ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 м.Рівне, вул.Яворницького, 59
УХВАЛА
про повернення апеляційної скарги
"12" червня 2023 р. Справа № 903/4/23
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючий суддя Грязнов В.В.
суддя Василишин А.Р.
суддя Бучинська Г.Б.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на рішення господарського суду Волинської області від 04.04.2023, повний текст якого складено 17.04.2023 у справі №903/4/23 (суддя Шум М.С.)
за позовом Заступника керівника Володимирської окружної прокуратури в особі
Волинської обласної військової адміністрації
до 1. Поромівської сільської ради Володимирського району Волинської області
2. Головного управління Держгеокадастру у Волинській області
3. Володимирської районної державної адміністрації
про визнання незаконним рішень, скасування державної реєстрації земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку в державну власність,-
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Волинської області від 04.04.2023 у справі №903/4/23 позов Прокурора задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано розпорядження Іваничівсь-кої районної державної адміністрації №339 від 06.12.2013 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності" в частині затвердження технічної документації щодо спірної земельної ділянки з кадастровим номером 0721184400:17:000:0003 площею 18,4848 га. Визнано незаконним та скасовано п.24 додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21.12.2018 №3-1360/15-18-сг "Про передачу земельних ділянок держав-ної власності у комунальну власність". Визнано незаконним та скасовано п.24 додатку до рішення Поромівської сільської ради №17-2/14 від 29.12.2018 "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Поромівської сільської ради" щодо передачі земельної ділянки площею 18,4848 га з кадастровим номером 0721184400:17:000:0003 у комунальну власність Поромівської сільської ради. Зобов`язано: усунути перешкоди державі в особі Волинської обласної військової адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 0721184400:17:000:0003 , площею 18,4848 га шляхом скасування її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі; - усунути перешкоди державі в особі Волинської обласної військової адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження майном шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 18,4848 га з кадастровим номером 0721184400:17:000:0003, що розташована за межами Поромівської сільської ради Володимир-ського району Волинської області; - усунути перешкоди державі у користуванні та розпоряд-женні майном шляхом зобов`язання Поромівської сільської ради повернути у власність держави в особі Волинської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 0721184400:17:000:0003, площею 18,4848 га.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Відповідач 2 - Головне управління Держгео-кадастру у Волинській області подало скаргу до Північно-західного апеляційного господарсь-кого суду, в якій просить скасувати рішення господарського суду Волинської області від 04.04.2023 у даній справі та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Автоматизованою системою документообігу суду визначено колегію суддів для розгляду справи №903/4/23 у складі: головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Бучинська Г.Б., суддя Василишин А.Р.
Листом №903/4/23/2840/23 від 08.05.2023 матеріали справи було витребувано з госпо-дарського суду Волинської області, які надійшли на адресу суду апеляційної інстанції 15.05.2023.
У зв`язку із перебуванням у відпустці головуючої судді Філіпової Т.Л. у період з 15.05.2023 по 28.05.2023 включно на підставі розпорядження керівника апарату суду №01-05/143 від 15.05.2023 було здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи та визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Грязнов В.В., суддя Бучинська Г.Б., суддя Васили-шин А.Р.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.05.2023 у даній справі апеляційну скаргу залишено без руху та встановлено скаржнику десятиденний строк з дня вручення даної ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги: надання суду доказів сплати судового збору у встановленому порядку та розмірі.
На виконання вимог вищевказаної ухвали, 06.06.2023 від апелянта надійшло клопотання, в якому останній просить суд визнати причини неможливості оплати судового збору в розмірі 17863,20 грн. поважними та відстрочити його сплату до ухвалення судового рішення у справі №903/4/23.
Обґрунтовуючи вищезазначене подане клопотання, апелянт вказує, що на рахунку останнього відсутні кошти для сплати судового збору за подання апеляційної скарги (згідно виписки з рахунка за 05.06.2023 року за кодом економічної класифікації 2800). А тому, враховуючи майновий стан ГУ Держеокадастру у Волинській області та введення воєнного стану на всій території України, вважає дані підстави поважними для відстрочення сплату судового збору до ухвалення судового рішення у даній справі.
Розглянувши клопотання про відстрочення сплати судового збору, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Закон України "Про судовий збір" визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.
Частиною першою статті 8 Закону України "Про судовий збір" визначено, що враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов:
1) розмір судового збору перевищує п`яти відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або
2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або
3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.
Частиною другою цієї ж статті зазначено, що суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.
У статті 8 Закону України "Про судовий збір" наведено вичерпний перелік умов, за наявності яких ураховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі; зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати. Отже, відстрочення або розстрочення сплати судового збору чи звільнення від сплати судового збору буде законним за наявності підстав, вказаних у частині першій статті 8 Закону України "Про судовий збір".
Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду викладеного у постанові від 14.01.2021 у справі №0940/2276/18 (провадження №11-336апп20), що положення пунктів 1 та 2 частини першої статті 8 Закону України "Про судовий збір" не поширюються на юридичних осіб, незалежно від наявності майнового критерію (майнового стану учасника справи - юридичної особи), а положення пункту 3 частини першої статті 8 Закону України "Про судовий збір" можуть бути застосовані до юридичної особи за наявності майнового критерію, але тільки у справах, визначених цим пунктом, тобто предметом позову у яких є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю (п.45 постанови).
Згідно ч.4 ст.236 ГПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Вказаного правового висновку притримується Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду в ухвалах від 14.11.2022 у справі №10/5026/290/2011(925/1502/20), від 08.11.2022 у справі №923/508/21, від 07.11.2022 у справі №911/2862/20, від 17.10.2022 у справі №910/15201/21.
Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Волинській області не належить до осіб, вказаних у ч.1 ст.8 Закону України "Про судовий збір", предметом спору у справі №903/4/23 не є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю та запровадження воєнного стану в Україні не віднесено законодавством до підстав для відстро-чення сплати судового збору - відтак, законні підстави для відстрочення сплати судового збору у даному випадку відсутні.
Відповідно до ст.129 Конституції України, господарські суди, здійснюючи свої конститу-ційні обов`язки, повинні дотримуватися принципів здійснення правосуддя, зокрема, принципу рівності усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Ураховуючи положення ст. 129 Конституції України та ст. 5 Закону України "Про судовий збір" господарський суд позбавлений права надавати перевагу будь-якій стороні, в тому числі і у питанні звільнення або відстрочення судового збору.
Необхідність сплати судового збору є певним обмеженням при зверненні до суду, однак таке обмеження є загальним для всіх суб`єктів, що узгоджується із ст. 129 Конституції України, якою визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, в тому числі й органів державної влади. Отже, самі лише обставини, пов`язані з труднощами фінансування, відсутністю коштів на рахунку, особливості здійснення розрахунково-касового обслуговування бюджетних коштів та запровадженням на всій території України воєнного стану за Указом Президента України від 24.02.2022 №64 не можуть вважатися підставою для відстрочення сплати судового збору.
Вказаної позиції притримується Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду в ухвалах від 09.11.2022 у справі №910/929/21, від 09.11.2022 у справі №910/479/21.
Таким чином, вибіркове надання господарським судом суб`єктивних переваг одним учасникам процесу перед іншими учасниками судового процесу шляхом звільнення чи відстрочення сплати судового збору, окрім випадків встановлених ст.8 Закону України "Про судовий збір" призведене до порушення вищевказаного конституційного принципу, що є неприпустимим.
Таким чином, суд апеляційної інстанції не вбачає правових підстав для задоволення клопотання Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання причини неможливості оплати судового збору в розмірі 17863,20 грн. поважними та відстрочити його сплату до ухвалення судового рішення у справі №903/4/23, а відтак, у задоволенні вказаного клопотання, слід відмовити.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів приймає до уваги, що відповідно до ч.2 ст.260 ГПК України, до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 258 цього Кодексу, застосовуються положення статті 174 цього Кодексу. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулася із позовною заявою.(ч.4 ст.174 ГПК України).
Відповідно до ч.ч. 6, 7, 8 ст.260 ГПК України, питання про залишення апеляційної скарги без руху суддя-доповідач вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги. Питання про повернення апеляційної скарги суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків. Про повернення апеляційної скарги постановляється ухвала, яка може бути оскаржена в касаційному порядку. Копія ухвали про повернення апеляційної скарги надсилається учасникам справи у порядку, визначеному статтею 242 цього Кодексу. Скаржнику надсилається копія ухвали про повернення апеляційної скарги разом з апеляційною скаргою та доданими до скарги матеріалами. Копія скарги залишається в суді апеляційної інстанції.
Враховуючи, що скаржник не усунув виявлених апеляційним судом недоліків апеляцій-ної скарги впродовж встановленого строку - апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на рішення господарського суду Волинської області від 04.04.2023 у справі №903/4/23 належить повернути скаржнику.
Керуючись ст. ст. 174, 234, 258, 260 Господарського процесуального кодексу Украї-ни, апеляційний господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. У задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про відстрочення сплати судового збору відмовити.
2. Не приймати до розгляду та повернути апеляційну скаргу заявнику - Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області на рішення господарського суду Волинської області від 04.04.2023 у справі №903/4/23.
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту в порядку, передбаченому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
4. Копію ухвали надіслати учасникам справи.
Додаток скаржнику: апеляційна скарга з додатками всього на 7 арк.
Головуючий суддя Грязнов В.В.
Суддя Василишин А.Р.
Суддя Бучинська Г.Б.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111482363 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Грязнов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні