РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2023 року справа № 580/89/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання Глийової В. Г.,
представника позивача та представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Аполонова О. В. (за ордером),
представника відповідача Гусак І. Ю. (за самопредставництвом),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокультивація Україна" до Головного управління ДПС у Черкаській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача приватне акціонерне товариство "Лебединський насіннєвий завод" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокультивація Україна" (далі позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2) в якому просить:
- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну позивача від 30.12.2021 №492 щодо постачання до ПрАТ "Лебединський насіннєвий завод" маркетингових послуг, код послуги за ДКПП 73.20.19-00.00, а саме стимулюючих виплат за просування товару в кількості 34 500 тонн, по ціні просування однієї тони товару за 350, 00 грн на загальну суму 14 490 000, 00 грн, у т.ч. ПДВ 2 415 000, 00 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983 є протиправними, оскільки відповідачами не взято до уваги надані позивачем документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 09.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі.
Відповідачі проти позовних вимог заперечили, надавши до суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому зазначили, що комісією Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації розглянуто повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, з яких встановлено, що позивачем не надано достатніх документів та пояснень для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН.
Ухвалою від 10.03.2023 вирішено розгляд даної адміністративної справи проводити за правилами загального позовного провадження.
Усною ухвалою суду від 09.05.2022, занесеною до протоколу підготовчого засідання закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 09 год 30 хв 26 травня 2023 року прибув представник позивача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача приватне акціонерного товариства "Лебединський насіннєвий завод", позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідачі проти позовних вимог заперечили з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
04.05.2023 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача приватне акціонерного товариства "Лебединський насіннєвий завод" надійшли письмові пояснення.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.
З 17.01.2018 ТОВ «Агрокультивація Україна» зареєстроване платником ПДВ, індивідуальний податковий номер 402829823016.
ТОВ «Агрокультивація України» здійснює діяльність, у тому числі: за КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
29 вересня 2020 року між ТОВ «Агрокультивація Україна» (покупець) та ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» укладено договір поставки від 29.09.2020 №Д-ВА-29092020-02. Відповідно до умов цього Договору поставки, ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» зобов`язувалось постачати, а ТОВ «Агрокультивація Україна» придбавати товар - мінеральні добрива виробництва ПАТ «АЗОТ», ПрАТ «Сєвєродонецьке об`єднання Азот», ТОВ «Інфо Кар». За досягнутими домовленостями, при придбанні товарів у значних обсягах позивач має право на премії: знижки у придбанні товару та/або виплату грошової винагороди за придбання та реалізацію такого товару. За рахунок стимулювання покупця (ТОВ «Агрокультивація Україна»), контрагент-постачальник (ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод») отримає збільшення обсягів продажів власних товарів, поширення інформації про такий товар серед покупців та отримає оптимізацію витрат на оплату праці персоналу, необхідного для пошуку покупців продукції, а отже і збільшення доходу. Виплати продавцем винагороди у грошовій формі (бонусу, мотиваційних виплат) покупцю, які є об`єктом оподаткування ПДВ (маркетинговими послугами), які надаються покупцем, а винагорода у грошовій формі (бонуси), в свою чергу, є компенсацією вартості таких послуг.
За період з 05.01.2021 по 30.12.2021 ТОВ «Агрокультивація Україна» придбало у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» 21611 тонн селітри аміачної та 12889 тонн КАС-32.
05 січня 2021 року між ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» (замовник) та ТОВ «Агрокультивація Україна» (виконавець) укладено Договір від 05.01.2021 №05/01/2021. Відповідно до умов даного Договору, при закупівлі товару у замовника, замовник сплачує виконавцю стимулюючу виплату, а виконавець зобов`язується якісно надавати послуги із просування Товару. Товаром визначено селітру аміачну (амонію нітрат) та КАС-32 (добрива рідкі азотні).
За додатком від 30.12.2021 №2 до договору від 05.01.2021 №05/01/2021, за придбання товарів в обсягах 34500 тонн, виконавець - ТОВ «Агрокультивація України» отримало право на премію (стимулюючу виплату) в сумі 420 грн. за придбання однієї тонни товару з ПДВ, а всього на суму 14490000 грн., у т.ч. ПДВ 2415000 грн.
30 грудня 2021 року між ТОВ «Агрокультивація Україна» та ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» складено акт №1718 наданих послуг, відповідно до якого ТОВ «Агрокультивація Україна» надало ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» маркетингові послуги (стимулюючі виплати за послуги по просуванню товару) в кількості 34500 тонн на загальну суму 14490000 грн., у т.ч. ПДВ 2415000 грн., який складено на підставі затвердженого сторонами акту наданих послуг від 30.12.2021 №30/12 за період з 05.01.2021 по 30.12.2021 згідно із додатками до додатку від 30.12.2021 №2 до договору від 05.01.2021 №05/01/2021 (звіти з продажу КАС-32 та селітри аміачної).
Оплата наданих послуг здійснена наступними платежами: за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 29.07.2022 №21530 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 30000,0 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 03.08.2022 №21943 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 53100,0 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 04.08,2022 №22080 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 15000 грн., за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 11.08.2022 №22617 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 595749,92 грн., за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 16.08.2022 №23058 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 14000 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 16.08.2022 №23057 ТОВ «Агро культивація Україна» отримало 4250,08 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 16.08.2022 №23059 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 1900 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 22.08.2022 №23643 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 86000 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 22.08.2022 №23642 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 135000 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 23.08.2022 №23820 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 71528,16 грн.; за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 05.09.2022 №25264 ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало 13483471,84 грн.
За правилом першої події, складання акту наданих послуг від 30.12.2021 №1718, ТОВ «Агрокультивація Україна» виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну від 30.12.2021 №492 щодо постачання до ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» (код ЄДРПОУ 00388932) маркетингових послуг, код послуги за ДКПП 73.20.19-00.00), а саме стимулюючих виплат за просування товару в кількості 34500 тонн, по ціні просування однієї тони товару за 350,0 грн., на загальну суму 14490000 грн., у т.ч. ПДВ 2415000,0 грн.
ДПС України, квитанцією від 21.02.2022 повідомлено ТОВ «Агрокультивація Україна» про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.12.2021 №492. Як зазначено у вказаній квитанції: «Відповідно доп.201.16 cт.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.12.2021 №492 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20.19-00.00 , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про ресстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
В порядку п.201.16 ст.201 ПК України ТОВ «Агрокультивація Україна» направляло до ДПС України та Головного управління ДПС у Черкаській області засобами електронного зв`язку повідомлення, пояснення та копії документів, що підтверджують виникнення у ТОВ «Агрокультивація Україна» податкових зобов`язань та обов`язок зареєструвати податкову накладну від 30.12.2021 №492, а також підтверджуючі документи щодо реальності здійснених господарських операцій.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983 у реєстрації вказаної податкової накладної відмовлено.
Рішенням комісії ДПС України від 05.10.2022 №51101/40282983/2 у задоволенні скарги ТОВ «Агрокультивація Україна» відмовлено, оскаржуване рішення залишено без змін.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації його податкової накладної протиправним, позивач з звернувся до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Так, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок №1246).
Відповідно до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
У силу вимог п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У відповідності до п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних стала відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, Постановою Кабінету міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку № 1165).
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 46 Порядку № 1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
У додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку
Отже, між сторонами виник спір щодо правомірності рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Право на оскарження в судовому порядку Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Порядок № 1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірних рішень, прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості.
Зі змісту квитанції з Єдиного реєстру податкових накладних від 21.02.2022 вбачається, що податкова накладна від 30.12.2021 №492 прийнята, але її реєстрація зупинена з посиланням на те, що позивач відповідає п. 1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій. Податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, зі змісту вказаних квитанцій неможливо встановити з яких саме підстав зупинено реєстрацію податкової накладної від 30.12.2021 №492, що вказує на невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії та призводить до його протиправності.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 07.05.2020 у справі №300/183/19, від 04.02.2021 у справі №818/1159/17.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем на адресу Головного управління ДПС у Черкаській області направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено від 30.12.2021 №492 до яких надано копії документів, що підтверджують виникнення у ТОВ «Агрокультивація Україна» податкових зобов`язань та обов`язку зареєструвати податкову накладну від 30.12.2021 №492, а також підтверджуючі документи щодо реальності здійснених господарських операцій.
Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.12.2021 №492 на загальну суму 14 490 000, 00 грн, у т.ч. ПДВ 2 415 000, 00 грн. Підставою для прийняття такого рішення стало те, що згідно договору №05/01/2021 від 05.01 2021 замовник ПРАТ "Лебедннський насіннєвий завод" сплачує виконавцеві ТОВ "Агрокультивація" в порядку та розмірі встановленому цим Договором стимулюючу виплату, а виконавець зобов`язується якісно надати послугу просування товару також згідно пункту 2 цього договору сторона домовились, що для цілей цього Договору під терміном "Товар" слід розуміти поставлену замовником виконавцеві наступну продукцію - мінеральне добриво, зокрема, але виключно, відповідно до договору №Д-ВА-29092020-02 (добрива) від 29.09.2020 року. До повідомлення надано акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) щодо проведення наступних робіт: маркетингові послуга (стамулючі виплата за послуги по просуванню товару). Проте, відсутні первинні документа, що підтверджують здійснення вищезазначених послуг. Зокрема відсутні будь-які відомості щодо підтвердження здійснених послуг (звіт про маркетингові послуги, акти прийому передачі ТМЦ, видаткові накладні, ттн, тощо). Договір №Д-ВА-29092020-02 (добрива) від 29.09.2020 не надано.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.
Відповідно до п. 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія контролюючого органу згідно з п. 44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Отже, відповідні Комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН.
Згідно з п.п. 3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Виконання вказаної норми платником не полягає у формальному підході, а є орієнтиром для спростування платником виявлених автоматизованою системою моніторингу ознак ризиковості.
Відповідно до п.п. 10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд зазначає, що рішення контролюючого органу про зупинення поданих на реєстрацію податкових накладних є актом індивідуальної дії по відношенню до позивача, адже видані суб`єктом владних повноважень, прийняті із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, які не містять загальнообов`язкових правил поведінки та стосуються прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) воно адресоване.
Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, шо виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб: виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування є його обгрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, шо затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
У свою чергу, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Слід зазначити, що станом на момент зупинення податкової накладної від 30.12.2021 №492 відповідач не надав чіткого переліку документів, які, на його думку, могли б підтвердити реальність господарської операції, чим позбавив позивача права на їх надання.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983 є протиправним.
Щодо реальності господарської операції, суд зазначає наступне.
05 січня 2021 року між ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» (замовник) та ТОВ «Агрокультивація Україна» (виконавець) укладено Договір від 05.01.2021 №05/01/2021. Відповідно до умов даного договору, при закупівлі товару у замовника, замовник сплачує виконавцю стимулюючу виплату, а виконавець зобов`язується якісно надавати послуги із просування товару. Товаром визначено селітру аміачну (амонію нітрат) та КАС-32 (добрива рідкі азотні).
30 грудня 2021 року між ТОВ «Агрокультивація Україна» та ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» складено акт №1718 наданих послуг, відповідно до якого ТОВ «Агрокультивація Україна» надало ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» маркетингові послуги (стимулюючі виплати за послуги по просуванню товару) в кількості 34500 тонн на загальну суму 14490000 грн., у т.ч. ПДВ 2415000 грн., який складено на підставі затвердженого сторонами акту наданих послуг від 30.12.2021 №30/12 за період з 05.01.2021 по 30.12.2021 згідно із додатками до додатку від 30.12.2021 №2 до договору від 05.01.2021 №05/01/2021 (звіти з продажу КАС-32 та селітри аміачної).
Суд зазначає, що первинним документом для надання маркетингових послуг є акт наданих послуг від 30.12.2021 №1718, який містить необхідні реквізити, передбачені ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та п.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88.
Оплата наданих послуг здійснена наступними платежами за платіжним дорученням ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» від 29.07.2022 №21530, від 03.08.2022 №21943, від 04.08.2022 №22080, від 11.08.2022 №22617, від 16.08.2022 №23058, від 16.08.2022 №23057, від 16.08.2022 №23059, від 22.08.2022 №23643, від 22.08.2022 №23642, від 23.08.2022 №23820, від 05.09.2022 №25264.
Факт придбання товару у зазначених обсягах підтверджується звітом про надходження (придбання) товару - нітрату амонію (селітри аміачної) від ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» протягом 2021 року; звітом про надходження (придбання) товару - КАС-32 від ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» протягом 2021 року;
Реалізація придбаних товарів підтверджується звітом з продажу товару - нітрату амонію (селітри аміачної), придбаного у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» протягом 2021 року; звітом з продажу товару - КАС-32, придбаного у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» протягом 2021 року
Звіти про надходження товару містять реквізити видаткових накладних, відповідно до яких ТОВ «Агрокультивація Україна» отримало товар від ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод», звіти з продажу містять інформацію щодо реалізованих ТОВ «Агрокультивація Україна» мінеральних добрив, придбаних у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод», зокрема, дату і номер видаткової накладної на продаж, найменування контрагента-покупця, кількість реалізованого товару.
Відтак, позивач довів, що господарська операція за договором від 05.01.2021 №05/01/2021 є маркетинговими послугами та є об`єктом оподаткування ПДВ.
Доводи відповідача про дискреційність його повноважень щодо реєстрації податкових накладних суд оцінює критично, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п. 2, 4, 10 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного України (далі КАС України) у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
За правилами ч. ч. 3-4 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зі змісту наведених норм випливає, що втручанням у дискреційні повноваження суб`єкту владних повноважень може бути прийняття судом рішень не про зобов`язання вчинити дії, а саме прийняття ним рішень за заявами заявників замість суб`єкта владних повноважень.
Тобто законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вказані господарські операції мають реальний характер.
Відповідно до п. 20 Порядку №12346 у разі надходження до податкового органу рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд вважає, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, судові витрати позивача по сплаті судового збору підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись статтями 12, 72-77, 242-243, 245-246, 255, 271, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 вересня 2022 року №7335714/40282983.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокультивація Україна" від 30.12.2021 №492 щодо постачання до ПрАТ "Лебединський насіннєвий завод" маркетингових послуг, код послуги за ДКПП 73.20.19-00.00, а саме стимулюючих виплат за просування товару в кількості 34 500 тонн, по ціні просування однієї тони товару за 350, 00 грн на загальну суму 14 490 000, 00 грн, у т.ч. ПДВ 2 415 000, 00 грн з моменту подання її на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокультивація Україна" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокультивація Україна" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 16 червня 2023 року.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111594603 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні