Постанова
від 13.06.2023 по справі 340/336/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 червня 2023 року м. Дніпросправа № 340/336/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року (суддя Момонт Г.М., повний текст рішення складено 30 вересня 2022 року) в адміністративній справі

за позовом Фермерського господарства «Мазура Петра Антоновича»

до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в :

Фермерське господарство «Мазура Петра Антоновича» звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправними та скасування рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 3035249/31067767 від 28.08.2021, № 3035242/31067767 від 28.08.2021, № 3035247/31067767 від 28.08.2021, № 3035245/31067767 від 28.08.2021, № 3035248/31067767 від 28.08.2021, № 3035246/31067767 від 28.08.2021, № 3035244/31067767 від 28.08.2021, № 3035243/31067767 від 28.08.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні розрахунки коригування датами їх подання на реєстрацію фермерським господарством « ОСОБА_1 » для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: розрахунок коригування № 46 від 21.09.2020 до податкової накладної № 10 від 06.03.2020; розрахунок коригування № 137 від 21.09.2020 до податкової накладної № 43 від 18.09.2020; розрахунок коригування № 138 від 21.09.2020 до податкової накладної № 44 від 19.09.2020; розрахунок коригування № 139 від 21.09.2020 до податкової накладної № 45 від 20.09.2020; розрахунок коригування № 140 від 19.10.2020 до податкової накладної № 51 від 15.10.2020; розрахунок коригування № 141 від 19.10.2020 до податкової накладної № 52 від 15.10.2020; розрахунок коригування № 142 від 19.10.2020 до податкової накладної № 53 від 16.10.2020; розрахунок коригування № 143 від 19.10.2020 до податкової накладної № 54 від 18.10.2020.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.01.2022 у справі № 340/8099/21 роз`єднано позовні вимоги у самостійні провадження.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.01.2022 відкрито провадження у справі № 340/336/22, предметом розгляду якої є: визнання протиправними та скасування рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3035243/31067767 від 28.08.2021 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні розрахунки коригування датами їх подання на реєстрацію фермерським господарством « ОСОБА_1 » для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: розрахунок коригування № 143 від 19.10.2020 до податкової накладної № 54 від 18.10.2020.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року позов задоволено повністю.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Фермерське господарство «Мазура Петра Антоновича» зареєстровано як суб`єкт підприємницької діяльності з 2000 року, основними видами діяльності якого є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 01.46 Розведення свиней; 01.47 Розведення свійської птиці; 01.49 Розведення інших тварин; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 02.10 Лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві; 02.20 Лісозаготівлі; 03.12 Прісноводне рибальство; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

Між Фермерським господарством «Мазура Петра Антоновича» (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Кернел-Трейд» (Покупець) 05.03.2020 укладено Договір поставки № КРП-Ф-147.

Відповідно до розділу 1 Договору постачальник зобов`язувався поставити, а покупець прийняти та оплатити товар українського походження насіння соняшника, врожаю 2020 року, в кількості 300,0 тон +/- 5 %. Попередня ціна 1 тони товару становить 7 999,98 грн. з урахуванням ПДВ.

Водночас, згідно з розділом 3 Договору різниця між остаточною сумою коштів за товар та отриманою попередньою оплатою сплачується покупцем після узгодження сторонами остаточної ціни товару, складання Акту формування остаточної ціни та підписання додаткової угоди до цього Договору відповідно до п. 3.2. цього Договору.

Пунктом 3.2. Договору передбачено, що постачальник у строк до 30.12.2020, за умови поставки покупцю не менш ніж 100% від всієї кількості товару, визначеної в п. 1.2. Договору, має право одноразово ініціювати зміну ціни на весь поставлений товар чи на окремі його партії, шляхом складання сторонами про це Акту формування остаточної ціни та підписання додаткової угоди.

Доплата за товар перераховуються впродовж 3-х банківських днів після підписання сторонами Акту формування остаточної ціни та додаткової угоди щодо остаточної ціни товару. Після доплати постачальник забезпечує реєстрацію в ЄДРПН розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної у відповідності до вимог податкового законодавства.

На виконання умов Договору ТОВ «Кернел-Трейд» перерахувало кошти в якості попередньої оплати в сумі 999999,60 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 1090827 від 06.03.2020.

ФГ «Мазура Петра Антоновича» складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 06.03.2020.

Відвантаження товару підтверджується відповідними видатковими накладними.

За фактами відвантаження ФГ було направлено на реєстрацію податкові накладні, як були прийняті та зареєстровані.

Сторонами 21.09.2020 укладено Додаткову угоду № КРП-Ф-147/3, в якій останні погодили, що вартість поставленого товару (насіння соняшнику) складає 11018,67 грн. за тону без ПДВ.

У зв`язку з цим ФГ було складено та подано на реєстрацію до розрахунки коригування.

Сторонами 19.10.2020 вкладено Додаткову угоду № КРП-Ф-147/4, в якій сторони погодили, що вартість поставленого товару (насіння соняшнику) складає 12833,08 грн. за тону без ПДВ.

У зв`язку з цим ФГ було складено та подано на реєстрацію до розрахунки коригування.

Факт оплати за товар підтверджується відповідними платіжними дорученнями.

Розрахунки коригування, складені за результатами зміни ціни, були прийняті, але реєстрація останніх була зупинена в зв`язку з тим, що: «Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Позивачем було направлено до податкового органу пояснення та первинні документи, проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення від 28.08.2021 № 3035243/31067767, яким відмовлено в реєстрації розрахунку коригування № 143 від 19.10.2020 до податкової накладної № 54 від 18.10.2020.

Зі змісту названого рішення Комісії встановлено, що останньою відмовлено у реєстрації розрахунку коригування з підстав відсутності копій повного пакету документів щодо формування податкового кредиту.

Не погоджуючись з відмовою у реєстрації розрахунку коригування, ФГ «Мазура Петра Антоновича» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами вказаного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації розрахунку коригування. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації розрахунку коригування, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того неправомірним є й посилання податкового органу у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних на неподання окремих документів, без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.

Так, судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем було подано до податкового органу пояснення та копії документів щодо поданих на реєстрацію розрахунків коригування, зокрема: договір, додаткову угоду, звіт про посівні площі, видаткові накладні, платіжні доручення, товаро-транспортні накладні тощо.

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних носять протиправний характер та підлягають скасуванню.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року в адміністративній справі № 340/336/22 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 13 червня 2023 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 13 червня 2023 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено15.06.2023
Номер документу111503951
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/336/22

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 13.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 30.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні