МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2023 р. № 400/3307/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В.С., розглянув у спрощеному провадженні в порядку письмового адміністративну справу
за позовом:Державної служби геології та надр України, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ 57, 03057,
до відповідача:Комунального підприємства "Водопостачання м. Вознесенська", вул. Михайлівська, 2, м. Вознесенськ,Миколаївська область,56500,
про:припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.12.2006 року № 4147,Державна служба геології та надр України (надалі - позивач) звернулась із адміністративним позовом до Комунального підприємства "Водопостачання м. Вознесенська" (надалі - відповідач), в якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4147 від 14.12.2006 р., виданого Комунальному підприємстві "Водопостачання м. Вознесенська".
В обґрунтування своїх вимог позивач вказав на те, що Комунальне підприємство "Водопостачання м. Вознесенська" допустило порушення вимог спеціального дозволу на користування надрами від 14.12.2006 року № 4147 та у встановлений строк не усунуло наведені у приписі порушення, що в свою чергу стало підставою для звернення до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, наданого відповідачу.
Ухвалою від 07.04.2023 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, позовні вимоги заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити. Зазначив, що з моменту отримання припису Підприємство здійснило всі необхідні дії для усунення виявлених порушень.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні в них фактичні дані, суд
ВСТАНОВИВ:
14.12.2066 року Комунальному підприємству "Водопостачання м. Вознесенська" надано спеціальний дозвіл на користування надрами за № 4147 з метою видобування питних підземних вод для централізованого та нецентралізованого водопостачання, та як додаток до цього спеціального дозволу, укладено угоду №4147 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.
Під час планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, проведеного в період з 28.01.2021 по 01.02.2021 (акт перевірки №15 від 01.02.2021), було виявлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства, на підставі яких видано припис від 02.02.2021 року №05 про усунення порушень.
16.07.2021 позивачем за результатами перевірки виконання припису від 02.02.221 року №05 встановлено, що пункти 1, 3, 4, 5, 6, 7 не виконані, що є порушенням ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст.ст. 7, 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до опису виявлених порушень вимог законодавства, викладених в приписі, Комунальне підприємство "Водопостачання м. Вознесенська" допустило наступні порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр:
п. 1 припису - Отримати висновок оцінки впливу на довкілля для господарської діяльності, що призводить до забору води з водних об`єктів в яких водозабір підземних вод перевищує 300 кубічних метрів на добу, термін до 01.04.2021 року - не виконано чим порушено статті Пункт 13 ч. 3 ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
п. 2 припису - подавати інформацію екологічного характеру про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами), до Держекоінспекції що підлягають збиранню, перевезенню, зберіганню, обробленню (переробленню), утилізації та/або знешкодженню, термін виконання, щокварталу до 10 числа наступного місяця - інформації до Державної еклогічної інспекції за вказаний період не надходило - не виконано, чим порушено ст. 17, 32 Закону України "Про відходи", постанову КМУ від 17.12.2012 №1221 Порядок збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив);
п.4 припису - внести зміни (корегування) до дозволу на здійснення викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин №4810200000-99 виданого 16.07.2014 року з врахуванням стаціонарних джерел - твердопаливний котел MARTEN потужністю 45 кВт та каналізаційних насосних станцій підприємства, а саме: КНС 4-а школа; КНС сир заводу; КНС вул. Пушкінська, 1; КНС вул. Кутвітцького, 73; КНС вул. Кутвіцького, 43; КНС вул. Київська, 105, термін виконання до 01.06.2021 року - не виконано, що може призвести до здійснення не контрольованих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, чим порушуються статті 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря";
п. 5 припису - після внесення змін до дозволу на викиди забруднюючих речовин атмосферне повітря, надати завірені коапії усіх сторінок Дозволу на викиди забруднююючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на адресу Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) та завірені копії Звіту по інвентаризації викидів забруднююючих речовин для підприємства КП "Водопостачання м. Вознесенська", а саме: титульний лист, частину "Розрахунки викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел", термін виконання до 01.06.2021 року - не виконано, чим порушено вимоги статей 7, 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";
п. 6 припису - надати на адресу Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) інформацію на право користування земельними ділянкими комунальним підприємством "Водопостачання м. Вознесенська", на: господарську територію підприємства розташовану за адресою Вознесенськ, вул. Михайлівська, 2; КНС 4-а школа; КНС сир заводу; КНС вул. Пушкінська, 1; КНС вул. Кутвітцького, 73; КНС вул. Кутвіцького, 43; КНС вул. Київська, 105, термін виконання 10 днів з дня отримання припису - не виконано, чим порушуються вимоги статей 7, 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";
п. 7 припису - надати на адресу Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) довідку про кількість забору води за період з 14 січня 2016 року по 01 лютого 2021 року про кількість вибутих питних підземних вод на ділянки надр де розташований водозабір (св.св. №2, 3, 40, 40/2, 41, 42, 44, 46, 47, 50, 51, 52, 75), термін виконання 10 днів з дня отримання припису - не виконано, чим порушуються вимоги статей 7, 8, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
У зв`язку з невиконанням відповідачем зазначених в приписі вимог, наказом Державної служби геології та надр України від 14 вересня 2021 року № 660 дію спеціального дозволу на користування надрами №4147 було зупинено та надано надрокористувачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено відповідача листом №16656/01/02-21 від 23.09.2021 року.
Оскільки ніяких листів чи інформації про усунення порушень відповідачем до Державної служби геології та надр України не надходило, це стало підставою для звернення позивача до суду з даним позов.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади. їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно з ч.1 ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
За приписами ст.3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України. Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Статтею 24 Кодексу України про надра визначено права та обов`язки користувачів надр. Згідно з ч. 2 цієї статті користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр: забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 є Держгеонадра, які. згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).
Пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі Порядок №615) встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр: виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення: проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування; непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом. При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії. Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексу України про надра.
Відповідно до п. 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Частинами 1 та 2 ст.26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4. 5. 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів. - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Згідно з ч. 7 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї. недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
З наявних обставин у цій справі, вбачається, що підставою для звернення позивача із позовною заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4147 від 14.12.2006 року став припис №05 від 02.02.2021 року, яким відповідач, як надрокористувач, зобов`язувався усунути виявлені порушення.
Як встановлено судом та підверджено матеріалами справи, відповідачем, як надрокористувачем, вживалися всі необхідні заходи для усунення причин зупинення дії дозволу та вже усунуто значну частину цих порушень, а саме:
-щодо п.1 припису проведено наступну роботу: виконано частково. 16.03.2023 року укладено договір №8/2023 з ТОВ "ЕКО-МИКОЛАЇВ" щодо виконання робіт з "Розробки Звіту з оцінки впливу на довкілля планової діяльності підприємства". Станом на 26.04.2023 року проходить процедуру. Згідно Листа ТОВ "ЕКО-МИКОЛАЇВ" 24/2023 від 19.04.2023 року термін для виготовлення, узгодження в контролюючих органах та отримання дозвільних документів складає 150 календарних днів;
- щодо п. 2 припису проведено наступну роботу: виконано в повному обсязі. 04.04.2023 року проведено навчання працівників підприємства за темою: "Організація природоохоронної роботи на підприємстві. Екологічна та промислова безпека при поводженні з відходами виробництва та споживання". Перевірено знання працівників підприємств в кількості 3-х осіб. Позитивний висновок комісії отимано, про що свідчить Протокол засідання постійно-діючої комісії по перевірці знань від 04.04.2023 року;
- щодо п. 3 припису проведено наступну роботу: виконано в повному обсязі.
- щодо п. 4 припису проведено наступну роботу: виконано частково. 16.03.2023 року вже підписано Договір 9/2023 з ТОВ "ЕКО-МИКОЛАЇВ" щодо виконання робіт з: "Коригування інвентаризації викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря. Розробка обгрунтування обсягів викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речоіин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами". Згідно Листа ТОВ "ЕКО-МИКОЛАЇВ" 24/2023 від 19.04.2023 року термін для виготовлення, узгодження в контролюючих органах та отримання дозвільних документів складає 150 календарних днів;
- щодо п. 5 припису проведено наступну роботу: виконано в повному обсязі.
- щодо п. 6 припису проведено наступну роботу: виконано частково. В зв`язку з перебуванням Вознесенської територіальної громади в зоні проведення бойових дій, не функціонував та був закритий до доступу Державний земельний кадастр та публічна карта земель України. В зв`язку з цим підприємство не мало змоги здійснити процедуру відведення земельних ділянок у постійне користування. Але відразу після виходу Вознесенської громади з зони бойових дій 11.11.2022 підприємством вжиті заходи щодо відведення земельних ділянок по вул. Кутвицького №43, Кутвицького №73 та Київської №105 у постійне користування. На підтвердження зазначено відповідачем надано копію Листа Виконавчого комітету Вознесенської міської ради №712/01/01-02/11 від 21.04.2023 року, в якому вказано що питання відведення земельних ділянок буде розглянуто 12.05.2023 року.
Як зазначає відповідач, невиконання деяких пунктів припису, таких як отримання висновку оцінки впливу на довкілля, полягало в здійсненні оплати коштів у розмірі приблизно 350 тис. грн. Таких коштів на підприємстві немає і такі витрати не передбачені діючим тарифом на послуги водопостачання та водовідведення. Отже, затримка оплати сталася з незалежних від підприємства причин. Згідно Звіту про фінансові результати КП "Водопостачання м. Вознесенська" за 2022 рік збиток підприємства становить 1 320 000 грн., що унеможливило фінансову можливість оплати витрат для виконання припису.
Проте, для подальшого виконання вимог припису Виконавчим комітетом Вознесенської міської ради з міського бюджету виділено відповідні кошти.
Отже, судом встановлено, що відповідач виконує всі вимоги припису, але з об`єктивних причин не має можливості завершити цей процес, про що повідомляв позивача Листом від 27.02.2023 року вих. №320/01/01-02/11 та просив продовжити строк дії спеціального дозволу №4147 від 14.12.2006 року до 01.09.2023 року.
Суд також враховує доводи відповідача про те, що КП "Водопостачання м. Вознесенська" є єдиним підприємством в місті, яке надає мешканцям та підприємствам міста послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. Послугами користуються 15234 абонентів фізичних осіб та 360 абонентів юридичних осіб, в тому числі дошкільні навчальні заклади, школи, лікарні та інші установи міста.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене у сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Судові витрати, відповідно до норм ст.139 КАС України, покласти на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код 37536031) до Комунального підприємства "Водопостачання м. Вознесенська" (вул. Михайлівська, 2, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56500, ідентифікаційний код 33321803) про припинення на право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4147 від 14.12.2006 р. - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Суддя В. С. Брагар
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111565013 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Брагар В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні