупинена з підстав відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

21.11.2022 року позивачем сформовано та направлено до ГУ ДПС у Київійській області повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №31, №32, №33, №34 віл 26.11.2021 року, реєстрацію яких зупинено та надано копії наступних документів: пояснення від 21.11.2022; видаткова накладна №186 від 26.11.2021 року, №187 від 26.11.2021 року, №188 від 26.11.2021 року, №189 від 26.11.2021 року, №3456 від 21.04.2021 року, №3308 від 30.03.2021 року, №5822 від 26.08.2021 року, №2474 від 08.04.2021 року №33Ж-0001285 від 01.10.2021 року, №3307 від 30.03.2021 року; копія довіреності №1345 від 19.11.2021 року, №1346 від 19.11.2021 року, №1347 від 19.11.2021 року, №1348 від 19.11.2021 року; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №1404.1 від 14.04.2021 року, №1533 від 26.08.2021 року, №1534 від 26.08.2021 року, №631 від 08.04.2021 року; оборотно-сальдова відмомість за рахунком 361 за період з 01.11.2021 року по 21.11.2022 рік; ТТН №Р5822 від 26.08.2021 року, №Р2474 від 08.04.2021 року, №1404/1 від 14.04.2021 року №Р3307 від 30.03.2021 року, №192, №199 від 26.11.2021 року; специфікація послуг додатку №17 до Договору №291.1 від 29.11.2021 року; акт виконаних робіт (надання полсуг) №103 від 09.04.2021 року; специфікація №5 від 21.04.2021 року додатку до Договору від 02.03.2021 року; банківська виписка АТ «АКБ «Конкорд» із особового рахунку ТОВ «ЕТС» за період з 01.02.2022 року по 02.02.2022 року; платіжне доручення №626678 від 01.02.2021 року, №626679 від 01.02.2022 року, №627170 від 02.02.2022 року, №627169 від 02.02.2022 року; Договір №042019 від 04.04.2019 року.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 24.11.2022 року №7701515/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №31, від 24.11.2022 року №7701511/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №32, від 24.11.2022 року №7701513/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №33, від 24.11.2022 року №7701512/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №34 у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «Енергетичні торгові системи» було подано скарги на рішення ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 24.11.2022 року №7701515/40201679, від 24.11.2022 року №7701511/40201679, від 24.11.2022 року №7701513/40201679, від 24.11.2022 року №7701512/40201679

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 21.12.2022 року №77267/40201679/2, №77261/40201679/2, №77269/40201679/2, №77259/40201679/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін.

Також, між ТОВ «Шахтоуправління «Покровське» (покупець) та ТОВ «Енергетичні торгові системи» (постачальник) укладено договір №3404П від 02.03.2021 року відповідно до якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти та оплатити технологічне обладнання на умовах, передбачених справжнім Договором.

Згідно з специфікою №5 від 21.04.2021 року, №8 від 04.08.2021 року, №9 від 04.08.2021 та №11 від 25.10.2021 року поставщик передає обладнання, зокрема: полумфута зубчата МПЛ-22.01.00.001Д; втулка полумуфта МПЛ-22.01.02.073; втулка полумфата КСП-32.25.04.302; втулка КСП-42.00.00.100; полумуфта КСП-43.19.01.021; вал КСП-43.24.00.00.; полумфута зубчата МПЛ-22.01.00.001Д.

Транспортування продукції здійснювалось із пункту навантаження: м. Запоріжжя, пр-т. Соборний 8 до пункту розвантаження: Донецька область, Покровський р-н., смт. Удачне, вул. Восточна, 108 (ТТН №196, №197, №198, №199 від 26.11.2021 року).

Позивач поставив «Шахтобудівельна компанія» виготовлене обладнання, що підтверджується видатковими накладними №196 на суму 17850,00 грн, в т.ч. ПДВ 3570,00 грн., №197 на суму 52600,00 грн, в т.ч. ПДВ 10520,00 грн.; №198 на суму 32400,00 грн, в т.ч. ПДВ 6480,00 грн.; №199 на суму 35600,00 грн, в т.ч. ПДВ 7120,00 грн.

Отримання ТОВ «Енергетичні торгові системи» платежів підтверджується випискою з АТ «ПриватБанк» по поточному рахунку за період з 12.01.2022 року по 12.01.2022 року.

На підставі виконання господарських операцій, за фактом першої події ТОВ «Енергетичні торгові системи» було сформовано та надіслано для реєстрації податкові накладні: №30, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 17850 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 3570 грн.; №36, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 52600 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 10520,00 грн.; №37, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 32400,00 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 6480 грн.; №38, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами» на загальну суму 35600 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 7120,00 грн

Квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.12.2021 року, від 14.12.2021 року, від 14.12.2021 року та від 14.12.2021 року повідомлено про прийняття документу, проте реєстрація зупинена з підстав відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

22.11.2022 року позивачем сформовано та направлено до ГУ ДПС у Київійській області повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №36, №37, №30, №38 від 26.11.2021 року, реєстрацію яких зупинено та надано наступні документи: пояснення від 21.11.2022 року; вдиаткова накладана №196 від 26.11.2021 року,№197 від 26.11.2021 року, 198 від 26.11.2021 року, №199 від 26.11.2021 року, №3456 від 21.04.2021 року, №3308 від 30.03.2021 року, №5822 від 26.08.2021 року, ;2474 від 08.04.2021 року, №33Ж-0001285 від 01.10.2021 року, №3307 від 30.03.2021 року; довіреність №1172, №1182 від 24.11.2021 року, №1171від 24.11.2021 року; банківська виписка АТ КБ «Приватбанк» за рахунком ТОВ «ЕТС» за період з 12.01.2022 року 12.01.2022 року; ТТН №199, №197, №196, №198 від 26.11.2021 року, №Р5822 від 26.08.2021 року, №Р2474 від 08.04.2021 року, №1404/1 від 14.04.2021 року, №Р3307 від 30.03.2021 року; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №1404.1 від 14.04.2021 року, №1533 від 26.08.2021 року, №1534 від 26.08.2021 року, №631 від 08.04.2021 року, № 103 від 09.04.2021 року; роздурківка оборотно-сальдової відомості за рахунком 361 за період з 01.11.2021 року по 21.11.2021 року, за рахунком 10 місця зберігання, необоротні активи за 01.04.2021 року по 30.09.2021 року, за рахунком 112 місця зберігання, необоротні активи за 01.04.2021 року по 30.09.2021 року; специфікація послуг додатку №17 до Договору 2911.1 від 29.11.2018 року; Договір оренди №1006 від 15.06.2019 року; акт приймання передачі від 14.06.2019 року до Договору оренди №1506 від 26.06.2018 року;

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 24.11.2022 року №7701516/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №37, від 24.11.2022 року №77701518/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №30, від 24.11.2022 року №7701517/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №36, від 24.11.2022 року №7701514/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.11.2021 року №38 у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «Енергетичні торгові системи» було подано скарги на рішення ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 24.11.2022 року №7701516/40201679, від 24.11.2022 року №77701518/40201679, від 24.11.2022 року №7701517/40201679, від 24.11.2022 року №7701514/40201679

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 21.12.2022 року №77263/40201679/2, №77262/40201679/2, №77270/40201679/2, №77264/40201679/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін.

Судом встановлено, що позивач поставив «ПрАТ «Шахтоуправління «Покровське» виготовлене обладнання, що підтверджується видатковою накладною №205 від 24.12.2021 року на суму 180350,00 грн. сума ПДВ 36070,00 грн. та оплачено відповідно до платіжного доручення №622223 від 24.01.2023 року та №643398 від 23.02.2022 року.

Транспортування продукції здійснювалось із пункту навантаження: м. Запоріжжя, пр-т. Соборний 8 до пункту розвантаження: будівельний майданчик Донецька область, Покровський р-н., смт. Удачне, вул. Восточна, 108 (ТТН №205 від 24.12.2021 року).

На підставі виконання господарських операцій, за фактом першої події ТОВ «Енергетичні торгові системи» було сформовано та надіслано для реєстрації податкові накладні: №46, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами на загальну суму 180350 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 36070,00 грн.

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.01.2022 року повідомлено про прийняття документу, проте реєстрація зупинена з підстав відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

08.12.2022 року позивачем сформовано та направлено до ГУ ДПС у Київійській області повідомлення №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №46, реєстрацію якої зупинено та надані наступні документи: пояснення від 07.12.2022 року; видаткова накладна №46 від 24.12.2021 року, №205 від 24.12.2021 року, №2474 від 08.04.2021 року, ;3456 від 21.04.2021 року, №3307 від 30.03.2021 року, №5822 від 26.08.2021 року, №33Ж-0001285 від 01.10.2021 року, №205 від 24.12.2021 року; квитанція №9415595192 від 13.01.2022 року; платіжне доручення №643398 від 23.02.2022 року, №622223 від 24.01.2022 року; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №1533 від 26.08.2021 року, №1404.1 від 14.04.2021 року, №631 від 08.04.2021 року; додаткова угода від 31.12.2020 року до Договору №042019 від 04.04.2020 року; ТТН №Р2474 від 08.04.2021 року, №Р3307 від 30.03.2021 року, №1404/1 від 14.04.2021 року, №Р3307 від 30.03.2021 року; акт №203 від 24.12.2021 року, №Р5822 від 26.08.2021 року; оборотно-сальдова відомість за рахунком 361 з 01.11.2021 року по 21.11.2022 року, контрагент ПрАт ШУ «Покровське», за рахунком 361 за жовтень 2021 року; специфікація послуг додатку №17 до Договору №2911.1 від 29.11.2018 року; Договор №3404П від 02.03.2021 року.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 12.12.2022 року №7833920/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 24.12.2021 року №46 у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «Енергетичні торгові системи» було подано скарги на рішення ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від №7833920/40201679 від 24.12.2022 року.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 21.12.2022 року №77265/40201679/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін.

Також, позивач поставив «ПрАТ «Шахтоуправління «Покровське» виготовлене обладнання, що підтверджується видатковою накладною №6 від 31.01.2022 року на суму 119500,00 грн. сума ПДВ 23900,00 грн.

Транспортування продукції здійснювалось із пункту навантаження: м. Запоріжжя, пр-т. Соборний 8 до пункту розвантаження: будівельний майданчик Донецька область, Покровський р-н., смт. Удачне, вул. Восточна, 108 (ТТН №6 від 31.01.2022 року).

На підставі виконання господарських операцій, за фактом першої події ТОВ «Енергетичні торгові системи» було сформовано та надіслано для реєстрації податкові накладні: №56, якою було відображено податкові зобов`язання за господарськими відносинами на загальну суму 119500,00 грн. у т.ч. ПДВ у розмірі 23900,00 грн.

Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.02.2022 року повідомлено про прийняття документу, проте реєстрація зупинена з підстав відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

14.12.2022 року позивачем сформовано та направлено до ГУ ДПС у Київійській області повідомлення №8 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №56, реєстрацію якої зупинено та надано наступні документи: пояснення від 14.12.2022 року; видаткова накладна №6 від 31.01.2022 року, №190 від 25.11.2021 року, №199, №196, №195, №198, №198, №197 від 26.11.2021 року, №194 від 29.11.2021 року, №207, №206, №205 від 24.12.2021 року, №15 від 27.04.2022 року, №18, №19, №20 від 13.05.2022 року, №22, №21 від 03.06.2022 року, № 30 від 15.07.2022 року, №29, №28, №27 від 17.06.2022 року, №35 від 03.08.2022 року, №37, №38 від 30.08.2022 року №39 від 20.09.2022 року, №41 від 04.10.2022 року, №33Ж-221285 від 01.10.2021 року, №3307 від 30.03.2021 року, №2474 від 08.04.2021 року, №3456 від 21.04.2021 року, №5822 від 26.08.2022 року; довіреність №131 від 27.01.2022 року, №911 від 05.11.2021 року, №1172, №1182, від 24.11.2021 року, №1185, №1184 від 25.11.2021 року, № 1171 від 26.11.2021 року, №1062 від 15.12.2021 року, №1492, №1477 від 20.12.2021 року, №1511 від 21.12.2021 року, №659 від 26.04.2022 року, №739 від 04.05.2022 року, №771 від 10.05.2022 року, №791 від 12.05.2022 року, №936, №935, №936 від 01.06.2022 року, №1210 від 12.07.2022 року, № 1042, №1043 від 16.06.2022 року, №1448 від 03.08.2022 року, №1559, №1560, №1803 від 19.08.2022 року, №1887 від 29.09.2022 року; банківська виписка АТ «АКБ «Конкорд» за особовим рахунком ТОВ «ЕТС» за період з 28.04.2022 року по 28.04.2022 року; акт здачі-прийнття робіт (послуг) №1404.1 від 14.04.2021 року, №1533 від 26.08.2021 року, №631 від 08.04.2021 року, №103 від 09.04.2021 року; специфікація послуг додатку №17 до Договору №2911.1 від 29.11.2018 року; ТТН №Р3307 від 30.03.2021 року, №Р5822 від 26.08.2021 року, №1404/1 від 14.04.2021 року, №Р3307 від 30.03.2021 року; оборотно-сальдова відомість за рахунком 361 за жовтень 2021 року, за рахунком 361 за січень 2022 року; Договір №3404П від 02.03.2021 року; додаткова угода від 31.12.2020 року до договору №042019 від 04.04

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 16.12.2022 року №7883830/40201679 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 31.01.2022 року №56 у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «Енергетичні торгові системи» було подано скарги на рішення ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від №7883830/40201679 від 16.12.2022 року.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 29.12.2022 року №81015/40201679/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін.

Вважаючи спірні рішення протиправними, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

За правилами частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних(далі - Порядок № 1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року№ 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних(надалі - Порядок№ 1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).

Абзацами першим-третім пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до вимог абзацу першого пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абзац другий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (абзац третій пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Абзацом п`ятим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу дев`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з абзацом десятим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий пункту201.10 статті201 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, абзацом першим та десятим пункту 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункти 13, 14 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 1165, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;

- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;

- таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Абзацом другим пункту 5 Порядку № 1165 регламентовано, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є Додатком 1 до Порядку № 1156, визначено такий критерій - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 10 Порядку № 1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку № 1165 закріплено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку № 1156 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Абзацом першим пункту 6 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/ розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Згідно з пунктами 9, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).

Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийняті але реєстрацію зупинено з посиланням на п.201.16 ст.201 ПК України та п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішенням відповідної комісії податкового органу відмовлено у реєстрації податкової накладної, з підстав не наданням платником податків розрахункових документів та/або банківських виписок.

Натомість, з огляду на докази, надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної, та докази, які надані до матеріалів справи, що повністю розкривають зміст господарської операції, останнім підтверджено реальність здійснення господарської операції, надані пояснення та копії бухгалтерських документів, якими підтверджується законність та реальність таких операцій.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 року у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 року у справі № 824/245/19-а.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що спірні рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті необґрунтовано, без урахування усіх обставин, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 14.12.2021 року №2, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Пленум Вищого адміністративного суду України в пункті 10.3 Постанови від 20.05.2013 року №7 Про судове рішення в адміністративній справі зазначив, що суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи №R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 року № 1395/5, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.

Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановленні у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта владних повноважень прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому, вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі Державною податковою службою України вчиняються відповідні дії по реєстрації, при цьому датою реєстрації є день набрання законної сили рішенням суду, якщо у судовому рішенні не зазначена інша дата. Отже, суд може зазначити у судовому рішенні конкретну дату, яку контролюючому органу необхідно відобразити в якості дати реєстрації податкової накладної в Реєстрі. Такий підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини.

У пункті 110 рішення від 23.07.2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції суд визначив, що ... адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі і поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.

Суд звертає увагу на те, що податкова накладна №32 від 26.11.2021 року подана до реєстрації 15 грудня 2021 року, податкова накладна №31 від 26.11.2021 подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №33 від 26.11.2021 року подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №34 від 26.11.2021 року подана до реєстрації 15 грудня 2021 року, податкова накладна №38 від 26.11.2021 року подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №30 від 26.11.2021 року подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №36 від 26.11.2021 подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №37 від 26.11.2021року подана до реєстрації 14 грудня 2021 року, податкова накладна №46 від 24.12.2021 року подана до реєстрації 13 січня 2022 року, податкова накладна №56 від 31.01.2022 року подана до реєстрації 15 лютого 2022 року, а тому саме цими днями вони підлягають реєстрації.

З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позов задоволено, то витрати на судовий збір у розмірі 26840,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетичні торгові системи» (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Університетська, б. 36/6 ; код ЄДРПОУ 40201679) до Головного управління ДПС у Київській області (місцезнаходження: м. Київ, вул. Святослава Хороброго, б. 5, корпус А; код ЄДРПОУ 44096797), Державної податкової служби України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська площа, буд. 8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7701511/40201679 від 24.11.2022 року, №7701515/40201679 від 24.11.2022 року, №7701513/40206179 від 24.11.2022 року, №7701512/40201679 від 24.11.2022 року, №7701514/40201679 від 24.11.2022 року, №7701517/40201679 від 24.11.2022 року, №7701516/40201679 від 24.11.2022 року, №7701518/40201679 від 24.11.2022 року, №7833920/40201679 від 12.12.2022 року, №7883830/40201679 від 16.12.2022 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська площа, буд. 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані «Енергетичні торгові системи» (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Університетська, б. 36/6 ; код ЄДРПОУ 40201679) №32 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 15 грудня 2021 року; податкову накладну №31 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №33 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №34 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 15 грудня 2021 року; податкову накладну №38 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №30 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №36 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну №37 від 26.11.2021 року датою її фактичного подання 14 грудня 2021 року; податкову накладну № 46 від 24.12.2021 року датою її фактичного подання 13 січня 2022 року; податкову накладну №56 від 31.01.2022 року датою її фактичного подання 15 лютого 2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (місцезнаходження: м. Київ, вул. Святослава Хороброго, б. 5, корпус А; код ЄДРПОУ 44096797) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергетичні торгові системи» (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Університетська, б. 36/6 ; код ЄДРПОУ 40201679) судовий збір у розмірі 26840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до пункту 3 розділу VІ «Прикінцевих положень» Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя М.М. Крилова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111437735
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/1188/23

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Постанова від 08.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Рішення від 08.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні