Справа № 420/8252/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2023 року м. Одеса
У залі судових засідань № 18
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді- Свиди Л.І.
при секретарі судового засідання- Донець В.Р.
за участю сторін:
представника позивача- не з`явився
представника відповідача- Литвинчук Т.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 5348/15-32-07-07-23 від 03.04.2023 року.
За цією позовною заявою відкрито загальне позовне провадження у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутністю. Позов обґрунтований позивачем тим, що на момент призначення документальної позапланової виїзної перевірки та видання наказу № 1160-п від 24.02.2023 року дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася, а відтак діяв і мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок платників податків (за виключення окремих видів документальних позапланових та фактичних перевірок, наведених у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України). Позивач вважає, що оскільки проведена перевірка стосовно позивача відбулась усупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкового повідомлення-рішення, прийнятого за наслідками такої перевірки.
Представник відповідача в судове засідання з`явився, просив відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований відповідачем тим, що перевіркою встановлено порушення ТОВ «АВТОМАГНІТ ЛТД» пунктів 1, 3 ст. 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п.14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами і доповненнями, в частині не своєчасного надходження товару по контракту № 15112021 від 15.11.2021 року, укладеному з нерезидентом «Eastern Express FZE» (Об`єднані Арабські Емірати) в загальній сумі 259446,85 дол. США. Відповідач вказує, що позивач не звертався з позовом до суду про ненадходження товару в встановлений термін по контракту № 15112021 від 15.11.2021, документи щодо підтвердження наявності форс-мажорних обставин при виконані контракту відсутні, висновки щодо продовження граничних строків розрахунків не отримувались.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, а також обставини якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача в межах заявлених доводів, заперечення відповідача, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області як платник податків.
На підставі наказу від 24.02.2023 року № 1160-п відповідно до пп. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1. пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. б) пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» і на підставі пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України та податкової інформації НБУ, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, надісланої ДПС листом від 02.01.2023 року № 29/7/99-00-07-05-01-07, проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні операцій за зовнішньоекономічним контрактом від 15.11.2021 року № 15112021 (дата здійснення операції - 20.05.2022 року, 23.05.2022 року), за період з 15.11.2021 по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної позапланової виїзної перевірки, за результатами якої складено акт перевірки № 4540/15-32-07-07-18 від 16.03.2023 року.
Зазначеною перевіркою встановлено порушення позивачем пунктів 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», з урахуванням п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» в частині не своєчасного надходження товару по контракту № 15112021 від 15.11.2021 року, укладеному з нерезидентом «Eastern Express FZE» (Об`єднані Арабські Емірати) в загальній сумі 259446,85 дол. США.
Відповідачем на підставі акту перевірки № 4540/15-32-07-07-18 від 16.03.2023 року прийнято на направлено ТОВ «АВТОМАГНІТ ЛТД» податкове повідомлення-рішення № 5348/15-32-07-07-23 від 03.04.2023 року, яким застосовано до позивача суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені за платежем: пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД за невиконання зобов`язань та ШС за порушення вимог валютного законодавства, у розмірі 519429,13 грн.
Позивач не погодився з правомірністю зазначеного податкового повідомлення-рішення та звернувся до суду з цим позовом.
З акту перевірки № 4540/15-32-07-07-18 від 16.03.2023 року вбачається, що підставою застосування до позивача штрафних санкцій було несвоєчасне надходження товару по контракту № 15112021 від 15.11.2021 року, укладеному з нерезидентом «Eastern Express FZE» (Об`єднані Арабські Емірати) в загальній сумі 259446,85 дол. США, в т.ч. щодо платежів: від 20.05.2022 року у сумі 108049,96 дол. США - на 20 календарних днів; від 23.05.2022 року у сумі 151396,89 дол. США - на 17 календарних днів.
Відповідно до ч. 1, 3, 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Згідно з п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Суд встановив, що ТОВ «АВТОМАГНІТ ЛТД» (Покупець) укладено контракт № 15112021 від 15.11.2021 року з компанією Eastern Express FZE, Об`єднані Арабські Емірати (Продавець), відповідно до умов якого Продавець продає, а Покупець придбає запасні частини, масла, технічні рідини, аксесуари та супутні товари до дорожніх транспортних засобів, з метою ввезення та подальшого продажу в Україні, у кількості та за ціною, що вказується в інвойсі на партії товару, що поставляються; загальна вартість контракту складається із сум виставлених Продавцем та оплачених Покупцем інвойсів; поставка товару здійснюється на умовах СІР Одеса (Інкотермс 2010).
Відповідно до додаткової угоди № 1 від 22.11.2022 року до Контракту № 15112021 від 15.11.2021 сторони зазначили, що можливе повернення передоплати від третьої сторони.
На виконання умов контракту № 15112021 від 15.11.2021 року надійшов товар на адресу позивача за митними деклараціями, оформленими в режимі «ІМ40» на загальну суму 40161,94 дол. США (1158444,21 грн.), у т.ч.: № UA500490/2022/001666 від 18.02.2022 на суму 17268,12 дол. США (488687,80 грн.); № UA500490/2022/002029 від 26.03.2022 на суму 22893,82 дол. США (669756,41 грн.).
При оформленні МД № UA500490/2022/002029 від 26.03.2022 у рядку «m4100» графи 44 «Додаткова інформац./Подані документи/Сертифікати і дозволи» зазначено номер та дату контракту 23072019 від 23.07.19 замість 15112021 від 15.11.21. ТОВ «АВТОМАГНІТ ЛТД» надана модифікована МД № UA500490/2022/002029 від 26.03.2022 із внесеними змінами до рядка « 4100» графи 44 МД - зазначено контракт 15112021 від 15.11.2021 року.
ТОВ «АВТОМАГНІТ ЛТД» з поточного рахунку № НОМЕР_1 здійснило оплату на користь нерезидента в сумі 299608,79 дол. США (8765025,19 грн.), а саме: 20.05.2022 року - 148211,90 дол. США (4335924,31 грн.) - граничний термін отримання товару - 15.11.2022 року; 23.05.2022 року - 151396,89 дол. США (4429100,88 грн.) - граничний термін отримання товару - 18.11.2022 року.
Станом на 18.11.2022 року рахується дебіторська заборгованість у сумі 259446,85 дол. США (9487608,07 грн.).
У зв`язку з неможливістю виконання умов по контракту № 15112021 від 15.11.2021 року сторони домовилися повернути передоплату в сумі 259446,85 дол. США, яка відповідно до Додаткової угоди № 1 від 22.11.2022 року до контракту № 15112021 від 15.11.2021 року була повернута нерезидентом RAND ANNA EOOD (Болгарія) у сумі 259446,85 дол. США (9568114,06 грн.), які 05.12.2022 року були зараховані на поточний рахунок позивача фактично з порушенням термінів розрахунків щодо платежу від 20.05.2022 року у сумі 108049,96 дол. США на 20 календарних днів та щодо платежу від 23.05.2022 року у сумі 151396,89 дол. США на 17 календарних днів.
На думку позивача, перевірки була призначена та проведена усупереч законодавчій забороні (мораторію), оскільки дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася.
Відповідно до положень п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка здійснюється на підставі отриманої податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 р. до 30 червня 2023 р. на території України карантин.
Однак, суд зазначає, що згідно з п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно з пп. б) пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14-78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів).
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Відповідно до п. 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 2120-IX від 15.03.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» дія пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану.
З урахуванням зазначеного, посилання позивача на відсутність правових підстав у відповідача на проведення перевірки, що має наслідком протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, суд вважає необґрунтованими та безпідставними, що здійснені з невірним тлумаченням норм законодавства, оскільки право податкового органу на проведення перевірки в даному випадку було визначене пп. б) пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Крім того, Податковим кодексом України платник податків наділений правом не допустити посадових осіб контролюючого органу до перевірки у разі, якщо було порушено порядок її призначення.
Також, платник податків у разі незгоди з наказом про призначення перевірки має право згідно норм КАС України звернутися до суду з позовом з метою його оскарження.
Разом з цим, з матеріалів справи не вбачається, що позивач наказ про призначення перевірки оскаржував до суду та не допустив посадових осіб відповідача до проведення позапланової виїзної документальної перевірки, тобто він фактично погодився з підставами призначення та проведення цієї перевірки.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення № 5348/15-32-07-07-23 від 03.04.2023 року прийняте відповідачем в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГНІТ ЛТД» (вул. Академіка Корольова, буд. 49, кв. 53, м. Одеса, Одеська область, 65113, код ЄДРПОУ 44428923) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №5348/15-32-07-07-23 від 03.04.2023 року - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 12.06.2023 року.
СуддяЛеонід СВИДА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111498654 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні