ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/991/23
16 червня 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Опілля" до Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Опілля" до Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови №324904 від 14.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 51000 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 31.01.2023 посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті проведено перевірку транспортного засобу Мерседес - Бенз - 1840, ДНЗ BO1149ВІ, водія ОСОБА_1 , що належить ОСОБА_2 (даний ТЗ переданий ТОВ «Торговий дім Опілля» в користування згідно договору оренди), який рухався на А/Д 0-231719 Хмельницький Голоснів 2 км.
За результатами документального габаритно-вагового контролю працівниками Укртрансбезпеки виявлено порушення частини першої абзацу 17 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: водій здійснював перевезення вантажу із загальною масою ТЗ 34386 кг, при дозволеній - 24000 кг на автодорозі місцевого значення.
Позивач зазначає, що службові особи Державної служби України з безпеки на транспорті окрім перевірки документів та товарно-транспортної накладної жодних інших дій, спрямованих на встановлення фактичної маси транспортного засобу (зважування) не вчиняли.
Також позивач вважає, що товарно-транспортна накладна, з якої відповідач взяв масу вантажу, є первинним документом, який містить відомості про господарську операцію, та не може вважатися документом, який беззаперечно визначає масу вантажу, оскільки призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є первинним документом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг.
На переконання позивача, оскільки посадовими особами органу контролю не проведено зважування транспортного засобу та вантажу, висновки працівників Укртранебезпеки наведені в Акті відносно перевищення нормативно допустимої маси транспортного засобу разом з вантажем, позивач вважає необґрунтованими.
Позивач вважає, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51000 грн винесена начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті є протиправною та підлягає скасуванню, тому звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою від 27.03.2023 суд залишив позовну заяву без руху, встановивши строк та спосіб усунення недоліків позовної заяв.
Ухвалою суду від 31.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.
10.04.2023, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками та доказами надіслання позивачу у справі. Відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, мотивуючи свою позицію тим, що посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області при здійсненні заходів державного контролю на автомобільному транспорті, шляхом проведення рейдової перевірки, перевірено комбінований транспортний засіб у складі: сідлового тягача-Е Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ) та напівпричепа Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ), яким керував водій ОСОБА_1 , посвідчення водія НОМЕР_5 . Водій надав для перевірки: свідоцтва реєстрації транспортного засобу, товарно-транспортну накладну та пред`явив посвідчення водія. Згідно товарно-транспортної накладної - транспортний засіб використовує у своїй господарській діяльності автомобільний перевізник TOВ «ТД «Опілля».
Відповідач звертає увагу суду, що рейдову перевірку проведено на автомобільній дорозі місцевого значення 0-231719, «Хмельницький-Голосків», 2 км., Хмельницька область, під час проведення якої здійснено документальний габаритно-ваговий контроль комбінованого транспортного засобу що використовувався позивачем та встановлено, що згідно товарно-транспортної накладної маса вантажу становить 19,236 т, згідно свідоцтва реєстрації транспортного засобу НОМЕР_2 пункт G, сідловий тягач-Е Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_6 , - маса без навантаження становить 7,85 т. Згідно свідоцтва реєстрації транспортного засобу НОМЕР_4 пункт G, напівпричіп Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3 , маса без навантаження становить 7,3 т.
Як наслідок, посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області, використовуючи підпункт 5-1 пункту 2 Порядку №879, визначили загальну масу транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу. Власна маса транспортного засобу становить 15.15 т. (сума мас без навантаження сідлового тягача-Е та напівричепа) + маса вантажу згідно товарно транспортної накладної 19,236 т, у результаті отримано загальну масу транспортного засобу 34,386 т.
Відповідач вказує, що за результатами проведення документального габаритно-вагового контролю складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0059807 та акт №0051600 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 31.01.2023.
Відповідачем зазначено, що позивач порушив вимоги пункту 22.5 Правил дорожнього руху затверджених постановою Кабінету міністрів України №1306 від 10.10.2001.
Відповідальність за дане порушення передбачена абзацом 17 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (арк. справи 26-54).
14.04.2023, представником позивача подано на адресу суду відповідь на відзив (арк. справи 59-60).
Ухвалою від 19.04.2023 суд відмовив у задоволенні клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Опілля" про розгляд судової справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін
Інших заяв, в тому числі по суті справи, на адресу суду не надходило.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Як слідує з матеріалів судової справи, посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області на підставі направлень на рейдову перевірку №004365 від 27.01.2023 (арк. справи 39) та графіка проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області в період з 30.01.2023 по 05.02.2023 (арк. справи 38), відповідно до Порядку №1567, здійснено заходи державного контролю на автомобільному транспорті, шляхом проведення рейдової перевірки, 31.01.2023 на автомобільній дорозі місцевого значення 0-231719, «Хмельницький-Голосків», 2 км., Хмельницька область.
Під час проведення рейдової перевірки, посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті перевірено комбінований транспортний засіб у складі: сідлового тягача-Е Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , арк. справи 43) та напівпричепа Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 , арк. справи 44). Даним транспортним засобом керував водій ОСОБА_1 , посвідчення водія НОМЕР_5 . Власником вказаного комбінованого транспортного засобу є ОСОБА_2 .
Так, для перевірки водієм транспортного засобу надано:
свідоцтва реєстрації транспортного засобу,
товарно-транспортну накладну №2/001111 від 31.01.2023 (арк. справи 45),
Договір найму транспортних засобів від 31.05.2017 (арк. справи 45 зворот), а також пред`явлено посвідчення водія НОМЕР_5 .
Як слідує зі змісту представленого Договору найму транспортних засобів від 31.05.2017, ФОП ОСОБА_2 передала у найм Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Опілля» сідловий тягач - Е Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричіп Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3
Згідно товарно-транспортної накладної №2/001111 від 31.01.2023 вище вказаний транспортний засіб використовує у своїй господарській діяльності автомобільний перевізник TOВ «ТД «Опілля».
Матеріалами справи підтверджено, що при здійсненні перевірки, за правилами підпункт 5-1 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879, проведено документальний габаритно-ваговий контроль комбінованого транспортного засобу у складі: сідлового тягача-Е Mercedes- Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричепа Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3 , що використовувався позивачем.
За результатом проведення документального габаритно-вагового контролю посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, встановлено таке:
- згідно товарно-транспортної накладної №2/001111 від 31.01.2023 маса вантажу становить 19,236 т, вага вантажу зазначена у графі «Вантажно- розвантажувальні операції» «Навантаження» та у графі «маса брутто»; згідно свідоцтва реєстрації транспортного засобу НОМЕР_2 пункт G, сідловий тягач-Е Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_6 , маса без навантаження становить 7,85 т;
- згідно свідоцтва реєстрації транспортного засобу НОМЕР_4 пункт G, напівпричіп Pacton 3139D 13.5 реєстраційний номер НОМЕР_3 , маса без навантаження становить 7,3 т;
Посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу, визначено загальну масу транспортного засобу, яка становить 34,386 т та розрахована з таких показників: власна маса транспортного засобу становить 15,15 т (сума мас без навантаження сідлового тягача-Е та напівричепа) + маса вантажу згідно товарно транспортної накладної 19,236 т.
За результатами проведення документального габаритно-вагового контролю- інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області складено Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0059807 (арк. справи 40) та Акт №0051600 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 31.01.2023 (арк. справи 41)
У даних документах зазначено данні транспортного засобу, розміщення колісної бази транспортного засобу, нормативно допустиму та фактичну масу транспортного засобу, встановлену шляхом проведення документального габаритно-вагового контролю. Водій ОСОБА_1 отримав копії цих документів, що засвідчив своїм підписом.
Надалі, за результатами проведення рейдової перевірки складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №349283 від 31.01.2023, у якому зазначено, що воді здійснював перевезення вантажів автомобілем марки Mercedes-Benz 1840 реєстраційний номер НОМЕР_1 з м. Тернопіль до м. Хмельницький, згідно товарно-транспортної накладної №2/001111 від 31.01.2023. На час перевірки виявлено, що загальна маса транспортного засобу становить 34386 кг. Порушено вимоги пункту 22.5 Правил дорожнього руху затверджених постановою Кабінету міністрів України №1306 від 10.10.2001. Відповідальність за дане порушення передбачена абзацом 17 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (арк. справи 42).
Посадові особи ознайомили водія з даним актом, у графі акту «Пояснення водія про причини порушень» водій зазначив: «Не знав що дорога місцевого значення», вчинено підпис.
Про розгляд Акту №349283 від 31.01.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті, призначеного на 14.03.2023, позивача проінформовано листом-повідомленням №9980/39/24-23 від 16.02.2023, яке надіслано рекомендованим листом (арк. справи 46), та вручено 23.02.2023 особисто, що підтверджується фіскальним чеком AT «Укрпошти», поштове відправлення №4602702956409, від 20.02.2023 (арк. справи 47).
З матеріалів справи слідує, а сторонами не спростовано, що на розгляд акту №349283 від 31.01.2023, що відбувся 14.03.2023, представник позивача не з`явився.
За результатами розгляду Акту №349283 від 31.01.2023 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області було винесено постанову №324904 від 14.03.2023 про застосування адміністративно - господарського штрафу до автомобільного перевізника ТОВ «ТД «Опілля» у сумі 51000 грн, відповідно до вимог абзацу 17 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (арк. справи 48).
Копію постанови №324904 від 14.03.2023 з повідомленням №16867/37/24-23 від 16.03.2023 направлено позивачу рекомендованим листом, що підтверджується фіскальним чеком AT «Укрпошта від 16.03.2023, поштове відправлення №4602702965947. Згідно трекера поштового відправлення №4602702956409 відправлення вручено особисто 20.03.2023 (арк. справи 48-50).
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами та спірному рішенню, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів держаної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин сьомої, чотирнадцятої статті 6 Закону України від 05 квітня 2001 року №2344-ІII Про автомобільний транспорт (далі Закон №2344-ІII) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті. Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Отже, здійснення державного нагляду і контролю за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства є повноваженнями відповідачів.
Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) визначає Порядок «Проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі», затвердженого постановою КМ України №1567 від 08.11.2006 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Порядок №1567).
Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи (пункт 3 Порядку №1567).
Згідно із пунктами 2, 4 Порядку №1567 Рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 11, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку №1567 12. Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Як визначено пунктом 15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Стаття 48 Закону №2344-ІІІ визначає перелік документів на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Так, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Частиною другою даної статті визначено, що документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 48 Закону №2344-ІІІ при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження.
Як встановлено частиною четвертою даної статті у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
У Законі №2344-ІІІ (стаття 1) наведені терміни вживаються в такому значенні: автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; замовник транспортних послуг юридична або фізична особа, яка замовляє транспортні послуги з перевезення пасажирів чи/та вантажів; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями; послуга з перевезення пасажирів чи вантажів перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.
Фактичною підставою для притягнення ТОВ «Торговий дім «Опілля» до відповідальності відповідно до статті 60 Закону №2344-ІІІ стало встановлення посадовими особами територіального органу Укртрансбезпеки факту перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30%.
Зокрема, такий висновок зроблено в Акті перевірки від 31.01.2023 №349283.
Проаналізувавши зібрані у справі докази суд вважає, що відповідачем належними та допустимими доказами було доведено факт вчинення позивачем даного порушення, виходячи з наступного.
Вказаними нормативними актами передбачено процедуру проведення рейдових перевірок, на підставі яких документів вони проводяться, ким, та що може бути предметом перевірки під час їх проведення.
Як слідує із долучених до справи документів, начальником відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області 27.01.2023 затверджено щотижневий графік проведення рейдових перевірок відділом у період з 30.01.2023 по 05.02.2023 (арк. справи 38).
На підставі вказаного графіку посадовим особам видано направлення на перевірку №004365 від 27.01.2023 (арк. справи 39). В ньому ж зазначено радіус проведення перевірки та те, що під час її проведення будуть перевірятись дотримання перевізниками вимог Закону України «Про автомобільний транспорт».
Вказана перевірка проведена в строки, визначені у затвердженому графіку від 27.01.2023.
За наведених обставин, проведення рейдової перевірки 31.01.2023 на автодорозі місцевого значення 0231719, «Хмельницький-Голосків», 2 км., Хмельницька область щодо дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт, за результатами якої складено акт №349283є правомірним.
Постановою КМ України від 18.01.2001 № 30 «Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами» затверджено Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами (далі Правила).
Відповідно до пункту 1 Правил визначено, що вони встановлюють єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами.
Якщо міжнародним договором України встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цими Правилами, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з пунктами 2, 3 даних Правил Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Як встановлено пунктом 4 Правил рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Пунктом 25 Правил визначено, що забороняється проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів без дозволу, зазначеного у пункті 4 цих Правил, або документа, який підтверджує внесення плати за проїзд, що повинні знаходитися у водія і пред`являтися на вимогу уповноважених осіб.
Пункт 1 Порядку №879 визначено, що цей Порядок визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах.
Підпунктом 5 пункту 2 Порядку №879 передбачено, що дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами", після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов.
Як слідує зі змісту п.п. 5-1 пункту 2 даного Порядку документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
Відповідно до пункту 16 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ №1306 від 10.10.2001 рух транспортних засобів та їх составів допускається, коли їх параметри не перевищують: двовісного автомобіля (тягач) з трьохвісним напівпричепом по дорогах місцевого значення 24 тонн.
Тобто, вказаними нормативними актами визначено, який транспортний засіб є великобагаритним, правила їх руху по автомобільних дорогах та вимоги до маси цих автомобілів в залежності від категорії дороги.
Як слідує із досліджених в ході судового розгляду справи доказів, позивач здійснював перевезення вантажу масою 19,236 т, яка зазначена у графі «Вантажно- розвантажувальні операції» «Навантаження» та у графі «маса брутто» згідно товарно-транспортної накладної №2/001111 від 31.01.2023.
В ході проведення рейдової перевірки уповноваженими особами було зупинено даний автомобіль на дорозі місцевого значення та встановлено перевищення габаритно-вагових показників, встановлених вимогами чинного законодавства більш як на 30%.
Актом перевірки зафіксовано загальні відомості про автомобіль (марка, номерний знак, вага), серія і номер свідоцтва, про реєстрацію, вагу транспортних засобів та напівпричепа, дані про водія, а також про вантаж, який перевозився ним, його вагу, з посиланням на номер ТТН та дати її видачі на підставі якої проводилось перевезення.
Крім того, актом про перевищення транспортних засобом нормативно вагових параметрів зафіксовано, що загальна маса вантажу становить 34,386 т, при нормативно допустимій 24 т, та розрахована з таких показників: власна маса транспортного засобу становить 15,15 т (сума мас без навантаження сідлового тягача-Е та напівричепа) + маса вантажу згідно товарно транспортної накладної 19,236 т.
Будь - яких дозвільних документів, які давали право на рух даного транспортного засобу під час проведення перевірки чи розгляду справи по суті позивачем не подано.
Також позивачем не подано жодного належного та допустимого доказу, які б зафіксовані в акту перевірки порушення, спростували.
Суд зазначає, що виявлене відповідачем порушення є перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу, є порушенням законодавства про автомобільний транспорт та є підставою для застосування відповідних санкцій, визначених Законом України «Про автомобільний транспорт», що і було зроблено відповідачем.
Наявність виявлених порушень підтверджується також долучена сторонами копія ТТН, свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобу та напівпричепа.
Будь-яких належних та допустимих доказів на спростування виявлених порушень позивачем не надано.
Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку №1567 при виявленні під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Враховуючи вищевказані обставини, суд вважає, що акт перевірки складений за наслідками рейдової перевірки від 31.01.2023, відповідає вимогам даних норм Порядку №1567, є встановленої форми та у ньому викладено суть допущеного перевізником порушення, а саме перевищення транспортним засобом позивача встановлених Правилами №30 та Правилами дорожнього руху габаритно-вагових норм.
За правилами, встановленими пунктами 25-27 Порядку №1567, справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Суд зазначає, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
З матеріалів справи слідує, що позивач було повідомлено належним про час і місце розгляду справи позивача про порушення, зафіксовані актом 31.01.2023 (арк. справи 46, 47).
Однак, позивач не скористався своїм правом на взяття участі у розгляді його матеріалів про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
За приписами абзацу сімнадцятого частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відтак, зважаючи на зафіксовані в актах перевірки порушеннях, а саме: перевищення транспортним засобом позивача встановлених Правилами №30 та Правилами дорожнього руху габаритно-вагових норм, за наслідками розгляду справи відповідачем винесено оскаржувану постанову №324904 від 14.03.2023 (арк. справи 48).
На думку суду, вказана постанова винесена відповідачем в межах наданих йому повноважень, із дотриманням процедури її розгляду та прийняття та у відповідності до норм Закону України «Про автомобільний транспорт», Порядку №1567 та є правомірною.
Адміністративно-господарський штраф накладений на позивача постановою №324904 від 14.03.2023 у сумі 51000,00 грн відповідає встановленому абзацом сімнадцятого частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ розміру.
Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку про дотримання відповідачами вимог законодавства щодо призначення, проведення рейдової перевірки від 31.01.2023 та правомірності винесення постанови №324904 від 14.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу за допущені порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а тому підстави для її скасування відсутні.
При цьому суд враховує, що Правилами встановлено єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами та визначено, які транспортні засоби є великогабаритним.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху визначено, що рух транспортних засобів та їх составів допускається, коли їх параметри не перевищують: двовісного автомобіля (тягач) з трьохвісним напівпричепом по дорогах місцевого значення 24 тонн.
У спірному випадку, саме порушення законодавчо встановлених норм при перевезенні вантажу позивачем по дорогах місцевого значення було виявлено в ході проведеної перевірки, та зафіксовано актом перевірки.
При цьому, у постанові про накладення штрафу суть порушення викладено у відповідності до статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Крім того, суд звертає увагу, що вказаними нормативними актами визначено специфіку та правила руху великогабаритних автомобілів по дорогах загального та місцевого значення, які не потребують, за відсутності підстав, визначених правилами дорожнього руху, додаткової конкретизації (зокрема забороняючими знаками).
Що стосується покликань позивача на те, що відповідачем було порушено процедуру габаритно-вагового контролю, то суд їх до уваги не приймає, оскільки під час проведення рейдової перевірки вимоги Порядку №879 порушено не було, враховуючи наступне.
Пунктом 16 Порядку №879 чітко визначено, що габаритно ваговий контроль, включає документальний та/або точний контроль. При цьому пунктом 5-1 даного Порядку визначено, що являє собою документальний габаритно-ваговий контроль.
Під час проведення рейдової перевірки 31.01.2023 проводився саме документальний контроль, який не передбачає зважування автомобіля, а визначає масу автомобіля на підставі додавання власної маси автомобіля та маси вантажу, за наявності для цього даних у товаро транспортних накладних.
У даному випадку, відповідачами такий контроль було здійснено на підставі даних, наявних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу та причепу, ТТН , та виявлено їх перевищення понад 30% відповідно до встановлених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху.
За змістом Закону України «Про автомобільний транспорт», Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Мінтрансу України №363 від 14.10.1997 товаро-транспортна накладна визначають ТТН обов`язковим документом, що повинен оформлятися при перевезенні вантажу та призначеним для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку.
Відтак, ТТН та зазначені в них дані щодо маси вантажу є належним доказом, на підставі якого під час здійснення документального габаритно-вагового контролю визначається загальна маса транспортного засобу, що і було зроблено відповідачами.
Ці обставини належним чином були зафіксовані в акті перевірки та акті перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, та не були спростовані позивачем належними та допустимими доказами ні під час розгляду справи відповідачем, ні під час судового розгляду справи.
При винесенні постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу мають значення оцінка фактів та обставин зафіксованих актами перевірки, іншими доказами, що доводять чи спростовують допущені особою порушення, які повинні бути оцінені суб`єктом призначення, що і було в даному випадку зроблено відповідачем 1.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Зважаючи на вищевказане в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Враховуючи те, що у задоволенні позову відмовлено, судові витрати позивачу відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Опілля" до Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови №324904 від 14.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 51000 (п`ятдесят одна тисяча) гривень 00 коп., - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 16 червня 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Опілля" (місцезнаходження: вул. Білецька, 33, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 37944013);
відповідач: - Відділ державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті (місцезнаходження: вул. Тролейбусна, 12, м. Тернопіль, 46027, код ЄДРПОУ: 39816845);
Головуючий суддяМірінович У.А.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111593973 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні