Рішення
від 13.06.2023 по справі 420/6176/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6176/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальність «БЕМАНТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальність «БЕМАНТ» (далі - позивач, ТОВ «БЕМАНТ») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС в Одеській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати прийняті комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення від 27.01.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №8164582/37672972; №8164579/37672972; №8164580/37672972; №8164581/37672972; №8164583/37672972; №8164584/37672972; №8164585/37672972; №8164586/37672972; №8164587/37672972; №8164588/37672972; №8164589/37672972; №8164590/37672972; №8164591/37672972; №8164592/37672972; №8164593/37672972; №8164594/37672972; №8164578/37672972;

- визнати протиправними, скасувати рішення комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13462/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№5);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13463/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№7);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13464/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№3);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13467/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№2);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13468/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН №4);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13469/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№1);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14122/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№9);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13459/37672972/2 від 09.02.2023 (ПН№8);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14124/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№10);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14115/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№11);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14110/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№12);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14120/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№13);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14121/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№14);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14111/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№18);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14112/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№22);

рішення за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №14125/37672972/2 від 10.02.2023 (ПН№23);

- зобов`язати відповідачів зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні ТОВ «БЕМАНТ»: податкову накладну №1 від 01.12.2022; податкову накладну №2 від 02.12.2022; податкову накладну №3 від 02.12.2022; податкову накладну №4 від 04.12.2022; податкову накладну №5 від 04.12.2022; податкову накладну №6 від 06.12.2022; податкову накладну №7 від 06.12.2022; податкову накладну №8 від 07.12.2022; податкову накладну №9 від 08.12.2022; податкову накладну №10 від 08.12.2022; податкову накладну №11 від 10.12.2022; податкову накладну №12 від 11.12.2022; податкову накладну №14 від 13.12.2022; податкову накладну №13 від 13.12.2022; податкову накладну №18 від 16.12.2022; податкову накладну №22 від 18.12.2022; податкову накладну №23 від 18.12.2022.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що маючи господарські відносини із контрагентом ПП «АВТОТРАНСКОМ», товариством з обмеженою відповідальністю «БЕМАНТ» було складено в електронній формі податкові накладні: №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022,та направлено на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних у встановлений ПК України термін.

Товариству було повідомлено, що документ збережено, реєстрація зупинена. Як обґрунтування вчинення вказаних дій було зазначено, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.12-00.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

24.01.2023 за допомогою електронного ресурсу були подані повідомлення № 7 - 23 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Проте, контролюючим органом 27.01.2023 винесені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, зазначених вище, в якому вказано, що платником не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарі/послуг, зберігання і транспортування.

02.02.2023 та 03.02.2023 Товариством подані скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких Товариство повторно подало сканкопії усіх документів, підтверджуючих операцій по здійсненню транспортирних послуг.

09.02.2023 та 10.02.2023 контролюючим органом винесені рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, підставою для відмови реєстрації було зазначено ненадання платником податку копій розрахункових, банківських виписок з особових рахунків.

Вважаючи рішення протиправними та такими, що підлягають скасування, позивач звернувся до суду.

У зв`язку із зверненням до суду з адміністративним позовом, який не відповідає вимогам процесуального законодавства, ухвалою суду від 29.03.2023 вказаний позов було залишено без руху з наданням позивачу строку на усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання ухвали.

Позивач ухвалу виконав, недоліки позову усунув.

Ухвалою від 18.04.2023 відкрито провадження у справі та вирішено розглядати її в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідачами 05.05.2023 подано відзив, в якому вони просять відмовити у задоволенні позову. Як зазначив представник відповідачів, 01.08.2022 року між ТОВ «БЕМАНТ» та ПП «АВТОТРАНСКОМ» був укладений договір про надання послуг перевезення вантажів №ТП-АТ/01. Згідно умов даного договору позивач зобов`язується подавати справні транспортні засоби та доставляти автомобільним транспортом довірений йому вантаж. Однак жодних доказів, що свідчило б про наявність транспортних засобів у позивача на розгляд не надавались.

В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено, які документи не було надано підприємство; а саме:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів /робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типовий форм та галузевої специфіки, накладні.

Разом з повідомленнями №7, №8, №9, №10, №11, №12, №13, №14, №15, №16, №17, №18, №19, №2С, №21 №22, №23 від 24.01.2023 року позивачем надано до контролюючого органу 68 документів довільного формату.

З огляду на ненадання ТОВ «БЕМАНТ» разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.

Крім того, позивачем до суду надано копії документів, які не надавались на розгляд комісії регіонального рівня.

На момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Оскаржувані рішення ДПС, якими залишено скарги ТОВ «БЕМАНТ» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН без змін не є юридично значимим для позивача, оскільки жодних заходів його реалізації щодо позивача не передбачає, а лише залишає чинними винесені раніше рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Рішення ДПС, прийняті за результатами розгляду скарги позивача в порядку та строки, встановлені законодавством та не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак, підстави до скасування такого рішення та задоволення позовних вимог відсутні.

Позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

З огляду на викладене відповідачі просять відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.

Як встановлено судом, товариство з обмеженою відповідальністю «БЕМАНТ» є юридичною особою, яку зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.05.2011 та взято на податковий облік.

Видами діяльності ТОВ «БЕМАНТ» за кодами КВЕД є:

49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний вид);

45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;

47.30 Роздрібна торгівля пальним;

52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;

35.11 Виробництво електроенергії;

35.13 Розподілення електроенергії.

01.08.2022 року між товариством з обмеженою відповідальністю «БЕМАНТ» (далі - «Перевізник») та ПП «АВТОТРАНСКОМ» (далі - «Замовник») укладено Договір про надання послуг перевезення вантажів автомобільним транспортом №ТП-АТ/01.

Відповідно до п. 2.1 Договору у порядку та на умовах, визначених цим Договором, Перевізник зобов`язується подавати справні транспортні засоби (що відповідають вимогам цього Договору та додатків до нього), доставляти (перевозити) автомобільним транспортом довірений йому Відправником вантаж з пункту (місця) відправлення до пункту (місця) призначення і видавати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі (Одержувачеві вантажу), а Замовник зобов`язується сплачувати за перевезення вантажу плату.

Відповідно до п. 2.2 Договору найменування, кількість вантажу або маса (вага), його вартість, місце завантаження і місце розвантаження, відомості про Відправника та Одержувача вантажу та інші умови перевезення вантажу за цим Договором узгоджуються Сторонами в порядку, передбаченому в цьому Договорі та додатках до нього.

До складання податкової накладної №1 від 01.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг, товарно-транспортна накладна №7 від 01.12.2022, платіжне доручення № 0002545591 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №2 від 02.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №90 від 02.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048479191 від 02.02.2022, платіжне доручення № 0002545590 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної № 3 від 02.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №92 від 02.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048479815 від 01.02.2022, платіжне доручення № 0002545592 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №4 від 04.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №93 від 04.12.2022, товарно-транспортна накладна №334704 від 04.02:2022, платіжне доручення №0002545593 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №5 від 04.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №94 від 04.12.2022, товарно-транспортна накладна №33,4703 від 04.02.2022, платіжне доручення № 0002545594 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №6 від 06.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №95 від 06.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048508398 від 06.02.2022, платіжне доручення № 0002545593 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №7 від 06.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №96 від 06.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048504264 від 06.02.2022, платіжне доручення № 0002545596 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №8 від 07.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №97 від 07.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048516468 від 07.02.2022, платіжне доручення № 0002545597 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №9 від 08.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №98 від 08.12.2022, товарно-транспортна накладна №339732 від 08.02.2022, платіжне доручення № 0002545598 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №10 від 08.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №99 від 08.12.2022, товарно-транспортна накладна №339680 від 08.02.2022, платіжне доручення № 0002545599 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №11 від 10.12.2022, був складений акт надання транспортних послуг №100 від 11.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048545341 від 10.12.2022, платіжне доручення № 0002545600 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної М12 від 11.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №101 від 11.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048545341 від 11.12.2022, платіжне доручення № 0002545601 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №13 від 13.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №102 від 13.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048568759 від 13.12.2022, платіжне доручення № 0002545602 від 28.12.2022.

До складання податкової накладної №14 від 13.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №103 від 13.12.2022, товарно-транспортна накладна №80485687844 від 13.12.2022, платіжне доручення № 0002546871 від 30.12.2022.

До складання податкової накладної №18 від 16.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №107 від 16.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048601666 від 16.12.2022, платіжне доручення № 0000018888 від 17.02.2022.

До складання податкової накладної №22 від 18.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №111 від 18.12.2022, товарно-транспортна накладна №804616488 від 18.12.2022, платіжне доручення № 0002545594 від 15.03.2022.

До складання податкової накладної №23 від 18.12.2022 був складений акт надання транспортних послуг №112 від 18.12.2022, товарно-транспортна накладна №8048616491 від 18.12.2022, платіжне доручення № 0002545593 від 15.12.2022.

Позивачем складено та направлено на реєстрацію податкові накладні №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022.

Згідно Квитанції з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» від 21.12.2022 про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що надійшла на адресу позивача документ прийнято, реєстрацію зупинено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.12.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку па додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=2.8478 %, «Р»=0».

Відповідно до Квитанцій з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» щодо податкових накладних №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022 «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку па додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=2.8478 %, «Р»=0».

24.01.2023 позивач через електронний кабінет направив відповідачу повідомлення №7, №8, №9, №10, №11, №12, №13, №14, №15, №16, №17, №18, №19, №20, №21, №22, №23 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено у кількості 68 документів

27.01.2023 позивачем шляхом електронного зв`язку отримано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №8164582/37672972, №8164579/37672972, №8164580/37672972, №8164581/37672972, №8164583/37672972, №8164584/37672972, №8164585/37672972, №8164586/37672972, №8164587/37672972, №8164588/37672972, №8164589/37672972, №8164590/37672972, №8164591/37672972, №8164592/37672972, №8164593/37672972, №8164594/37672972, №8164578/37672972.

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної у зазначених рішеннях визначено: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».

Не погоджуючись із цими рішеннями позивачем подано до ДПС України скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами розгляду скарг позивача Державною податковою службою України прийнято рішення від 09.02.2023 № 13459/37672972/2, № 13463/37672972/2, № 13460/37672972/2, № 13462/37672972/2, № 13468/37672972/2, № 13464/37672972/2, № 13467/37672972/2, № 13469/37672972/2 та від 10.02.2023 № 14125/37672972/2, № 14112/37672972/2, № 14111/37672972/2, № 14121/37672972/2, № 14120/37672972/2, № 14110/37672972/2, № 14115/37672972/2, № 14124/37672972/2, № 14122/37672972/2, відповідно до яких залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.

При вирішенні цього спору суд виходить з такого.

Положеннями підпункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до підпунктів 201.1, 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.

Також підпунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначені обов`язкові реквізити, які повинна містити податкова накладна.

Положеннями підпункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України установлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, відповідно до пунктів 5, 12, 13, 17, 19, 20 якого податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200--1.3 і 200--1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки безумовної реєстрації, на відповідність яким перевіряються подані податкові накладні для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Приписами пунктів 4, 5, 6 Порядку №1165 установлено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Положеннями пунктів 10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У свою чергу, механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 і зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно з пунктом 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пункт 5 Порядку №520 визначає при цьому, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, згідно із пунктом 44 Порядку №1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктами 10 - 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, указаними правовими нормами визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець таких товарів/послуг зобов`язаний скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться відповідні перевірки, в тому числі щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних. Для цього законодавством визначені вимоги до форми та змісту податкової накладної, умови її відповідності податковому законодавству, зокрема, критеріям безумовної реєстрації, ризиковості здійснення операцій, ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, зокрема, які не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

При встановлені того, що відображена в податковій накладній операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, реєстрація такої накладної зупиняється, а платнику податків шляхом надсилання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної пропонується подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, які є необхідними для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

У квитанції повинні бути визначені критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У свою чергу платник податку право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

При цьому законодавство не визначає вичерпного переліку документів, які платник податку має право подати, а передбачає, що такими можуть бути договори, зовнішньоекономічні контракти, довіреності, акти керівного органу платника податку,; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Вжите у нормі пункту 5 Порядку №520 словосполучення може включати свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.

Не надання письмових пояснень, копій документів або подання документів, складених/оформлених із порушенням законодавства має наслідком прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

З аналізу викладених правових норм також випливає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Як встановлено судом у цій справі, відповідно до квитанцій подані податкові накладні №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022 прийнято, але їх реєстрацію зупинено з посиланням на пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України та пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі).

Причину зупинення реєстрації зазначених податкових накладних визначено у квитанціях так: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку па додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=2.8478 %, «Р»=0».

Позивачу запропоновано подати, мовою оригіналу, «пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН».

Оглянувши податкові накладні від податкові накладні №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022, суд встановив, що в них зазначена, зокрема, така інформація:

- повні назви, податкові номери платника податку постачальника (продавця) та отримувача (покупця) товариство з обмеженою відповідальністю «БЕМАНТ» та приватне підприємство «АВТОТРАНСКОМ»;

- опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

- ціна постачання без урахування податку, ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні, загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку.

Як видно з наявних у справі повідомлень про подання пояснень та копій документів і відповідних квитанцій, позивачем 24.01.2023 подано письмові пояснення та копії документів.

Натомість Комісією 27.01.2023 прийнято оскаржувані рішення №8164582/37672972, №8164579/37672972, №8164580/37672972, №8164581/37672972, №8164583/37672972, №8164584/37672972, №8164585/37672972, №8164586/37672972, №8164587/37672972, №8164588/37672972, №8164589/37672972, №8164590/37672972, №8164591/37672972, №8164592/37672972, №8164593/37672972, №8164594/37672972, №8164578/37672972 про відмову у реєстрації податкової накладної з такої підстави, як «ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання податковим органом загального посилання на ненадання первинних документів без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 19.10.2022 у справі №360/2463/20 та в інших.

У квитанції про зупинення реєстрації позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Однак зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Втім, позивач скористався своїм правом та надав пояснення і копії документів, які, на думку суду, повністю розкривають зміст господарської операції та підтверджують реальність її здійснення.

Крім того, ці документи також підтверджують і інформацію, яка зазначена в податковій накладній.

Надані позивачем до суду первинні документи доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних ТОВ «БЕМАНТ».

У постановах від 12.11.2019 р. у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 р. у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 р. у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

У пункті 41 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету міністрів ради Європи щодо якості судових рішень зазначено, що обов`язок судів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна із сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматись принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідачами не спростовано доводів позивача та не доведено правомірності оскарженого рішення.

Таким чином, суд доходить висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішень про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність таких рішень.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість оскаржених рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.01.2023 №8164582/37672972, №8164579/37672972, №8164580/37672972, №8164581/37672972, №8164583/37672972, №8164584/37672972, №8164585/37672972, №8164586/37672972, №8164587/37672972, №8164588/37672972, №8164589/37672972, №8164590/37672972, №8164591/37672972, №8164592/37672972, №8164593/37672972, №8164594/37672972, №8164578/37672972 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та наявності підстав для їх скасування.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправними і скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають задоволенню.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ «БЕМАНТ» №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022 датою їх подання, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому, вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з вказаними нормами, податковий орган реєструє податкову накладну, у тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено і відповідачами не доведено.

Відповідно до абзацу 1 частини 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію зазначених податкових накладних виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі Чуйкіна проти України (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд, в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні подані позивачем, датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні ТОВ «БЕМАНТ» №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022 датою їх подання.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення комісії Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №13462/37672972/2 від 09.02.2023, №13463/37672972/2 від 09.02.2023, №13464/37672972/2 від 09.02.2023, №13467/37672972/2 від 09.02.2023, №13468/37672972/2 від 09.02.2023, №13469/37672972/2 від 09.02.2023, №14122/37672972/2 від 10.02.2023, №13459/37672972/2 від 09.02.2023, №14124/37672972/2 від 10.02.2023, №14115/37672972/2 від 10.02.2023, №14110/37672972/2 від 10.02.2023, №14120/37672972/2 від 10.02.2023, №14121/37672972/2 від 10.02.2023, №14111/37672972/2 від 10.02.2023, №14112/37672972/2 від 10.02.2023, №14125/37672972/2 від 10.02.2023, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 56.1, 56.2 та 56.10 ст. 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.

Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Аналіз приписів п. 56.1, 56.2 та 56.10 ст. 56 Податкового кодексу України свідчить про те, що законодавцем закріплено право платника податків на оскарження рішення податкового органу, прийнятого за результатами розгляду його скарги, до суду.

Разом з цим згідно з частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Тобто обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати), зазвичай, індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Так, рішення суб`єкта владних повноважень є такими, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорювані рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.

Однак у цьому випадку оскаржувані рішення ДПС України не є юридично значимими для позивача, оскільки жодних заходів їх реалізації щодо позивача не передбачає, а лише залишає чинним (таким, що має обтяжувальну дію щодо позивача) винесені раніше рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Отже, рішення ДПС України, прийняті за результатами розгляду скарг ТОВ «БЕМАНТ» не мають безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку (не створюють юридичного наслідку для позивача), є такими, що прийняті у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень суб`єктом владних повноважень та актом вирішення спору в досудовому порядку, а відтак підстави до скасування таких рішень та задоволення позовних вимог в цій частині - відсутні.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов товариства з обмеженою відповідальність «БЕМАНТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.01.2023 року №8164582/37672972, №8164579/37672972, №8164580/37672972, №8164581/37672972, №8164583/37672972, №8164584/37672972, №8164585/37672972, №8164586/37672972, №8164587/37672972, №8164588/37672972, №8164589/37672972, №8164590/37672972, №8164591/37672972, №8164592/37672972, №8164593/37672972, №8164594/37672972, №8164578/37672972.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкові накладні товариства з обмеженою відповідальність «БЕМАНТ» №1 від 01.12.2022, №2 від 02.12.2022, №3 від 02.12.2022, №4 від 04.12.2022, №5 від 04.12.2022, №6 від 06.12.2022, №7 від 06.12.2022, №8 від 07.12.2022, №9 від 08.12.2022, №10 від 08.12.2022, №11 від 10.12.2022, №12 від 11.12.2022, №14 від 13.12.2022, №13 від 13.12.2022, №18 від 16.12.2022, №22 від 18.12.2022, №23 від 18.12.2022 датою їх подання.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5 код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь товариства з обмеженою відповідальність «БЕМАНТ» (68000, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Промислова, 5, код ЄДРПОУ 37672972) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 45628 (сорок п`ять тисяч шістсот двадцять вісім) грн 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено15.06.2023
Номер документу111499264
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/6176/23

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 03.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 13.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні