Рішення
від 12.06.2023 по справі 908/2761/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.06.2023 Справа № 908/2761/21 (908/1301/23)

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Сушко Л.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику представників сторін справу №908/2761/21 (908/1301/23)

За позовом Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область), 69035, вул. Незалежної України, 72-а, м. Запоріжжя, код з ЄДР 43877338 до відповідача Приватного акціонерного товариства «Приазовкурорт», 71100, бульвар Тінистий, 12, м. Бердянськ, Запорізька область про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу на суму 371516грн25коп.

в межах розгляду справи про банкрутство №908/2761/21

Кредитори - 1/Фізична особа-підприємець Ткаченко Анатолій Миколайович, ІПН НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 );

2/ Комунальне підприємство "Водоканал", код в ЄДР-03327121 (вул. Св.Миколая, 61, м.Запоріжжя, 69002; е-mail: info.vodokanal@zp.gov.ua);

3/ Приватне підприємство "ШЕРИФ-ПУЛЬТ 015", код в ЄДР-41964507 (вул. Щербакова, 52, офіс 461, м. Київ, 04111);

4/ Товариство з обмеженою відповідальністю "САНАТОРНО-КУРОРТНЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БЕРДЯНСЬК", код в ЄДР-41187954 (вул. Лієпайська, 19 кв.1, м. Бердянськ Запорізької області, 71100);

5/ Товариство з обмеженою відповідальністю "ОБ`ЄДНАННЯ КУРОРТ", код в ЄДР-43042117 (вул. Мечнікова, 6, офіс 42, м. Київ, 01133);

6/ Фізична особа-підприємець Литвиненко Борис Михайлович, ІПН НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 ; е-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 );

7/ Приватне акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "УКРПРОФОЗДОРОВНИЦЯ", код в ЄДР-02583780 (вул. Шота Руставелі, 39/41, м. Київ, 01033; е-mail: secretary@ukrzdrav.com);

8/ Головне управління ДПС у Запорізькій області (просп. Соборний, м. Запоріжжя, 69107, код ВП в ЄДР-44118663; e-mail: zp.official@tax.gov.ua);

9/ Акціонерне товариство "НАЦІОНАЛЬНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ", код в ЄДР-20077720 (вул. Б. Хмельницького, 6, м.Київ, 01601, e-mail: ngu@naftogaz.com);

10/ Концерн "МІСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ", код в ЄДР - 32121458 (бул. Гвардійський, будинок 137, м. Запоріжжя, 69091; e-mail: info@teploseti.zp.ua);

11/ Комунальне підприємство "Бердянськводоканал" Бердянської міської ради, код в ЄДР-37622628 (пр. Східний, 97, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100; e-mail: 37622628@mail.gov.ua);

12/ Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, код в ЄДР-20490012 (просп. Соборний, 158-б, м.Запоріжжя, 69005; e-mail: avt@zp.pfu.gov.ua);

13/ Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжжяелектропостачання", код в ЄДР-42093239 (вул. Олександрівська, 35, м. Запоріжжя, 69063, е-mail: canc@zpep.com.ua)

Боржник - Приватне акціонерне товариство "ПРИАЗОВКУРОРТ", код в ЄДР-02647763 (бульв. Тенистий, буд. 12, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100; е-mail: priazovkurort.aup@gmail.com;

Розпорядник майна боржника - Швець Д.І. (адреса для листування: а/с 7338, м.Запоріжжя, 69124)

УСТАНОВИВ:

20.04.2023 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) до Приватного акціонерного товариства «Приазовкурорт», про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому середовищу на суму 371516,25грн.

Згідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду, відповідно по Положення про автоматизовану систему документообігу суду, частини 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства позовну заяву передано на розгляд судді СушкоЛ.М. у провадженні якої перебуває справа №908/2761/22 про банкрутство Приватного акціонерне товариство «Приазовкурорт» для розгляду позову в межах цієї справи.

Ухвалою суду від 24.04.2023 позовну заяву було залишено без руху. 03.05.2023 позивачем були усунуті недоліки, що спричинили залишення позову без руху.

Згідно з пунктом 8 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи про банкрутство та справи у спорах з майновими вимогами до боржника, стосовно якого відкрито провадження у справі про банкрутство, у тому числі справи у спорах про визнання недійсними будь-яких правочинів (договорів), укладених боржником.

Відповідно до статті 7 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника. Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.

Враховуючи викладене, позовна заява Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) до відповідача Приватного акціонерного товариства «Приазовкурорт» про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу на суму 371516грн 25коп. підлягає розгляду в межах справи про банкрутство №908/1717/22.

Ухвалою суду від 09.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду в межах розгляду справи про банкрутство №908/2761/21. Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. ч. 2, 5, 7 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін суду не надходило.

Згідно ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відзив на позовну заяву в установлений законом строк відповідач суду не надав.

Відповідно до п. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження, суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.

Суд визнав надані документи достатніми для всебічного та об`єктивного розгляду спору.

Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято без його проголошення - 12.06.2023.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно наказу Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (далі - Інспекція) (код ЄДРПОУ 43877338), від 11.06.2021 №684-06/2-22, на Державної екологічної інспекції України від 23.12.2020 №506 «Про реалізацію заходів державного нагляду (контролю) Держекоінспекції на 2021 рік», з метою виконання пункту 269 Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2021 рік та направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №413-06/1-15 від 11.06.2021, в період з 14.06.2021 по 29.06.2021 посадовими особами Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) здійснено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Приватним акціонерним товариством «Приазовкурорт» (далі - відповідач) (ЄДРПОУ 02647763): Філія ПрАТ «Приазовкурорт» «Клінічний санаторій «Великий луг», Філія ПрАТ «Приазовкурорт» «Санаторій «Кирилівка», Філія ПрАТ «Приазовкурорт» «Клінічний санаторій «Лазурний», Філія ПрАТ «Приазовкурорт» «Клінічний санаторій «Бердянськ», Філія ПрАТ «Приазовкурорт» «Комбінат комунальних господарств «Курорт», юридична адреса: бульвар Тінистий, буд. 12, м. Бердянськ, Запорізька обл., 71100; адреси Філій: вул. Ленська. 45, м. Запоріжжя. 69096; вул. Санаторна, 1, смт. Кирилівка, Якимівський район, Запорізька область, 72563; бульвар Центральний, буд. 4А, м. Бердянськ, Запорізька область, 71120,; бульвар Тінистий, буд. 12, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100, вул. Перлинна, 18,м. Бердянськ, Запорізька область, 71100.

В обґрунтування позовних вимог, позивача зазначає, що перевірка здійснювалась на предмет дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів згідно переліку питань, зазначених у додатку №1, №2, №3, №4, №10 уніфікованої форми акту, затвердженого згідно наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 26.11.2019 №450, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2019 за №1293/34264.

Відповідно акту відбору проб грунтів від 24 червня 2021 року №8-21/3, відбір проби грунтів № 1 відбувався на земельній ділянці ПрАТ «Приазовкурорт» в м. Бердянськ, бульвар Тінистий, 12, випуск зворотних вод № 1 та проби грунтів № 2 в 10 метрах від проби № 1 на подібній території.

Відбір проб грунтів проведено відповідно наступних вимог:

- ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01:2019 «Охорона довкілля. Якість грунту. Загальні вимоги до відбирання проб» з урахуванням: НД «Охорона навколишнього природного середовища та раціональне використання природних ресурсів. Якість довкілля. Відбір проб грунтів та відходів при здійсненні хіміко-аналітичного контролю просторового (загального і локального) забруднення об`єктів навколишнього природного середовища в районах впливу промислових, сільськогосподарських, господарсько-побутових і транспортних джерел забруднення.Інструкція», затверджено наказом Мінприроди України від 22.02.2005 №72;

- Методика виконання вимірювань;

-ДСТУ ISO10381-2-2004 «Якість грунту. Відбір проб». Частина 2. Настанови з методів відбирання проб.

Відповідно протоколу №29-21/3 вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 12 липня 2021 року вимірювання проведені відповідно до:

- ДСТУ 8346:2015. Якість грунту. Методи визначення питомої електропровідності, рН і щільного залишку водної витяжки;

- ДСТУ. Якість грунту. Методи визначення іонів кальцію і магнію у водній витяжці;

- МВВ 081/12-0575-08 Грунти. Методика виконання вимірювань масової частки сульфатів гразіметричним методом;

- ДСТУ 7908:2015. Якість грунту. Визначення хлорид-іона у водній витяжці. Визначення хлорид-іона аргентометричним методом за Мором.

Таким чином, перевіркою ПрАТ «Приазовкурорт» за адресою: бульвар Тінистий, буд.12, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100, виявлено забруднення земель неочищеними стічними водами поблизу випуску стічних вод №1 ПрАТ «Приазовкурорт» на земельній ділянці загальною площею 37.5 кв.м. (1.5x25 м.).

Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за № 285/2725 (із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04 квітня 2007 року №241), було проведено розрахунок розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці, внаслідок забруднення земельної ділянки неочищеними стічними водами поблизу випуску стічних вод №1 ПрАТ «Приазовкурорт».

Розрахунок розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці, внаслідок забруднення земельної ділянки неочищеними стічними водами поблизу випуску стічних вод №1 ПрАТ «Приазовкурорт» за адресою: Запорізька обл., м. Бердянськ, бульвар Тінистий, 12, здійснено на підставі «Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства» (далі Методика).

Відповідно до пунктів 3.1-3.6 Методики:

- 3.1. Землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого грунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).

- 3.2. Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

- 3.3. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

- 3.4. Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина проникнення.

- 3.4.1. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину проникнення, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики.

- 3.5. При виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.

- 3.5.1. Об`єм відходів (куб.м). що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.

- 3.6. У випадках складних ситуацій, коли обсяг забруднення не може бути визначеним за підпунктом 3.4 цієї Методики, спеціалізовані організації виконують еколого-геологічні роботи.

Розмір шкоди від забруднення земель визначається за формулою 1 Методики: Рш= А х Гоз х Кз х Кн х Кer (1), де: Рш - розмір шкоди від забруднення земель, грн.; А - питомі витрати на ліквідацію наслідків забруднення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0.5: Гоз- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (засмічення) грн/кв.м: Пд- площа забрудненої земельної ділянки, кв.м.; Кз - коефіцієнт забруднення земельної ділянки, що характеризує кількість забруднюючої речовини в об`ємі забрудненої землі залежно від глибини просочування; Кн - коефіцієнт небезпечності забруднюючої речовини, значення якого визначається за додатком 1: Кer - коефіцієнт еколого-господарського значення земель, визначається за додатком 2 Методики.

Якщо вміст (масова частка) забруднюючої речовини або показник вимірювань встановлювався за результатами інструментально-лабораторного контролю, Кз, визначається за формулою 4 Методики: Кз = Кр х Кrn,(4) Де: Кр - коефіцієнт рівня забруднення, значення якого визначається за додатком 11; Кrn - поправний коефіцієнт на глибину просочування забруднюючої речовини, значення якого визначається за додатком 12.

Загальний розмір відшкодування при одночасному забрудненні земельної ділянки декількома забруднюючими речовинами (але одним суб`єктом господарювання чи фізичною особою) визначається за формулою (5): Рш.зал.-=Рш., макс + 0.5 х (Рш1+Рш2+ Ршn), (5) Де: Рш.заг- загальний розмір шкоди від забруднення земельної ділянки декількома забруднюючими речовинами, грн.; Рш.макс - максимальний з усіх розрахованих окремо для кожної забруднюючої речовини розмірів шкоди від забруднення земельної ділянки, грн.; Рш1, Рш2 та Ршn - розраховані розміри шкоди від забруднення земельної ділянки іншими забруднюючими речовинами, грн.

Таким чином, розмір шкоди, спричиненої державі порушенням природоохоронного законодавства Приватним Акціонерним товариством «Приазовкурорт», складає 371516 (триста сімдесят одна тисяча п`ятсот шістнадцять) гривень 25 коп.

З матеріалів справи вбачається, що за результатами проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) 29.06.2021 було складено Акт № 06/1-14/413/21 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

На підставі складеного Інспекцією Акту, відповідачу було видано припис щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства №06/1-14/413/21 від 29 червня 2021 року. Припис вручено Генеральному директору ПрАТ «Приазовкурорт» Головіну С.І. 29червня 2021 року, про що міститься його особистий підпис в екземплярі позивача.

19.10.2021 Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) відповідачу направлено претензію № 5179/0 про необхідність сплати завданого збитку, що підтверджується реєстром відправки поштової кореспонденції позивача за 19.10.2021, список №11549 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих поданих в Запоріжжя-35, фіскальний чек ПН 215600426655.

Відповідно поштового повідомлення № 6903529790238 (7111101027351, Бердянськ-11) від 28.10.2022 претензія №5179/06/2-34/06/2-34 від 12.10.2021 була вручена за довіреністю.

Станом на день розгляду справи по суті вимоги претензії відповідачем не виконано, сума збитку не сплачена, що стало підставою для звернення позивача до суду.

Оцінивши надані позивачем докази в їх сукупності, суд дійшов висновку щодо обґрунтованості пред`явлених позовних вимог про стягнення з відповідача суми збитків в розмірі 371516,25грн виходячи з наступного:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №802 від 09.09.2020 було створено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної екологічної інспекції в тому числі Державну екологічну Інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області).

Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) є виконавчим органом Державної влади, повноваження якого територіально поширюється на дві області.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до пункту 1 Положення Інспекції затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20 лютого 2023 № 31 Інспекція є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції України та їй підпорядковується.

У своїй діяльності Інспекція керується Конституцією України, Законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-Міністра України, наказами Міндовкілля. дорученнями Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, ііого заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, актами Запорізької та Херсонської обласних державних адміністрацій, обласних рад, іншими актами законодавства України.

Відповідно до Положення Інспекція наділена повноваженнями щодо звернення до суду з відповідними позовами про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції.

Інспекція, відповідно до Положення, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями, незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства про охорону земель, надр щодо здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами.

Згідно Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

Стаття 2 цього Закону вказує, що дія вказаного Закону поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за використанням та охороною земель.

Таким чином, позивач в силу закону наділений повноваженнями на проведення перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та розміру збитків до відшкодування у разі виявлення порушень.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» забруднення земель - це накопичення в грунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін.

Стаття 35 Закону України «Про охорону земель» вказує, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість грунтів; підвищувати родючість грунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечнпх технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив па грунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо: дотримуватися нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов`язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості грунтів; надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів; сприяти систематичному проведенню вишукувальних. обстежувальних. розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості грунтів; своєчасно Інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок: забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні: забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволожений, підтоплення - заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і скологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Статтями 91, 167 Земельного кодексу України передбачено, що власники земельних ділянок зобов`язані додержуватися вимог законодавства по охорону довкілля. Господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і грунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. Нормативи гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у грунтах, а також перелік цих речовин затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політик} у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Згідно положень статті 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та Інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Заподіяння шкоди іншій особі є підставою виникнення зобов`язання. На відміну від зобов`язань, які виникають із правомірних актів, цей вид зобов`язань виникає із неправомірних актів, яким є правопорушення, тобто протиправне, винне заподіяння шкоди деліктоздатною особою. Деліктне (позадоговірне) зобов`язання виникає там. де заподіювач шкоди і потерпілий не перебували між собою у зобов`язальних відносинах або шкода виникла незалежно від існуючих між сторонами зобов`язальних правовідносин.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить: наявність шкоди; протиправну поведінку заподіювана шкоди; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювана шкоди; вину. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи: вину заподіювана шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

Під час проведення перевірки дотримання ПрАТ «Приазовкурорт» законодавства про охорону навколишнього природного середовища, встановлено наявність всіх елементів складу цивільного правопорушення , зокрема: протиправна поведінка відповідача щодо здійснення забруднення землі без відповідного дозволу, що підтверджується відповідним розрахунком; безпосередній причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою (спричинення державі збитків); вина Відповідача, що підтверджується актом, складеним за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №06/1-14/4113/21 від 29.06.2021 року; відсутністю оскарження результатів перевірки органу контролю відповідачем та невжиття заходів, спрямованих на уникнення шкідливого результату своєї діяльності, що має наслідком відповідальність відповідача у вигляді заявлених збитків, у розмірі 371 516 грн. 25 коп., завданих державі внаслідок забруднення земельної ділянки.

За загальним правилом шкода підлягає відшкодуванню в повному обсязі відшкодовується як реальна шкода, тобто втрачене або пошкоджене майно в результаті протиправної поведінки правопорушника, так і упущена вигода особою, яка безпосередньо завдала шкоду.

Статтею 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено принцип необхідності повної компенсації заподіяної шкоди внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

У відповідності до положень статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності зараховуються на розрахункові рахунки місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища за місцем вчинення правопорушення.

Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Позивачем доведені позовні вимоги наступними доказами:

- наказом Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 11.06.2021 №684-06/2-22; направленням на проведення заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №413-06/1-15 від 11.06.2021: актом відбору проб грунтів №8-21/3 від 24 червня 2021 р.; протоколом №29-21/3 вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 12 липня 2021 р.; Актом № 06/1-14/413/21 від 29.06.2021 складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; Розрахунком розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці, внаслідок забруднення земельної ділянки неочищеними стічними водами поблизу випуску стічних вод № 1 ПрАТ «Приазовкурорт» за адресою: Запорізька обл., м. Бердянськ, бульвар Тінистий, 12; Приписом щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства №06/1-14/413/21 від 29 червня 2021 року; Претензією №5179/06/2-34/06/2-34 від 12.10.2021; Реєстром відправки поштової кореспонденції; Квитанцією відправки «Укрпошта».

Згідно із ст. 129-1 Конституції України, ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. ст. 13 та 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

З огляду на викладене, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до статті 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Приазовкурорт» (юридична адреса: бульвар Тінистий, 12, м. Бердянськ, 71100, код ЄДРПОУ: 02647763) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (ідентифікаційний номер юридичної особи: 43877338, вул. Незалежної України, 72А ,м.Запоріжжя, 69035) збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці внаслідок забруднення земельної ділянки неочищеними стічними водами у сумі 371 516 (триста сімдесят одна тисяча п`ятсот шістнадцять) грн 25коп. зарахувавши кошти на наступні реквізити: ГУК у Зап.обл/ТГ м. Бердянськ; - рахунок (ІВАN №UA 3389999803 33169 331000008455; код отримувача (ЄДРПОУ) 37941997; код бюджетної класифікації 24062100 грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Приазовкурорт» (юридична адреса: бульвар Тінистий, 12, м. Бердянськ, 71100, код ЄДРПОУ: 02647763) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (ідентифікаційний номер юридичної особи: 43877338, вул. Незалежної України, 72А, м. Запоріжжя, 69035) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 5572 (п`ять тисяч п`ятсот сімдесят дві) грн 74 коп. за наступними реквізитами: одержувач Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), Рахунок: IВАN UA 89820172 0343190003000104314, Код ЄДРПОУ 43877338. Казначейство України (ел. адм. подат.).

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Відповідно ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Повний текст судового рішення складено та підписано 12.06.2023 року.

Рішення розміщується у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя Л.М. Сушко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення12.06.2023
Оприлюднено14.06.2023
Номер документу111455746
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна

Судовий реєстр по справі —908/2761/21

Судовий наказ від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Рішення від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Рішення від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні