Рішення
від 15.06.2023 по справі 440/5395/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 15 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/5395/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Чеснокової А.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

02 травня 2023 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в якій просить суд:

визнати протиправними та скасувати постанови відповідача від 06 квітня 2023 року ВП № 71484758, ВП № 71484933, ВП № 71484638, ВП № 71484459;

зобов`язати відповідача виключити позивача з Єдиного реєстру боржників.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказав на те, що спірні постанови відповідачем винесені без дотримання правил територіальної юрисдикції, що свідчить про їх протиправність.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 травня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року у відповідача витребувано додаткові письмові пояснення.

16 травня 2023 року до суду надійшов відзив відповідача на позов, у якому відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити в задоволенні позову. Зазначав, що відкриття виконавчого провадження здійснено відповідачем з дотриманням правил територіальної діяльності органів ДВС, і лише після фактичного виконання судового рішення боржником (в результаті вибуття земельної ділянки за кадастровим номером 5324081900:00:001:0077, що розташована на території Ковалівської сільської ради, з володіння позивача) у виконавчому провадженні, відкритому на підставі виконавчого листа 545/1472/20 від 20 травня 2022 року змінилась територіальна юрисдикція органа ДВС. Вищевказані обставини зумовили винесення постанови про закінчення ВП № 69235858, а також виведено в окремі виконавчі провадження постанови про стягнення виконавчого збору, витрат на проведення виконавчих дій та штрафу в зазначеному виконавчому провадженні, а також їх передачу до органа ДВС, компетенція якого поширюється на територію адреси проживання боржника. Оскільки чинне законодавство не регулює строків передачі виведених в окремі виконавчих проваджень компетентному органу ДВС, то підстави вважати, що відповідачем порушено строк передачі виокремлених ВП до Київського ВДВС у м. Полтаві Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції - відсутні.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Рішенням Полтавського районного суду Полтавської області від 14 грудня 2021 року у справі № 545/1472/20 позовні вимоги Першого заступника керівника Полтавської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах Держави задоволено: визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,12 га для індивідуального садівництва" за № 8892-СГ від 31 серпня 2017 року; скасовано запис № 22321130 від 11 вересня 2017 року про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку за кадастровим номером 5324081900:00:001:0077 площею 0,12 га для ведення індивідуального садівництва, що розташована на території Ковалівської сільської ради Полтавського району за межами населеного пункту та припинено право приватної власності ОСОБА_1 на неї; зобов`язано ОСОБА_1 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 5324081900:00:001:0077 площею 0,12 га для ведення індивідуального садівництва, що розташована на території Ковалівської сільської ради Полтавського району за межами населеного пункту, у власність Держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області.

Зазначене рішення набрало законної сили 28 квітня 2022 року.

20 травня 2022 року Полтавським районним судом Полтавської області видано виконавчий лист № 545/1472/20.

16 червня 2022 року на підставі зазначеного виконавчого листа відповідачем відкрито виконавче провадження № 69235858 та одночасно винесено постанову про стягнення виконавчого збору відповідно до ч.4 ст.27 Закону України "Про виконавче провадження".

16 червня 2022 року у ВП № 69235858 винесено постанови про стягнення виконавчого збору в розмірі 13000,00 грн та про стягнення витрати на проведення виконавчих дій в розмірі 300,00 грн.

17 жовтня 2022 року відповідачем винесено постанову про накладення штрафу у розмірі 1700,00 грн відповідно до ч.2 ст.63 та ч.1 ст. 75 Закону України "Про виконавче провадження".

14 березня 2023 року відповідачем винесено постанову про накладення штрафу в розмірі 3400,00 грн відповідно до ч.2 ст. 75 Закону України "Про виконавче провадження".

Після виконання боржником судового рішення у справі № 545/1472/20 виникли підстави для винесення постанови від 05 квітня 2023 року про закінчення виконавчого провадження № 69235858.

06 квітня 2023 року постанови про стягнення штрафів, виконавчого збору та витрат на провадження виконавчих дій були виведені в окремі виконавчі провадження № 71484459, № 71484758, № 71484933 та № 71484638.

15 травня 2023 року зазначені виконавчі провадження передані до Київського ВДВС у м. Полтаві Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції за місцем проживання боржника.

Позивач стверджує, що виконавчі провадження № 71484459, № 71484758, № 71484933 та № 71484638 відкриті на підставі постанов від 06 квітня 2023 року без дотримання правил територіальної юрисдикції відповідача, а відтак останні підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначені Законом України "Про виконавче провадження" від 02.06.2020 № 1404-VІІІ, в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних відносин (далі - Закон № 1404-VІІІ).

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 1404-VІІІ виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

У частині першій статті 5 Закону №1404-VІІІ зазначено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Частиною першою статті 18 Закону №1404-VІІІ на виконавця покладено обов`язок вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Як встановлено судом, виконавчий лист № 545/1472/20 від 20 травня 2022 року пред`явлено на виконання до Полтавського ВДВС у Полтавському районі Полтавської області за правилами частини першої статті 24 Закону України "Про виконавче провадження", якою передбачено, що виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна. Право вибору місця відкриття виконавчого провадження між кількома органами державної виконавчої служби, що можуть вчиняти виконавчі дії щодо виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, належить стягувачу.

У дослідженому судом випадку майно боржника, а саме земельна ділянка за кадастровим номером 5324081900:00:001:007 розташована на території Ковалівської сільської ради Полтавського району за межами населеного пункту, а тому виконавчий лист пред`явлено до відділу за місцем знаходження майна боржника.

Частиною п`ятою статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" врегульовано, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

16 червня 2022 року державним виконавцем винесена постанова про відкриття виконавчого провадження № 69235858.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору.

На виконання вимог зазначеної норми відповідачем у ВП № 69235858 винесено постанову про стягнення виконавчого збору від 16 червня 2022 року.

У відповідності до приписів статті 42 Закону України "Про виконавче провадження" державним виконавцем 16 червня 2022 року винесено постанову про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження.

17 серпня 2022 року державним виконавцем боржнику направлено виклик з вимогою з`явитися до відділу та надати пояснення з приводу невиконання рішення суду, на який позивач не з`явився, про причини неявки не повідомив.

17 жовтня 2022 року державним виконавцем винесено постанову про накладення штрафу оскільки встановлено, що рішення суду добровільно боржником не виконується.

14 березня 2023 року державним виконавцем винесено постанову про накладення штрафу у зв`язку з повторним встановленням факту невиконання боржником рішення суду.

05 квітня 2023 року державним виконавцем зафіксовано факт виконання судового рішення у справі № 545/1472/20 - витягом з ДРРПНМ № 3280183723 від 04 квітня 2023 року підтверджено, що право власності відносно боржника ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,12 га кадастровий номер 5324081900:00:001:0077 для ведення індивідуального садівництва, яка розташована на території Ковалівської сільської ради Полтавського району за межами населеного пункту, припинено 28 березня 2023 року в зв`язку із чим винесено постанову від 05 квітня 2023 року про закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39 Закону України "Про виконавче провадження".

Відтак фактом виконання судового рішення у справі № 545/1472/20 змінилась територіальна підвідомчість органа, уповноваженого на здійснення подальших виконавчих дій, пов`язаних з ВП № 69235858.

Разом із тим, відповідно до Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства Юстиції № 512/5 від 02 квітня 2012 року у разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 7, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев`ятою статті 27 Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 Закону, якщо виконавчий збір, штраф чи витрати на проведення виконавчих дій не стягнуто, постанова про стягнення виконавчого збору, про накладення штрафу, про розмір мінімальних витрат не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) реєструється в автоматизованій системі виконавчого провадження як виконавчий документ та підлягає виконанню в порядку, передбаченому Законом та цією Інструкцією. Державний виконавець зобов`язаний відкрити виконавче провадження за відповідною постановою не пізніше наступного робочого дня з дня її реєстрації в автоматизованій системі виконавчого провадження.

Якщо після завершення виконавчого провадження за рішенням немайнового характеру виконавчий збір, витрата виконавчого провадження не стягнуто, виконавець вживає заходів щодо їх подальшого виконання у порядку, визначеному пунктом 8 розділу ІІІ та пунктом 2 розділу VI цієї Інструкції.

Відтак постанови у ВП № 69235858 про розмір мінімальних витрат, про стягнення виконавчого збору, а також постанови про накладення штрафів виведено в окремі виконавчі провадження та 06 квітня 2023 року державним виконавцем винесено постанови:

- № 71484933 з примусового виконання постанови № 69235858 від 14 березня 2023 року про стягнення штрафу в розмірі 3400,00 грн;

- № 71484638 з примусового виконання постанови № 69235858 від 16 червня 2023 року про стягнення виконавчого збору в розмірі 13000,00 грн;

- № 71484459 з примусового виконання постанови № 69235858 від 16 червня 2023 року про стягнення витрат на проведення виконавчих дій в розмірі 300,00 грн.

- № 71484458 з примусового виконання постанови № 69235858 від 06 квітня 2023 року про стягнення штрафу в розмірі 1700,00 грн.

Судом встановлено, що зазначені окремі виконавчі провадження відкриті з дотриманням строків, передбачених Інструкцією з організації примусового виконання рішень № 512/5.

У подальшому 15 травня 2023 року державним виконавцем на підставі статей 24-25 Закону України "Про виконавче провадження" винесено постанови про передачу виконавчих проваджень № 71484758, № 71484459, № 73484638, № 71484933 до Київського ВДВС у м. Полтаві Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції для здійснення виконавчих дій органом, до територіальної підвідомчості якого належить адреса проживання боржника.

Верховний Суд у постанові 16 вересня 2021 року у справі № 640/20241/20 вказав, що системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що постанова державного виконавця про стягнення виконавчого збору є виконавчим документом, який піддягає примусовому виконанню шляхом виокремлення в самостійне виконавче провадження у разі закінчення того виконавчого провадження, у межах якого з боржника було стягнуто виконавчий збір. При цьому, у разі якщо виконавче провадження закінчено і винесена у ньому постанова щодо стягнення з боржника виконавчого збору е чинною (у порядку, визначеному законодавством» протиправною не визнана та не скасована) законодавством не передбачено іншої альтернативи поведінки виконавця, окрім як відкриття нового виконавчого провадження з виконання такої постанови.

Враховуючи наведене, суд погоджується з доводами відповідача, що оскільки ВП № 69235858 було відкрите органом ДВС з дотриманням правил територіальної юрисдикції, яка в подальшому змінилась у зв`язку з самим фактом виконання судового рішення задля примусового виконання якого зазначене ВП було відкрите, державний виконавець не мав жодних інших процесуальних повноважень крім винесення постанови про його закінчення, а також вирішення питання про стягнення витрат на проведення виконавчих дій, штрафів та виконавчого збору шляхом виведення в окремі ВП відповідних постанов ВП № 69235858 з метою їх подальшої передачі компетентному органу ДВС для вчинення виконавчих дій з дотриманням правил територіальної підвідомчості.

З огляду на те, що передачі до іншого органа ДВС підлягають лише виконавчі провадження, а не їх матеріали (без вирішення питання про відкриття ВП), суд вважає правомірними дії державного виконавця щодо винесення постанов про відкриття виконавчих проваджень № 71484459, № 71484758, № 71484933 та № 71484638.

Підсумовуючи наведене суд вважає, що за відсутності законодавчого регулювання ситуації, що виникла під час здійснення виконавчого провадження № 69235858, а саме строків передачі виконавчих проваджень, державний виконавець у спірних правовідносинах діяв логічно, послідовно та у єдино можливий спосіб.

При цьому суд відхиляє доводи позивача про те, що передача виконавчих проваджень № 71484459, № 71484758, № 71484933 та № 71484638 здійснена позивачем вже після звернення гр. ОСОБА_1 до суду з цим позовом, тобто з порушенням процесуальних строків, оскільки чинне законодавство жодним чином не регулює строків у які така передача має бути реалізована державним виконавцем.

Принагідно суд зауважує, що в силу статті 18 Закону України "Про виконавче провадження" порушення строків прийняття рішень та вчинення виконавчих дій виконавцями не є підставою для скасування такого рішення чи виконавчої дії, крім випадків, коли вони були прийняті або вчинені з порушенням процедури.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

. Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (пров. Стешенка, 6, м. Полтава, Полтавська область, 36023, ЄДРПОУ 34962946 про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111565433
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —440/5395/23

Рішення від 15.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні