ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2023 року м. Чернігів Справа № 620/4447/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернігівській області до Державного підприємства Ковальовський спиртовий завод, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області про стягнення простроченої заборгованості,
У С Т А Н О В И В:
Головне управління ДПС у Чернігівській області звернулося до суду з позовом до Державного підприємства Ковальовський спиртовий завод, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області про стягнення з відповідача простроченої заборгованості перед державою за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю непродовольчого зерна і використання на виробництво спирту за державним замовленням 1996 року згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30.06.1996 № 663 у сумі 697251,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за відповідачем рахується прострочена заборгованість за бюджетною позичкою, наданою в 1996-1998 роках відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 червня 1996 року № 663 «Про заходи забезпечення державних спиртових заводів сировиною» у сумі 697 251, 00 грн.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Вищезазначену ухвалу суду від 03.05.2023 відповідач отримав 10.05.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак правом для подання відзиву не скористався.
Третьою особою з урахуванням клопотання про продовження строків для подання пояснень надано пояснення, в яких останній вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Державне підприємство «Ковальовський спиртовий завод» зареєстроване в якості юридичної особи у встановленому законом порядку, що підтверджується витягом з Єдиного
державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 31.03.2023.
Відповідач перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у
Чернігівській області (Городнянська ДПІ ( Городнянський район) за основним місцем обліку.
Станом на дату звернення до суду з відповідним позовом відповідач має прострочену заборгованість за бюджетною позичкою, наданою в 1996-1998 роках відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 червня 1996 року № 663 «Про заходи забезпечення державних спиртових заводів сировиною» у сумі 697 251, 00 грн.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до підпункту 20.1.19 пункту 20.1.19 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Пунктом 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України визначено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу. Так, главою 9 розділу II Податкового кодексу України регулюються питання погашення податкового боргу платника податку.
Тим самим законодавець поширив процедуру погашення податкового боргу на порядок стягнення заборгованості за бюджетними позичками, наділивши у такий спосіб правовідносини позики, що виникли між державою як позикодавцем та господарюючим суб`єктом як позичальником, ознаками публічно-правових.
При цьому, органами стягнення є контролюючі органи, які під час вжиття заходів, спрямованих на погашення відповідної заборгованості, діють на виконання своїх владних повноважень щодо погашення податкового боргу, визначених Податковим кодексом України.
Отже, з огляду на тотожність порядку погашення податкового боргу та погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню), справи за позовами щодо стягнення заборгованості перед державою, зазначеної в пункті 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, є справами адміністративної юрисдикції.
Такий правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2019 у справі № 2а-3974/10/0770.
Порядок погашення податкового боргу платників податків, встановлений Податковим кодексом України, передбачає що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі (пункт 95.1 статті 95 Податкового кодексу України).
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (абзац перший пункту 95.3 статті 95 ПК України).
Крім того, порядок стягнення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за кредитами з бюджету визначається частиною 9 статті 17 Бюджетного кодексу України.
Так, згідно абзацу першого частини дев`ятої зазначеної статті Бюджетного кодексу України така прострочена заборгованість стягується з суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Відповідно до абзацу другого зазначеної правової норми позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.
Згідно з пунктом 10 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 ( надалі - Порядок обліку №174), з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державно'!' казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами на суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Відповідно до пункту 6 Порядку обліку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.
Пунктом 15 вказаного Порядку передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом ЗО календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
На підставі викладеного Управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області внесло до Головного управління ДПС у Чернігівській області подання за встановленою формою №99 від 06.12.2022 для здійснення заходів щодо стягнення з відповідача простроченої заборгованості за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю непродовольчого зерна і використання на виробництво спирту за державним замовленням 1996 року згідно постанови Кабінету міністрів України від 30.06.1996 №663 в сумі 697 251,00 грн.
Факт наявності простроченої заборгованості за бюджетною позичкою у відповідача підтверджується наявними в матеріалах справи документами: наказом від 25.04.1997 №31/143/107/56; Актом звірки розрахунків між ВДК у Городнянському районі та ДП «Ковальовськмй спиртовий завод» станом на 01.09.2005, Актом звірки розрахунків між ВДК у Городнянському районі та ДП «Ковальовськмй спиртовий завод» станом на 20.02.2003 на суму боргу 697251 грн.
Враховуючи те, що заборгованість у добровільному порядку відповідачем не сплачена, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Чернігівській області, які підтверджені належними та допустимими доказами, необхідно задовольнити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління ДПС у Чернігівській області до Державного підприємства Ковальовський спиртовий завод, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області про стягнення простроченої заборгованості задовольнити повністю.
Стягнути з Державного підприємства Ковальовський спиртовий завод (код ЄДРПОУ 00375349) прострочену заборгованість перед державою за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю непродовольчого зерна і використання на виробництво спирту за державним замовленням 1996 року згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30.06.1996 № 663 у сумі 697251,00 грн на р/р UA808999980313340455000025522, одержувач ГУК у Черн.об./Черніг.р-н/01201176, код ЄДРПОУ 37972475, Банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, 11, Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Відповідач: Державне підприємство Ковальовський спиртовий завод, вул. Леніна, 92, с. Тупичів, Чернігівська область, 15150, код ЄДРПОУ 00375349.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області, вул. Реміснича,27, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 38053813.
Повний текст рішення складено 13.06.2023.
Суддя О.М. Тихоненко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111502456 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Тихоненко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні