ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/13346/20
УХВАЛА
14 червня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Губської Л.В.,
суддів: Епель О.В., Карпушової О.В.,
за участю:
секретаря Ольховської М.Г.,
представника позивача: Оникієнко Г.В.,
представника позивача і третьої особи ОСОБА_1. : Муравенка О.Ю.,
представника відповідача: Шокуна О.В.,
третіх осіб: Паздікової О.І., Бринь Т.В., Крухмаля В.П., ОСОБА_1.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області про заміну сторони у справі за позовом Соснівської сільської ради Конотопського району Сумської області до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування розпорядження,-
В С Т А Н О В И В
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 січня 2022 року задоволено вказаний адміністративний позов, при цьому суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване розпорядження винесено всупереч заперечень Соснівської сільської ради Конотопського району Сумської області проти об`єднання з Попівською об`єднаною територіальною громадою, що не співвідноситься з принципом добровільності, який, за визначенням, вимагає активної або мовчазної згоди, однак відповідачем, без жодних обґрунтувань, не враховано таку незгоду, що, у свою чергу, має своїм наслідком порушення прав та охоронюваних законом інтересів Соснівської територіальної громади.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Шостим апеляційним адміністративним судом за вищевказаною апеляційною скаргою було відкрито апеляційне провадження та призначено справу до розгляду.
В подальшому представником Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області до суду подано клопотання про заміну сторони у справі, а саме позивача - Соснівську сільську раду її правонаступником - Попівською сільською радою Конотопського району Сумської області.
Вказане клопотання обґрунтоване припиненням державної реєстрації Соснівської сільської ради, що є підставою для заміни сторони відповідно до ст. 52 КАС України.
Розглянувши доводи клопотання, перевіривши матеріали справи та заслухавши думку учасників справи, колегія суддів вважає, що клопотання не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судом установлено і не є спірним, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.01.2022 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Соснівської сільської ради (код за ЄДРПОУ 04389259) в результаті її реорганізації шляхом приєднання до Попівської сільської ради (код за ЄДРПОУ 04389220).
Зазначена обставина також підтверджується довідкою Департаменту з питань державної реєстрації від 26.10.2022 № 201-19.1.3-22.
Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Колегія судді звертає увагу, що на час виникнення спірних правовідносин, а також на час звернення до суду за захистом порушених прав, питання щодо формування та затвердження територій громад Сумської області було спірним, у зв`язку з незгодою Соснівської сільської ради з її включенням до складу Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області. В той же час, включення до складу Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області потягло за собою припинення діяльності позивача як самостійної юридичної особи та визнання Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області її правонаступником.
Відповідно до ст. 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
Відповідно до ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону № 280/97-ВР громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Таким чином, можна дійти висновку, що даний адміністративний позов направлений не лише на захист прав Соснівської сільської ради як органу місцевого самоврядування, а також прав та інтересів мешканців цієї територіальної громади, в тому числі і учасників справи, які залучені в якості третіх осіб.
При цьому, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що заміна позивача на третю особу, яка фактично приймає участь у справі на стороні відповідача, та яка займає протилежну правову позицію щодо предмету спору, порушує завдання адміністративного судочинства щодо справедливого, неупередженого вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин.
Наведена позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 09.02.2023 у даній справі.
Також, варто звернути увагу, що питання правонаступництва розглядалось судом першої інстанції у додатковому рішенні від 09.02.2022, яким у заміні сторони у справі було відмовлено.
З огляду на викладене, колегія судді дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання про заміну сторони у справі - Соснівської сільської ради на Попівську сільську раду Конотопського району Сумської області у справі.
Керуючись ст. ст. 52, 241, 248, 373, 379 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В
Клопотання Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області про заміну сторони у справі - залишити без задоволення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Ухвала в повному обсязі складена 14.06.2023.
Головуючий-суддя Л.В. Губська
Судді О.В. Епель
О.В. Карпушова
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 16.06.2023 |
Номер документу | 111535732 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні