Рішення
від 05.06.2023 по справі 520/6795/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 червня 2023 р. справа №520/6795/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Григоров Д.В.,

при секретарі судового засідання Сабельнік Б.В.,

за участю:

прокурора - Комісар О.О.,

представника позивача - не прибув.,

представника відповідача - Солодовник В.М,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Чугуївської окружної прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98,м. Чугуїв, Харківська область, 63503, код ЄДРПОУ02910108), в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8,м. Харків,61013, код ЄДРПОУ38631015) до Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу (вул. Чугуївська, буд. 43,смт. Кочеток, Чугуївський район, Харківська область,63513, код ЄДРПОУ24671006) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Чугуївської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до суду та просив :

- визнати протиправною бездіяльність Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу, яка полягає у не приведенні у стан готовності захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів) № 79586 та № 79587, що знаходяться за адресою: вул. Чугуївська, 43, смт. Кочеток, Чугуївського району, Харківської області;

- зобов`язати Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж вжити заходів щодо приведення у стан готовності захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) № 79586 та № 79587, що знаходяться за адресою: вул. Чугуївська, 43, смт. Кочеток, Чугуївського району, Харківської області з метою їх використання за призначенням.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що в ході проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) упродовж 2022 року виявлено факти порушень вимог законодавства щодо утримання захисних споруд цивільного захисту, розташованих на території Чугуївської територіальної громади.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 05.04.2023р. відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

В судовому засіданні прокурор адміністративний позов підтримав, просив позовні вимоги задовольнити.

Представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в судове засідання не прибув, про час, дату та місце розгляду справи були повідомлений належним чином. Заяву про розгляд справи за його відсутності не надав. Згідно додаткових пояснень, наданих до суду, просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача проти адміністративного позову фактично не заперечував та пояснив, що за наявності додаткових коштів, якщо вони будуть виділені відповідачу, який фінансується з державного бюджету, буде виконано роботи з приведення у стан готовності захисних споруд цивільного захисту, стосовно яких виник спір.

Заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне.

На балансі Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу перебувають захисні споруди цивільного захисту № 79586 та 79587, розташовані за адресою: смт. Кочеток, вул. Чугуївська, 43, Чугуївського району Харківської області.

Чугуївським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області з 08.02.2022р. та з 09.02.2022р. було проведено позапланову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, про що складено Акт №27 від 09.02.2022р.

Перевіркою виявлено, що технічний стан сховища № 79587 та №79586 оцінюються як «не готові» до використання за призначенням.

З метою усунення недоліків, виявлених під час здійснення перевірки Чугуївським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис № 26 від 09.02.2022р. про необхідність усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення.

01.02.2023р. в порядку контролю за виконанням припису контролюючим органом проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту та виявлено, що технічний стан сховищ № 79586 та № 79587 оцінюється як «не готові» до використання за призначенням (акти від 01.02.2023р. а.с.- 51-60).

14.03.2023р. з метою вжиття заходів представницького характеру Чугуївською окружною прокуратурою на адресу т.в.о. директора Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу було направлено лист №63-1243вих-23 від 14.03.2023р. з проханням надати інформацію щодо звернення до будь-яких органів та/або організацій з метою отримання коштів для відновлення/ремонту захисних споруд цивільного захисту(протирадіаційних укриттів) №79586 та №79587.

Відповідно до відповіді Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу від 16.03.2023р. № 01-22-58 на лист окружної прокуратури, ПРУ №79586 та №79587 знаходяться на балансі Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу, відповідно до Актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ( в період з 2018 до 2023 років) вони оцінюються як не готові для використанням за призначенням. З метою приведення укриттів у готовність до використання за призначенням відповідно до нормативних актів комісією було рекомендовано при наявності фінансування проведення ряду заходів. Проте, відповідач зазначив, що виконання таких заходів для подальшого приведення захисних споруд у стан готовності є можливим тільки при додатковому фінансуванні.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26.01.2015р. №18, якою створено Державну комісію з надзвичайних ситуацій та регіональні координаційні центри.

Згідно Положення про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2015 року №18, Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є постійно діючим органом, який забезпечує координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, організаційних заходів протидії терористичній діяльності та воєнній загрозі, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.

Одним з основних завдань Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є інвентаризація всіх об`єктів цивільного захисту, тобто інженерних споруд, призначених для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Одночасно з цим, Кабінетом Міністрів України видано розпорядження №48-р від 26.01.2015р., яким надано дозвіл Державній службі з надзвичайних ситуацій та її територіальним органам разом з місцевими органами виконавчої влади на проведення перевірок стану готовності пунктів управління, захисних споруд та наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.

Пунктом 11 ч. 1 ст. 18 Кодексу цивільного захисту України установлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Пунктом 27 ч. 1 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту віднесено здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.

Отже, вказане свідчить, що проведення відповідної перевірки територіальним органом ДСНС та внесення припису про усунення виявлених порушень керівникові підприємства (який залишається і на даний час невиконаним), не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.

Відповідно до ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України, до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

До завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту (п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України), здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні) (п. 16. 1 ст. 20 цього Кодексу).

Згідно ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п.3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів; балансоутримувачами захисних споруд є власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації)

Як встановлено судом, на балансі Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу знаходяться протирадіаційні укриття - сховища № 79586 та № 79587. Вказана обставина сторонами у справі не заперечувалася.

Отже, виходячи з наведених норм права вбачається, що саме на відповідача, як балансоутримувача/користувача, покладено обов`язок з утримання захисної споруди в належному технічному стані.

Відповідачем під час розгляду справи не спростовані виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а також не надано доказів виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту в частині вимог, що стосуються захисних споруд у повному обсязі.

Відповідно до ч.ч.1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги є обґрунтованими. Зобов`язання відповідача вжити заходи щодо приведення у стан готовності захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) № 79586 та № 79587 з метою їх використання за призначенням слугуватиме досягненню того, щоб виниклий спір було остаточно вирішено.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову у повному обсязі.

Судові витрати зі сплати судового збору з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 6-11, 14, 77, 134, 139, 243-246, 247, 250, 255, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Чугуєво-Бабчанського лісового фахового коледжу, яка полягає у не приведенні у стан готовності захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів) № 79586 та № 79587, що знаходяться за адресою: (адреса не зазначається в зв`язку із уведенням в Україні воєнного стану) .

Зобов`язати Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж вжити заходів щодо приведення у стан готовності захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) № 79586 та № 79587, що знаходяться за адресою: (адреса не зазначається в зв`язку із уведенням в Україні воєнного стану) з метою їх використання за призначенням.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 15.06.2023р.

Головуючий суддяД.В. Григоров

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111566606
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/6795/23

Рішення від 05.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Рішення від 05.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні