Справа № 420/1948/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2023 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванова Е.А., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м.Одесі питання про закриття провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Державний заклад Спеціалізований санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України, Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Державний заклад Спеціалізований санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України, Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області про:
- визнання протиправним та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, що знаходиться у АДРЕСА_1 , яка здійснена Відділом Держгеокадастру у Варвинському районі Чернігівської області;
- зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Одеській області скасувати запис в Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер 5120885600:04:001:0874, що знаходиться у АДРЕСА_1 .
Ухвалою суду від 27 лютого 2023 року у справі відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.
Ухвалою суду від 27 лютого 2023 року зупинено провадження по справі.
Ухвалою суду від 14 червня 2023 року поновлено провадження у справі.
З матеріалів справи судом встановлено, що земельна ділянка, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі 29.12.2021 року з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Державний заклад «Спеціалізований (спеціальний) санаторій «Приморський» Міністерства охорони здоров`я України» площею 6,337Га; категорія земель землі оздоровчого призначення; вид використання та цільове призначення 06.01 для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів; форма власності-державна власність.
30.12.2021 року проведена державна реєстрація права власності на дану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області, вид обмеження у використанні земельної ділянки охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи; площа земельної ділянки (її частин), на яку поширюється дія обмеження -0,1371Га.
Земельна ділянка кадастровий номер : 5120885600:04:001:0278, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 сформована в Державному земельному кадастрі від 11.09.2007 році та зареєстрована за ОСОБА_1 ; категорія земель землі житлової та громадської забудови; вид використання -02.01; цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка); площа- 025Га; форма власності приватна на підставі договору купівлі-продажу від 22.05.2020 року.
Згідно Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку на право постійного користування земельною ділянкою договорів оренди та других примірників державних актів станом на 01.01.2013 року вчинено запис від 11.09.2007 року за №010751500245 про реєстрацію державного акту серія ЯЕ №666145 на підставі рішення Приморської сільської ради №951-V від 27.07.2007 на земельну ділянку площею 0,25Га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 на ім`я ОСОБА_2 .
Згідно Договору купівлі-продажу земельної ділянки та Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку на право постійного користування земельною ділянкою договорів оренди та других примірників державних актів станом на 01.01.2013 року на ім`я ОСОБА_3 за №010851500215 від 01.10.2008 року зареєстрований державний акт серії ЯЖ №311247 на підставі договору дарування від 26.11.2007 року, зареєстрованого приватним нотаріусом за №8759 на земельну ділянку площею 0,25 Га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 .
Згідно даних Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою договорів оренди та других примірників державних актів станом на 01.01.2013 зареєстровано державний акт на право постійного користування землею серії І-ОД №004274 загальною площею 150,6279Га, який був виданий санаторію «Приморський» для обслуговування будівель та споруд. Даний державний акт зареєстрований 12.03.2001 року в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №12.
В 2004 році санаторієм «Приморський» було укладено та погоджено в Міністерстві охорони здоров`я України рід інвестиційних договорів. Відповідно до умов даних договорів санаторій «Приморський» з погодженням Міністерства охорони здоров`я передав до Приморської сільської ради земельні ділянки в розмірах визначених інвестиційними договорами а саме 4,7808Га та 9,503Га. В подальшому відповідно до даних договорів Приморською сільською радою прийняті рішення «Про припинення права користування земельними ділянками санаторієм «Приморський» загальною площею 14,2838Га та переведені дані земельні ділянки до земель запасу Приморської сільської ради.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру 29.12.2021 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Державного закладу «Спеціалізований (спеціальний) санаторій «Приморський» Міністерства охорони здоров`я України» виготовлені згідно вище вказаного державного акту, сформовано та зареєстровано 9-ть земельних ділянок з номерами серед яких під номером 5120885600:04:001:0874 площею 6,3337Га. як земельні ділянки державної форми власності з цільовим призначенням 06.01 для будівництва та обслуговування санаторно-оздоровчих закладів.
З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №29356233 від 31.12.2021 року вбачається, що 30.12.2021 року реєстратором Сергіївської селищної ради Єрошенок О.Б., прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області права власності на земельну ділянку кадастровий номер 5120885600:04:001:0874 площею 6,3337Га.
Та земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874 частково співпадає з земельними ділянками приватної форми власності серед яких сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі 5120885600:04:001:0278 що належить позивачу.
Згідно ч.9 та ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.
Згідно ч.13 ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
На цей час в господарському суді Одеської області перебуває на розгляді справа № 916/53/22 за позовом Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій «Приморський» Міністерства охорони здоров`я України до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про:
-витребування із незаконного володіння Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на користь Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій « Приморський» Міністерства охорони здоров`я України земельних ділянок: ; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6,3337 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 гаіз кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46048222 від 30.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 6,3337 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0874 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2551085551040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011191 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 3,0457 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0872 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549425251040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46010948 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 0,7242 га, із кадастровим номером 5120885600:01:001:0330 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549416551040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011262 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 1,6499 та, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0870 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549427751040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011087 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 0,3369 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0871 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549421951040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46048174 від 30.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 5,2914, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0875 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2551083651040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45724676 від 15.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 6,2890 га, ізкадастровимномером 5120885600:01:001:0326 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2536706351040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45678325 від 14.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 31,36 га, з кадастровим номером 5120885600:01:001:0327 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2534647851040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;
-скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45724635 від 15.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 51,5502 га, із кадастровим номером 5120885600:01:001:0328 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2536704051040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області.
На цей час вищевказана справа не вирішена.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Водночас, за визначенням термінів, наведених у ч. 1 ст. 4 КАС України:
адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір (пункт 1).
публічно-правовий спір - спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи (пункт 2);
суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7).
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 3 ст. 19 КАС України, адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права (як правило, майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 02 жовтня 2019 року по справі №807/137/18 зазначено, що розгляд позовних вимог особи (яка не була заявником щодо реєстраційних дій) до державного реєстратора про скасування його рішень чи записів у відповідному державному реєстрі стосовно державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки державним реєстратором вчинені істотні порушення процедури реєстрації.
А тому спірні відносини мають публічно-правовий характер.
З метою встановлення чіткого критерію визначення юрисдикції спорів щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Велика Палата Верховного Суду відступила від висновків, викладених у постановах від 04 квітня 2018 року у справах № 817/567/16 та № 826/9928/15, від 10 квітня 2018 року у справі № 808/8972/15, від 16 травня 2018 року у справі № 826/4460/17, від 23 травня 2018 року у справі № 815/4618/16, від 05 червня 2018 року у справі № 04/20728/14, від 12 червня 2018 року у справі № 823/378/16, від 13 червня 2018 року у справах № 820/2675/17 та 803/1125/17 щодо належності до юрисдикції адміністративних судів спорів за позовами осіб, які не були заявниками вчинення реєстраційних дій, до державного реєстратора про скасування його рішень чи записів у державному реєстрі стосовно державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Такий критерій визначення юрисдикції спору як наявність порушень вимог чинного реєстраційного законодавства у діях державного реєстратора під час державної реєстрації прав на земельну ділянку не завжди є достатнім та ефективним, адже наявність цих порушень можна встановити лише при розгляді справи по суті, а не на момент звернення позивача з позовною заявою.
Крім того, скасування державної реєстрації права, належного одній особі, за заявою іншої особи в порядку адміністративного судочинства не дозволяє остаточно вирішити спір між цими особами. Тож не виконується основне завдання судочинства. У таких спорах питання правомірності укладення цивільно-правових договорів, на підставі яких відбулись реєстраційні дії, обов`язково постають перед судом, який буде вирішувати спір, незалежно від того, чи заявив позивач вимогу щодо оскарження таких договорів.
Отже, в зазначеній категорії справ вирішуються спори про цивільне право між особами, які вимагають скасування державної реєстрації, й особами, за якими зареєстровано право чи обтяження.
Спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є цивільно-правовим. А тому вирішення таких спорів здійснюється за правилами цивільного або господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін.
Належним відповідачем у справах за позовом про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права чи обтяження має бути особа, право чи обтяження якої зареєстровано.
Як вбачається з матеріалів справи, спірні правовідносини щодо оскарження державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, що знаходиться у с. Курортне Білгород-Дністровського р-ну Одеської області по вул. Чорноморській, 11а, яка здійснена 29.12.2021р. Відділом Держгеокадастру у Варвинському районі Чернігівської області, стосуються крім Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій « Приморський» Міністерства охорони здоров`я України ще й права власності на земельну ділянку зареєстровану на правах власності за Сергіївською селищною радою Б-Дністровського району Одеської області.
Таким чином, з огляду на заявлені вимоги позивача, фактичні обставини справи, судову правозастосовну практику, яка склалася за наслідками розгляду справи за подібних спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що справа у цій частині позовних вимог не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, та з огляду на суб`єктний склад має розглядатись за правилами цивільного судочинства.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
У рішенні Європейського суду з прав людини (далі - Суд) від 20 липня 2006 року у справі Сокуренко і Стригун проти України (заяви № 29458/04 та № 29465/04) зазначено, що відповідно до прецедентної практики цього Суду термін встановленим законом у статті 6 Конвенції спрямований на гарантування того, що судова гілка влади у демократичному суспільстві не залежить від органів виконавчої влади, але керується законом, що приймається парламентом [див. рішення у справі Занд проти Австрії (Zand v. Austria), заява № 7360/76]. У країнах з кодифікованим правом організація судової системи також не може бути віддана на розсуд судових органів, хоча це не означає, що суди не мають певної свободи для тлумачення відповідного національного законодавства. Фраза встановленого законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У своїх оцінках цей Суд дійшов висновку, що не може вважатися судом, встановленим законом, національний суд, що не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом.
Отже, поняття суду, встановленого законом зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
Згідно з ч. 1 ст. 239 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-9, 19, 205, 238, 239, 242, 248, 256, 293 КАС України,
УХВАЛИВ:
Закрити провадження у справі № 420/1948/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Державний заклад Спеціалізований санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України, Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії.
Роз`яснити позивачеві, що спір, який виник, підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства.
Роз`яснити позивачеві, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Іванов Е.А.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 16.06.2023 |
Номер документу | 111532223 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні