ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2023 року
м. Київ
справа №460/1122/22
адміністративне провадження № К/990/26103/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Соколова В.М.,
суддів: Загороднюка А.Г., Єресько Л.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 460/1122/22
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області (далі - Головне управління ДФС у Рівненській області) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області (далі - Головне управління ДПС у Рівненській області) на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року (суддя Недашківська К.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року (головуючий суддя - Гудим Л.Я., судді: Довгополов О.М., Святецький В.В.),
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі також - позивачка) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі також - відповідач), у якому просила:
- визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років, відпускних та лікарняних, матеріальної допомоги на оздоровлення, грошової компенсації за невикористану відпустку, вихідну допомогу при звільненні) позивачу за період з 29 січня 2020 року по день звільнення (24 вересня 2021 року) розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018 року, та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»; зобов`язати відповідача провести перерахунок грошового забезпечення позивача (у тому числі посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років, відпускних та лікарняних, матеріальної допомоги на оздоровлення, грошової компенсації за невикористану відпустку, вихідну допомогу при звільненні) за період з 29 січня 2020 року по день звільнення (24 вересня 2021 року) розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року, та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та провести їх виплату з урахуванням раніше виплачених сум.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року, замінено відповідача у справі - Головне управління ДФС у Рівненській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166).
Здійснюючу заміну відповідача у справі, суд першої інстанції виходив з наступного.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1; реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2; установлено, що територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби.
31 липня 2019 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи - Головного управління ДПС у Рівненській області, код ЄДРПОУ 43142449.
Наказом ДПС України від 12 липня 2019 року № 14 затверджено Положення про Головне управління ДПС у Рівненській області, відповідно до пункту 1 якого ГУ ДПС є правонаступником усіх прав та обов`язків ГУ ДФС у Рівненській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком. Згідно Додатку до цієї постанови Уряду, у переліку територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються, зазначено юридичну особу публічного права територіальний орган Державної податкової служби - Головне управління ДПС у Рівненській області.
Відповідно до наказу ДПС України від 24 грудня 2020 року № 755 «Про початок забезпечення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» розпочато з 01 січня 2021 року здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30 вересня 2020 року №529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 893.
30 вересня 2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про внесення відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи - Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166); державна реєстрація створення відокремленого підрозділу юридичної особи - 14 грудня 2020 року.
Вказані обставини, на думку суду першої інстанції, дають підстави для висновку, що Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166) є відокремленим підрозділом Державної податкової служби України.
Восьмий апеляційний адміністративний суд у повній мірі погодився з мотивами постановлення судом першої інстанції означеної ухвали та, відповідно, з висновком про необхідність заміни відповідача у справі правонаступником.
ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
26 вересня 2022 на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління ДПС у Рівненській області на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року про заміну сторони у справі № 460/1122/22.
Так, автор касаційної скарги обґрунтовує її тим, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та не врахували, що на момент виникнення спірних правовідносин до ДПС та її структурних підрозділів перейшли частково повноваження ДФС та її територіальних органів, а саме щодо сфери реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску. Водночас, спір у цій справі виник у відносинах публічної служби, зокрема соціального захисту особи звільненої з публічної служби, і стосується перерахунку грошового забезпечення особи, що пов`язано з проходженням служби за час роботи в ГУ ДФС. У такому випадку заміна ДФС та його територіальних підрозділів як відповідачів може мати місце виключно у випадку фактичного їх вибуття унаслідок припинення. Відтак, оскільки суть спору у цій справі не стосується публічно-владних функцій, що були передані ДПС і його територіальним підрозділам, і на момент вирішення судом питання про заміну відповідача до Реєстру не був унесений запис про припинення ГУДФС та ДФС, висновки судів про вибуття ГУДФС і наявність підстав для її заміни на Головне управління (ВП 44070166) є необґрунтованими.
Касатор зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних рішеннях застосували норми статті 52 КАС України, постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України», від 30 вересня 2020 року № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» та наказу ДПС України від 24 грудня 2020 року № 7155 «Про початок забезпечення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» без урахування висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах від 11 лютого 2021 року у справі № 826/9815/18, від 14 квітня 2021 року у справі № 826/14904/18, від 13 травня 2021 року у справі № 826/2850/17, від 26 травня 2022 року у справі № 807/3591/14, від 03 червня 2021 року у справі № 640/19105/19, від 28 липня 2022 року у справі №807/3656/14, від 19 квітня 2022 року у справі № 520/9169/18.
Ухвалами від 24 жовтня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження у справі за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Рівненській області та відмовив у задоволенні клопотання останнього про зупинення виконання оскаржуваних рішень.
Позивачка відзив на касаційну скаргу не надіслала, що в силу частини четвертої статті 338 КАС України не є перешкодою для перегляду оскаржуваних судових рішень.
Ухвалою від 08 червня 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами на підставі пункту 3 частини першої статті 345 КАС України.
IV. Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та позиція Верховного Суду
Згідно з ухвалою Верховного Суду від 24 жовтня 2022 року, касаційне провадження у справі відкрито з метою перевірки доводів касаційної скарги про неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Переглянувши оскаржувані судові рішення у межах, визначених статтею 341 КАС України, Верховний Суд зазначає наступне.
Статтею 52 КАС України закріплені положення стосовно процесуального правонаступництва та указано, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Згідно з пунктами 5 та 6 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 року № 1074 (далі - Порядок № 1074), орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Права та обов`язки органів виконавчої влади переходять: у разі злиття органів виконавчої влади до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.
За приписами пункту 8 Порядку № 1074, внаслідок реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) органів виконавчої влади припиняється той орган виконавчої влади, майнові права та обов`язки якого переходять його правонаступникам.
18 грудня 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України», відповідно до якої утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1 та реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2. Зокрема, утворено Головне управління ДПС у Рівненській області шляхом приєднання до нього Головного управління ДФС у Рівненській області.
Пунктами 3, 4 вказаної Постанови установлено, що територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України. Визначено територіальні органи Державної податкової служби правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.
Розпорядженням від 21 серпня 2019 року № 682-р «Питання Державної податкової служби» Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства фінансів України щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою України покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
У подальшому, 30 вересня 2020 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби», якою вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема, Головне управління ДПС у Рівненській області.
Пунктом 2 зазначеної Постанови встановлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій. Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.
З обставин цієї справи слідує, що 15 вересня 2014 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію Головного управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217).
На момент вирішення судом питання про заміну відповідача у справі запис про припинення зазначеної юридичної особи у Єдиному державну реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань був відсутній, Головне управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217) знаходилося у стані припинення.
31 липня 2019 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію Головного управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 43142449).
30 вересня 2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про внесення відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи - Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166). Запис про перебування юридичної особи у стані припинення або її припинення у Реєстрі відсутній.
01 жовтня 2021 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006081110014015074 про державну реєстрацію припинення юридичної особи внесено Головного управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 43142449).
Отже, станом на дату вирішення питання про заміну відповідача у справі в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань були наявні наступні відомості: Головне управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217) перебувало у процесі припинення; Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 43142449 - 01 жовтня 2021 року запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи; відокремлений підрозділ юридичної особи - Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166) - не перебував у процесі припинення.
Відповідно до приписів статті 104 Цивільного Кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Аналіз спірних правовідносин свідчить про те, що спір у цій справі виник у відносинах публічної служби та стосувався нарахування та виплати ОСОБА_1 , яка була звільнена з посади старшого оперуповноваженого з особливо важливих справ оперативно-технічного відділу управління боротьби з фінансовими злочинами Головного управління ДФС у Рівненській області, грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років, відпускних та лікарняних, матеріальної допомоги на оздоровлення, грошової компенсації за невикористану відпустку, вихідну допомогу при звільненні).
Відповідно, обов`язок відповідача щодо нарахування указаних виплат позивачу не стосується публічно-владних функцій у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску чи інших функцій, що були передані ДПС України відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 та від 30 вересня 2020 року №893 і розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р.
З огляду на це, заміна Головного управління ДФС у Рівненській області як відповідача у справі може мати місце виключно у випадку фактичного його вибуття унаслідок припинення.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 10 лютого 2022 року у справі № 803/172/16, від 11 лютого 2021 року у справі № 826/9815/18, від 14 квітня 2021 року у справі №826/14904/18, від 28 квітня 2022 року у справі № 816/4579/14 і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від неї.
Тож оскільки предмет спору у справі № 460/1122/22 не стосується публічно-владних функцій, переданих Головному управління ДПС у Рівненській області, як відокремленому підрозділу ДПС, і на момент вирішення судами питання про заміну відповідача у справі до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не був унесений запис про припинення Головного управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217), висновки судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для заміни відповідача у справі правонаступником є помилковими.
За таких обставин доводи скаржника про неправильне застосуваннями судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права є обґрунтованими та знайшли своє підтвердження під час касаційного перегляду оскаржуваних судових рішень.
Ураховуючи приписи статті 351 КАС України касаційна скарга Головного управління ДПС у Рівненській області підлягає задоволенню, а ухвала Рівненського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року скасуванню.
V. СУДОВІ ВИТРАТИ
Зважаючи на відсутність документального підтвердження понесених суб`єктом владних повноважень витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не розподіляються.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області задовольнити.
Ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2022 року у справі №460/1122/22 скасувати.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
В.М. Соколов
А.Г. Загороднюк
Л.О. Єресько ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2023 |
Оприлюднено | 12.06.2023 |
Номер документу | 111442211 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Соколов В.М.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні