Рішення
від 12.06.2023 по справі 909/236/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/236/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12.06.2023 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Михайлишина В. В., секретар судового засідання Шутка О. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу

за позовом: Калуської міської ради

(вул. Івана Франка, буд. 1, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77301)

до відповідача: Приватного підприємства Приватне виробничо-комерційне підприємство

"Край"

(вул. Святого Володимира, буд. 27, с. Боднарів, Калуський район, Івано-

Франківська область, 77350)

про внесення змін до договору оренди землі, шляхом визнання укладеної додаткової угоди

за участю:

від позивача: Овсеєнко Ольги Любомирівни,

від відповідача: представник відповідача в судове засідання не з`явився,

В С Т А Н О В И В:

1. Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

2. Рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.

3. За результатами розгляду справи суд бере до уваги таке.

І. СУТЬ СПОРУ

4. У березні 2023 року до Господарського суду Івано-Франківської області звернулася Калуська міська рада із позовною заявою до Приватного підприємства Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" про внесення змін до договору оренди землі, укладеного 01.04.2021 між Калуською міською радою та Приватним підприємством Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" на земельну ділянку площею 0, 6515 га з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі. Позовні вимоги мотивовані порушенням прав та інтересів позивача на внесення змін до договору оренди землі. Матеріально-правовою підставою позову визначені статті 13, 15, 21 Закону України "Про оренду землі", статті 13, 15 Закону України "Про оцінку земель", статті 11, 627, 632, 651, 653 Цивільного кодексу України.

ІІ. ВИРІШЕННЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ПИТАНЬ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

5. Ухвалою від 15.03.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 19.04.2023; встановив сторонам строк для подання заяв по суті спору, зокрема відповідачу в строк п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали, подати суду відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову, копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду.

6. 19.04.2023 суд відклав підготовче засідання по справі на 03.05.2023.

7. 03.05.2023 суд закрив підготовче провадження у справі, розгляд справи по суті призначив на 19.05.2023.

8. Судове засідання призначене на 19.05.2023 не відбулося, у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Михайлишина В. В.

9. Ухвалою від 24.05.2023 суд призначив розгляд справи на 12.06.2023.

10. За наслідком судового засідання 12.06.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ СТОРІН

12. Позиція позивача. Позивач в обґрунтування своїх позовних вимог зазначає, що між Калуською міською радою та Приватним підприємством Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" 01.04.2021 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0, 6515 га з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, яка розташована за адресою вул. Галицька, 99 с. Боднарів, Івано-Франківської області.

13. 23.01.2023 Калуською міською радою отримано витяг № НВ-9902755062023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 047 850, 31 гривень.

14. Таким чином, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Калуська міська рада надіслала відповідачу проект додаткової угоди до договору оренди землі для підписання та проведення державної реєстрації права оренди та повідомлено, що у разі зволікання у підписанні зазначеної додаткової угоди та проведенні державної реєстрації права оренди Калуська міська рада буде вирішувати дане питання в судовому порядку.

15. Позивач вказує, що відповідачем не розглянуто та не повідомлено міську раду про прийняття чи відхилення пропозиції. З урахуванням наведеного позивач звернувся до суду з позовом про внесення змін до означеного договору оренди землі, шляхом визнання укладеної додаткової угоди.

16. Позиція відповідача. Правом на подання відзиву на позов не скористався.

IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

17. 01.04.2021 між Калуською міською радою та Приватним підприємством Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" було укладено договір оренди землі площею 0, 6515 га з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, яка розташована за адресою вул. Галицька, 99, с. Боднарів, Івано-Франківської області (далі Договір) (а. с. 12 - 13).

18. Відповідно до пункту 1. Договору, Орендодавець, відповідно до рішення Калуської міської ради від 25.03.2021 № 369 (десята сесія восьмої сесії демократичного скликання) надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування виробничих приміщень та пилорами (код КВЦПЗ 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: Івано-Франківська область, с. Боднарів, вул. Галицька, 99.

19. Відповідно до пункту 2. Договору, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0, 6515 га.

20. Згідно із пунктом 3. Договору на земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна (будівлі та споруди майнового комплексу, номер запису: 258р в книзі 3р від 07.04.2006).

21. Згідно пункту 4. Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, на дату укладення Договору становить 390 238, 17 гривень.

22. Відповідно до пункту 7. Договору, договір укладено до 25.03.2026 (включно). Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Питання поновлення, укладення Договору на новий строк регулюється ст. 126-1 Земельного кодексу України та ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

23. У пункті 8. Договору сторонами обумовлено, що орендна плата 12 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земель нараховується з моменту прийняття рішення Калуської міської ради, зазначеного в п. 1 даного Договору і вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 46 828, 58 гривень в рік.

24. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, визначених законодавством (п. 9. Договору).

25. Відповідно до пункту 10. Договору, орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, обчисленої відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.02.2021 № 330.

26. Пункт 11. Договору передбачає, що розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених Договором;

- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- в інших випадках, передбачених Законом.

27. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

- у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

- стягується пеня за кожний календарний день прострочення сплати орендної плати, включаючи день погашення у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день (п. 12. Договору).

28. Відповідно до пункту 29. Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

29. Згідно пункту 30. Договору дія договору припиняється у разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- придбання орендарем земельної ділянки у власність;

- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

- ліквідації юридичної особи-орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених Законом.

30. Пункт 31. Договору вказує, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених Законом.

31. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається (п. 32. Договору).

32. Згідно пункту 33. Договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

33. 16.12.2021 Калуською міською радою прийнято рішення № 1137 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів".

34. Із змісту вищевказаного рішення вбачається наступне: нормативна грошова оцінка земель населеного пункту села Боднарів вводиться в дію з 01.01.2023, на підставі затвердженої відповідно до п. 1. цього рішення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів.

35. Відповідно до витягу від 23.01.2023 № НВ-9902755062023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 047 850, 31 гривень (а. с. 17).

36. 31.01.2023 за вих. № 189/02-15/38 позивачем направлено на адресу відповідача лист з вимогою підписання додаткової угоди до договору оренди землі (а. с. 15).

37. Доказів реагування відповідачем на зазначений лист, надання останнім позивачу відповіді чи заперечення щодо підписання зазначеної додаткової угоди до суду не надано.

38. За таких обставин позивач вважає, що зміни до договору оренди мають бути внесені в судовому порядку, у зв`язку із чим звернувся із позовом до суду та просить внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Калуською міською радою та Приватним підприємством Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край", площею 0, 6515 га з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, яка розташована за адресою вул. Галицька, 99 с. Боднарів, Івано-Франківської області, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі, в редакції позивача.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

39. З урахуванням викладеного судом установлено, що між сторонами виникли правовідносини, пов`язані із внесенням змін до договору оренди земельної ділянки, регулювання яких здійснюється Законом України "Про оренду землі", Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Податковим кодексом України, Законом України "Про оцінку земель".

40. Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

41. Відповідно до частини 9 статті 93 Земельного кодексу України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

42. Згідно із частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

43. У статті 626 Цивільного кодексу України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

44. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч. 3 ст. 626 ЦК України).

45. У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

46. Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

47. У силу статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

48. Згідно із частинами 1 - 3 статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

49. Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

50. За статтею 648 Цивільного кодексу України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

51. Частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

52. З викладеного можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та з урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

53. Згідно із частинами 1, 9 статті 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

54. Визначення договору оренди землі міститься у статті 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

55. У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

56. За змістом абзацу 4 статті 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

57. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. ч. 1 - 3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

58. Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України (аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19).

59. Статтею 12 Податкового кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3.). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1.). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4.).

60. Згідно із підп. 14.1.136. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

61. Відповідно до підп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

62. Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

63. Згідно з підп. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

64. Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.

65. Відповідно п. 269.1. ст. 269 Податкового кодексу України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

66. Згідно із підп. 270.1.1. п. 270.1. ст. 270 Податкового кодексу України, об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

67. Пунктом 271.1. ст. 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

68. У п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2. ст. 288 ПК України).

69. У п. 288.4. ст. 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

70. Згідно із положеннями підп. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0, 3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

71. У підп. 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

72. Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

73. Лише у випадку, передбаченому підп. 288.5.3. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підп. 288.5.2., - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Однак у даному випадку така обставина відсутня.

74. При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

75. Положеннями п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

76. Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

77. За правилами частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

78. За змістом статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

79. У частинах 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

80. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. ч. 1 - 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

81. Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

82. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 5 ст. 201 Земельного кодексу України).

83. Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.031995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".

84. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради. Отже, розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

85. З аналізу нормативно-правових норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

86. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.

87. Водночас, як зазначалося вище, відповідно до витягу від 23.01.2023 № НВ-9902755062023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 047 850, 31 гривень.

88. Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

89. Відповідно до частини 5 статті 188 Господарського кодексу України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

90. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

91. Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

92. Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18.

93. Відповідно до приписів частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

94. Згідно із вимогами статті 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

95. Відповідно до положень частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

96. Також, згідно із нормами статті 78 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

97. Правилами статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Висновок суду.

98. За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами статей 75 - 79, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Судові витрати.

99. Згідно із частиною 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

100. При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в розмірі 2 684, 00 гривень (платіжна інструкція № 41 від 24.02.2023).

101. Відповідно до приписів пункту 1 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

102. З огляду на задоволення позову, судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2 684, 00 гривень покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 73, 86, 123, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. Позов Калуської міської ради до Приватного підприємства Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Калуською міською радою та Приватним підприємством Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край", площею 0, 6515 га з кадастровим номером 2622880100:02:001:0370 (далі Договір), яка розташована за адресою: вул. Галицька, 99, с. Боднарів, Івано-Франківська область шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі

номер запису про інше речове право: 48156928 від 13.10.2022 року

__.


. 2023 р. м. Калуш

Орендодавець, Калуська міська рада Івано-Франківської області в особі міського голови Найди Андрія Михайловича, який діє на підставі статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку, та Орендар ПП Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край", код ЄДРПОУ: 23926332, в особі керівника Ліщинського Дмитра Івановича, що знаходиться за адресою: вул. Святого Володимира, 27 в с. Боднарів з другої сторони.

1. Відповідно до рішення Калуської міської ради від 16.12.2021 № 1137 (двадцять друга сесія восьмого демократичного скликання) уклали додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки кадастровий номер: 2622880100:02:001:0370 (код КВЦПЗ 11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: Івано-Франківська область, с. Боднарів, вул. Галицька, 99 про внесення наступних змін:

Пункт. 2. Договору викласти в редакції:

В оренду надана земельна ділянка загальною площею 0, 6515 га.

Пункт. 4. Договору викласти в наступній новій редакції:

З 01.01.2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 2622880100:02:001:0370 становить 1 047 850 грн. 31 коп.

Пункт. 8. Договору викласти в наступній новій редакції:

Орендна плата нараховується і вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 125 742 грн. 04 коп. (сто двадцять п`ять тисяч сімсот сорок дві грн. 04 коп. 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) в рік.

Пункт. 9. Договору викласти в наступній новій редакції:

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації встановлених відповідно до вимог законодавства.

Пункт. 10. Договору викласти в наступній новій редакції:

Орендна плата вноситься згідно вимог Податкового кодексу України та відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.2023 року № НВ-9902755062023 та рішення Калуської міської ради від 16.12.2021 № 1137 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів".

2. Усі інші умови Договору, які не змінені цією Додатковою угодою, залишаються чинними і Сторони підтверджують свої зобов`язання за ними.

3. Дана Додаткова угода укладена у трьох автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із Сторін та органу уповноваженого здійснювати державну реєстрацію.

4. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.2023 року № НВ-9902755062023.

РЕКВІЗИТИ СТОРІН

ОРЕНДОДАВЕЦЬ Калуська міська рада м. Калуш, вул. І. Франка, 1 код ЄДРІІОУ 37951998 р/р№ UA578999980334139812000009614 c. Боднарів БАНК: Казначейство України (ЕАП) МФО 899998 Призначення платежу: 18010600ОРЕНДАР ПП Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" с. Боднарів вул. Святого Володимира, 27 код ЄДРПОУ: 23926332 ПІДПИСИ СТОРІН

ОРЕНДОДАВЕЦЬ М.П.



А. М. НАЙДАОРЕНДАР М.П.

Д. І. ЛІЩИНСЬКИЙ3. Стягнути з Приватного підприємства Приватне виробничо-комерційне підприємство "Край" (вул. Святого Володимира, буд. 27, с. Боднарів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77350; ідентифікаційний код: 23926332) на користь Калуської міської ради (вул. Івана Франка, 1, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77301; ідентифікаційний код: 33578261) 2 684, 00 гривень (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні) судового збору.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

5. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

7. Повний текст рішення складено - 13.06.2023.

Суддя В. В. Михайлишин

Дата ухвалення рішення12.06.2023
Оприлюднено14.06.2023
Номер документу111483085
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди землі, шляхом визнання укладеної додаткової угоди

Судовий реєстр по справі —909/236/23

Рішення від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні