Справа № 682/735/23
Провадження № 2/682/292/2023
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2023 року
Славутський міськрайонний суд
Хмельницької області у складі:
головуючої судді Мотонок Т. Я.,
за участю секретаря судових засідань Мелашенко О.В.,
прокурора Левосюк Ю.О.,
представника третіх осіб ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Славута цивільну справу №682/735/23 за позовом Шепетівської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до ОСОБА_2 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ТОВ «ВІН АГРО ПЛЮС», про конфіскацію частки земельної ділянки,
в с т а н о в и в:
27.03.2023 року до суду надійшов позов Шепетівської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до ОСОБА_2 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ТОВ «ВІН АГРО ПЛЮС», про конфіскацію частки земельної ділянки
В обґрунтування позову вказано, що відповідач ОСОБА_2 , який є громадянином російської федерації, на підставі свідоцтва про право за заповітом № 1-149 від 14.04.2021 набув право власності на частки в праві власності на земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га, яка знаходиться на території Лисиченської сільської ради Славутського району (на даний час Крупецької сільської ради Шепетівського району) Хмельницької області.
Право власності на частки земельної ділянки з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 зареєстроване за ОСОБА_2 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Співвласниками даної земельної ділянки на кожну частки є ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
В подальшому ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 19.04.2021 уклали договір оренди земельної ділянки із ТВ «ВІН АГРО ПЛЮС», відповідно до умов якого орендодавці передали орендарю у платне користування строком на 7 років земельну ділянку 6823984700:05:002:0003.
Разом із цим, перебування у приватній власності ОСОБА_2 зазначеної частки земельної ділянки суперечить ст.ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст. ст. 80, 81, 145 Земельного кодексу України у зв`язку з тим, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню. У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 145 Земельного кодексу України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.
Враховуючи, що ОСОБА_2 будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на частки земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (з 14.04.2021 року по даний час) не відчужив її, є підстави для її конфіскації у власність держави.
Порушення інтересів держави полягає в тому, що ОСОБА_2 порушив визначену законодавством процедуру використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення та, як іноземний громадянин, не вжив заходів для її відчуження, в зв`язку з чим на теперішній час є власником спірної частки земельної ділянки на території України.
Наразі продовольча безпека України потребує величезної уваги, що тягне за собою невідкладне вжиття вичерпних заходів щодо повернення земельних ділянок у власність держави та їх подальше використання з метою забезпечення потреб у першу чергу громадян України.
Крім цього, воєнні дії, які ведуться на території України вкрай негативно впливають на продовольчі процеси у нашій державі, зокрема, багато земель сільськогосподарського призначення на територіях, де ведуться активні бойові дії, на даний час забруднені та не можуть використовуватись за призначенням, сотні гектарів залишаються окупованими. Це в сукупності призведе до зниження врожайності, тому у цих умовах важливим є те, щоб кожна земельна ділянка, яка незаконно перебуває у власності та використовується громадянами рф з порушенням вимог законодавства була безумовно повернута у власність держави.
Підставою представництва прокурором інтересів держави в даних спірних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, який за законом є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності.
Звернення прокурора з вказаним позовом переслідує «суспільний», «публічний» інтерес, оскільки реагування прокурора у даному разі спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності володіння та використання іноземним громадянином земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яке відбувається з грубим порушенням вимог чинного законодавства.
За таких обставин, позивач просив конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держеокадастру у Хмельницькій області частки земельної ділянки з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га, яка знаходиться на території Крупецької сільської ради Хмельницької області, що належить на праві власності ОСОБА_2 , а також стягнути з нього на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2684 грн. та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1342 грн.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити з підстав, викладених в позові.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з"явився, про день та час слухання справи повідомлений належним чином.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судовое засідання не з"явився. Але до суду надійшла заява від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до якої Головне управління вважає позов прокурора обгрунтованим та таким, що підлягає задоволенню. Також просив суд справу розглянути за відсутності їхнього представника.
Адвокат Горщар Б.А., представник третіх осіб по справі, в судовому засіданні не заперечував проти задоволення позову. Вказав, що задоволення позовних вимог не порушує права власності його довірителів щодо належних їм часток у праві спільної часткової власності за земельну ділянку, співвласниками якої вони є разом із ОСОБА_2 .
Представник ТОВ " ВІН АГРО ПЛЮС" до суду не з"явився, причини неявки суду не повідомив, про день та час слухання справи повідомлені належним чином.
Заслухавши учасників судового розгляду та дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_2 , який є громадянином російської федерації, на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом № 1-149 від 14.04.2021 року, набув право власності на частки земельної ділянки в порядку спадкування із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га. Співвласниками даної земельної ділянки на кожну частки є ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (а.с. 18).
Право спільної часткової власності на 1/4 частки земельної ділянки з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га зареєстроване за ОСОБА_2 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14.04.2021 (а.с. 8).
19.04.2021 ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 уклали договір оренди земельної ділянки із ТВ «ВІН АГРО ПЛЮС», відповідно до умов якого орендодавці передали орендарю у платне користування строком на 7 років земельну ділянку 6823984700:05:002:0003 (а.с. 19-21, 10).
Таким чином, на момент успадкування зазначеної вище спірної земельної ділянки та державної реєстрації права власності, ОСОБА_2 був іноземцем громадянином російської федерації (а.с. 14).
Як слідує із листа Управління Служби безпеки України у Хмельницькій області від 18.11.2022, володіння громадянами рф, в тому числі і ОСОБА_2 , земельними ділянками сільськогосподарського призначення, тобто земельними ресурсами на території України, власником яких відповідно до ст.. 13 Конституції України є Український народ, в умовах розв`язаної російською федерацією повномасштабної війни створює загрозу національним інтересам України та її безпеці (а.с. 11-12).
Надаючи правову оцінку зазначеним обставинам, суд враховує наступне.
Статті 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших норм Земельного кодексу України, суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.
Відповідно до ч. 2 ст. 81 81 Земельного кодексу України, іноземні громадяни та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Згідно із ч. 3 ст. 81 ЗК України, іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.
Відповідно до ч. 5 ст. 22 ЗК України, набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.
Частиною четвертою статті 81 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.
У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені ч. ч. 2, 4 ст. 145 ЗК України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель.
Пунктом 10 ч. 1 ст. 346 ЦК України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.
Згідно із ст. 356 ЦК України, до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом.
Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.
Частиною 5 ст. 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_2 , будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на частину земельної ділянки сільськогосподарського призначення не відчужив її, тому наявні підстави для її конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держеокадастру у Хмельницькій області.
Окрім того, суд звертає увагу на те, що ухвалою Славутського міськрайонного суду від 28.03.2023 у даній справі вжито заходів забезпечення позову: накладено арешт на спірну земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га, розташовану на території Крупецької ОТГ Шепетівського району Хмельницької області, а також заборонено ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , розпоряджатися, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 з іншими земельними ділянками.
Як передбачено ст. 158 ЦПК України, у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи. Якщо протягом вказаного строку за заявою позивача (стягувача) буде відкрито виконавче провадження, вказані заходи забезпечення позову діють до повного виконання судового рішення.
Згідно з ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги задоволено повному обсязі, тому в силу ст.141 ЦПК України з відповідача на слід стягнути 2684 грн. судового збору за подачу позовної заяви та 1342 грн. судового збору за подачу заяви про забезпечення позову.
Керуючись 3, 14, 41 Конституції України, ст.ст. 346, 356 ЦК України, ст. 22, 80, 81 ЗК України, ст.ст. 4, 12, 13, 81, 141, 263-265, 280, 354 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
Позов Шепетівської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до ОСОБА_2 , треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ТОВ «ВІН АГРО ПЛЮС», про конфіскацію частки земельної ділянки задовольнити.
Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) частки земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із кадастровим номером 6823984700:05:002:0003 площею 2,8234 га, розташовану на території Крупецької сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.
Стягнути з відповідача ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ: 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_2 ) 2684 грн. судового збору, сплаченого за пред`явлення позову, та 1342 грн. за заяву про його забезпечення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та проголошено 14.06.2023 року.
Суддя Мотонок Т. Я.
Суд | Славутський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111511158 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
Мотонок Т. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні