Рішення
від 31.05.2023 по справі 904/923/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.05.2023м. ДніпроСправа № 904/923/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Лєшукової Н.М., розглянув спір

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бінаріс-01", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-Експедиційне Підприємство "Горизонт", м. Дніпро

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд", м. Київ

про стягнення заборгованості у сумі 9 845 154,64 грн.

Представники:

від позивача Сільванович Г.Б.

від відповідача Федорко О.О.

від третьої особи Лавринович В.О.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Бінаріо" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом про стягнення 9 845 154,64 грн., що складають суму заборгованості за транспортно-експедиційні послуги за договором № 2021/11/22-004 від 22.11.2021.

Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги вмотивовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язання за договором на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004 від 22.11.2021 в частині повної та своєчасної оплати за надані послуги.

Відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що у вересні-жовтні 2022 останній фактично був позбавлений можливості користувався орендованими у ТОВ "Бінаріс-01" вагонами (рухомим складом) з вини ДП "Сантрейд", що, на думку ТОВ "ТЕП "Горизонт", відповідно до положень ч. 6 ст. 762 ЦК України є підставою для звільнення його підприємства від плати за весь час, протягом якого вагони не використовувались.

Так, відповідач зазначає про те, що 04.10.2021 ДП "Сантрейд" (Замовник) та ТОВ "ТЕП "Горизонт" (Виконавець) укладено договір № 04102021 на транспортно-експедиційне обслуговування, відповідно до якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання здійснювати транспортно-експедиційне обслуговування перевезення вантажів, що належать Замовнику, по залізницях (надалі - Вантаж), здійснювати відправлення і поставку такого Вантажу за реквізитами і у строки, визначені Замовником, суворо дотримуючись при цьому правил техніки безпеки при навантаженні, вивантаженні Вантажів і маневрової роботи з вагонами на елеваторах згідно рознарядок Замовника та діючого законодавства.

Як вказує відповідач у відзиві на позовну заяву, відповідно до заявки-транспортної інструкції № 06.07-10 від 06.07.2022 до вказаного вище договору ДП "Сантрейд" замовлено до перевезення 82 залізничні вагони, у тому числі 23 вагони позивача. Під час виконання навантажувально-розвантажувальних робіт Замовник не дотримався 96-ти годинного терміну, що підтверджується залізничними накладними та листами АТ "Укрзалізниця" № ЦМ-12/797 від 16.11.2022, № 50/2009 від 12.12.2022. Окрім того, через неприйняття вагонів польським перевізником АТ "ПКП Карго", який був залучений до перевезення вантажу ДП "Сантрейд", відбувся простій 82 вагонів. Таким чином, відповідач вказує на те, що він був позбавлений можливості повернути вагони у власне користування, оскільки вони були заповнені вантажем ДП "Сантрейд".

16.03.2023 до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій позивач вказує на те, що відповідачем не доведено факт неможливості користуватися орендованими вагонами через обставини, які від нього не залежать. Так, ТОВ "Бінаріс-01" зазначає, що ТОВ "ТЕП "Горизонт", укладаючи з ДП "Сантрейд" договір на транспортно-експедиційне обслуговування № 04102021 від 04.10.2021 та передавши орендовані вагони третім особам, діяв на власний ризик та повинен самостійно відповідати перед позивачем за взяті на себе зобов`язання за договором на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004 від 22.11.2021.

Крім того, позивач у відповіді на відзив зазначає, що відповідачем не доведено вчинення останнім всіх можливих заходів для повернення орендованих у ТОВ "Бінаріс-01" вагонів у власне користування.

22.03.2023 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких ТОВ "ТЕП "Горизонт", посилаючись на лист № 489 від 30.09.2022, направлений ДП "Сантрейд", вказує на те, що ним було вжито всіх можливих заходів для пришвидшення повернення вагонів у своє користування.

18.04.2023 від ДП "Сантрейд" надійшли письмові пояснення, в яких останній вказує, що підприємство останнього не є стороною сіпрного договору на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004 від 22.11.2021, а отже, третя особа вважає, що рішення у даній справі не може вплинути на її права та обов`язки. Крім того, правовідносини, які виникли з договору № 04102021 від 04.10.2021, укладеного ДП "Сантрейд" та ТОВ "ТЕП "Горизонт", не входять до предмету доказування в рамках даної справи.

До того ж, третя особа зазначає, що за договором № 04102021 підприємство відповідача не передавало ДП "Сантрейд" вагони позивача у кількості 23 одиниць у користування, а надавало за плату послуги транспортно-експедиційного обслуговування перевезення вантажів по залізницях та здійснювало відправлення і поставку такого вантажу. Таким чином, на думку третьої особи, вагони не вибували з користування відповідача протягом спірного періоду, виключно він користувався ними як орендар за договором з позивачем.

Крім того, ДП "Сантрейд" у письмових поясненнях зазначає, що позивач просить стягнути з відповідача заборгованість за користування 70 вагонами у вересні-жовтні 2022 на підставі підписаних без заперечень актів наданих послуг, проте, останній вказує на неможливість користуватися лише 23 вагонами, тобто, на думку третьої особи, у діях ТОВ "ТЕП "Горизонт" вбачається суперечлива поведінка, що не відповідає добросовісності та завданням господарського судочинства, а отже, вказані дії відповідача третьою особою розцінюються як зловживання процесуальними правами.

Письмові пояснення третьої особи також містять попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат на правову допомогу в розмірі 100 000,00 грн.

25.04.2023 до суду від відповідача надішла відповідь на пояснення третьої особи, в яких останній зазначає про те, що за результатами ухвалення судового рішення у даній справі сторона відповідача може набути право стосовно третьої особи, а отже, рішення Господарського суду Дніпропетровської області може вплинути на права та інтереси ДП "Сантрейд".

До того ж, відповідач вказує на те, що затримка спірних вагонів на прикордонно-передавальних станціях внаслідок їх тривалого неприйняття польською стороною, виникла з вини вантажовідправника - ДП "Сантрейд" через невжиття дій з розпорядження власним вантажем, що і стало причиною неможливості використання ТОВ "ТЕП "Горизонт" орендованих у позивача вагонів для здійснення господарської діяльності.

Крім того, ТОВ "ТЕП "Горизонт" наголошує на тому, що вантажовласником шроту, який був завантажений у орендовані вагони, виступало ДП "Сантрейд", а отже, відповідно до положень п. 6 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими Наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999, вказані вагони знаходились у користуванні саме третьої особи.

Щодо посилань третьої особи на підписані без заперечень акти наданих послуг за договором на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004 від 22.11.2021 відповідач зазначає про те, що на момент їх підписання у останнього були відсутні докази неможливості користування вагонами з вини ДП "Сантрейд", у зв`язку з чим ТОВ "ТЕП "Горизонт" не міг подати мотивовану відмову від їх підписання.

Відносно попереднього (орієнтовного) розрахунку витрат на правову допомогу ДП "Сантрейд" в сумі 100 000,00 грн., відповідач зазначає, що такий розрахунок є надмірним, необгрунтованим, та вважає, що в його задоволенні повинно бути відмовлено.

02.05.2023 на електронну пошту суду надійшли письмові пояснення третьої особи (на відповідь відповідача), в яких останньою вказано на те, що вантажовласником згідно з п. 2 Правил користування вагонами і контейнерами є, зокрема, вантажовідправник (відправник вантажу, вантажовласник), тобто, у даному випадку, відповідач - ТОВ "ТЕП "Горизонт" згідно накладних за договором № 04102021, а отже, підприємство останнього було користувачем спірних вагонів, доказів передачі іншій особі в користування протягом вересня-жовтня 2022 яких відповідачем не надано.

Ухвалою від 27.02.2023 господарським судом відкрито провадження у справі № 904/923/23, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 22.03.2023.

08.03.2023 відповідачем подано клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд".

22.03.2023 господарським судом відкладено підготовче засідання до 18.04.2023 та залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд", про що постановлено відповідну ухвалу.

17.04.2023 на електронну адресу суду від Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, у задоволенні якого господарським судом відмовлено, про що постановлено ухвалу від 18.04.2023.

18.04.2023 третьою особою подане клопотання про відкладення підготовчого засідання та проведення наступного в режимі відеоконференції через електронний сервіс EASY CON.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 18.04.2023 змінено найменування позивача у справі 904/923/23 Товариство з обмеженою відповідальністю "Бінаріо" на Товариство з обмеженою відповідальністю "БІНАРІС-01", продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 29.05.2023 та відкладено підготовче засідання до 02.05.2023.

Крім того, вказаною ухвалою задоволено клопотання Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції, з використанням системи "EаsyCon".

Представником третьої особи в підготовчому засіданні, яке відбулось 02.05.2023, заявлене усне клопотання про проведення наступного засідання в режимі відеоконференції через електронний сервіс EASY CON.

Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 ГПК України, у зв`язку з чим господарським судом 02.05.2023 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті на 31.05.2023, про що поставновлено відповідну ухвалу.

Крім того, вказаною ухвалою задоволено клопотання Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції, з використанням системи "EаsyCon".

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

31.05.2023 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши представників сторін, господарський суд, -

УСТАНОВИВ:

Предметом доказування у справі є обставини, пов`язані з наданням позивачем послуг за договором на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004 від 22.11.2021 та виконанням/невиконанням відповідачем обов`язку щодо їх повної оплати.

22.11.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "Бінаріо" (яке в подальшому перейменовано в Товариство з обмеженою відповідальністю "Бінаріс-01") (Експедитор) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортно-Експедиційне Підприємство "Горизонт" (Клієнт) укладено договір на транспортно-експедиційне обслуговування № 2021/11/22-004, відповідно до п. 1.1. якого Експедитор бере на себе зобов`язання за плату та за рахунок Клієнта надавати послуги з організації перевезення зернових, зернобобових, олійних культур та продуктів їх переробки, або інших вантажів (далі - вантаж), зазначених Клієнтом, залізничним транспортом, а також виконання інших дій, необхідних для виконання обов`язків за даним Договором і погоджених із Клієнтом, зокрема передавати Клієнту у користування залізничні вагони (рухомий склад) для здійснення останнім перевезення вантажів як по території України, так і по територіях країн Європейського Союзу, окрім станцій АР Крим, згідно факсограми АТ "Укрзалізниця" № ЦЗМ-14/1350 від 11.08.2014, а також крім територій населених пунктів, на території яких органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження; крім територій населених пунктів, території яких розташовані на лінії зіткнення відповідно до розпорядження КМУ № 1085-р від 07.11.2014.

Відповідно до п. 3.1. Договору вартість (ціна) послуг визначається і фіксується Сторонами в окремих додаткових угодах до Договору, згідно попередньо погоджених договірних тарифів.

Експедитор має право змінювати вартість послуг шляхом підписання відповідної додаткової угоди до даного Договору (п. 3.2.).

Згідно з п. 3.3. Договору оплата за надані послуги здійснюється Клієнтом на розрахунковий рахунок Експедитора в наступній пропорції: 100% вартості протягом 3 банківських днів з дати підписання уповноваженими представниками Сторін акту приймання-передачі наданих послуг.

Оплата послуг, витрат за даним Договором здійснюється в порядку, передбаченому п. 3.3. Валюта розрахунків - гривня. Допускається оплата на підставі сканкопій документів, переданих за допомогою засобів електронної пошти (п. 4.1. Договору).

Відповідно до п. 4.2. Договору Експедитор надає Клієнту Акти наданих послуг не пізніше 20 числа місяця наступного за звітним. Акти наданих послуг, які складаються у зв`язку з наданням послуг, які полягають у передачі у користування рухомого складу, у випадку якщо рухомий склад передається у користування на повний календарний місяць, може складатися у звітному місяці, але не раніше 15 числа звітного місяця.

Згідно з п. 4.3. Договору Клієнт протягом 10 календарних днів з дня отримання Акту наданих послуг зобов`язаний повернути Експедитору підписаний Акт наданих послуг. У випадку, якщо Клієнт не надав відповіді на Акт наданих послуг у встановлені даним Договором строки, такий акт вважається узгодженим обома Сторонами.

Моментом оплати вважається дата зарахування коштів на рахунок Експедитора (п. 4.6. Договору).

Відповідно до п. 9.1. Договору останній набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до повного їх завершення та до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.

29.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 15 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95698445, 95699088, 95846077, 95699005, 95173324, 95164331, 95173100, 95169181.

Вартість послуг Експедитора складає 3 930,63 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

29.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 16 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95872040, 95003349, 95845780, 95698908, 95012837, 95988747, 95845814, 95699245.

Вартість послуг Експедитора складає 4 096,88 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

30.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 17 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95988754, 95330486, 95698932, 95002119, 95693842, 95002317, 95004107, 95871844.

Вартість послуг Експедитора складає 4 049,38 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

30.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 18 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95699302, 95029013, 95998985, 95699161, 95846036, 95698668, 95698767, 95699054.

Вартість послуг Експедитора складає 4 132,50 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

31.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 19 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95872388, 95699229, 95697785, 95335725, 95698122, 95698452, 95026472, 95002473.

Вартість послуг Експедитора складає 4 037,50 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

31.08.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 20 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 8 рухомих одиниць з номерами: 95694915, 95699435, 95694923, 95029641, 95872123, 95845970, 95846135, 95872131.

Вартість послуг Експедитора складає 4 085,00 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

01.09.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 21 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 7 рухомих одиниць з номерами: 95698189, 95699989, 95330734, 95012506, 95699187, 95002663, 95698635.

Вартість послуг Експедитора складає 4 560,00 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

01.09.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 22 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 7 рухомих одиниць з номерами: 95872065, 95698957, 95692000, 95330049, 95003513, 95871943, 95698270.

Вартість послуг Експедитора складає 4 944,75 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

01.09.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 23 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 7 рухомих одиниць з номерами: 95698783, 95693719, 95871869, 95003414, 95697868, 95013561, 95872354.

Вартість послуг Експедитора складає 4 560,00 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.09.2022 по 30.09.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

30.09.2022 Сторонами підписано Додаткову угоду № 24 до спірного Договору, відповідно до п. 1.4. якої для виконання зобов`язань за договором Експедитор надає Клієнту у користування рухомий склад (вагони) у кількості 70 рухомих одиниць з номерами: 95699229, 95697785, 95698783, 95335725, 95693719, 95698122, 95698452, 95026472, 95002473, 95871869, 95872065, 95003414, 95697868, 95698957, 95013561, 95872354, 95692000, 95330049, 95003513, 95699435, 95694915, 95871943, 95694923, 95698270, 95012506, 95699302, 95699187, 95002663, 95029013, 95998985, 95699161, 95846036, 95698668, 95698767, 95699054, 95988754, 95698189, 95699989, 95330734, 95330486, 95698932, 95698635, 95002119, 95693842, 95029641, 95002317, 95004107, 95872123, 95871844, 95872040, 95003349, 95845780, 95698908, 95012837, 95988747, 95845814, 95845970, 95846135, 95699245, 95698445, 95699088, 95872131, 95872388, 95846077, 95699005, 95173324, 95164331, 95173100, 95169181, 95330569.

Вартість послуг Експедитора складає 2 640,00 грн./доба з ПДВ за одну одиницю наданого рухомого складу, якщо інша вартість не встановлена даною Додатковою угодою. Вартість послуг діє з 01.10.2022 по 30.10.2022. У разі, якщо Сторонами не погоджено нову вартість послуг після закінчення терміну погодження, до моменту підписання нової додаткової угоди діє остання погоджена вартість послуг (п.п. 1.5., 1.6.).

Виконуючи умови спірного договору, позивач в період з вересня по жовтень 2022 надав відповідачеві послуги транспортно-експедиційного обслуговування на загальну суму 10 730 550,00 грн., що підтверджується актами наданих послуг, які підписані та скріплені печатками сторін без заперечень (том 1 а.с. 27-48).

Як зазначає позивач, зважаючи на п. 3.3. договору, відповідач повинен був здійснити оплату за надані позивачем послуги за спірними актами протягом 3 банківських днів з дати їх підписання уповноваженими представниками Сторін.

Проте, відповідач свої зобов`язання з оплати наданих позивачем послуг виконав неналежним чином, здійснивши розрахунки частково, що й стало причиною виникнення спору.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги заявлені позивачем підлягають задоволенню з наступних підстав.

За приписами статті 929 Цивільного кодексу України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.

Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

За приписами статті 1 Закону України "Про транспортно-експедиційну діяльність" встановлено, що транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів.

Стаття 12 Закону України "Про транспортно-експедиційну діяльність" встановлює, що клієнт зобов`язаний у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач свої зобов`язання з надання послуг транспортно-експедиторського обслуговування виконав належним чином, що підтверджується залученими до матеріалів справи актами наданих послуг № 73 від 16.09.2022, № 74 від 19.09.2022, № 75 від 21.09.2022, №№ 76, 77 від 22.09.2022, № 78 від 23.09.2022, № 79 від 26.09.2022, № 81 від 27.09.2022, № 83 від 28.09.2022, № 90 від 19.10.2022, № 95 від 28.10.2022.

Відповідач не заперечував факт надання йому послуг за зазначеними вище актами.

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання повинні виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту, або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідач свої зобов`язання щодо оплати наданих послуг, виконав неналежним чином, здійснивши розрахунки частково в сумі 885 395,36 грн.

Доказів виконання зобов`язання щодо оплати наданих послуг на суму 9 845 154,64 грн., відповідач на момент розгляду спору не надав.

З огляду на викладене вимоги позивача щодо стягнення зазначеної вище суми слід визнати обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, в яких останній посилається на те, що він у вересні-жовні 2022 року не мав можливості користуватися рухомим складом, про що повідомляв позивача, не заслуговують на увагу, з огляду на таке.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

В частині третій статті 2 Господарського процесуального кодексу України однією з основних засад (принципів) господарського судочинства визначено принцип змагальності сторін, сутність якого розкрита у статті 13 цього Кодексу.

Відповідно до частин третьої-четвертої статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша). Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно зі статтею 77 вказаного кодексу обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (частина перша).

Так, як вже було зазначено вище, позивачем до матеріалів справи залучені докази (акти наданих послуг), які підтверджують факт надання позивачем відповідачеві послуг, передбачених умовами спірного договору. Підписавши вказані акти без заперечень, відповідач підтвердив факт отримання таких послуг, в тім числі і щодо користування рухомим складом, який він відповідно до додаткової угоди № 24 отримав для використання зобов`язань за спірним договором.

Належних доказів, які б спростовували докази, надані позивачем, відповідачем надано не було.

Докази, які залучені відповідачем до відзиву на позовну заяву та до відповіді на пояснення третьої особи, не є такими доказами, які б спростовували обов`язок відповідача виконувати умови спірного договору щодо здійснення розрахунків за отримані від позивача послуги.

Господарський суд вважає необхідним також зазначити, що у разі здійснення підприємницької діяльності особа має усвідомлювати, що господарська діяльність здійснюється нею на власний ризик, особа має здійснювати власний комерційний розрахунок щодо наслідків здійснення відповідних дій, самостійно розраховувати ризики настання несприятливих наслідків в результаті тих чи інших її дій та самостійно приймати рішення про вчинення (чи утримання від) таких дій (аналогічна правова позиція викладена у пункті 6.42 постанови Великої Палати Верховного Суду від 02.07.2019 у справі № 910/15484/17).

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування сторін, судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача

Керуючись статтями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортно-Експедиційне Підприємство "Горизонт" (49083, м. Дніпро, вул. Собінова, 1, код ЄДРПОУ 43198533) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Бінаріс-01" (01010, м. Київ, пров. Хрестовий, будинок 8/9, код ЄДРПОУ 41979106) 9 845 154,64 грн. - заборгованості за транспортно-експедиційні послуги, 147 677,32 грн. - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 12.06.2023

Суддя І.Ф. Мельниченко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено13.06.2023
Номер документу111455281
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —904/923/23

Судовий наказ від 05.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Рішення від 31.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 02.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 22.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 27.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні