Рішення
від 15.06.2023 по справі 440/4416/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 15 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/4416/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 січня 2023 року № 190810.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що на нього накладено адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт в частині перевищення габаритно-вагових параметрів під час перевезення вантажів. Разом із тим ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ" вважає, що у нього відсутній статус перевізника у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки належний йому вантажний автомобіль перебуває на правах оренди у ТОВ "УЗКТ Трейд", а відтак фактично позивачем не використовується.

Ухвалою суду від 17 квітня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

08 червня 2023 року до суду надійшов відзив на позов, у якому представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, посилаючись на допущення позивачем перевищення вагових параметрів під час здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом. Зауважив, що факт передачі вантажного автомобіля. що належить ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ", документально не підтверджений, а тому вважається сумнівним.

Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.

Зважаючи на те, що від сторін у встановлений ухвалою від 17 квітня 2023 року строк не надійшло заперечень проти розгляду цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження, останню розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статей 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Судом встановлено, що 16 листопада 2022 року на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 037/В від 14 листопада 2022 року відповідно до графіку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області за адресою а/д М-15 Одеса-Рені 12 км + 125 м проведено перевірку додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства про автомобільний транспорт, за результатами якої встановлено порушення перевізником ТОВ "Українська зерноторгова компанія" вимог законодавства про автомобільний транспорт в частині перевищення габаритно-вагових параметрів під час здійснення перевезень вантажів, про що складено відповідний Акт проведення перевірки № 347073 від 16 листопада 2022 року.

Так, в акті проведення перевірки зафіксовано перевезення вантажу (соняшник) згідно ТТН № 26 від 15 листопада 2022 року з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР України, затверджених ПКМУ1306-2001, габаритно-вагових норм на 21% на загальну вагу (40 дозволено, 48,4 фактично), на 18,5% на строєну вісь (28,45 фактично, 24 дозволено), на 7,8% на одиночну вісь (12,4 фактично, дозволено 11,5).

Зазначений акт підписаний водієм вантажного автомобіля без зауважень та заперечень .

Відповідальність за виявлене контролюючим органом порушення передбачена абзацом 16 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу передбачено штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

05 січня 2023 року спірною постановою Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті на позивача накладено адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000,00 грн.

Вказана постанова засобами поштового зв`язку вручена позивачу 16 січня 2023 року.

Не погоджуючись із обґрунтованістю застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11 лютого 2015 року затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Укртрансбезпека).

Відповідно до пункту 1 Положення, Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з пунктом 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України № 1579-р від 02 грудня 2021 року "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті" Слобожанське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки реорганізовано шляхом поділу та утворено, зокрема, Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області як структурний підрозділ апарату Служби.

Таким чином, Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області є територіальним підрозділом апарату Укртрансбезпеки, що не має статусу юридичної особи, і забезпечує виконання покладених на Укртрансбезпеку завдань на території Полтавської області.

Частиною другою статті 29 Закону України "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08 листопада 2006 року (далі - Порядок № 1567).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 1567, органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відповідно до вимог пункту 16 Порядку № 1567, під час рейдової перевірки допускається здійснення габаритно-вагового контролю.

Судом встановлено, що співробітниками відповідача 16 листопада 2022 року на а/д М-15 Одеса-Рені 12 км +125 м здійснено перевірку транспортного засобу марки SCANIA д.р.н. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 .

Водій транспортного засобу зобов`язаний надавати на час перевірки посадовій особі документи, на підставі яких здійснюється перевезення, виконувати вимоги посадової особи, передбачені Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, та розпочинати рух лише з дозволу посадової особи. Перевірка одного транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години.

Відповідно до статті 49 Закону України "Про автомобільний транспорт", водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27 червня 2007 року (далі - Порядок № 879), габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно підпункту 3 пункту 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10 жовтня 2001 року. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Як встановлено судом, водій транспортного засобу позивача, надав посадовим особам контролюючого органа до перевірки документи щодо вантажу.

За результатами документального габаритно-вагового контролю транспортного засобу, посадовими особами контролюючого органа виявлено перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно - правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30 березня 1994 року, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями, та залізничними переїздами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30) визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Відповідно до статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідного дозволу на перевезення вантажу з перевищенням ваги не надано як до перевірки, так і до суду.

Відповідач факту перевищення транспортним засобом марки SCANIA д.р.н. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 не заперечував.

Згідно абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За результатами розгляду справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 січня 2023 року № 190810 на ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ" накладено адміністративно-господарський штраф у сумі 34000,00 грн. відповідно до абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Разом із тим, позивач заперечує правомірність накладення на нього штрафу з тих підстав, що у правовідносинах щодо перевезення 16 листопада 2022 року вантажу транспортним засобом марки SCANIA д.р.н. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ТОВ "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ" не має статусу перевізника, оскільки фактичне використання зазначеного транспортного засобу здійснюється його орендарем ТОВ "УЗТК Трейд".

Відхиляючи зазначені доводи суд зважає на таке.

Як свідчать матеріали справи, відповідно до пункту 1.1 Договору оренди транспортних засобів № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Орендодавець (ТОВ "Українська зерноторгова компанія") передає, а Орендар (ТОВ "УЗТК Трейд") приймає у строкове платне володіння та користування транспортні засоби, перелік яких визначений в Додатку № 1 до Договору, який є його невід`ємною частиною.

Пунктом 5.1 Договору передбачено, що термін оренди транспортного засобу визначається з моменту прийому-передачі транспортних засобів та закінчується 31 грудня 2020 року.

Зі змісту Додатку № 1 до Договору та Акта прийому-передачі транспортних засобів до Договору № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року від 01 липня 2020 року випливає, що транспорті засоби SCANIA, державний номерний знак НОМЕР_1 , та напівпричіп BODEX, державний номерний знак НОМЕР_3 , щодо яких відповідачем проводився габаритно-ваговий контроль, у відповідному переліку відсутні, тобто в оренду на підставі Договору № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року позивачем не передавались.

З аналізу наявних в матеріалах справи документів випливає, що зазначені транспортні засоби відсутні в переліку об`єктів оренди до зазначеного договору. При цьому, позивачем не надано жодних доказів на підтвердження внесення змін до переліку переданих в оренду транспортних засобів.

Наявна в матеріалах справи копія Додаткової угоди № 1 від 01 серпня 2023 року не містить жодних ідентифікаційних даних транспортних засобів та стосується виключно порядку зміни розміру орендної плати.

Так само, приєднані до позовної заяви матеріали не містять жодних доказів щодо продовження терміну дії Договору оренди транспортних засобів № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року.

З огляду на зазначене, копія платіжної інструкції № 16619 від 08 березня 2023 року не може вважатись належним доказом існування між позивачем та ТОВ "УЗТК Трейд" правовідносин, спрямованих на виконання умов Договору оренди транспортних засобів № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року, оскільки складена після закінчення строку його дії. Окрім того, вказана платіжна інструкція не містить відомостей щодо ідентифікаційних даних транспортного засобу, за оренду якого призначений платіж, що виключає можливість підтвердити посилання позивача про отримання ним оплати за оренду транспортного засобу SCANIA, державний номерний знак НОМЕР_1 , та напівпричіп BODEX, державний номерний знак НОМЕР_3 за договором № 30/060Р-2020 від 30 червня 2020 року.

Дослідивши платіжні інструкції № 7938 від 02 вересня 2021 року та № 8784 від 11 жовтня 2021 року суд погоджується з доводами відповідача про те, що останні стосуються оплати оренди легкового авто, а, відтак жодним чином не підтверджують факт оплати оренди вантажних транспортних засобів.

Вивчивши наявні в матеріалах справи копії податкових накладних, суд вважає, що останні відображають відомості щодо орендних відносин, що виникли у 2021 році, без посилання на реквізити договору, на підставі яких такі відносини виникли, та не стосуються транспортних засобів SCANIA, державний номерний знак НОМЕР_1 , та напівпричіп BODEX, державний номерний знак НОМЕР_3 .

Відтак, дані податкові накладні жодним чином не підтверджують доводи позивача, викладені в позовній заяві.

З огляду на зазначене, вказані вище документи та матеріали не є належними та допустимими доказами факту передачі позивачем транспортних засобів SCANIA, державний номерний знак НОМЕР_1 , та напівпричіпа BODEX, державний номерний знак НОМЕР_3 в оренду ТОВ "УЗТК Трейд", а тому в суду відсутні підстави вважати, що зазначені транспортні засоби під час проведення перевірки відповідачем не використовувались позивачем, а перебували в оренді у третьої особи.

Отже, постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 січня 2023 року № 190810 винесена відповідачем правомірно, з дотриманням передбаченої законодавством процедури, а позовні вимоги ТОВ "Українська зерноторгова компанія" є необґрунтованими, отже не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У дослідженому випадку відповідачем доведено правомірність та обґрунтованість спірної постанови, а позивачем не надано доказів на спростування наявності підстав для її прийняття.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 243-245, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

. Відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА ЗЕРНОТОРГОВА КОМПАНІЯ" (вул. Автобазівська, 2/9, м. Полтава, Полтавська область, 36008, ЄДРПОУ 39427509 ) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008, ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення

Головуючий суддя А.О. Чеснокова

Дата ухвалення рішення15.06.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111565521
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —440/4416/23

Рішення від 15.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні